Mitä ruotsinkielisten mielestä on oikeudenmukaisuus?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Mitä ruotsinkielisten mielestä on oikeudenmukaisuus?

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.10.2014 23:57

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Sinulla taitaa pikkuhiljaa olla kehittymässä skitsofreenikon tapa keskustella kielipolitiikasta keräämiesi meemien kanssa, vähän niin kuin eräs motellinpitäjä keskusteli muumioituneen äitinsä kanssa sillä aikaa kun tytöt olivat suihkussa. Väität ja vastaat itse, huomaatko?
Tunnustan etten ole nähnyt viittaamaasi elokuvaa. Ymmärrän kyllä mitä haet.

Ensinnäkin, mielestäni synteesini siitä mitä ja miksi vastapuoli sanoo jotain on huomattavasti rationaalisempi kuin erinäiset väittämät siitä miksi minä muka olen sitä mieltä mitä olen. Oma näkemykseni nyt kuitenkin oikeasti perustuu väittämien leviämisen seuraamiselle ja sen pohdiskelevalle analyysille; minun henkilöni herjaaminen on, noh, aika puhtaasti vain herjaamista.

Ihan lähtökontaisesti en ymmärrä, miksi minä en saa rakentaa moista synteesiä "ruotsinkielisestä" argumentaatiosta, jos sinä saat assosioida minua tiettyyn elokuvaan tuosta vain. Ehkä et aina seuraa ehkä vähän turhankin sarkastisia viittauksiani, mutta se ei ole minun ongelmani.

Jan-Erik Andelin

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.10.2014 00:04

Kysy muumiolta mitä saat ja et saa.

Eero Nevalainen
Viesti:

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 07.10.2014 00:10

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Kysy muumiolta mitä saat ja et saa.
Heikoksi menee :lol:

Noh, onhan se minulle jo aika tuttua että te saatte maalailla ihan vapaasti ja sitä ei saa toisaalta pohdiskella sitten itse yhtään. Pitää vaan ottaa annettuna se mitä saa.

Hannu Jussi

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 07.10.2014 00:23

Pohdiskelusta tuli mieleeni, että vaikka kuinka on pohdiskeltu monen ihmisen voimin, ihan ruotsinkielistenkin puolesta, ei kukaan keksi sitä, että miksi, siis miksi oikeastaan, suomenkielisten tulee/tulisi lukea tässä maassa sanaakaan ruotsia - jollei tahdo.

Toinen pohdiskelujen aihe taitaa olla se, että miksi n. 300´000 ihmistä tässä maassa ei tule aikuisten oikeasti toimeen? tuollaisesta ei ole kukaan koskaan kuullut, edes saduissa.

Kolmas, minua kiinnostava aihe on - mikä on Suomen ruotsinkielistä kulttuuria ja miten se eroaa tavallisesta suomalaisesta kulttuurista. Toistaiseksi olen saanut muutaman vastauksen .... mutta onko siinä kaikki???
- Svenska teatern
Miten Svenska teatern on suomenruotsinkielistä kulttuuria silloin kun siellä esitetään venäläistä näytelmää, tai Ruotsista tuotua vanhaa musikaalia.

- Suomen ruotsinKIELINEN kirjallisuus. Siis ihan samoilla näppäimillä kirjoitettu tarina kirjoitettuna jollakin toisella kielellä kuin suomeksi, on kulttuuria?

Ihailen sanataitureita, mutta epäilen heitä, jotka käyttävät kirjaimia, mutteivat sano mitään.

Jan-Erik Andelin

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.10.2014 00:58

Eero Nevalainen kirjoitti:Te saatte maalailla ihan vapaasti ja sitä ei saa toisaalta pohdiskella sitten itse yhtään. Pitää vaan ottaa annettuna se mitä saa.
Oiva repla, joka olisi sopinut elokuvan Norman Batesille.

TK

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 07.10.2014 01:39

Mielestäni Andelinin heitto tunnettuun kauhuelokuvaan oli todella mauton ja asiaton. Kai tämä on osoitus magmapiirin hermostuneisuudesta?

Elokuvien aiheista voi kyllä hakea yhteyttä yhteiskunnalliseen ilmapiiriin. Voi kysyä, kuinka kauan kielipoliittinen tilanne pysyy vain kirjojen, nettikeskustelujen ja satunnaisten keskustelutilaisuuksien piirissä ja milloin se mahdollisesti purkautuu massojen keskelle, jolloin tapahtumat voivat olla arvaamattomia ja rajuja. Tällöin ei ole kysymys ennakkoon tiedossa olevista mielenosoituksista, vaan voi tapahtua äkkinäisiä tai salassa valmisteltuja "iskuja".

