Jan-Erik Andelin kirjoitti:Hansa kirjoitti:Mutta on kysyttävä, eivätkö nuo Pietarsaaren, Mustasaaren jne ruotsinkieliset ole oppineet yhtään suomea, vaikka ovat olleet jatkuvassa luonnollisessa kielikylvyssä 95% suomenkielisessä maassa? Vai onko heillä niin kielteinen asenne suomea kohtaan että siitä ei mene läpi yhtään suomen sanaa?
Käy tutkimassa paikkoja. Kesä on oiva aika matkailulle. Tai kysy JV:ltä mitä hän on käytännössä ajatellut tapahtuvan näillä alueilla, jos hänen mallinsa toteutuisi.
Historian katsannossa mallini on huomattavasti järkevämpi kuin nykyinen keinotekoinen kaksikielisyys -
koko maan alueella pakkoruotseineen ja kaksikielisyyskeinotteluineen.
Kun tässä yön yli nukuin, tämä malli alkaa vaikuttaa entistä houkuttelevammalta.
Siinä toteutuu jopa Jaskan vaalima symmetriavaatimus! 50 % on minun rajani, Jaskalla 20 %.
Kun lähdetään liikkeelle enemmistön ehdoilla, silloin kaivetaan esiin kartta, josta nähdään ruotsin enemmistöasema.
Mallissani kunnallinen itsehallinto saisi päättää, miten kieliasiat kunnassa järjestetään-
valtion rooli olisi minun mallissani minimoitu.
Eli, jos enemmistöltään ruotsinkielinen kunta omasta halustaan on valmis palvelemaan kielivähemmistöjä niiden omalla kielellä,
se toki voitaisiin korvata esim. valtionosuuksista, kuten nykyäänkin tehdään.
Näitä valtionosuuksiahan juuri uudistettiin, jolloin sekä vieraskielisyys että kaksikielisyys ovat kriteerejä valtionavun maksamiseen.
Minun mallissani ei ole eroa kaksikielisyys/vieraskielisyys, vaan valtionosuus maksetaan poikkeavien kieliolojen mukaan.
Jos kunnassa on 70 % ruotsinkielisiä ja 30 % (enemmistöön nähden) vieraskielisiä eli esim.
20 % suomenkielisiä ja 10 % mamu-kieliä, silloin kunta voi päättää, tarjoaako se kaikille palvelut
omalla kielellä vai ainoastaan ruotsiksi. Valtionavulla maksettaisiin noita vieraskielisiä palvelua.
Näitä valtionapuja toki tulisi järkeistää nykyisellä velkaantumisvauhdilla tehokkaammin!
Itse kielisyyspäätökset ja kielipalveluntarjonta tehtäisiin lähtökohtaisesti kuntatasolla!
Nykymallin mukaista hallintohimmeliä kaksikielisyysvaatimuksineen ei olisi olemassa ollenkaan!
Mutta samalla kunnioitettaisiin paikallisia ruotsalaisia oloja!
Miksi historia perustelee mallini:
Nuo kunnat suhtautuvat suomen kieleen täsmälleen samalla tavalla kuin
Ahvenanmaan maakunta. Ei sinne päästetty Karjalan evakkoja esimerkiksi.
Väitän, että minun mallini on myös suomenkielisille huomattavasti edullisempi!
99 % suomenkielisistä ei silloin joudu keinotekoisen ruotsirasituksen kohteeksi ollenkaan.
Eli "kannattaa" uhrata 1 %, jos voi pelastaa 99 %!
Mikä on mallini läpimenomahdollisuus ?
Vaikea sanoa, mutta voihan joku poliitikko napata sen käyttöönsä ja soveltaa!
Mutta tämä on jo suunnitelma C!
Suunnitelma A ruotsirasituksen helpottamiseksi on tietysti kansalaisaloite,
mutta se näyttää olevan suurissa vaikeuksissa, kun poliittinen eliitti on poteroissa
vaatimassa pakkoruotsia kaksikielisyysideologian pönkittämiseksi!