Ihmiset ovat todella pakkoruotsia vastaan

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
masa

Re: Ihmiset ovat todella pakkoruotsia vastaan

#91 Lukematon viesti Kirjoittaja masa » 20.08.2014 14:01

Nyt sinulta (Masa) menee hedelmälajit sekaisin. Eihän kyse ole vain siitä, haluaako tämä 25–30 % itse opiskella ruotsia. Kysymyshän on miksi he (tätä pakottamisretoriikkaa käyttäen) haluavat pakottaa muita suomenkielisiä tekemään samoin. Ei kai nyt tämä ajatus, että toinen suomenkielinen haluaa toista suomenkielistä pakottaa johonkin voi tulla sinulle näin kirkkaalta taivaalta?
Nyt sinä, hyvä Jan-Erik ole eksynyt maatakiertävälle radalle. Jospa ensin hieman hidastaisit vauhtiasi siellä orbitillasi ja vetäisit rauhassa henkeä ..... No niin, nyt pyytäisin sinua lukemaan kommentoimasi edellisen viestini uudemman kerran.

Kysymys on siitä saavatko koululaiset ja opiskelijat valita opiskelemansa kielet vai ei, ei muusta. Sinun mielestäsi ei, minun mielestäni kyllä. Sinä pyrit näemmä sotkemaan selvää kysymystä revittelemällä eroa suuremmaksi ja heittelemällä soppaan aina vain uusia argumentteja .Minä taas haen praktiseen kysymykseen ratkaisua.

Ratkaisun edellytyksenä näyttää - ainakin sinun argumentointisi perusteella - olevan suomenruotsalaisten vapaata kielivalintaa koskevien pelkotilojen hälventäminen. Nämä pelkotilat lienevät hälvennettävissä todistamalla, että ne ovat turhia.

Lähes kolmannes suomalaisista näkee ruotsin osaamisen erittäinkin positiivisena ja ovat näin valmiit opiskelemaan kieltä. Ruotsin osaaminen säilyy näin vähintäänkin nykyisellä tasolla, todennäköisemmin paranemaan nykyisestä. Suomenruotsalaiset tulevat saamaan tarvitsemansa ruotsinkieliset palvelunsa. Ruotsi säilyy elävänä kielenä Suomessa ja suomenruotsalaiset voivat säilyttää kulttuurinsa jne. Eli vapaata kielivalintaan kohdistuvat pelot ovat perusteettomia

Tulkitsen kommenttisi siitä, että toiset haluavat pakottaa toisia johonkin, tavanomaiseksi kolumnistin kärjistyksiksi. Kolumnistien heittoihin pitää suhtautua: silmistä sisään ja jostain muualta samantein ulos. Ilman että teksti koskettaisi aivoja saatikka vaikuttaisi lukijaansa tunnetasolla

Jan-Erik Andelin

#92 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.08.2014 18:10

Masa kirjoitti:Kysymys on siitä saavatko koululaiset ja opiskelijat valita opiskelemansa kielet vai ei, ei muusta. Sinun mielestäsi ei, minun mielestäni kyllä.
Siis, onhan tämä nyt aivan toivotonta keskustelua, jos jatkuvasti joudun vastaamaan mielipiteistä, joita minulla ei ole! Minähän kannatan vapaata kielivalintaa. Mutta yhä vähemmän kannatan vapaan kielivalinnan nymymuodon kaikkia lieveilmiöitä ja oheisuhreja, joita syntyy mm. kun syyllistetään kaikkia suomenruotsalaisia päätöksestä, josta on enemmän vaikkapa kokooomuslaisia vastaamassa eduskunnassa kuin on jäseniä koko piskuisessa RKP-ryhmässä.
Masa kirjoitti:Tulkitsen kommenttisi siitä, että toiset haluavat pakottaa toisia johonkin, tavanomaiseksi kolumnistin kärjistyksiksi.
Enhän minä ole tuonut baanalle koko tätä pakkoretoriikkaa, että yhtä valtakunnan tuhansista voimassa olevista päätöksistä kutsutaan pakkojen pakoksi. Ja pakoksi vain silloin kun suomenruotsalainen ao. säädöstä kannattaa, mutta joksikin muuksi kun kokomuuslainen tai demari onkin jotain niin pahasti sitovaa kanssakansalaiselleen säätänyt kuin pakollista ruotsia.