Televisiossa esitettiin hiljattain kolmiosainen, tositapahtumiin pohjautuva elokuva "Palava pensas", joka kertoi nuoren prahalaisen opiskelijan polttoitsemurhasta vastalauseena Varsovan liiton joukkojen miehitykselle. En toivoisi Suomessa tapahtuvan polttoitsemurhia vastalauseena sikasairaalle pakkoruotsille, mutta jotakin rajua voi tapahtua, jos pakkoruotsista ei pikaisesti päästä eroon. Kuinka kireälle jousi voidaan virittää ennen kuin lanka katkeaa?

Jaska
Viesti:

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 07.10.2014 01:48

TK kirjoitti:Mielestäni Andelinin heitto tunnettuun kauhuelokuvaan oli todella mauton ja asiaton. Kai tämä on osoitus magmapiirin hermostuneisuudesta?
En ymmärrä tällaista heimoutumista ja poteroihin kaivautumista. Tulisit sinäkin avoimin mielin keskusteluun mukaan. Millä perusteella Andelin on magmapiiriläinen? Andelin kannattaa kielivapautta.

Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, mikä on keskustelijan kielellinen, uskonnollinen tai poliittinen tausta tai mitkä ovat järjestökytkökset - ainoa mikä merkitsee on viestin sisältö. Sisällönkään ei tarvitse olla minun linjoillani, vaan tärkeintä on, osaako sen esittäjä keskustella ja perustella näkemyksensä. Sellainen keskustelu vie eteenpäin molempia osapuolia.

Argumentointikyvyttömät ja ymmärrysrajoitteiset jankuttajat sen sijaan ärsyttävät minua, olivatpa he samaa tai eri mieltä pakkoruotsista. Niin kuin ehkä on ollut nähtävissä ilmaisustani.

NRR

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.10.2014 05:52

Tämä on niitä harvoja areenoita, joilla on ollut mahdollista käydä läpi niin kielivapauden periaatteita, pakon ymmärtäjien virityksiä kuin pakon todellista kiristymistä (varhaistus, Raasepori, Stubbin lupailut). Olisihan se kiva, jos täällä keskustelisi joukko, jolla olisi paitsi sana hallussaan myös todellista valtaa kuten Sipilä, Soini, Soininvaara ja Stubb. Näitä odotellessa pyörimme tällä piirillä. Se vaatii aika paljon näin erityyppisiltä keskustelijoilta.

Jokaiselle täällä kirjoittaneelle kiitos panoksesta. Nyt EI ole aika hermostua vallattomuuteemme ja syyttää siitä muita. Nyt purraan hammasta ja selvitään syksykstä, jolloin kansalaisaloitetta käsitellään.

PS. Ymmärrän kaiken ärtymyksen ja turhautumisen mutten hullumurhaaja-vertausta, meni pahasti ohi ja yli.

Eero Nevalainen
Viesti:

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 07.10.2014 07:35

NRR kirjoitti: PS. Ymmärrän kaiken ärtymyksen ja turhautumisen mutten hullumurhaaja-vertausta, meni pahasti ohi ja yli.
Jos olisin tyypillinen pakkoruotsittaja, niin nyt sitten juuttuisin jankkaamaan että "JEA vertasi minua hulluun murhaajaan" enkä pääsisi vertauksen pinnallisesta puolesta eteenpäin. Mutta minähän olenkin niin kiltti ja älyllistä työtä vapaaehtoisesti tekevä ihminen, että jopa suostun tajuamaan, mitä hän yrittää sanoa.

En kyllä olisi osannut arvata että JEA on noin "köysissä"; mutta kieltämättä tuo puoli miehestä alkaa näkyä aina kun hänen tekee mieli alkaa lyödä meitä ihan vaan osoittaakseen (ilmeisesti itselleen) että täällä olevia ei pidä ottaa vakavasti (koska ruotsia kritisoivaa ihmistä nyt vaan ei voi).

Vaikken näiden asioiden oikeuteen viemistä kannatakaan, niin pitää kyllä seurata mielenkiinnolla, saisiko näistä joskus vaikka kunnianloukkaussyytteen aikaiseksi, sen verran mielenkiintoista tekstiä aina silloin tällöin kuulee..

