Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) mukaan perusopetuksen tuntien jakamisesta eri aineiden kesken on nyt saatu aikaan liki valmis kompromissi, jonka pohjalta päätös voi syntyä.
HS 25.6.2012
HS 25.6.2012
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Kielikatastrofi on valmis ja täydellinen, jos B1-kieli pysyy pakollisena...
Tuntijaossa ei päätetä pakollisista aineista.
Paine pakkoruotsin poistamiseksi kasvaa.
Luulisi nyt kieliammattilaistenkin vihodinkin heräävän!
Kaikki uhrataan ruotsille!
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194750 ... almis.html
Tuntijaossa ei päätetä pakollisista aineista.
Paine pakkoruotsin poistamiseksi kasvaa.
Luulisi nyt kieliammattilaistenkin vihodinkin heräävän!
Kaikki uhrataan ruotsille!
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194750 ... almis.html
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Kiitos linkistä! Aamulehti siis kertoo, että uudessa tuntijaossa
- lisätään taide- ja taitoaineiden opetusta lisätään neljällä vuosiviikkotunnilla
- historian tuntimäärää lisätään kahdella vuosiviikkotunnilla ja sitä varhennetaan
- uskonnon tuntimäärää vähennetään yhdellä vuosiviikkotunnilla
- draaman käyttöä opetusmenetelmänä lisätään sekä äidinkielen että yhteiskuntaopin opetuksessa
- luonnontieteellinen osaaminen niputetaan ympäristötietoon - fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa ja terveystietoa opetetaan 1-6 luokilla vastedes ympäristöoppiin integroituna (eli pitkään rakennettu, nyt toimiva ja opettajien täydennyskoulutuksessa hiottu aineperustainen opetus hylätään)
- perusopetuksen vähimmäistuntimäärää tullaan korottamaan kolmella vuosiviikkotunnilla
- kieliohjelmia monipuolistetaan tarjoamalla opetuksen järjestäjille mahdollisuus järjestää A2-kielen ja B2-kielen opetusta valtion erityisavustuksella
- vapaaehtoisen A2-kielen tarjoaminen tullaan säätämään opetuksen järjestäjille velvoittavaksi
- B1-kielen, käytännössä toisen kotimaisen kielen, opetusta aikaistetaan kuudennelle luokalle
"Nämä ovat kaikki isoja muutoksia, jotka yhdessä rakentavat meille aivan uudenlaista koulua ja koulukulttuuria", painottaa opetusministeri Jukka Gustafsson.
"Me haluamme nyt vahvistaa yhteiskunnallista ja arvokasvatusta, koska demokratian, toisten ihmisten, ihmisarvon loukkaamattomuuden ja inhimillisen moninaisuuden ymmärtäminen ja kunnioittaminen ovat jokaiselle välttämättömiä taitoja. Kansainvälistyvässä maailmassa sekä monikulttuuristuvassa ja moniarvoistuvassa yhteiskunnassa niiden merkitys on aiempaakin suurempi", ministeri Gustafsson korostaa.
Katkera lopputulos: Pakkoruotsia kuudennelle luokalle varhaistettuna tosin entisellä tuntimäärällä.
Yhteinen riesamme siis jatkuu ja vielä pahenee niissä perheissä, joissa lapset ovat nyt pieniä. Osanottoni.
Aikaistaminen tarkoittaa lisäksi, että jokaiselle alakoululle on palkattava pätevä ruotsinopettaja. Tämän täytyy näkyä myös viroissa.
Ruotsinopettajien koulutusta siis täytyy lisätä, samoin viroissa jo olevien opettajien täydennyskoulutusta.
Peruskoulun kuudennella on paljon vaikeita asioita niille, joilla on oppimisvaikeuksia tai joiden äidinkieli ei ole koulukieli. Nyt ruotsi siis tulee vielä sekoittamaan uusien sanojen ja käsitteiden paljoutta. Tämä rokottaa monen kokonaisoppimista kuudennella - ja tietysti entiseen tapaan läpi yläkoulun.
Jos tuntimäärää ei lisätä, ruotsia luetaan kahtena vuonna yksi tunti kunakin. Tämä on tuskin kieltenopettajien mieleen. Seuraava kamppailu käydäänkin tuntimäärien lisäämiseksi.
