Hesarin pääkirjoituksessa huokaistaan näin:
Luojan kiitos en ole ruotsinkielinen.
Jos olisin ruotsinkielinen, joutuisin kahnauksiin kaupoissa ja virastoissa ja Helsingin kaduilla ja lopulta myös poliisipartion saapuessa paikalle. Vaatisin perustuslaillista oikeuttani käyttää omaa kieltäni ja raivostuisin, jos se ei käytännössä toimisi. Haistattelisin suomenkielisille nuorille ja käskisin heitä puhumaan ruotsia.
---
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok) vetämä kielistrategia ei lähde muuttamaan kielilainsäädäntöä. Se ei lähde perustamaan kenellekään uusia oikeuksia tai velvollisuuksia tai uusia kielivaatimuksia. Lisäkustannuksiakaan ei kuulemma synny. Tavoitteena on pikemminkin ilmapiirin muutos: kaksikielisyyttä voi ja pitää elvyttää.
Raportin mukaan ruotsin kieltä ja kaksikielisyyttä kohtaan esiintyy entistä enemmän kielteisiä asenteita. Anonyymit verkkokeskustelijat lyövät toisiaan kieliasioissa.
"Tietyt ryhmät puhuvat erioikeuksista, kun on kyse perusoikeuksista. Tämä on säälittävää", sanoi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) kielistrategian taustatilaisuudessa tiistaina.
Jo nyt arvaa, että myös kansalliskielistrategia tulee ruokkimaan verkkokeskustelua. Jotkut lukevat strategian ruotsin kielen hyysäämisenä. Toisia voivat ärsyttää virkamiehille laaditut käytännön ohjeet.
--- itse olisin kyllä raivoissani, jos suomenkielinen osuus olisi aina pienemmällä kirjasinkoolla kuin ruotsinkielinen teksti. Suosituksissa on siis kyse paitsi terveestä järjestä myös huomaavaisuudesta.
---
Strategian mukaan kielivaikutukset pitää tulevaisuudessa ottaa huomioon kaikessa lainvalmistelutyössä. Toivottavasti aikomus toteutuu paremmin kuin lakisääteinen mutta puolitiehen jäänyt sukupuolivaikutusten kartoittaminen.
---
Rohkaisevaa on se, että kansalliskielistrategia antaa kaikkien määritellä itse, mitä kaksikielisyyteen kuuluu. Olennaista on kuitenkin antaa tilaa muille. Kaksikielisyys ei ole ilmaista, mutta perusoikeuksien toteuttaminen ei ylipäätään ole ilmaista.
annamari.sipila@hs.fi Kirjoittaja on HS:n pääkirjoitustoimittaja
HS pääkirjoitus: Hoivatkaamme ruotsia...
Re: HS pääkirjoitus: Hoivatkaamme ruotsia...
Eikö Hesarin toimittaja tajua, että ns.ruotsinkieliset ovat Suomen kaksikielisiä, jotka osaavat hyvin suomea?
Aika karmiva kirjoitus tämäkin.
Aika karmiva kirjoitus tämäkin.
Tekstissä on tahatonta huumoria:
"Rohkaisevaa on se, että kansalliskielistrategia antaa kaikkien määritellä itse, mitä kaksikielisyyteen kuuluu. Olennaista on kuitenkin antaa tilaa muille. "
Nimenomaan tätähän suomalainen kielipolitiikka ei salli. Ei salli edes puhua kaksikielisyydestä muuta kuin suomi-ruotsi-yhdistelmänä saatika sitten että ihmiset voisivat itse määritellä sen mitä omaan kaksi/monikileisyyteen kuuluu ja millainen kieli-identiteetti suomalaisella on.
"Rohkaisevaa on se, että kansalliskielistrategia antaa kaikkien määritellä itse, mitä kaksikielisyyteen kuuluu. Olennaista on kuitenkin antaa tilaa muille. "
Nimenomaan tätähän suomalainen kielipolitiikka ei salli. Ei salli edes puhua kaksikielisyydestä muuta kuin suomi-ruotsi-yhdistelmänä saatika sitten että ihmiset voisivat itse määritellä sen mitä omaan kaksi/monikileisyyteen kuuluu ja millainen kieli-identiteetti suomalaisella on.
LUKEKAA ihmeessä, totuus on tarua ihmeellisempää. 3 % päättää, mitä 97 % opiskelee!
--RKP noin 3% kannatuksella jatkuvasti hallituksessa ja SDP sekä Kokoomus taskussaan.
http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi ... -hallituks...