Ääriliikkeet sivuun pakkoruotsikeskustelusta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jaska
Viesti:

Re: Ääriliikkeet sivuun pakkoruotsikeskustelusta

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 27.09.2013 13:12

Tapsa kirjoitti:Nyt taitaa olla auto mennyt ojaan Jaskan taholla.

Rkp:n ja Suomalaisuuden Liiton rinnastaminen muistuttaa norsun ja hiiren rinnastamista. Sitäpaitsi rkp on ollut valtioneuvostossa kauemmin mukana kuin muut puolueet viime vuosikymmeninä ja johtava hallituspuolue kielipoliittisissa asioissa - ääriliike tai ei.
Niin? Samanlaisia ääriliikkeitä, jotka pyrkivät vaikuttamaan kielipoliittisiin päätöksiin. Tietenkin ne voi rinnastaa.

Eero Nevalainen
Viesti:

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 27.09.2013 13:15

Jep, ihmisille on opetettu outo refleksiivinen vastareaktio vaikka jopa kannattaisivat meidän asiaamme. Tämän takia tietysti kannattaa olla aika varovainen kovin äänekkään sanankäytön suhteen... itse olen ehkä viime aikoina syyllistynyt hieman suorempaan puheeseen koska ei vaan aina jaksa olla hissunkissun. :)

NRR

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.09.2013 13:49

Eero Nevalainen kirjoitti:Jep, ihmisille on opetettu outo refleksiivinen vastareaktio vaikka jopa kannattaisivat meidän asiaamme. Tämän takia tietysti kannattaa olla aika varovainen kovin äänekkään sanankäytön suhteen... itse olen ehkä viime aikoina syyllistynyt hieman suorempaan puheeseen koska ei vaan aina jaksa olla hissunkissun. :)
Ei se outo reaktio mihinkään katoa muuta kuin sillä, että ihmiset tottuvat avoimeen puheeseen pakon aiheuttamista ongelmista.

Muistan miten kauniisti yritin alkuaikoina asetella sanani ja ihan samat reaktiot sieltä tuli :) Tämä on vain yksi tapa syyllistää pakon kriitikot siitä asetelmasta, jonka pakon puoltajat ja ymmärtäjät ovat rakentaneet aivan propagandan sääntöjen mukaan.

JV Lehtonen

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 27.09.2013 14:56

Jaska kirjoitti:

Rkp:n ja Suomalaisuuden Liiton rinnastaminen muistuttaa norsun ja hiiren rinnastamista. Sitäpaitsi rkp on ollut valtioneuvostossa kauemmin mukana kuin muut puolueet viime vuosikymmeninä ja johtava hallituspuolue kielipoliittisissa asioissa - ääriliike tai ei.
Niin? Samanlaisia ääriliikkeitä, jotka pyrkivät vaikuttamaan kielipoliittisiin päätöksiin. Tietenkin ne voi rinnastaa.
Jos näet, että kysymys saadaan ratkaistua sulkemalla sekä RKP että Suomalaisuuden liitto pois keskustelusta,
annan tukeni pyrkimyksellesi ja vetäydyn keskustelusta;

olenhan Suomalaisuuden liiton jäsen ja kannatan
esim. Pihkalan linjauksia.

Yritä pois! Buena suerte!

http://www.youtube.com/watch?v=qNL3RxECsbM

Joko se toinen ääriliike on luvannut vetäytyä tämän asian käsittelystä ja antaa maltillisille tilaisuuden löytää ratkaisu ??
Viimeksi muokannut JV Lehtonen, 27.09.2013 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.09.2013 14:58

JV Lehtonen kirjoitti:kannatan
Mitkä ovat Pihkalan linjaukset?