Olen täydellisesti aliarvioinut pakkoruotsin puolustajien verkostot ja vaikutusvallan, vaikka pidin niitä etukäteen jo melkoisina. On vaikea enää pitää tätä maata demokratiana.
- lisätään taide- ja taitoaineiden opetusta lisätään neljällä vuosiviikkotunnilla
- historian tuntimäärää lisätään kahdella vuosiviikkotunnilla ja sitä varhennetaan
- uskonnon tuntimäärää vähennetään yhdellä vuosiviikkotunnilla
- draaman käyttöä opetusmenetelmänä lisätään sekä äidinkielen että yhteiskuntaopin opetuksessa
- luonnontieteellinen osaaminen niputetaan ympäristötietoon - fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa ja terveystietoa opetetaan 1-6 luokilla vastedes ympäristöoppiin integroituna (eli pitkään rakennettu, nyt toimiva ja opettajien täydennyskoulutuksessa hiottu aineperustainen opetus hylätään)
- perusopetuksen vähimmäistuntimäärää tullaan korottamaan kolmella vuosiviikkotunnilla
- kieliohjelmia monipuolistetaan tarjoamalla opetuksen järjestäjille mahdollisuus järjestää A2-kielen ja B2-kielen opetusta valtion erityisavustuksella
- vapaaehtoisen A2-kielen tarjoaminen tullaan säätämään opetuksen järjestäjille velvoittavaksi
- B1-kielen, käytännössä toisen kotimaisen kielen, opetusta aikaistetaan kuudennelle luokalle
"Nämä ovat kaikki isoja muutoksia, jotka yhdessä rakentavat meille aivan uudenlaista koulua ja koulukulttuuria", painottaa opetusministeri Jukka Gustafsson.
"Me haluamme nyt vahvistaa yhteiskunnallista ja arvokasvatusta, koska demokratian, toisten ihmisten, ihmisarvon loukkaamattomuuden ja inhimillisen moninaisuuden ymmärtäminen ja kunnioittaminen ovat jokaiselle välttämättömiä taitoja. Kansainvälistyvässä maailmassa sekä monikulttuuristuvassa ja moniarvoistuvassa yhteiskunnassa niiden merkitys on aiempaakin suurempi", ministeri Gustafsson korostaa.
Katkera lopputulos: Pakkoruotsia kuudennelle luokalle varhaistettuna tosin entisellä tuntimäärällä.
Yhteinen riesamme siis jatkuu ja vielä pahenee niissä perheissä, joissa lapset ovat nyt pieniä. Osanottoni.
Aikaistaminen tarkoittaa lisäksi, että jokaiselle alakoululle on palkattava pätevä ruotsinopettaja. Tämän täytyy näkyä myös viroissa.
Ruotsinopettajien koulutusta siis täytyy lisätä, samoin viroissa jo olevien opettajien täydennyskoulutusta.
Peruskoulun kuudennella on paljon vaikeita asioita niille, joilla on oppimisvaikeuksia tai joiden äidinkieli ei ole koulukieli. Nyt ruotsi siis tulee vielä sekoittamaan uusien sanojen ja käsitteiden paljoutta. Tämä rokottaa monen kokonaisoppimista kuudennella - ja tietysti entiseen tapaan läpi yläkoulun.
Jos tuntimäärää ei lisätä, ruotsia luetaan kahtena vuonna yksi tunti kunakin. Tämä on tuskin kieltenopettajien mieleen. Seuraava kamppailu käydäänkin tuntimäärien lisäämiseksi.
Olen täydellisesti aliarvioinut pakkoruotsin puolustajien verkostot ja vaikutusvallan, vaikka pidin niitä etukäteen jo melkoisina. On vaikea enää pitää tätä maata demokratiana.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Sees, perusasetelma ei kuitenkaan muutu miksikään.
Perusopetuslakia on muutettava. Sieltä on poistettava toinen kotimainen kieli.
Tuntijaossa ei edes ollut mahdollisuutta poistaa pakkoruotsia,
mutta sen määrää olisi voitu vähentää.
Nyt leivottu ratkaisu korostaa pakkoruotsin poliittis-ideologista luonnetta.
