"Päättäjien näkemys ratkaiseva ruotsille"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

"Päättäjien näkemys ratkaiseva ruotsille"

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.04.2013 11:19

HBL:ssä on haastateltu Kaj-Gustaf Bergh, joka on Konstsamfundetin toimitusjohtaja. Bergh sanoo saaneensa vuosien mittaan yhä kirkkaamman kuvan siitä, mistä ruotsin säilyminen tai häviäminen riippuu. Hänen mielestään ei auta ruotsinpuhuminen putiikeissa eikä lakikirjalla viuhtominen. Ratkaisevaa on, pitääkö päättäjien enemmistö Suomen kaksikielisyyttä tärkeänä vai ei. Siksi ruotsin kielen on oltava läsnä siellä, missä päättäjätkin ovat. Svenskfinlandin pääkaupunki ei siis ole Pietarsaari tai Tammisaari vaan Helsinki, missä hallitus istuu. Siksi Bergh pitää pelottavana sitä, että ruotsinkieliset pyrkivät satsaamaan niin paljon maakuntiin.

http://hbl.fi/nyheter/2013-04-20/441281 ... elsingfors

Keskusteluosasto on jo suljettu.

TK

Re: "Päättäjien näkemys ratkaiseva ruotsille"

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 23.04.2013 11:45

Onko tässä jotain uutta? Surut ovat aina osanneet mielistellä, nuoleskella, imarrella, painostaa ja tehdä tehdä lehmänkauppoja päättäjien kanssa ruotsin kielen puolesta.

Kauanko suomenkieliset päättäjät ovat ostettavissa? Siinä tärkein kysymys.

Miksi suomenkieliset päättäjät eivät uskalla toteuttaa tätä http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi ?

JV Lehtonen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 23.04.2013 14:19

Tässä on havaittavissa myös historiallinen aspekti.
Kun Venäjä valloitti Suomen, pohjanmaalaiset jatkoivat taistelua,
mutta Turussa ruotsinkielinen eliitti aloitti jo kalaasit tyylikkäiden venäläisupseerien kanssa.
Aleksanteri I ei puuttunut säätyjen erioikeuksiin, vaan meno saattoi jatkua entiseen malliin..

Millä taktiikalla tämä perinne jatkuu ja miten bättre folk osaa vuosisadasta toiseen
lobbata omaa asemaansa, on kysymysten kysymys.

Ainakin selvää on se, että pohjanmaalaiset österpotit ovat tässä vain tykinruokaa..
Todelliset aivot ovat Helsingissä ja hyödynsaajat ovat pääkaupungissa,
mikään ei siis ole muuttunut 200 vuodessa..

Mutta mitä muuta voisi olettaakaan, kun kastijako on jo vuosisatojen mittainen perinne..

JV Lehtonen

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 23.04.2013 14:46

Herra Bergh tuskin on minun mielipiteistäni kiinnostunut, mutta sanon kuitenkin suoraan,
ettei häntä mikään ruotsin kielen tulevaisuus kiinnosta.

Häntä kiinnostaa vain ja ainoastaan ylimmän kastin muuttumaton asema.
Joku viisas ruotsinkielinen on sanonut, että ruotsin kieli säilyy makuuhuoneissa, jos se on säilyäkseen.

Helsingissä on nimenomaan vallankäyttökieli ruotsin päämaja, mutta sillä ei ole mitään tekemistä
ruotsin kielen elinvoiman kanssa, ainoastaan kastilaitoksen ylimmän kastin aseman elinvoimaisuus heitä kiinnostaa.

Itse edustan suomalaisten alinta kastia. En ole juuriltani edes talonpoika, vaan tilattoman väestön edustaja
Minulla ei ollut mitään oikeuksia ennen vuotta 1863, ei kielellisiä eikä muitakaan.
Sukulaiseni olivat harmaata massaa, jota ylin kasti muovasi mielensä mukaan.
Ylin kasti saattoi päättää minun kohtalostani- nyt he päättävät enää minun lasteni sivistyksestä.