JV Lehtonen

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 27.09.2013 15:08

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:kannatan
Mitkä ovat Pihkalan linjaukset?
Katso google "Erkki Pihkala"
En löydä niistä mitään ääriajattelua, vaan ainoastaan oikeudenmukaisuuden tavoittelua!

http://areena.yle.fi/radio/1961213

"EU:n vaalima tasa-arvo ja vastavuoroisuus EU-kansalaisten kesken ei näin toteudu yhtäällä Suomen ja Ruotsin kansalaisten sekä toisaalla Suomen ja Ahvenanmaan asukkaiden kesken. Tällä on tietenkin merkityksensä EU:n neljän perusasian työvoiman, tavaroiden, palvelusten ja pääoman vapaaseen liikkumiseen. Ruotsalaisille, etenkin yrityksille on näin Suomessa levitetty kielellinen punainen matto. Tätä he myös ovat käyttäneet häikäilemättä hyväkseen tunkeutuessaan suomalaiseen talouselämään. Suomenkielinen yritys ei voi vastaavasti toimia Ruotsissa maan suomenkielelle asettaman hallinnollisen kielimuurin takia. EU:n Suomen ja Ruotsin muodostamalla sisämarkkina-alueella suomi on näin vain alueellinen vähemmistökieli samaan tapaan kuin se oli Ruotsin vallan aikana.

Ruotsinkielisten suosinta ei kuitenkaan jää EU-Suomessa tähän. Suomessa tuli vuonna 2004 voimaan EU:n perussopimuksiin nojaava yhdenvertaisuuslaki. Sen 6 §:ssä todetaan, ettei ketään saa syrjiä mm. iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Edelleen todetaan, että lakia sovelletaan sekä julkiseen että yksityiseen toimintaan, kun kysymys on myös koulutuksen saamisesta. Lain 3 §:ssä kuitenkin todetaan, ettei tämä koske koulutuksen tavoitteita, sisältöä eikä koulutusjärjestelmää, eikä ulkomaalaisten asettamista erilaiseen asemaan heidän lakiin perustuvasta oikeusasemastaan aiheutuvasta syystä.

Tällä kolmannella pykälällä luotiinkin mahdollisuus maahanmuuttajien ja etenkin riikinruotsalaisten EU-kansalaisten kielelliseen erikoisasemaan Suomessa. Mutta voidaanko yhdenvertaisuuslain kolmanteen pykälään nojautuen maahanmuuttajien lapsilta jättää kokonaan pois matematiikan, biologian tai kemian oppikurssit heidän syrjintäänsä syyllistymättä? Minusta ei voida. Mutta muka keskeinen pakkoruotsi voidaan jättää heiltä kokonaan pois. Maahanmuuttajataustaisia lapsia näet vapautetaan yleisesti peruskoulussa pakkoruotsin kursseista. Syntyperäiselle suomalaisella tätä mahdollisuutta ei ole.

Yliopistojen ja korkeakoulujen ns. toisen kotimaisen kielen kurssit koskevat vain niitä, jotka ovat saaneet koulusivistyksensä Suomessa suomen tai ruotsin kielellä. Näin muitten ulkomaalaisten opiskelijoitten ohella riikinruotsalaisen EU-kansalaisen ei tarvitse suorittaa pakkosuomen kurssia, mutta suomenruotsalaisen EU-kansalaisen tarvitsee. Lisäksi ahvenanmaalaisilta vaaditaan Åbo Akademissa vähemmän suomen osaamista kuin muilta suomenruotsalaisilta opiskelijoilta.

Yliopistojen lukukausimaksukeskustelussa on todettu, että jos maksuja ei peritä suomalaisilta, niin niitä ei voida periä muiltakaan EU-kansalaisilta. Pakkoruotsin osalta suomalaisten ja muitten EU-kansalaisten erilainen kohtelu sitä vastoin hyväksytään. Pakkoruotsi pysytetään näin suomenkielisten erityisrasitteena.

EU:n työvoiman vapaaseen liikkumiseen liittyvien ammattipätevyysdirektiivien ja pohjoismaisten sopimusten mukaan kaikenlaisten lääkäreiden, yleissairaanhoitajien, kätilöiden jne. tutkinnot tunnustetaan automaattisesti, joten he voivat harjoittaa ammattiaan Suomessa osaamatta pakkoruotsia tai pakkosuomea. Näin riikinruotsalaiset EU-kansalaiset pääsevät Suomessa ammattiin ilman pakkosuomea. He ovat siten suomenruotsalaisia EU-kansalaisia paremmassa asemassa. Yhdenvertaisuuden vuoksi pakkosuomi tulisi siis poistaa suomenruotsalaisilta tai vaatia se ruotsalaisilta maahanmuuttajilta.

