Eskalointi

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Re: Eskalointi

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.09.2013 08:59

JV Lehtonen kirjoitti:TAISTELU JATKUU - VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Mutta minä en halua taistella. Haluan, että lapseni saa elää rauhassa ja onnellisena ja kasvattaa omat lapsensa reilussa maassa!

Jan-Erik Andelin

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.09.2013 09:02

JV Lehtonen kirjoitti:neuvotella parempia sopimuksia
Ethän sinä osaa neuvotella. Sinä olet valtavan analyyttinen, ja nopea keräämään oleellista aineistoa. Mutta aina kun juuri pääset kosketukseen vastapuolen kanssa, sinä yhtäkkiä muistat, että sinullahan on joku muu yleisö jolle pitää myös esiintyä, jolloin seuraa tälläistä versaaleilla huutelua.
JV Lehtonen kirjoitti:VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Yleensä hyvää keskustelutuloksesta kanssasi menee noin puoli tuntia, niin tulee tämmöinen pakonomainen venssereemos, osoittaaksesi ettei täällä kyllä vastapuolen kanssa sentään veljeillä.
Viimeksi muokannut Jan-Erik Andelin, 20.09.2013 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mpartel

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 20.09.2013 09:08

Mutta tämä minun suomeni ei tietenkään ole uhrausta eikä toisen palvelemista, vaan jotakin muuta, eikö totta?
Kyllä. Se on työtä, joka edesauttaa menestymistäsi pääosin suomenkielisessä maassa. "Korvaukseksi" sinulla on lisäksi hyvä ruotsin taito. Monesti kuulee sen olevan rikkaus ;)

Vähemmistökielisen tilanne ei ole juuri koskaan symmetrinen enemmistökielisen kanssa, vaan vähemmistökieliset joutuvat olosuhteiden pakosta opiskelemaan hieman kielipainotteisemmin ja kapeimmin valinnoin. Jos tästä pakotetusta kaksikielisyydestä aiheutuu enemmän haittaa kuin hyötyä, niin on toki oikeutettua tukea vähemmistöä jollain asiaan kuuluvalla tavalla, mutta ei ole järkevää asettaa enemmistölle jotain keinotekoista lisärasitetta symmetrian vuoksi, oli se sitten pakkoruotsi tai jokin kompromissi.

Olen muuten itsekin kaksikielinen, ja olen ihan iloinen, että sain jo pienenä käyttää sekä viroa että suomea. Ei ole rehellisesti sanoen tullut ikinä mieleen vaatia yksikielisiltä suomalaisilta jotain vastineeksi.

Minuakin muuten kiinnostaisi vastauksesi NRR:n 21:27 viestiin.

JV Lehtonen

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 20.09.2013 09:54

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:TAISTELU JATKUU - VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Mutta minä en halua taistella. Haluan, että lapseni saa elää rauhassa ja onnellisena ja kasvattaa omat lapsensa reilussa maassa!
Ongelma on siinä, että et halua taistella, joten vastapuoli jatkaa sinun kiusaamistasi.

Tämä on isompi asia kuin vain sinun tai minun lapseni.

Taisteltava meidän on, koska kukaan muu ei meitä puolusta kuin me itse!
Kansalaisaloite on ensimmäinen osa tätä itsepuolustusta, kun mikään puolue ei asiaamme ole ajanut!

Kansalaisaloitteen hylkääminen on todennäköistä, joten tässä on mentävä
kansalaistottelemattomuuden tielle ja organisoitava protesteja myös koulumaailmaan-

kainot pyynnöt viranomaisten suuntaan eivät johda mihinkään.

Lapsiamme käytetään kiristyksen välineenä, kielipolitiikan pelinappuloina, panttivankeina!

Jos tämä pakkoruotsivelvoite kohdistuisi meihin aikuisiin, kansalaistottelemattomuus olisi hoitanut asian pois päiväjärjestyksestä aikoja sitten.

RKP on laatinut saatanallisen ovelan pakkoruotsikehikon, jonka vastustaminen kansalaistottelemattomuudella on
erittäin vaikeasti toteutettavissa.

Lapsemme ovat siinä panttivankeina!

Panttivankeja ottaneilla on aina vaatimuksia, joten nyt olisi saatava
AVOIMESTI ulkisuuteen ne konkreettiset vaatimukset, joilla panttivangit vapautetaan
ja roistot jatkavat matkaansa lunnaat mukanaan!

Eli JEA: Konkretiaa peliin: Mitä te haluatte ?

Tämä ei ole mikään normaali neuvottelutilanne, vaan meihin kohdistuvaa kiristystä!

Panttivangit on vapautettava, joten

KYMMENEN KONKREETTISTA ASIAA PÖYTÄÄN!

Ei mitään yleistä maalailua blaa blaa kansalliskieli diipa daapal,
vaan konkretiaa!

Millä ehdoilla kiristäjät vapauttavat panttivangit ?

Listaa kymmenen konkreettista asiaa!

