HBL kirjoittaa tuoreesta väitöskirjasta, jossa suomenruotsalainen taas kerran tutkii omaa ryhmäänsä - nyt tosin rinnasteisena suomenkielisille ja vastaaville ryhmille Ruotsissa.
"--- majoriteten har en relativt välvillig inställning till minoriteten. Finlandssvenskarna däremot hamnar i ett slags försvarsposition och tillskriver sin egen grupp mer positiva drag samtidigt som de tillskriver de finskspråkiga fler negativa drag."
"– Den här studien visar att man inte blir mindre finlandssvensk bara för att man samtidigt identifierar sig som finsk- eller tvåspråkig."
http://hbl.fi/nyheter/2012-08-22/minori ... rsposition
Siis enemmistö suhtautuu myönteisesti vähemmistöön, mutta vähemmistö näkee hyviä puolia enemmän itsessään ja enemmistön se taas näkee kielteisemmin.
Samalla suuri osa suomenruotsalaisista identifioituu myös kaksikielisiin tai suomenkielisiin. Aika kova haaste RKP:lle, vaikka tutkija vakuuttaa, että yhtään vähemmän suomenruotsalaisia eivät näin identifioituvat ole.
Suuri identiteettikeskustelu surujen piirissä näyttää jatkuvan.
Suuri identiteettikeskustelu surujen piirissä jatkuu
Re: Suuri identiteettikeskustelu surujen piirissä jatkuu
Heti seuraavana päivänä kaksi artikkelia, joissa ylistetään ruotsinkielisten koulujen tärkeyttä identiteetin luojina.
Ensin kuvaus väitöksestä: Camilla Kovero oli tutkinut ruotsinkielisten koulujen oppilaiden taustoja ja käsityksiä suomenruotsalaisuudesa. Taustalla oli yllättävän usein ruotsinkielisen kodin sijaan kaksikielinen tai suomenkielinen koti, jopa maahanmuuttajakoti. Silti kaikki identifioituivat suomenruotsalaisiksi. Koveron mukaan koulu on ensisijaisessa asemassa tämän identifikaation luomisessa.
http://hbl.fi/nyheter/2012-08-23/barn-o ... sprakighet
Sitten toimittaja Mikael Kosk aloittaa ruotsinkielisiä kouluja puoltavan tekstinsä räväkästi:
"Tänk om det inte alls råder ett kärvt språkklimat som ringaktar finlandssvenskar och ifrågasätter tvåspråkighet! Tänk om det är finlandssvenskarna själva som tillskriver den andra språkgruppen negativa drag och uppträder i en falsk offerroll? De som känner sig undertyckta kan själva ge upphov till det tankemönster som de föreställer sig att de andra i sin försåtliga illvilja har."
Vapaasti käännettynä: Ajatelkaapa jos kieli-ilmasto ei olekaan huono ja väheksy suomenruotsalaisia tai kyseenalaista kaksikielisyyttä! Ajatelkaapa, jos suomenruotsalaiset itse liittävät toisiin kieliryhmiin negatiivisia piirteitä ja heittäytyvät epäaitoon uhrinrooliin. Ne, jotka tuntevat itsensä alistetuiksi, voivat itse antaa aihetta ajattelutavalle, jonka he kuvittelevat toisten omaavan.
http://hbl.fi/opinion/ledare/2012-08-24 ... re-spraket
Ensin kuvaus väitöksestä: Camilla Kovero oli tutkinut ruotsinkielisten koulujen oppilaiden taustoja ja käsityksiä suomenruotsalaisuudesa. Taustalla oli yllättävän usein ruotsinkielisen kodin sijaan kaksikielinen tai suomenkielinen koti, jopa maahanmuuttajakoti. Silti kaikki identifioituivat suomenruotsalaisiksi. Koveron mukaan koulu on ensisijaisessa asemassa tämän identifikaation luomisessa.
http://hbl.fi/nyheter/2012-08-23/barn-o ... sprakighet
Sitten toimittaja Mikael Kosk aloittaa ruotsinkielisiä kouluja puoltavan tekstinsä räväkästi:
"Tänk om det inte alls råder ett kärvt språkklimat som ringaktar finlandssvenskar och ifrågasätter tvåspråkighet! Tänk om det är finlandssvenskarna själva som tillskriver den andra språkgruppen negativa drag och uppträder i en falsk offerroll? De som känner sig undertyckta kan själva ge upphov till det tankemönster som de föreställer sig att de andra i sin försåtliga illvilja har."
Vapaasti käännettynä: Ajatelkaapa jos kieli-ilmasto ei olekaan huono ja väheksy suomenruotsalaisia tai kyseenalaista kaksikielisyyttä! Ajatelkaapa, jos suomenruotsalaiset itse liittävät toisiin kieliryhmiin negatiivisia piirteitä ja heittäytyvät epäaitoon uhrinrooliin. Ne, jotka tuntevat itsensä alistetuiksi, voivat itse antaa aihetta ajattelutavalle, jonka he kuvittelevat toisten omaavan.
http://hbl.fi/opinion/ledare/2012-08-24 ... re-spraket