Edelleen vuoden 1997 yliopistolain mukaan Åbo Akademissa ulkomaalainen, käytännössä riikinruotsalainen opettaja voidaan vapauttaa suomen kielen osaamisesta, muttei suomenruotsalaista. Millään muulla maamme yliopistolla ei ole oikeutta vapauttaa ulkomaalaista opettajaa toisen kotimaisen kielen osaamisesta, joskin tätä tehdään käytännössä lakia rikkoen. Suomalainen itsesyrjintä, itsesensuurin isoveli estää kuitenkin vastaavanlaisen vapaamielisyyden suomenkielisten osalta.

Toteutettaessa EU:n kansalaisten yhdenvertaista kohtelua EU:ssa ja Suomessa ei ole ymmärretty, että myös kaiken taustalla olevat kielilainsäädännöt olisi harmonisoitava. Näinhän EU:ssa tehdään muillekin laeille. Prof. Erkki Kouri on todennut, että sata vuotta sitten suomenkielisiä rasitti kielellinen, kulttuurinen, hallinnollinen ja rotuopillinen toiseus ruotsinkielisiin nähden. Nyt toiseus on palautettu EU:n avulla. Se ilmenee esim. pakkauksissa, joissa ruotsin kieli on virallisesti yhä useammin näkyvästi ennen suomen kieltä.

Ihmisryhmä voi olla syrjitty, vaikkei se itse sitä tunnista ja havaitse. Jos syrjintää koetaan, siitä tulee entistä kipeämpi epäkohta. Näin on myös suomalaisten koulutukseen sisältyvän pakkoruotsin osalta. Miten istuminen pakkoruotsin tunneilla voi olla vähemmän sortavaa kuin asevelvollisuus tai uskontotunnit, joille on vaihtoehtonsa?

Helsingin Sanomissa Simo-Pekka Nortamo kysyi noin 15 vuotta sitten pakkoruotsikeskustelun alussa ”Asuuko meissä kaikissa pieni Bobrikov?” Näyttää asuvan. Pakkoven….pakkoruotsin bobrikovimainen ylläpito yhä vain jatkuu kaksikielisyysideologiaan nojautuen. Enemmistö suomalaisista ei kuitenkaan tätä ideologiaa jaa. Pakkoruotsin ylläpito ei mitenkään kuulu maailman hemmotelluimman kielivähemmistön kansainvälisten ja EU-normien mukaisiin ihmisoikeuksiin.

Ruotsalaiset olivat vuodesta 1809 aina 1980-luvun lopulle saakka suurin Suomeen muuttajien joukko aluksi siksi, että vuonna 1848 kiellettiin muita kuin ruotsalaisia ja englantilaisia mestareita muuttamasta maahan. Nämä lait sääti se sama pieni kielivähemmistö, joka aikanaan teki kaikkensa, jotta kielienemmistö ei saisi kielioikeuksia omassa maassaan, ja joka nyt vaatii pakkoruotsin ylläpitoa.

Maahanmuuton rajusti lisäännyttyä 1990-luvun alusta lähtien, Suomessa on alettu korostaa monikulttuurisuuden ja erilaisuuden hyväksymistä. Rasismi tuomitaan ankarasti. Hyvä näin. Tämä hyväksymisen ei kuitenkaan sisällä sitä, että suomalainen nuori voisi vieläkään elää ja tehdä työtä omassa maassaan Suomessa osaamatta lainkaan ruotsia maisteriksi valmistuttuaan. Alistumista 5 %:n kielivähemmistön komentoon pidetään suvaitsevaisuutena. Liittomme mielestä se on itsesyrjintää. Ei ihme, että maailma nauraa suomalaisille, kuten viimeksi New York Timesissa.