JV Lehtonen

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 20.09.2013 09:57

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:neuvotella parempia sopimuksia
Ethän sinä osaa neuvotella. Sinä olet valtavan analyyttinen, ja nopea keräämään oleellista aineistoa. Mutta aina kun juuri pääset kosketukseen vastapuolen kanssa, sinä yhtäkkiä muistat, että sinullahan on joku muu yleisö jolle pitää myös esiintyä, jolloin seuraa tälläistä versaaleilla huutelua.
JV Lehtonen kirjoitti:VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Yleensä hyvää keskustelutuloksesta kanssasi menee noin puoli tuntia, niin tulee tämmöinen pakonomainen venssereemos, osoitaaksesi ettei täällä kyllä vastapuolen kanssa sentään veljeillä.
Kiristäjien kanssa ei veljeillä, mutta kuuntelen ne kymmenen vaatimusta panttivankien vapauttamiseksi.

Kymmenen konkreettista asiaa, jotka saatuanne vapautatte panttivangit!

Jan-Erik Andelin

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.09.2013 10:03

Palaan illemmalla; olen töissä. Halusitko vastauksen NRR 21:27-juttuun kokonaisuutena, vai nimenomaiseen kysymykseen minne kompromissiehdotukset olisi toimitettava?
mpartel kirjoitti:Olen muuten itsekin kaksikielinen, ja olen ihan iloinen, että sain jo pienenä käyttää sekä viroa että suomea. Ei ole rehellisesti sanoen tullut ikinä mieleen vaatia yksikielisiltä suomalaisilta jotain vastineeksi.
Hyvä näin. Mutta otapa kokeeksi sellaiset kengät jalkaasi, että sinulle jatkuvasti sanotaan, että puolivirolaisena (en tunne tätä statustasi tarkemmin) edustat meille vierasta baltialaista, saksalaisperäistä feodalismia ja katolista laajennuspolitiikkaa ja kysytään miksi ylipäätään olet täällä. Nythän ei ole niin, vaan virolaiset ovat tällä hetkellä arvostettu vähemmistö. Sekin tosin selittyy lähinnä sillä, että kymmenettuhannet virolaiset viikkopendelöijät mm. mukisematta hoitavat sellaisia töitä, joita suomalaiset eivät enää pidä niin kovin hohdokkaina.

JV Lehtonen

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 20.09.2013 10:06

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Palaan illemmalla; olen töissä. Halusitko vastauksen NRR 21:27-juttuun kokonaisuutena, vai nimenomaiseen kysymykseen minne kompromissiehdotukset olisi toimitettava?
mpartel kirjoitti:Olen muuten itsekin kaksikielinen, ja olen ihan iloinen, että sain jo pienenä käyttää sekä viroa että suomea. Ei ole rehellisesti sanoen tullut ikinä mieleen vaatia yksikielisiltä suomalaisilta jotain vastineeksi.
Hyvä näin. Mutta otapa kokeeksi sellaiset kengät jalkaasi, että sinulle jatkuvasti sanotaan, että puolivirolaisena (en tunne tätä statustasi tarkemmin) edustat meille vierasta baltialaista, saksalaisperäistä feodalismia ja katolista laajennuspolitiikkaa ja kysytään miksi ylipäätään olet täällä. Nythän ei ole niin, vaan virolaiset ovat tällä hetkellä arvostettu vähemmistö. Sekin tosin selittyy lähinnä sillä, että kymmenettuhannet virolaiset viikkopendelöijät mm. mukisematta hoitavat sellaisia töitä, joita suomalaiset eivät enää pidä niin kovin hohdokkaina.
Listaa kymmenen konkreettista asiaa, ei mitään liirum laarum bullshittiä!

Jan-Erik Andelin

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.09.2013 10:12

JV Lehtonen kirjoitti:Kymmenen konkreettista asiaa, jotka saatuanne vapautatte panttivangit!
Jos kaikki panttivangit pitää vapauttaa kerralla, teidän on voitettava se eduskuntaäänestys. En minä voi auttaa sellaisia, jotka eivät auta itseään, vaan suunnittelevat mitä aikovat tehdä seuraavan häviön jälkeen.

NRR

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.09.2013 11:52

Jan-Erik Andelin kirjoitti:otapa kokeeksi sellaiset kengät jalkaasi, että sinulle jatkuvasti sanotaan, että puolivirolaisena (en tunne tätä statustasi tarkemmin) edustat meille vierasta baltialaista, saksalaisperäistä feodalismia ja katolista laajennuspolitiikkaa ja kysytään miksi ylipäätään olet täällä
Ja jos joku näin ajattelisi, silloin muut suomalaiset ja uussuomalaiset olisivat ansainneet pakkoviron - näinkö?

Tällä hetkellä kyllä näyttää siltä, että pakkoruotsi ja sen puolustukseksi kehitelty "Suomi on ruotsalainen" -propaganda ovat varmin tapa vahvistaa ja uusintaa sitä, ettei finnarit ja ruotsinkieliset finländerit pääse muodostamaan yhteisyyden tunnetta.