Kansa ja elinkeinolämä elävät aivan eri todellisuudessa kuin poliittinen eliitti,
jota bättre folk ohjailee mielensä mukaan!
Sanonpahan vaan, että tällainen kahden rinnakkaistodellisuuden järjestelmä räjähtää käsiin!
Se on nähty kautta historian.
Kieltenopetuksen kannalta ratkaisu on onneton: Se vähentää A2-kielen lukijoita
ja vähentää ruotsin osaamista.
Emme elä demokratiassa, elämme vähemmistödiktatuurissa!
Perusopetuslakia on muutettava. Sieltä on poistettava toinen kotimainen kieli.
Tuntijaossa ei edes ollut mahdollisuutta poistaa pakkoruotsia,
mutta sen määrää olisi voitu vähentää.
Nyt leivottu ratkaisu korostaa pakkoruotsin poliittis-ideologista luonnetta.
Kansa ja elinkeinolämä elävät aivan eri todellisuudessa kuin poliittinen eliitti,
jota bättre folk ohjailee mielensä mukaan!
Sanonpahan vaan, että tällainen kahden rinnakkaistodellisuuden järjestelmä räjähtää käsiin!
Se on nähty kautta historian.
Kieltenopetuksen kannalta ratkaisu on onneton: Se vähentää A2-kielen lukijoita
ja vähentää ruotsin osaamista.
Emme elä demokratiassa, elämme vähemmistödiktatuurissa!
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Tarkoitatko dejavu, että tässä perusopetuslain 11 §:ssä vain tiputetaan sanat "toista kotimaista kieltä" pois?
11 §
Opetuksen sisältö
Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta. Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin säännöksistä. (1.6.2001/453)
Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin 1 momentissa mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden opiskelu voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista tai valinnaista.
Oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta.
Esiopetuksesta, lisäopetuksesta ja perusopetukseen valmistavasta opetuksesta on sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään, voimassa, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään.
11 §
Opetuksen sisältö
Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta. Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin säännöksistä. (1.6.2001/453)
Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin 1 momentissa mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden opiskelu voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista tai valinnaista.
Oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta.
Esiopetuksesta, lisäopetuksesta ja perusopetukseen valmistavasta opetuksesta on sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään, voimassa, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
HBL:n keskustelu aiheesta suljettiin alle vuorokaudessa. Sieltä on pahimmat ruotsinkielisten provokaatiot poistettu. Minkäänlaista ymmärrystä suomenkielisten toiveelle vapaammasta kielivalinnasta ei löydy näiltä foorumeilta.
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-27/nya-ti ... -i-svenska
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-27/nya-ti ... -i-svenska
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
HBL: Uutta tuntijakoa voi kuvata RKP entisen ja nykyisen johdon menestykseksi!
Wallinin mukaan heidän suurin tavoitteensa oli vahvistaa ja parantaa kieltenopetusta maassamme. Se tapahtuu nyt jopa B1-kielen aikaistamisena, siis pakkoruotsin aikaistamisena.
"Den nya timfördelningen beskrivs som en framgång av Svenska folkpartiets nuvarande och tidigare ledare."
Wallin: "Vår största målsättning var att stärka och förbättra språkundervisningen i vårt land. Det sker nu i och med en tidigareläggning av B1-språket ---"
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-27/sfp-po ... rdelningen
Wallinin mukaan heidän suurin tavoitteensa oli vahvistaa ja parantaa kieltenopetusta maassamme. Se tapahtuu nyt jopa B1-kielen aikaistamisena, siis pakkoruotsin aikaistamisena.
"Den nya timfördelningen beskrivs som en framgång av Svenska folkpartiets nuvarande och tidigare ledare."
Wallin: "Vår största målsättning var att stärka och förbättra språkundervisningen i vårt land. Det sker nu i och med en tidigareläggning av B1-språket ---"
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-27/sfp-po ... rdelningen
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Nyt Ruohonen-Lerner esittää pakon loppua:
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-28/ruohon ... -frivillig
--- Mutta sekin keskustelu suljettiin vajaan vuorokauden jälkeen
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-28/ruohon ... -frivillig
--- Mutta sekin keskustelu suljettiin vajaan vuorokauden jälkeen
Viimeksi muokannut Sees, 29.06.2012 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: 02.04.2011 19:32
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
"Sees: Olen täydellisesti aliarvioinut pakkoruotsin puolustajien verkostot ja vaikutusvallan, vaikka pidin niitä etukäteen jo melkoisina. On vaikea enää pitää tätä maata demokratiana."
