Lukematon viesti
Kirjoittaja Hannu Jussi » 27.10.2013 22:52
Louekosken puheenvuorosta löytyy pakkoruotsi-sanan historiaa:
"Marcus Floman näyttää olevan varovasti ehdotellen sitä mieltä-, että pakkoruotsi-sanaa on käytetty 1980-luvulta lähtien. Olen eri mieltä. Minulla on täysin toinen historiatieto. Sana-pakkoruotsi tulee minun mielestäni ihan suoraan alkuperäisestä peruskoululaista, jossa lain alkuperäinen sanamuoto kuului jotensakin tähän tapaan: "Oppilaille pakollisia aineita ovat X, Y, Z, Å, Ä. Ö ja ruotsi." Tietoni on suoraan alkuperäistä peruskoululakia suunnittelemassa olleelta asiantuntijakomitean jäseneltä, Asseri Joutsimäeltä ja varmistettavissa häneltä Savonlinnasta tänäkin päivänä.
Yksinkertaista, selvää ja nerokasta, eikö totta? Siitä pakkoruotsi. Asia on tarkistettavissa alkuperäisestä laista, jota minulla ei nyt ole käsissäni, jätän sen tutkimisen ja mielipiteeni kumoamisen Flomanin kirjastossa tehtäväksi, ettei kenenkään tarvitse pyöritellä pakkoruotsi-sanaa tässä valtakunnassa pelkän mutu-historian valossa.
Kun käytännössä kumminkin kävi niin, että pahan-ja kitkeränmakuinen pakkoruotsikarkki ei oppilaille oikein maistunutkaan, siitä tehtiin uudella ovelalla puoluepoliittisella termillä kermaan ja hunajaan kuorrutettu karkki. Lain tekstiä muutettiin ja lakiin istutettiin verraton hämäystermi-"toinen kotimainen". Pakkoruotsia alettiin siis markkinoida kotimaisuudella ja jokainenhan meistä suomalaista taas kotimaisuutta arvostaa, eikö? Loistavaa. Suurenmoista.
Blogisti on nähnyt sen vaivan, että hän on hyvässä uskossa pyytänyt Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen johtaja professori Pirkko Nuolijärven mielipidettä pakkoruotsi-sanan käytöstä ja kävellyt suoraan karhunpesään. Blogisti on ilmeisesti olettanut kääntyvänsä puolueeettoman ja neutraalin lampaan puoleen, mutta lammas on tällä kertaa ollutkin blogistin tietämättä lammas suden vaatteissa.
Muistelen vanhaa kunnon Erno Paasilinnaa, jolta kysyttiin mielipidettä ja suhtautumista politiikkaan. Erno vastasi jotain siihen tyyliin, että "suden ja lampaan välisessä taistelussa olen yleensä lampaan puolella, mutta senkään puolella ei enää kannata olla silloin, kun se muuttuu sudeksi". Olen Paasilinnan kanssa harvinaisen samaa mieltä.
Mitä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen johtajaan professori Pirkko Nuolijärveen tulee, niin etpähän tainnut, parahin Vesa-Matti, tietääkään, että Pirkko Nuolijärvi on pakkoruotsitusjärjestö Svenska Nu:n hyvin aktiivinen jäsen. Siis ihan sen saman verkoston, jonka puheenjohtaja freudenthalisti Paavo Lipponen on. Olisit saattanut jättää Nuolijärven turhan mielipiteen kysymättä, jos olisit tuonkin tiennyt vai? Näin on maailma on petosta täynnä.
Tämän jälkeen et enää ihmettele, vaikka joku Svenska Nu:n ja valtiomme pakkokoneiston vasallivirkamies haluaa kieltää suomen kielen kauniin ja asian ydintä kirkkasti kuvaavan "pakkoruotsi"-sanan. Itse olen joskus lapsellisesti kuvitellut, että tuon lajin kiellot kuuluvat vain totalitääriin pakkovallan maihin, joita myös diktatuureiksi kutsutaan, mutta hyvin näkyy temppu onnistuvan Suomessakin ja juuri erityisesti Suomessa. Pöyristyttäviä Flomaneja, uskomattomia sanoja pakkoruotsittajien pussiin selitteleviä, väritteleviä ja vääristeleviä, korkean auktoriteetin norsunluutornista valtion virallisen uskottavuuden nimiin ja laskuun huutelevia Nuolijärviä ja järkyttävää suomenkielisen kansan enemmistöön kohdistuvaa aivopesua ja henkistä väkivaltaa eli sanalla sanottuna täyttä rasismia rasismin vaarallisimmalla tasolla.
Kiitos Vesa-Matti blogistasi. Ei mikään ole meitä suomenkielisiä verisemmin loukkaavaa, halveksivaa ja häpäisevää kuin se, että meille ruvetaan asettelemaan pakkoruotsittajien taholta suomen kielen sanatkin aivoihin ja suuhun."
Kirjoittaja on O.S.