Maahanmuuttajien odotetaan kotoutuvan Suomeen mm. oppimalla maan kielen, suomen. Mutta myös syntyperäiset suomenkieliset lapset ovat velvollisia ns. kotoutumaan Suomeen eli oppimaan maan kieltä ruotsia jopa sitä enemmän, mitä enemmän he kouluttautuvat. Varsinaisen maahanmuuttajan ruotsalaisen ei sitä vastoin tarvitse suomea oppia saadakseen esim. hoitoalan ammatinharjoittamisluvan tai opettajanviran Tilanne on tässä suhteessa sama kuin Ruotsissa. Siellähän suomalaislapset joutuvat oppimaan ruotsin, eikä ruotsalaisten tarvitse oppia suomea.

Totta tosiaan. Kuulummeko yhä Ruotsiin, 200 vuotta valtiollisen eroamisen jälkeen? EU:n luoman normiston ja sen Suomessa soveltamistavan takia, vaatimus pakkoruotsin poistamisesta ei enää ole vain kielikoulutukseen liittyvä tarkoituksenmukaisuuskysymys. Siinä on kyse yhdenvertaisuudesta EU:n kahden jäsenmaan kansalaisten ja yritysten kesken. Entä Suomeen muuttavat venäläiset, virolaiset, somalit jne. Kielellinen vastaantulo on liian tylyä ruotsalaisten kielihemmotteluun verrattuna.
Arvoisat kutsuvieraat. Liittomme jäsenet.

Suomen historiassa on ennenkin ollut tilanteita, joissa suuri ajatus on ollut aluksi vain pienen ja valtaapitävien taholta lähes maanpettureiksi leimatun joukon unelma. Näistä unelmista on kuitenkin yllättävän pian tullut kansallinen todellisuus. Näitä ovat olleet etenkin ajatus Suomen erosta Ruotsista 200-vuotta sitten, yleinen ja yhtäläinen äänioikeus sata vuotta sitten tai haave itsenäisestä Suomesta.

Te liittomme asiaan uskovat kielitaistelumme ja nettikeskusteluiden aktiivit olette jo noin 15 vuoden ajan jaksaneet taistella kielivapauden puolesta. Te tiedätte, että suomalaisilla on syytä ja jopa oikeus katkaista pakkositeet ruotsin kieleen, jotta olisi tilaa lähestyä tasavertaisesti ja tasapainoisesti muita Pohjoismaita, Eurooppaa ja muuta maailmaa. Pakkoruotsin takia suomalaisilla ei vieläkään ole omaa suomalaista kotimaata. Suomessa on saatava olla vapaa suomenkielinen suomalainen ilman pakkoruotsin iestä. Emme pysähdy, koska tiedämme Jaakko Ilkan tavoin, että ”ei oikeutta maassa saa, ken itse sit’ ei hanki”."

JV Lehtonen

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 27.09.2013 15:34

Luin muuten itsekin ensimmäisen kerran tuon Pihkalan linjauksen.

Mukava tunne, kun huomaa, että joku muu osaa kertoa juuri minun ajatukseni ja on tehnyt samat johtopäätökset -
vaikka en ole koskaan ollut missään yhteydessä henkilöön enkä lukenut hänen teesejään sen kummemmin.

Mitään äärimmäistä en löydä omista ajatuksistani enkä Pihkalan ajatuksista!
Ainostaan saman tavoitteen :

OIKEUDENMUKAISUUDEN TOTEUTUMISEN

NRR

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.09.2013 16:05

---Ruotsalaiset olivat vuodesta 1809 aina 1980-luvun lopulle saakka suurin Suomeen muuttajien joukko aluksi siksi, että vuonna 1848 kiellettiin muita kuin ruotsalaisia ja englantilaisia mestareita muuttamasta maahan. Nämä lait sääti se sama pieni kielivähemmistö, joka aikanaan teki kaikkensa, jotta kielienemmistö ei saisi kielioikeuksia omassa maassaan, ja joka nyt vaatii pakkoruotsin ylläpitoa.