Tavalleni uskollisena kirjoitan jälleen ihan jostakin muusta...
Tässä tilanne elävästä elämästä. Englanninkielinen koulutus, jossa ruotsinkieliset opettajat puhuvat ja opastavat ruotsiksi ruotsia osaamattomalle oppilaalle. Eivät piittaa mahdollisesta vaaratilanteesta jne. Kun menen väliin ja sanon ettei oppilas osaa ruotsia, sanovat ruotsiksi että "nyt voi treenata".
Eihän tuo ruotsin esiinmarssi lopu jollemme tee asialle jotakin. Muistanette, että vastahan olemme saaneet oikeuden opiskella suomeksi tässä maassa - tosin hiukan paremmin paperein kuin svekkulit.
Siis mihin suuntaan olemme menossa?
Tavalleni uskollisena kirjoitan jälleen ihan jostakin muusta...
Tässä tilanne elävästä elämästä. Englanninkielinen koulutus, jossa ruotsinkieliset opettajat puhuvat ja opastavat ruotsiksi ruotsia osaamattomalle oppilaalle. Eivät piittaa mahdollisesta vaaratilanteesta jne. Kun menen väliin ja sanon ettei oppilas osaa ruotsia, sanovat ruotsiksi että "nyt voi treenata".
Eihän tuo ruotsin esiinmarssi lopu jollemme tee asialle jotakin. Muistanette, että vastahan olemme saaneet oikeuden opiskella suomeksi tässä maassa - tosin hiukan paremmin paperein kuin svekkulit.
Siis mihin suuntaan olemme menossa?
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 24.11.2008 10:45
- Paikkakunta: Imatra
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194750 ... ineen.html
En tiedä onko tämä Aamulehden huono siteeraus, mutta taas Perussuomalainen puhuu "ruotsista luopumisesta".
Ikään kuin valinnaisuus tarkoittaisi ruotsin heittämistä romukoppaan. Tällainen retoriikka antaa aseet niille, jotka mielellään näkevät valinnaisuuden ajamisen ruotsin vastustamisena.
En tiedä onko tämä Aamulehden huono siteeraus, mutta taas Perussuomalainen puhuu "ruotsista luopumisesta".
Ikään kuin valinnaisuus tarkoittaisi ruotsin heittämistä romukoppaan. Tällainen retoriikka antaa aseet niille, jotka mielellään näkevät valinnaisuuden ajamisen ruotsin vastustamisena.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Aamulehti on muuttanut tiedotteen "pakkoruotsin" ruotsiksi. Pieni mutta merkittävä ero.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Ilman Ruohonen-Lernerin kommentin saamaa julkisuutta uusi tuntijako olisi viety läpi mediassa hiljaisuudessa läpi. Nytkin on vedetty niin matalaa profiilia, että valtaosa ihmisistä ei ole edes kuullut, että pakkoruotsia on aikaistettu, korkeintaan, että uskonnosta on lohjennut tunti.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Auroran koulun rehtori Martti Hellström ehti jälleen blogissaan kuvaamaan, miltä uusi tuntijako näyttää koulun tasolla. Jos joku on kiinnostunut koulun tason vaikutuksista alakoulussa, kannattaa vilkaista http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2012/0 ... -siis.html
Blogista on linkki opetusministeriön tuntikaavioon, jossa ruotsin tunnit on jaettu näin
2 tuntia 6. luokalla
4 tuntia luokilla 7.-9.
Tämä tarkoittaisi, että ruotsi aloitetaan kahdella tunnilla, mutta yläluokilla olisi peräti kaksi vuotta yhden viikkotunnin varassa. Mikäli tämä on totta, se leikkaa yläluokkien kielitunteja melkoisesti ja muuttaa oppiaineen luonnetta aika tavalla. En ole koskaan kuullut vakavasti otettavasta vieraan kielen opetuksesta yhdellä viikkotunnilla. Tämä lisää painetta siihen, että kouluilla tehdään koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa valinnaisaineista tuntien siirto ruotsin opiskeluun, koska halutaan turvata hyvät lukiovalmiudet omille oppilaille.