Pakkoruotsi ei palvele pohjanmaalaisia ruotsinkielisiä, he kyllä huolehtivat itse kielestään.
Pakkoruotsi palvelee kastilaitosta, joka Suomessa oli jo katoamassa historian hämärään sotien jälkeen,
mutta palautettiin eloon nimenomaan RKP:n eli ylimmän kastin kieroilulla ja keinottelulla.
Pitihän ylimmän kastin asema säilyttää.

Hienoa, että palat ovat nyt aivan avoimesti löytämässä paikkansa.

Jotta Suomen kastilaitos saadaan ajettua alas, Suomeen tulee säätää laki suomen kielestä,
jolla suomen kielestä tehdään virallisesti maan pääkieli.
Pohjanmaalle perustetaan kaksikielinen kantoni, missä ruotsin kieli elää ja voi hyvin.

Onneksi Österbottenissa ollaan vihdoinkin valaistuttu tässä asiassa.

Kauanko bättre folkin rahat riittävät, se on avainkysymys.
Stockmannin vaikeudet kertovat, että välttämättä rahaa ei enää tule kuin saavista kaataen.

Mutta valtaa ylimmällä kastilla on edelleen.. valtavasti.

Eero Nevalainen
Viesti:

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 23.04.2013 22:50

... ja minua syytellään salaliittoteoreetikoksi BBL:n keskusteluissa :)

No okei, palaan keskusteluun heti kun löydän vapaa-aikaa. Onhan se ihan helvetin surullista, että omista verorahoistani menee jotain tuolle porukalle, ja itse hoidan tätä keskustelua puhtaasti vapaa-ajan pohjalta -- ja sitten joku täysin satunnainen pakkoruotsitäti lähtee julistamaan, että minun pitäisi vielä panostaa enemmän oikeisiin töihin...

JV Lehtonen

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 24.04.2013 10:42

Eero! Eihän tässä kyseessä mikään salajuoni ole. Juoni on ihan julkinen.
Kastilaitos on Intiassakin virallisesti lakkautettu, mutta silti se vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.
Berghin kannanotto tekee selvän kastijaon myös suomenruotsalaisten sisälle.
Vastaavaa viestiä toi jo aiemmin muuan Erik Geber.
Hänen mielestään vain sivistyneet helsinkiläiset bättre folkit ovat kulttuurinkantajia.

Kastilaitos on mielestäni aika osuva vertaus, kun tarkastellaan ruotsinkielisen eliitin
vaikutusvaltaa 2010-luvun Suomessa.
Vallankäyttö perustuu vuosisataiseen perinteeseen ja toisaalta uskomuksiin,
jotka eivät hetkessä muutu. (korkeampi ruotsalainen rotu)

Bergh myöntää, että juuri poliittisen eliitin "maasuttaminen" on ykkösprioriteetti,
ei suinkaan luontaisesti vahvojen ruotsalaisalueiden tukeminen.

http://urbaanisanakirja.com/word/maasuttaa/

Minä tunnen tiettyä sympatiaa Österbottenia kohtaan,
he kun ovat kovassa paineessa aggressiivisten
fennojen ja ylimielisten helsinkiläisten ristitulessa.
Heille tässä pitää osoittaa myötätuntoa ja kunnioitusta.

Tavallisten ihmisten välillä nämä kieliasiat kyllä saadaan sovittua,
mutta kastilaitos tulee purkaa.

Suomen virallinen kaksikielisyys turvaa nimenomaan kastilaitoksen jatkumisen,
pakkoruotsi taas turvaa virallisen (keinotekoisen) kaksikielisyyden eli
pakkoruotsi on kastilaitoksen jatkumisen tae.

Pitää siis mennä ongelman juurelle, jotta ymmärtää syy-yhteydet ja sen,
miksi pakkoruotsi pysyy ja entisestään kovenee.
Kyseessä on suomalaisen kastilaitoksen kuolinkamppailu, jossa keinoja ei kaihdeta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kastilaitos
Kastijärjestelmään liittyvä syrjintä kiellettiin virallisesti Intian perustuslaissa vuonna 1950, tästä huolimatta kastilaitos elää edelleen"

Vastaa Viestiin