NRR

#93 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.08.2014 18:28

Jan-Erik Andelin kirjoitti:--- yhtä valtakunnan tuhansista voimassa olevista päätöksistä kutsutaan pakkojen pakoksi ---
Pakkoruotsin järjettömyyden, kohtuuttomuuden ja sen aiheuttamien ongelmien kieltäjille on ollut ominaista se, että yhä uudestaan toistetaan:
- pakkoruotsi on vain yksi pakko muiden joukossa, miksi ette vastusta katsastuspakkoakin...
- pakkoruotsi on vain yksi lehmänkauppa muiden joukossa, miksi se nostetaan muita merkittävämmäksi...
- pakkoruotsilla tuetaan suomenruotsalaisia, mutta se on vain yksi tuettava ryhmä muiden joukossa, miksette kiellä tukeanne nivelrikkoisilta tai pölykeuhkoiltakin...
- pakkoruotsi on vain yksi pakkoaine muiden joukossa, miksei kyseenalaisteta koko opetusta...
...

Joidenkin on ilmeisen vaikea ymmärtää, miten uniikki ja painava virhepäätös on ollut tällainen "aikavero", joka otetaan heikoimmilta, joka todella haittaa suurta joukkoa ihmisiä, jolle ei ole perustetta kuten muille oppiaineille, joka ei tuota mitään katsastuksiin verrattavaa yhteishyödyllistä ja jota on ajanut pieni mutta vaikutusvaltainen ryhmittymä äärettömän kovalla kädellä ja ilkeällä retoriikalla...

NRR

#94 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.08.2014 18:33

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Masa kirjoitti:Kysymys on siitä saavatko koululaiset ja opiskelijat valita opiskelemansa kielet vai ei, ei muusta. Sinun mielestäsi ei, minun mielestäni kyllä.
Siis, onhan tämä nyt aivan toivotonta keskustelua, jos jatkuvasti joudun vastaamaan mielipiteistä, joita minulla ei ole!
Mutta sinähän et sano, että oppilaiden tulisi saada valita opiskelemansa kielet. Sinä sanot: jos, ehkä, osittain, ellei, mutta, ...

Jan-Erik Andelin

#95 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.08.2014 18:42

Sinähän se osaat teippailla muitten liturgiapalasia aina uusiin sommitelmiin. Kuitenkin vaadit muita marssimaan päämäärää kohti juuri sinun sanankääntein ja menetelmin, ummistaen silmät siltä, etkä jotkut samassa rivistössä haukkuvat minun kieltäni rumaksi tai minun lastani "puoliveriseksi". Sekin on liturgiaa eikä keskustelua.

NRR

#96 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.08.2014 19:19

NRR kirjoitti:
Siis, onhan tämä nyt aivan toivotonta keskustelua, jos jatkuvasti joudun vastaamaan mielipiteistä, joita minulla ei ole!
Mutta sinähän et sano, että oppilaiden tulisi saada valita opiskelemansa kielet. Sinä sanot: jos, ehkä, osittain, ellei, mutta, ...
Sinähän se osaat teippailla muitten liturgiapalasia aina uusiin sommitelmiin. Kuitenkin vaadit muita marssimaan päämäärää kohti juuri sinun sanankääntein ja menetelmin, ummistaen silmät siltä, etkä jotkut samassa rivistössä haukkuvat minun kieltäni rumaksi tai minun lastani "puoliveriseksi". Sekin on liturgiaa eikä keskustelua.
Palstalla on tosiaan muutama (löysin haulla kolme) väittänyt ruotsin kieltä rumaksi - ja muutama kauniiksi, mm. minä. Ei tämä tietenkään kielivapauteen liity, mutta kieltenopiskeluun tällaisetkin tunteet liittyvät. Tuhansien viestien lomassa mitään kohtuutonta ei ole tapahtunut.

Etsin sanaa "puoliverinen" tällä palstalla ja sen on ottanut esille vain yksi kirjoittaja ja yhden kerran. Kieltämättä väärä sanavalinta. Puhe ei kuitenkaan ollut sinun lapsestasi.

Ovatko syntimme tässä, minun teipissäni ja joissakin ylilyönneissä - kun vastapainona on koko pakkoruotsituksen painolasti ja omankin jälkikasvuni koulutuksen tahallinen vaikeuttaminen, kapeuttaminen ja estäminen.