NRR

#40 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.09.2013 11:58

Jan-Erik Andelin kirjoitti: En minä voi auttaa sellaisia, jotka eivät auta itseään, vaan suunnittelevat mitä aikovat tehdä seuraavan häviön jälkeen.
Minä autan kyllä itseäni, kunhan ruotsinkieliset lakkaavat taistelemasta vapaampaa kielivalintaa vastaan jonkinlaisena rasistisena hyökkäyksenä heitä kohtaan.

Sinähän vaadit meitä rakentamaan tappiokompromisseja lapsillemme aitojen saavutusten sijaan.

rationalisti

#41 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 20.09.2013 12:07

Ei tässä mitään kompromisseja tule hakea. Kansalaisaloite linjaa hyvin vaaditun tuloksen ja tästä ei tule tinkiä. Sen lisäksi, että kompromisseihin ei tule suostua, ovat tähän asti esitetyt kompromissit suoraan sanottuna surkeita. Itärajalle pakkoruotsi vs pakkovenäjä kokeilu tai 60%:lle tiukennettu pakkoruotsi ja lopuille vapautus. Ihan naurattaa, että joku kehtaa vakavalla naamalla näitä ehdottaa.
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Minun panokseni yhteisen kommunikointimme onnistumiseksi on neljä kouluvuotta pidempi kuin sinun ja lähes kolminkertainen tuntimäärältään kuin näiden miljoonien. Tämän lisäksi vaaditaan vielä paljon, paljon harjoittelua, ja silti en vielä ymmärrä kaikkia nyansseja minun pääkirjoitustyötäni varten. Mutta tämä minun suomeni ei tietenkään ole uhrausta eikä toisen palvelemista, vaan jotakin muuta, eikö totta? Millä sanalla kuvaisit tätä toimintaani? Ensin sinun blogisi täyteen, ja nyt täälla 360 viestiä sinun kielelläsi, jota pidetään eräänä maailman vaikeimmista. Koska sinulla on pakkoruotsitulppa.
Lopetetaanpa hetkeksi tämä 50-50 leikki ja ajatellaan järjellä. Tasoissa olemiseen ruotsinkielisen peruskoulussa lukema pakkosuomi tulisi kestää 60 vuotta. Oletan, että olet oppivelvollisuutesi päälle hakenut vielä korkeakoulutuksen. Se tarkoittaa, että olet meille 'velkaa' 126 vuotta pakollista suomen opiskelua. Ruotsinkielisten aikaisemmin aloitetut suomen opinnot eivät edes perustu pakkoon, vaan ruotsinkielisten koulujen käytäntöön.

Jan-Erik Andelin

#42 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.09.2013 12:19

:-) Sehän se vasta länsimaista olisikin jos vähemmistöt olisivat enemmistöille matemaattisesti velkaa elämänsä valoisista asioista; mitä pienempi vähemmistö, sitä suurempi velka. :-D

rationalisti

#43 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 20.09.2013 12:27

Siksi kirjoitinkin lainausmerkeissä 'velkaa'. Haluat tuoda esiin, kuinka sinun piti lukea muutama vuosi enemmän suomea kuin ne miljoonat suomenkieliset. Jotta tasavertaisuus tässä työmäärässä täyttyisi, olisi ruotsinkielisten luettava 19 kertaa enemmän pakkosuomea kuin suomenkielisten pakkoruotsia. Lisäksi suomi on Suomessa elintärkeä kieli, kun taas muumiruotsin hyödyllisyys liikkuu vähäisen ja olemattoman välimaastossa. Tilanne ei vain ole lähimainkaan symmetrinen.

Jan-Erik Andelin

#44 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 20.09.2013 12:38

Kyllä minä sinun matematiikkasi ymmärsin, halusin ehkä lähinnä jotakin sanallista symmetriaa sille, että vähemmistöyksilön kolminkertainen panos on "työ" kun enemmistöyksilön panos on "uhraus". Maailmalla vähemmistöt yleensä omivat itselleen tämän pakkoretoriikan; Suomessa enemmistön edustajiksi ilmoittautuvat hullunkurisesti omivat sen. Me suomenruotsalaiset emme puhu meihin kohdistuvista pakoista juuri koskaan, varsinkaan kieltenopetuksen yhteydessä, vaan korkeintaan talvirenkaiden käytön yhteydessä. Kaikki muu on muualla generoitua.

NRR

#45 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.09.2013 12:42

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Kyllä minä sinun matematiikkasi ymmärsin, halusin ehkä lähinnä jotakin sanallista symmetriaa sille, että vähemmistöyksilön kolminkertainen panos on "työ" kun enemmistöyksilön panos on "uhraus". Maailmalla vähemmistöt yleensä omivat itselleen tämän pakkoretoriikan; Suomessa enemmistön edustajiksi ilmoittautuvat hullunkurisesti omivat sen. Me suomenruotsalaiset emme puhu meihin kohdistuvista pakoista juuri koskaan, varsinkaan kieltenopetuksen yhteydessä, vaan korkeintaan talvirenkaiden käytön yhteydessä. Kaikki muu on muualla generoitua.
Tästä logiikasta nyt edelleen puuttuu ne oleelliset palat: missä on tämän kuvion järki ja kohtuus?

Vastaa Viestiin