Jan-Erik Andelin kirjoitti:Olikohan tämä Tapsan puheenvuoro ajateltu innostamaan minua liittymään täysin rinnoin vkv-rintamaan?
On totta että olet täällä melko "yksin", mikä vaatii siviilirohkeutta, mitä ainakin minä arvostan.
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Olikohan tämä Tapsan puheenvuoro ajateltu innostamaan minua liittymään täysin rinnoin vkv-rintamaan?
Nyt lähdit ajatuksinesi jonnekin kiertotielle. Jos olet tarvitsemasi saanut, niin hyvä niin. Tästä eteenpäin kielivapautta ei vetkutella sillä verukkeella, että pitää tarkkailla, miten ruotsinkielisten palvelujen käy. Tehkää suunnitelmat niistä NYT perustuen kielivapauteen.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Mielestäni niitä on nyt jo saatavissa. Ruotsi on vuodesta 2004 ollut poissa pakollisena aineena ylioppilaskirjoituksissa, mikä on myös vaikuttanut ruotsinkielen yleisen osaamisen laskuun. Omasta mielestäni tämä ei ole kuitenkaan heijastunut avoimen kielteisesti ruotsiksi saataviin palveluihin, koska ruotsia on osattu valita siellä missä sitä tarvitaan. Samaan aikaan myös kaksikielisten talouksien määrä on ollut kovassa kasvussa, mikä johtaa nimenomaan ruotsinkielisten palvelujen vähenevään kysyntään. Tämä on kuitenkin näppituntumaa, en tiedä miten nämä syy-yhteydet olisi tutkittu.NRR kirjoitti:Ja meidän lapsemme jatkaisivat turhan kielen kanssa kipuilemista, kun sinä odottaisit tuloksia rajoitetusta vapaudesta?
Kuvittelisi olevan vaikka millä mitalla keskusteltavaa, miten vapaa kielivalinta ja -tarjonta muotoutuu ympäri maata. Miten se rahoitetaan. Miten se jakautuu. Miten puolueet suhtautuvat kielipalettiin. Miten paikallisia yrityksiä tulisi ottaa huomioon tai jättää sivuun heidän vaatiessaan paikkakunnalla tiettyä kieltä opiskeltavaksi. Miksi saksaa, ranskaa, venäjää tai kiina pitäisi opiskella; milloin ja miten. Eihän teillä ole sellaisista asioista yhtään mielipidettä.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Onhan tässä foorumissa ollut loistavat mahdollisuudet kääntää tuo fokus jonnekin muualle. Eihän kenelläkään ole kuukausiin ollut esim. palopuhetta saksan kielen ja kulttuurin puolesta, kun se nyt tulee todennäköisimmin valittavaksi jos VKV toteutuu. Ei mitään. Surujen meemien pureskelua vaan.
Eero Nevalainen kirjoitti:En kyllä ymmärrä, mitä valehyökkäyksiä "kaikkea suomenruotsalaista" kohtaan NRR harrastaa. Eiköhän tuossa ole ideana sanoa, että kun puhutaan toisten ihmisten kielitaidosta, kieltenopiskelusta ja tarpeen tullen jopa kieli-identiteetistä, ei voida aina jumittua siihen, että ruotsinkieliset ovat huolissaan siitä, miten jatkotilanne palvelee heidän tarpeitaan ja että me saamme tehdä jotain vasta sitten jos saadaan lupa, jos seuraukset eivät ole liian pahat...
Näinhän suomenruotsalaisten edustajat ovat sen roolin rakentaneet. Tarkoitin todella tuota, mitä EN kirjoitti (kiitos EN!), ilmaisin itseäni vain huonosti.Jan-Erik Andelin kirjoitti:No, kun olen huomannut, että olinpa minä täällä foorumissa ainoana suomenruotsalaisia edustavana voodoo-nukkena tai en, niin "vapaa kielivalinta" on aika laajasti yhtä kuin suomenruotsalaisten nälvimistä heidän roolistaan tässä asiassa.
Eihän tämä ole myönnytys vaan tosiasia?Jan-Erik Andelin kirjoitti:Mielenkiintoista, että ensin lainaat minulta tekstipätkän, joka sisältää melkoisen myönnytyksen
"Minusta edellinen vapaa kielivalinta 2004 ei aiheuttanutkaan niin pahoja seurauksia kuin ensiksi luultiin."
Olen jatkuvasti infoissa, joissa pätevät saksan- ja ranskanopettajat perustelevat, miksi kannattaa valita saksa tai ranska ja miksi ei kannata valita näitä, jos on vähänkin ongelmia kielissä. Ei näiden pitäminen ole minun tehtäväni.Jan-Erik Andelin kirjoitti: Kuvittelisi olevan vaikka millä mitalla keskusteltavaa, miten vapaa kielivalinta ja -tarjonta muotoutuu ympäri maata. Miten se rahoitetaan. Miten se jakautuu. Miten puolueet suhtautuvat kielipalettiin. Miten paikallisia yrityksiä tulisi ottaa huomioon tai jättää sivuun heidän vaatiessaan paikkakunnalla tiettyä kieltä opiskeltavaksi. Miksi saksaa, ranskaa, venäjää tai kiina pitäisi opiskella; milloin ja miten. Eihän teillä ole sellaisista asioista yhtään mielipidettä.
