Olen kirjoittanut tästä ennenkin, mutta haluan edelleen nostaa esiin sen, että pakkoruotsin hitaan poistumisen takana on paitsi sanoittamattomia tavoitteita ja etuja, myös tietty arvomaailma.
Joitakin vuosia sitten yritin oikein perinjuurin selvittää, millaiselle maailmankuvalle myötämielisyys pakolle rakentuu. Eräs ystäväni, jonka ajattelua olen tottunut arvostamaan, lähti vääntämään asiasta kanssani. Hän aloitti sanomalla, että olen omaksunut ”postmodernin kulttuurikäsityksen”, jossa ”hyödyttömät vapaudet” nostetaan kunniaan, vaikka ne syövät "kulttuuria ylläpitävät perinteet ja arvot".
Hänelle kielivapauden argumentit näyttivät olevan pelkkiä korulauseita, joilla yritetään peitellä sitä, mitä todella tapahtuisi, jos ruotsista tulisi vapaaehtoinen:
I Ensinkin "yhtenäinen suomalaisuus" hajoaisi. Suomalaisen kulttuurin kieli ei ole suomi tai ruotsi vaan niiden muodostama yhdistelmä, joka vain painottuu eri yksilöillä eri tavoin. Ruotsin kieli on kantanut ja kantaa keskeisiä kulttuuriarvoja: pohjoismaisuutta, vanhan ajan sivistyneistön perinteitä, historiallisuutta… Pelkkä suomenkielinen suomalaisuus on vain varjo siitä, mitä suomalaisuus voisi olla.
II Toiseksi menetettäisiin laillisuus. Ikivanhan ruotsinkielisen väestönosan oikeudet ovat laillisuuden mittari, ”perustuslakiarvoja”. Suomalainen, joka jättää täyttämättä velvollisuutensa opiskella ruotsin alkeet, jotta voi joskus jossain edes hätäisesti yrittää ymmärtää suomenruotsia, rikkoo perustuslain henkeä vastaan. Suomi, joka hylkää ikiaikaiset lait ja ikiaikaisen kansanosan, hylkää kenet vain.
III Kolmanneksi koulutus lakkaisi siirtämästä "omaa kulttuuriamme" ja päädyttäisiin juurettomuuteen. Englanti tulee maahamme "roskakulttuurin" mukana ja kantaa siksi jonkinlaista "kulttuurityhjiötä" mukanaan. Se, että englanti avaa ovia maailmalle, on joutava juttu "kulttuurittomuuden köyhdyttämille" ihmisille ja vain kiihdyttää suomalaisuuden katoamista. Siksi suomalaisille olisi parasta jarruttaa englannin opiskelua ja keskittyä ruotsiin. Suomen ja ruotsin kautta pystytään rakentamaan "omaa suomalaisuutta". Vasta tällaisessa kulttuuriprosessissa mukana oleville lapsille voi muista kielistä olla jotain muutakin kuin haittaa.
Ystäväni kysyi, voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen, jos osa kansasta sitä haluaisi. Hän kysyi, miten voi ottaa vakavasti kansan, joka haluaa tehdä äidinkielestään vapaaehtoisen.
Ystäväni maailmankuvasta keskusteltiin mm. näkökulma-palstalla. Jokaista erillistä kohtaa vastaan argumentoitiin sankarillisesti, mutta tietyllä tavalla ystäväni tinkimätön maailmankuva jäi kohtaamatta.
Kun pakkoruotsia ei ainakaan pidetä kovin pahana ja meille rauhoitellen viitataan historiaan, Nordeniin ja vähemmistön oikeuksiin, itse asiassa nojataan tämänkaltaiseen ajatteluun, vaikkei moni osaisi ajatuksiaan näin selkeästi muotoilla.
Historia, Norden ja vähemmistön oikeudet
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Historia, Norden ja vähemmistön oikeudet
Tässä se koko homma kiteytyy. Äidinkieleni on suomi. Ruotsi ei ole äidinkieleni. Suomi pitäisi jotenkin aktiivisesti kitkeä siitä populaatiosta, jossa olen syntynyt ja kasvanut, jotta luopuisin siitä. Mikään englannin tunkeminen puhekieleen ei riitä mitenkään vielä siihen.Sees kirjoitti: Ystäväni kysyi, voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen, jos osa kansasta sitä haluaisi. Hän kysyi, miten voi ottaa vakavasti kansan, joka haluaa tehdä äidinkielestään vapaaehtoisen.
En voi kohdella ruotsia äidinkielen veroisena, vaikka kuinka minulle väitettäisiin, että "sehän on vain kieli", ja että ruotsinkielisillä on sitä vastoin syvällisesti itseä kulttuurillisesti määrittävä äidinkieli -- mitä minulla siis ei ole.
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 30.01.2013 21:45
Re: Historia, Norden ja vähemmistön oikeudet
Älä mene tuon kaverin puheille uudestaan. Tai puhukaa jostain muusta kuin kielestä.kysyi, voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen,
Tai, noh, mielestäni on oikeassa siinä, että Vapaa kielivalinta ry voisi keskittyä laajemman kielipale... noh, en sanokaan enempää, kun olen jo vannonut, ettei ole minun asiani puuttua siihen mitä teidän kouluissanne opiskellaan. Omapahan on asianne.

Re: Historia, Norden ja vähemmistön oikeudet
Juuri se, että selvittää toisten arvomaailman aksiomaattisen perustan antaa mahdollisuuden ymmärtää tilannetta, joka muuten on käsittämätön. Ihmisethän eivät välttämättä edes itse tiedä, miksi kannattavat asioita joita kannattavat. Ihminen voi aina herätä kyseenalaistamaan omian näkemyksiään, jos havaitsee ristiriidan ajatustensa taustalla. Toisaalta yhtenäisenkin arvomaailman kohdalla sen sanoittaminen voi hätkähdyttää - ja saada miettimään, ovatko valitut arvot sittenkään ne, jotka todella merkitsevät ja minkälaisen kuvan muista arvoillaan piirtää.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Älä mene tuon kaverin puheille uudestaan. Tai puhukaa jostain muusta kuin kielestä.kysyi, voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen,
Tai, noh, mielestäni on oikeassa siinä, että Vapaa kielivalinta ry voisi keskittyä laajemman kielipale... noh, en sanokaan enempää, kun olen jo vannonut, ettei ole minun asiani puuttua siihen mitä teidän kouluissanne opiskellaan. Omapahan on asianne.
Laajempaa, vapaampaa ja kohtuullisempaa kielipalettia on täälläkin kuvailtu monin tavoin. Samoin tehtiin avoimessa kansalaisportaalissa, joka avattiin hallinnon sivuille ruotsin opetuksen kehittämistyöryhmän tueksi toista vuotta sitten. Siellä kansalaisilta tuli erittäin selkeää palautetta, mutta tähän ei edes viitattu kehittämistyöryhmän raportissa.
Kun media ei kirjoita (suomeksi) ja hallinto ei keskustele eivätkä kieltenopettajatkaan järjestöissään (ilmeisesti lähes puolet ruotsinopettajia jäsenmäärien perusteella) ota asiaa esille, nämä nettifoorumit ovat se paikka, missä asiaa päästään hiukan esittelemään.
Jos Sinulla on todella hyvä neuvo meille, anna se nyt, kiitos! Ja tervetuloa työhön mukaan!