Maahanmuuton rajusti lisäännyttyä 1990-luvun alusta lähtien, Suomessa on alettu korostaa monikulttuurisuuden ja erilaisuuden hyväksymistä. Rasismi tuomitaan ankarasti. Hyvä näin. Tämä hyväksymisen ei kuitenkaan sisällä sitä, että suomalainen nuori voisi vieläkään elää ja tehdä työtä omassa maassaan Suomessa osaamatta lainkaan ruotsia maisteriksi valmistuttuaan. Alistumista 5 %:n kielivähemmistön komentoon pidetään suvaitsevaisuutena. Liittomme mielestä se on itsesyrjintää. Ei ihme, että maailma nauraa suomalaisille, kuten viimeksi New York Timesissa.

Maahanmuuttajien odotetaan kotoutuvan Suomeen mm. oppimalla maan kielen, suomen. Mutta myös syntyperäiset suomenkieliset lapset ovat velvollisia ns. kotoutumaan Suomeen eli oppimaan maan kieltä ruotsia jopa sitä enemmän, mitä enemmän he kouluttautuvat."
Tämä on kyllä ajatuksia herättävää tekstiä.

Olen itsekin kirjoittanut, että suomenkieliset lapset ovat siitä harvinaisia, etteivät ole "suomalaisia" heti syntyessään vaan vaatii elämänmittaisen kouluturprojektin tulla hiljakseen suomalaiseksi eli suomenmaalaiseksi ruotsintaitoineen. Tässä käytetään sanaa kotoutuminen, kun tarkoitetaan pakkoruotsijatkumon läpi käymistä.

Joka tapauksessa on väärin, ettei suomalaisnuori voi valmistua mistään koulusta eikä mihinkään ammattiin ilman mittavia ruotsinopintoja. Tämän vääryyden tunnistaminen yhdistää meitä mahdollisista näkemyseroista huolimatta.

JV Lehtonen

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 27.09.2013 16:35

NRR kirjoitti:
---Ruotsalaiset olivat vuodesta 1809 aina 1980-luvun lopulle saakka suurin Suomeen muuttajien joukko aluksi siksi, että vuonna 1848 kiellettiin muita kuin ruotsalaisia ja englantilaisia mestareita muuttamasta maahan. Nämä lait sääti se sama pieni kielivähemmistö, joka aikanaan teki kaikkensa, jotta kielienemmistö ei saisi kielioikeuksia omassa maassaan, ja joka nyt vaatii pakkoruotsin ylläpitoa.

Maahanmuuttajien odotetaan kotoutuvan Suomeen mm. oppimalla maan kielen, suomen. Mutta myös syntyperäiset suomenkieliset lapset ovat velvollisia ns. kotoutumaan Suomeen eli oppimaan maan kieltä ruotsia jopa sitä enemmän, mitä enemmän he kouluttautuvat."
Tämä on kyllä ajatuksia herättävää tekstiä.

Olen itsekin kirjoittanut, että suomenkieliset lapset ovat siitä harvinaisia, etteivät ole "suomalaisia" heti syntyessään vaan vaatii elämänmittaisen kouluturprojektin tulla hiljakseen suomalaiseksi eli suomenmaalaiseksi ruotsintaitoineen. Tässä käytetään sanaa kotoutuminen, kun tarkoitetaan pakkoruotsijatkumon läpi käymistä.

Joka tapauksessa on väärin, ettei suomalaisnuori voi valmistua mistään koulusta eikä mihinkään ammattiin ilman mittavia ruotsinopintoja. Tämän vääryyden tunnistaminen yhdistää meitä mahdollisista näkemyseroista huolimatta.
Paradoksi on lisäksi se, että suomalainen lapsi kelpaa täysin suomalaiseksi ilman ruotsi-komponenttia, jos ei saa perusopetusta Suomessa.
Jos lapsi käy peruskoulun esim. amerikkalaisessa koulussa (monessa maassa expat-järjestely), hän ei Suomeen palattuaan
enää lukiossa joudu lukemaan ruotsia eikä yliopistossakaan.
Samoin jos isä on saksalainen ja äiti suomalainen ja lapsi käy koulunsa Saksassa, lukiossa saa vapautuksen pakkoruotsista.