NRR

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.10.2014 08:38

JEA on mielestään ainoa oikealla tavalla kielivapautta kannattava. Viis siitä, että ei hän olisi ikinä herännyt pohtimaan pakkoruotsin varjopuolia, ellei juuri meidänkaltaisemme olisi nostaneet aihetta esille ja ryhtyneet kriittisesti ruotimaan propakkopuheita.

Nyt JEA on kautta rantain määritellyt hyvän kielivapauttajan ominaisuudet:
- pitää unohtaa, että jolleivät ruotsinkielisten edustajat (RKP, folktinget, ruotsinkielinen akateeminen maailma, ruotsinkieliset tavikset netissä) vaatisi pakkoruotsia, ei sitä vaatisi yhtään kukaan
- pitää olla "ruotsimyönteinen" ja ennen kaikkea "kielimyönteinen", pitää osoittaa osaavansa lukuisia kieliä ja pitävänsä tätä osaamista ensiarvoisen tärkeänä sivistyneelle yksilölle
- ei saa huomioida jatkuvaa identiteettivaatimusta propakon taustalla
- pitää syyttää pakkoruotsin aiheuttamista ongelmista niitä tyhmiä ja pelokkaita vanhempia, jotka eivät osaa vaatia lapsilleen vapautuksia...

Jan-Erik Andelin

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.10.2014 09:46

Eero Nevalainen kirjoitti:että täällä olevia ei pidä ottaa vakavasti
En minä otakaan vakavasti "vuoropuhelua" jossa sama ääni lukee kaikkien repliikit, ja keskustelee menneiden kaikujen ja kuulemiensa vääryyksien kanssa.

Vastaavaa olen kuullut terveiden ihmisten maailmassa vain puolalaisessa halpis-tv-dubbauksessa, jossa sama äijä vetää mikkiin kuuluvasti röökiä samalla kun lukee käsikirjoituksesta käännöksen kaikki repliikit monotoonisella äänellä.

Ja sitten jatkuvasti tämä ei saa, ei saisi, ei muka saa, ei saa, ei saa... Nyt odotankin vain tätä kaikkien B-luokan psykotrillereiden kaikkien ratkaisevien repliikkien äitiä you've been a naughty boy; you've been a naughty boy, Eero.

NRR

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.10.2014 10:29

Jan-Erik Andelin kirjoitti:keskustelee menneiden kaikujen ja kuulemiensa vääryyksien kanssa.
Entä nykyisen lujittuvan pakkoruotsin ja koettujen, jatkuvien vääryyksien ääni?

Jan-Erik Andelin

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.10.2014 10:43

Ei pakkoruotsi lujitu. Se pysyy korkeintaan muuttumattomana. Loput ovat ääniä sinun omassa päässäsi.

Jos vääryyksien ääniä olisi runsaasti ja ongelma kuvaamasi kaltainen, tämä foorumi olisi pullollaan nuorten ja heidän vanhempiensa tekstejä. Mutta kun ei ole.

NRR

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.10.2014 10:52

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ei pakkoruotsi lujitu. Se pysyy korkeintaan muuttumattomana. Loput ovat ääniä sinun omassa päässäsi.

Jos vääryyksien ääniä olisi runsaasti ja ongelma kuvaamasi kaltainen, tämä foorumi olisi pullollaan nuorten ja heidän vanhempiensa tekstejä. Mutta kun ei ole.
Jos varhaistuminen ja Raaseporin malli ja koko kielistrategia eivät ole lujittumista niin mikä sitten. Kansan kannatustahan ei pakkoruotsilla ole koskaan ollutkaan.

Jos oikeasti pääsisit joskus kuplastasi ja puhuisit elävien nuoten kanssa, kuulisit, miten suurta tyytymättömyys on. Se että niitä, joiden koulutus oleellisesti kärsii pakkoruotsista, on pieni joukko kussakin koulussa, häivyttää heidät - mutta kokonaisuutena heitä on paljon - Ahvenanmaalla noin kolmasosa ysiluokkalaisista lukee vain englantia äidinkielensä ohella, Ruotsissa noin kolmasosa ei lue toista vierasta kieltä - tästä voit päätellä jotakin.

Vai on pakkoruotsi vain ääniä päässäni, voi sinua!

Jan-Erik Andelin

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.10.2014 11:09

NRR kirjoitti:puhuisit elävien nuoten kanssa, kuulisit, miten suurta tyytymättömyys on.
Tuo vaikkapa viisi heistä tänne keskustelemaan, jospa kupla puhkeaisi.

Vastaa Viestiin