No, kerro nyt kuitenkin mitkä ovat tärkeimmät vaikuttimet oppilaalle/koululle/kunnalle satsata saksaan tai ranskaan uutena valinnais-B1-nä? Tähän tietysti sopii joku vallankumouksellinen vastaus, että vapaassa maassa kansalaiset valitsevat itse, mutta kerro kuitenkin mielipiteesi.NRR kirjoitti:Olen jatkuvasti infoissa, joissa pätevät saksan- ja ranskanopettajat perustelevat, miksi kannattaa valita saksa tai ranska ja miksi ei kannata valita näitä, jos on vähänkin ongelmia kielissä. Ei näiden pitäminen ole minun tehtäväni.
No, ei todellakaan saada. Kun nykyinen B1-opetusryhmä saa vapaan kielivalinnan, opetusryhmä hajoaa kahteen tai kolmeen ryhmään, joilla on omat tilat ja omat opettajat, joilla omat kustannuksensa.NRR kirjoitti:Ihan samalla rahoituksella saadaan vapaampi kielivalinta.
Historia tuntee monta vallankumousta, jossa ollaan hankittu se vapaus, tietämättä sitten mitä sillä tehdään.NRR kirjoitti:Nyt meillä pitäisi olla suunnitelmat blaablaablaa? Tämä kaikki siksi, ettemme ehtisi arvostella RKP:n roolia tässä pakkoruotsituksessa.
Niinpä, eihän noita kieliä Euroopassa juuri tarvita eikä lueta, ei ole kouluilla opettajiakaan valmiina eikä perheet ole kiinnostuneita mokomista...Jan-Erik Andelin kirjoitti:No, kerro nyt kuitenkin mitkä ovat tärkeimmät vaikuttimet oppilaalle/koululle/kunnalle satsata saksaan tai ranskaan uutena valinnais-B1-nä?
Kielet opetetaan nytkin 10-20 oppilaan ryhmissä. Pienimpiä ryhmiä ovat A-ruotsin ryhmät. Kaikissa valinnaisaineissa käytetään monivaiheista valintaa, jossa seulotaan oppilasjoukkoa ykkös- ja kakkosvalinnoilla niin kauan, että saadaan sopivankokoiset ryhmät. Ahvenanmaalla kieliryhmän alarajana oli aluksi muistaakseni kymmenen oppilasta, mutta se on noussut. Kotikielen opetusta on kuitenkin järjestettävä, samoin suomi2:sta. Ei tämä paletti poikkea muista valinnaisainepaleteista.Jan-Erik Andelin kirjoitti:No, ei todellakaan saada. Kun nykyinen B1-opetusryhmä saa vapaan kielivalinnan, opetusryhmä hajoaa kahteen tai kolmeen ryhmään, joilla on omat tilat ja omat opettajat, joilla omat kustannuksensa.NRR kirjoitti:Ihan samalla rahoituksella saadaan vapaampi kielivalinta.
Lastemme kielivapausko on vallankumous, väkivaltainen hyppy kaaokseen? Ihmeellistä, että maat ympärillämme ovat pystyneet ottamaan tämän ihan pedagogisesti mielekkäänä opetusjärjestelynä.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Historia tuntee monta vallankumousta, jossa ollaan hankittu se vapaus, tietämättä sitten mitä sillä tehdään.NRR kirjoitti:Nyt meillä pitäisi olla suunnitelmat blaablaablaa? Tämä kaikki siksi, ettemme ehtisi arvostella RKP:n roolia tässä pakkoruotsituksessa.
Olisikohan tässä nyt kyse siitä, että sinulla on mielikuva pienestä ruotsinkielisestä koulusta, jossa 7 - 9 -luokkalaisia on parikymmentä per ikäluokka?Jan-Erik Andelin kirjoitti: No, ei todellakaan saada. Kun nykyinen B1-opetusryhmä saa vapaan kielivalinnan, opetusryhmä hajoaa kahteen tai kolmeen ryhmään, joilla on omat tilat ja omat opettajat, joilla omat kustannuksensa.
Historia tuntee monta vallankumousta, jossa ollaan hankittu se vapaus, tietämättä sitten mitä sillä tehdään.
Näin taisi tosiaankin olla.Hannu Koho kirjoitti:Olisikohan tässä nyt kyse siitä, että sinulla on mielikuva pienestä ruotsinkielisestä koulusta, jossa 7 - 9 -luokkalaisia on parikymmentä per ikäluokka?