Pakkoruotsi on siis etnisiin suomenkielisiin Suomessa kohdistuva simputusmenettely!

Onko tämän epäoikeudenmukaisuuden oikaiseminen ääriajattelua ?
Yhdenvertaisuuttahan tässä haetaan!

Ruotsin kieli ei kuulu kompetenssiin, vaan se on simputusmenettely!

Suomenruotsalaisten kosto siitä, että he "joutuvat" opiskelemaan maan pääkielen!

Jätän keskustelun,kunhan Jaska sanoo suoraan minulle henkilökohtaisesti, että edustan ääriliikettä ja olen
haitaksi ongelmanratkaisulle.

Annan sitten kahden vuoden työrauhan Jaskalle ratkaista tämä ongelma.
Kertokoo Jaska sitten, miten homma meni maltillisella politiikalla--

Olen varma, että Jaska ja NRR liittyvät itse kahden vuoden sisällä Suomalaisuuden liittoon! :lol:

Jaska
Viesti:

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 27.09.2013 18:52

JV Lehtonen kirjoitti:olenhan Suomalaisuuden liiton jäsen ja kannatan esim. Pihkalan linjauksia.
Miten sinä olet tulkinnut Suomalaisuuden liiton kannan, kun olet sinne liittynyt? Mitä he mielestäsi tavoittelevat? Onko jossain esitetty yksitulkintaisempia päämääriä?
JV Lehtonen kirjoitti:Jätän keskustelun,kunhan Jaska sanoo suoraan minulle henkilökohtaisesti, että edustan ääriliikettä ja olen haitaksi ongelmanratkaisulle.
Et sinä edusta ääriliikettä, koska näkemyksesi ei näytä olevan sama vaan olet valmiimpi kompromisseihin.
JV Lehtonen kirjoitti:Olen varma, että Jaska ja NRR liittyvät itse kahden vuoden sisällä Suomalaisuuden liittoon!
Minä olen varma, etten liity. Miksi ihmeessä liittyisin? Mitä sellaista se ajaa, mitä ei ilman sitä voitaisi ajaa?

NRR

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.09.2013 19:05

Jaska kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:Olen varma, että Jaska ja NRR liittyvät itse kahden vuoden sisällä Suomalaisuuden liittoon!
Minä olen varma, etten liity. Miksi ihmeessä liittyisin? Mitä sellaista se ajaa, mitä ei ilman sitä voitaisi ajaa?
Tehdään tästä kompromissi: Minä liityn ja Jaska ei.

Ja kukaan ei nyt enää saa suuttua minulle tänään!

Jaska
Viesti:

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 27.09.2013 19:36

NRR kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Tehdään tästä kompromissi: Minä liityn ja Jaska ei.

Ja kukaan ei nyt enää saa suuttua minulle tänään!
:lol: Tuo kompromissihan oli päivän paras!
Ehkä sinun ja Jan-Erikin väliset ajoittaiset äkilliset kärjistymät liittyvät jommankumman ateriarytmiin (verensokerin vaihtelut) tai kofeiinin vieroitukseen? ;)

Tuota kompromissiratkaisuahan voidaan soveltaa myös viranomaispalveluissa - jos kunnassa on 20 % ruotsinkielisiä, viranomaisista joka viides laitetaan pakkoruotsin kurssille: Aaltonen, Aravirta, Diedrichsen, Ervasti, Eskelinen, Hiltunen, Holopainen, Hynninen, Ikonen, Ilvonen...

jlo

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja jlo » 30.09.2013 09:43

Jaska kirjoitti:

Ääriliike on sellainen, joka pyrkii sivuuttamaan demokratian. Suomalaisuuden Liiton kantaa en tiedä, mutta uskoisin heille kelpaavan vaihtoehdon, jossa asioista keskusteltaisiin normaalisti, niistä äänestettäisiin ja sitten toimittaisiin äänetystuloksen mukaisesti. RKP:lle tämä vaihtoehto ei ainakaan kelpaa.
Ja ennen kuin kiirehditte kertomaan, että demokratia tappaa kaikki vähemmistöt, pyytäisin miettimään, mikä on tilanne kaikkien muiden vähemmistöjen ja kaikkien muidan maiden osalta.

