Nyt sinä, hyvä Jan-Erik ole eksynyt maatakiertävälle radalle. Jospa ensin hieman hidastaisit vauhtiasi siellä orbitillasi ja vetäisit rauhassa henkeä ..... No niin, nyt pyytäisin sinua lukemaan kommentoimasi edellisen viestini uudemman kerran.Nyt sinulta (Masa) menee hedelmälajit sekaisin. Eihän kyse ole vain siitä, haluaako tämä 25–30 % itse opiskella ruotsia. Kysymyshän on miksi he (tätä pakottamisretoriikkaa käyttäen) haluavat pakottaa muita suomenkielisiä tekemään samoin. Ei kai nyt tämä ajatus, että toinen suomenkielinen haluaa toista suomenkielistä pakottaa johonkin voi tulla sinulle näin kirkkaalta taivaalta?
Kysymys on siitä saavatko koululaiset ja opiskelijat valita opiskelemansa kielet vai ei, ei muusta. Sinun mielestäsi ei, minun mielestäni kyllä. Sinä pyrit näemmä sotkemaan selvää kysymystä revittelemällä eroa suuremmaksi ja heittelemällä soppaan aina vain uusia argumentteja .Minä taas haen praktiseen kysymykseen ratkaisua.
Ratkaisun edellytyksenä näyttää - ainakin sinun argumentointisi perusteella - olevan suomenruotsalaisten vapaata kielivalintaa koskevien pelkotilojen hälventäminen. Nämä pelkotilat lienevät hälvennettävissä todistamalla, että ne ovat turhia.
Lähes kolmannes suomalaisista näkee ruotsin osaamisen erittäinkin positiivisena ja ovat näin valmiit opiskelemaan kieltä. Ruotsin osaaminen säilyy näin vähintäänkin nykyisellä tasolla, todennäköisemmin paranemaan nykyisestä. Suomenruotsalaiset tulevat saamaan tarvitsemansa ruotsinkieliset palvelunsa. Ruotsi säilyy elävänä kielenä Suomessa ja suomenruotsalaiset voivat säilyttää kulttuurinsa jne. Eli vapaata kielivalintaan kohdistuvat pelot ovat perusteettomia
Tulkitsen kommenttisi siitä, että toiset haluavat pakottaa toisia johonkin, tavanomaiseksi kolumnistin kärjistyksiksi. Kolumnistien heittoihin pitää suhtautua: silmistä sisään ja jostain muualta samantein ulos. Ilman että teksti koskettaisi aivoja saatikka vaikuttaisi lukijaansa tunnetasolla