Kohtuutta olisi nyt se, että ymmärrät ainakin oman lähtökohtasi. Et kannata vapaata kielivalintaa vaan jonkinlaista lievennystä, alkuunsa olit vahvasti "joko pakkoruotsi tai pakkovenäjä"-duaalimallin kannalla, se kun ajaisi suuren osan valitsemaan ruotsin ja pitäisi edelleen kieliopinnot ykköspaikalla akateemisuutta tavoiteltaessa.

Pahoittelen siis vilpittömästi yhtä puoliveristä ja kolmea rumaa. Pahoitteletko sinä miljoonia pakkoruotsitettuja?

Jan-Erik Andelin

#97 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.08.2014 22:05

NRR kirjoitti: Pahoitteletko sinä miljoonia pakkoruotsitettuja?
Missä ominaisuudessa minun pitäisi sinun mielestäsi pahoitella ja/tai pyytää anteeksi tätä onnetonta tapahtunutta?

NRR

#98 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.08.2014 22:23

NRR kirjoitti: Pahoitteletko sinä miljoonia pakkoruotsitettuja?
Missä ominaisuudessa minun pitäisi sinun mielestäsi pahoitella ja/tai pyytää anteeksi tätä onnetonta tapahtunutta?
Minä esitin pahoitteluni osana tätä verkostoa, sen tavoitteita ja tunteita ymmärtäen ja sen toimintaan osallistuen sinulle, joka koet sen loukanneen sinua ja perhettäsi.

Jan-Erik Andelin

#99 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.08.2014 23:59

No, kiitos. Varmaan TK ja Tapsa voivat omia sanomisiaan pohtia, ettei sinun tarvitse.

NRR

#100 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.08.2014 18:54

Niinpä, ei oltaisi tässä, jos eräillä olisi kykyä ajatella ja halua kunnioittaa ja kuunnella kanssaeläjiään.

Eero Nevalainen
Viesti:

#101 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 13.09.2014 01:39

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Sinähän se osaat teippailla muitten liturgiapalasia aina uusiin sommitelmiin. Kuitenkin vaadit muita marssimaan päämäärää kohti juuri sinun sanankääntein ja menetelmin, ummistaen silmät siltä, etkä jotkut samassa rivistössä haukkuvat minun kieltäni rumaksi tai minun lastani "puoliveriseksi". Sekin on liturgiaa eikä keskustelua.
Hahahahah :D

Oikeasti. Magma-tyyppi väittää jotain tuommoista. Ja koko pakkoruotsikritiikki on täynnä analyysiä siitä miten juuri pakkoruotsia itseään ajetaan kehystämällä keskustelua "oikein".

Kielesi on yksinkertaisten sielujen ajatuksenmuodostukseen soveltuva, ilmaisukyvytön ja triviaali germaaninen kieli jossa ei ole varsinaisesti mitään ihmeempää. Tämän takiahan se Suomessakin vetää puoleensa suomenkielisiä tyyppejä joilla ei kyvyt riitä muuhun, ja sitten ollaan varsin tärkeitä siitä että osataan jopa ruotsia.

Ei se ole kielenä ruma muttei kauniskaan -- nuottihan riikinruotsissa on toki erilainen. Yksinkertaisuus onkin ruotsin ainoa todellinen meriitti, joskaan en menisi niin pitkälle että väittäisin että "suomalaiset eivät voi/saa oppia muita kieliä ennen ruotsia" kuten olen kuullut väitettävän. Saksassa on sentään älyllistä haastetta, mutta sekin tulee lähinnä vähän mielivaltaisen oloisten kielioppisääntöjen takia.

En haluaisi sotkeutua tähän "verisyys"-keskusteluun mutta kun itse puhut etnisyydestäsi ja toisaalta suomenruotsalaisille on niin tärkeää värvätä omaan piiriinsä juuri ruotsinkieliseen identiteettiin kasvatettavien lasten lastentekijöitä, niin pakkohan siinä on jotain olla. Ei minun vastakkainen kokemukseni asiasta voi olla pelkkää virheellistä natsismia. Ja tietysti jos myönnettäisiin että suomenkielisellä väestöllä olisikin etninen kulttuuri-identiteetti niin sitten oltaisiin taas syvällä siinä suossa, että mikäs se meidän oikeudenmukainen kohtelumme olisikaan...