Katsotaan, onko tuntijakokaaviossa virhe vai miten asia on ajateltu.
Blogista on linkki opetusministeriön tuntikaavioon, jossa ruotsin tunnit on jaettu näin
2 tuntia 6. luokalla
4 tuntia luokilla 7.-9.
Tämä tarkoittaisi, että ruotsi aloitetaan kahdella tunnilla, mutta yläluokilla olisi peräti kaksi vuotta yhden viikkotunnin varassa. Mikäli tämä on totta, se leikkaa yläluokkien kielitunteja melkoisesti ja muuttaa oppiaineen luonnetta aika tavalla. En ole koskaan kuullut vakavasti otettavasta vieraan kielen opetuksesta yhdellä viikkotunnilla. Tämä lisää painetta siihen, että kouluilla tehdään koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa valinnaisaineista tuntien siirto ruotsin opiskeluun, koska halutaan turvata hyvät lukiovalmiudet omille oppilaille.
Katsotaan, onko tuntijakokaaviossa virhe vai miten asia on ajateltu.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Nyt alkaa tippua juttuja tulevista ongelmista:
http://yle.fi/uutiset/ruotsin_opetus_al ... ia/6199045
Ruotsin kielen opetuksen järjestäminen pienissä kouluissa voi nousta suurimmaksi haasteeksi perusopetuksen tuntijakouudistuksen myötä. Oulun Pöllökankaan yhtenäiskoulun rehtori Harri Tuuloksen mielestä kuudennelta luokalta alkava toisen kotimaisen kielen opiskelu herättää monia kysymyksiä.
- Alaluokillahan ei ole ollut ruotsin opettajia, eli kuka sen ruotsin sitten opettaa. Jos kokonaistuntimäärä pysyy samana kuin tähän mennessä, miten se jakaantuu kuudennen luokan ja yläluokkien välillä. Ei kieltä opita sillä, että on yksi tunti viikossa jotakin kieltä.
- Ruotsin opettajia ei varmasti löydy helposti pienissä kunnissa. Varmaan luokanopettajakoulutukseen tarvitaan ruotsin erikoistumisaine, että löytyy opettajia opettamaan kuudennelle luokalle, Tuulos arvelee.
http://yle.fi/uutiset/ruotsin_opetus_al ... ia/6199045
Ruotsin kielen opetuksen järjestäminen pienissä kouluissa voi nousta suurimmaksi haasteeksi perusopetuksen tuntijakouudistuksen myötä. Oulun Pöllökankaan yhtenäiskoulun rehtori Harri Tuuloksen mielestä kuudennelta luokalta alkava toisen kotimaisen kielen opiskelu herättää monia kysymyksiä.
- Alaluokillahan ei ole ollut ruotsin opettajia, eli kuka sen ruotsin sitten opettaa. Jos kokonaistuntimäärä pysyy samana kuin tähän mennessä, miten se jakaantuu kuudennen luokan ja yläluokkien välillä. Ei kieltä opita sillä, että on yksi tunti viikossa jotakin kieltä.
- Ruotsin opettajia ei varmasti löydy helposti pienissä kunnissa. Varmaan luokanopettajakoulutukseen tarvitaan ruotsin erikoistumisaine, että löytyy opettajia opettamaan kuudennelle luokalle, Tuulos arvelee.
Re: Uusi tuntijako kesän hiljaisina hetkinä?
Kieltenopettajat ottivat kantaa ruotsin aikaistamiseen jo kaksi vuotta sitten:
Nykyisillä resursseilla toisen kotimaisen kielen opetus on ehdottomasti järkevintä säilyttää vuosiluokilla 7–9.
http://www.sukol.fi/toiminta/kannanotot ... ta_6_2010/
Nyt on siis tehty uudistus, jota myös kieltenopettajat ovat vastustaneet?
Nykyisillä resursseilla toisen kotimaisen kielen opetus on ehdottomasti järkevintä säilyttää vuosiluokilla 7–9.
http://www.sukol.fi/toiminta/kannanotot ... ta_6_2010/
Nyt on siis tehty uudistus, jota myös kieltenopettajat ovat vastustaneet?