Tapsa

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Tapsa » 30.09.2013 11:22

Mikä liike Jaskan mielestä kelpaisi? "Keskustaliikekö"? Hän puhuu kompromissista, mutta mitkä ovat ne osapuolet, jotka voivat tehdä keskenään kompromissin? Osapuolella täytyy olla jokin asema, josta käsin hän voi luopua osasta vaatimuksiaan jonkin toisen hyväksi ja saavuttaa tämän kanssa kompromissin.

Millainen voima tässä yhteiskunnassa tekisi tämän todeksi? Mikä on tämä sukupolvi, joka on nyt tekemässä jotain? Kuinka Jaska organisoi sen, keiden kanssa, ja miten ja milloin se saadaan ottamaan ratkaisuvalta, eduskunnan enemmistö?

Jaska
Viesti:

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 30.09.2013 17:30

jlo kirjoitti:Ääriliike on sellainen, joka pyrkii sivuuttamaan demokratian.
No sellaisia meillä ei olisi varmaan yhtään. Loogisen määritelmän mukaan ääriliike on liike, joka ajaa äärimmäisiä asioita. Pakkoruotsikeskustelussa ääripäät muodostavat RKP:n ja Suomalaisuuden liiton kannat. Jos voit osoittaa, että jokin taho on näitä äärimmäisempi, näiden ääriliikkeisyys vähenee.
Yksinkertaista.
Tapsa kirjoitti:Mikä liike Jaskan mielestä kelpaisi? "Keskustaliikekö"? Hän puhuu kompromissista, mutta mitkä ovat ne osapuolet, jotka voivat tehdä keskenään kompromissin? Osapuolella täytyy olla jokin asema, josta käsin hän voi luopua osasta vaatimuksiaan jonkin toisen hyväksi ja saavuttaa tämän kanssa kompromissin.

Millainen voima tässä yhteiskunnassa tekisi tämän todeksi? Mikä on tämä sukupolvi, joka on nyt tekemässä jotain? Kuinka Jaska organisoi sen, keiden kanssa, ja miten ja milloin se saadaan ottamaan ratkaisuvalta, eduskunnan enemmistö?
Kuten kirjoituksessani esitän, suomenkielisiä voisi edustaa Vapaa kielivalinta ry ja ruotsinkielisiä Finlandssvensk samling. Nämä olisivat puoluesitoutumattomia etujärjestöjä, jotka ovat osoittaneet maltillista ajattelua ja mahdollisuutta vähemmän äärimmäisiin ratkaisuihin.

Kansanedustajien on liian helppo säilyttää pakkoruotsi, jos he voivat vedota siihen, että sen poisto jotenkin uhkaisi ruotsinkielistä vähemmistöä. Siksi pitäisi avata vuoropuhelu ja osoittaa, että
- kaikki ruotsinkieliset eivät kannata pakkoruotsia
- pakkoruotsi ei ole ainoa eikä ainakaan toimiva keino palvelujen turvaamiseksi

Näin kansanedustajat ymmärtäisivät lopultakin, ettei pakkoruotsin poistamisesta seuraisi mitään pahaa. Mutta tämä siis edellyttää sitä, että vähemmistön itsensä piiristä saadaan kuulla asian laita. Muuten jatkuu keskitysleirikortin pelaaminen.

Toisen sukupolven pakkoruotsikeskustelu ei merkitse, että ihmisten sukupolvi olisi vaihtunut - ainoastaan keskustelu on noussut uudelle tasolle, vertaa kolmannen sukupolven matkapuhelinverkot jne.

Vastaa Viestiin