Sees kirjoitti:voidaanko edes periaatteessa toivoa, että kielikeskustelussa eri osapuolilla olisi jokin yhteisesti hyväksyttävissä oleva eettinen lähtökohta ja tavoite?
Pahan pistit. Itse olen yrittänyt sitä hyvin kauan, mutta ajan saatossa kyynistynyt. Tuntuu siltä, että vastapuolella on fundamentaalisesti erilainen oikeustaju ja jopa eri logiikka -- tai sitten he vain tahallisesti käyttäytyvät siten kuin olisi. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi edes teoriassa yrittää läpipääsyä, mutta toisaalta silloin pitää jo tunnustaa, että vastapuolella on jo ennalta valittu syy käyttäytyä siten kuin käyttäytyy.
Valitettavasti ne omat yhteisesti hyväksyttävät lähtökohtani ovat sellaisia, joissa esimerkiksi suomenkielisten olemassaolo (ikävä kyllä) ihan elinvoimaisena kielienemmistönä Suomessa ei ole sinällään anteeksipyydeltävä asia, vaikka voimmekin pohtia sitä, että miten suomenruotsalaiset pystyvät edistämään omaa kielellisestä identifikaatiotaan ja kulttuuriaan (on muuten aina todella mielenkiintoista ajatella, miten heillä on nuo asiat, mutta ilmeisesti meillä ei vastaavasti ole -- ainakaan siten että meitä voisi kohdella tasavertaisina muutoin kuin perustuslain kielipykälän ääritulkinnan mielessä).
Eettisesti perustavanlaatuisin ongelma, mistä minua on joskus syytetty tekopyhäksi, koskee sitä, että onko suomenkielisten legalistinen "et voi tehdä näitä asioita ilman ruotsia"-kohtelu ja pakkonaittaminen "pohjoismaalaisiin" valtarakenteisiin joissa suomi ei ole periaatteellisesti läsnä mitenkään väärin silloin, jos suomenruotsalaiset itse joutuvat käytännössä elämään yhteiskunnassa, jossa heidän on de facto osattava kuitenkin suomea. Minulla ei ole mitään helppoa vastausta tuohon. Ihan samoin kuin Suomen 1600-luvun tilanne ei suomenruotsalaisten mielestä "sortanut" suomenkielisiä, niin eihän tämä nykyinen tilanne sitten myöskään mitenkään voi sortaa ruotsinkielisiä. Kai jotkut suomenruotsalaiset kokevat, että meidän pitää tehdä jotain lehmänkauppoja joilla heille pitää tuo tilanne korvata, tai ainakin vähintään meidät pitää sitten saattaa Nordenissa samanlaiseen vähemmistöasemaan kuin mitä he ovat Suomessa.
Tuo ei vaan toimi minulle, koska en vaan kykene näkemään että tuommoisten asioiden säätäminen lailla voisi olla kovinkaan realistista. Ihmiset ovat erilaisia eri konteksteissa, ja se, kuka joutuu elämään minkäkin kontekstin alaisuudessa ja kuka on itsenäisempi toimimaan miten haluaa, taitaa olla niitä asioita jotka historiassa vain tapahtuvat.