JV Lehtonen

#102 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 13.09.2014 07:57

Eero Nevalainen kirjoitti:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Sinähän se osaat teippailla muitten liturgiapalasia aina uusiin sommitelmiin. Kuitenkin vaadit muita marssimaan päämäärää kohti juuri sinun sanankääntein ja menetelmin, ummistaen silmät siltä, etkä jotkut samassa rivistössä haukkuvat minun kieltäni rumaksi tai minun lastani "puoliveriseksi". Sekin on liturgiaa eikä keskustelua.
Hahahahah :D

En haluaisi sotkeutua tähän "verisyys"-keskusteluun mutta kun itse puhut etnisyydestäsi ja toisaalta suomenruotsalaisille on niin tärkeää värvätä omaan piiriinsä juuri ruotsinkieliseen identiteettiin kasvatettavien lasten lastentekijöitä, niin pakkohan siinä on jotain olla. Ei minun vastakkainen kokemukseni asiasta voi olla pelkkää virheellistä natsismia. Ja tietysti jos myönnettäisiin että suomenkielisellä väestöllä olisikin etninen kulttuuri-identiteetti niin sitten oltaisiin taas syvällä siinä suossa, että mikäs se meidän oikeudenmukainen kohtelumme olisikaan...
Eero, muistelen, että joskus "toruit" minua tunteenpurkauksista.. :lol:
Vaikutat nyt itse hieman ärtyneeltä--

Minä olen leppoisalla tuulella kuluneen kielipoliittisen viikon ansiosta.
Homma etenee!

Me olemme "ideologisesti" vahvemmalla pohjalla kuin koskaan,
mutta valtapolitiikka tietysti hidastaa niin paljon kuin vain pystyy..

Sen myöntää jopa kielivapauskonkari Mikko Elo--
hänhän on itse puolueen sisäisen vallankäytön kohde.

http://mikkoelo.puheenvuoro.uusisuomi.f ... -opiskella

Meillä ei oikein ole keinoja tähän valtapoliittiseen peliin, kun joka puolueessa on suomenruotsalainen
pakkoruotsia ajava lobby, joka sanelee puoluejohdolle pakkoruotsiteesinsä.

Olen pettynyt siihen, että perussuomalaiset eivät ole oppineet lobbaamisen taitoa...
Me tavalliset kansalaiset taas emme ehdi lobbata Helsingin kabineteissa, koska meillä on muitakin hommia.

Mielenkiintoinen tuo kreationismi-vertaus, itse harrastan vastaavaa väittelyä muutaman kerran vuodessa,
kun Jehovan todistajat tuovat materiaaliaan. Ihan hyvässä hengessä heidän kanssaan olemme keskustelleet.
Ei ole ollut syyttäviä sormia kumpaankaan suuntaan.

Suomenruotsalaisten tulisi nyt käydä identiteettitalkoisiin ja kysyä itseltään, "keitä me olemme ja missä maassa asumme"
Kun pää selviää ja tajuavat asuvansa 90 %:sti suomenkielise, 5 %:sti vieraskielisen ja 5 %:sti ruotsinkielisen kansan osana,
voisivat itse tehdä ehdotuksen, miten pääsemme järkevään ratkaisuun.
Nyt he elävät jossakin kaksikielisessä virtuaalivaltiossa, leijuvat rinnakkaistodellisuudessa!

therace

#103 Lukematon viesti Kirjoittaja therace » 13.09.2014 10:35

Desto mer man läser era inlägg, ju mer blir man övertygad om att Freudenthal hade rätt i sina teorier.
Det är som sagt inte straffbart att visa att man är dum, men nog är det idiotiskt att göra det.

Jaska
Viesti:

#104 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 13.09.2014 12:56

therace kirjoitti:Desto mer man läser era inlägg, ju mer blir man övertygad om att Freudenthal hade rätt i sina teorier.
Det är som sagt inte straffbart att visa att man är dum, men nog är det idiotiskt att göra det.
Hej troll, har du inga argument för obligatorisk svenska?

Jan-Erik Andelin

#105 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 13.09.2014 19:21

Therace kirjoitti:Det är som sagt inte straffbart att visa att man är dum
Det där är ju ett ganska värdelöst sätt att argumentera.

Vastaa Viestiin