Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakkaita

Keskustele kieltenopetuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
Viesti
Julkaisija
Pro et contra
Viestit: 140
Liittynyt: 20.11.2008 11:25
Paikkakunta: Tampere

Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakkaita

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Pro et contra » 07.01.2009 11:22

Tässä nimim. Selkurin hyvin muotoiltu kannaotto HS:n verkkokeksusteluista.

"Opiskeluaikana tuli erittäin selvästi esiin, että minulla ei yksinkertaisesti ole ns. kielipäätä, mutta numerot kyllä hallitsen erinomaisesti. Sanotaanko vaikka niin, että numero-osaamiseni on herättänyt huomiota muuallakin kuin sukujuhlissa. Suomen lisäksi osaan nykyään englantia sujuvasti, vuosien harjoittelun ja käytön ansiosta.

Mitä tälläisen ihmisen olisi aikoinaan kannattanut tehdä, ottaen huomioon, että kaikilla on kuitenkin rajallinen määrä aikaa opiskeluun, sillä vieväthän mm. perhe ja työ huomattavasti aikaa? Jääräpäisesti opetella kahta tai vaikka kolmeakin kieltä ja saavuttaa niissä keskinkertainen taso, samalla uhraten luontaisimman osaamisalueensa näiden tieltä? Vaiko panostaa siihen, missä on lahjakas ja tulla sillä saralla huippuosaajiksi, samalla opetellen yhden kielen melko hyvin?

Itselleni vastaus tänään on aivan yhtä selvä kuin silloin, kun jouduin opiskellessani valintani tekemään. Ollako muutamassa asiassa keskinkertaisuus ja jättää oma lahjakkuutensa käyttämättä vai hyödyntää lahjakkuuttaan täysillä ja niin pitkälle kuin mahdollista ja priorisoida muut asiat sen jälkeen, ilman sen kummempaa tunteilua?

Lisättäköön, että tällä hetkellä työskentelen yritysessä, jossa suomenkielisiä on muutama henkilö, ruotsinkielisiä useampi kymmenen ja muita kieliä puhuvia jokunen. Kaikki kommunikaatio tapahtuu englanniksi, sillä yritys tietenkin toimii Euroopassa, ei ole maalannut itseään Pohjolan perukoille. Ruotsalaisista, tuosta harvinaisen sulavakäytöksisestä joukosta, joku on joskus kysynyt ruotsin taidostani ja olen todennut, että kielipääni riitti vain englannin oppimiseen. Ei heistä kukaan ole alkanut kyseenalaistamaan työ/opiskelumoraaliani sen pohjalta tai kummeksunut asiaa, sen jälkeen on jatkettu muilla aiheilla.

Ja kukapa nyt tuollaisen takia toisia alkaisi kyseenalaistamaan, sillä hassua ja moukkamaistahan se vain olisi. Jostain syystä kuitenkin Suomessa tälläinen kyseenalaistaminen ja puheet "henkisestä laiskuudesta" ei jaksa edes yllättää."

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 07.01.2009 12:13

Itselläni toisaalta nimenomaan on sitä kielipäätä, ja joku ruotsin L melkein täysillä pisteillä tuli kevyesti. En minä sitä kieltä silti todellakaan puhu :)

Varsinkin koulussa olikin siis syytä panostaa asioihin missä oli oppimiselle tilaa, ja päädyin sitten kuitenkin matemaattiselle alalle. Mitä enemmän on tullut ihan oikeasti hankittua sitä kuuluisaa yleissivistystä, sitä huolestuneempi minusta on tullut sen suhteen, että kieliä itse asiassa painotetaan koulusysteemissämme ihan liikaa... olisi hyvä jopa ihan oikeasti tietääkin jotain, että olisi jotain sanottavaa niillä kielillä mitä osaa!

Pahinta koko kuviossa on sitten nimenomaan tämä, että erityisesti ruotsia (ja vain ruotsia) osaavat tampiot linnoittautuvat sitten hymistelemään omaa skandinaavista erinomaisuuttaan keskinäiseen ruotsiin "oikein" suhtauvien ihmisten yhteiskunnalliseen klubiin johon siis päätyvät ihan poliittisella päätöksellä saavutettuja etuja puolustamaan tyypit joilla ainakin oman kokemukseni mukaan on keskimääräistä vähemmän todellista tietämystä mahdollisesti sen hieman laajemman kielitaidon ohessa... itse asiassa raivokkaimmat koskaan kohtaamani ruotsin "sivistyneisyyden" puolustajat ovat suoraan sanottuna aikamoisia idiootteja noin muuten. Ruotsista pitää pitää kiinni apinan raivolla kun muutakaan ei osaa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 11.06.2009 10:53

Pro et contra kirjoitti:Tässä nimim. Selkurin hyvin muotoiltu kannaotto HS:n verkkokeksusteluista.

"--- Jääräpäisesti opetella kahta tai vaikka kolmeakin kieltä ja saavuttaa niissä keskinkertainen taso, samalla uhraten luontaisimman osaamisalueensa näiden tieltä? Vaiko panostaa siihen, missä on lahjakas ja tulla sillä saralla huippuosaajiksi, samalla opetellen yhden kielen melko hyvin? --- "
Itselleni tämä on se tärkein pointti. En ymmärrä, miksei suomenkielisillä olisi samaa oikeutta kuin muillakin eurooppalaisilla opetella vahva englanti ja keskittyä luonnontieteisiin tai teknologiaan.

Meillä on paljon lapsia, joilla on hidas kielellinen kehitys. Heidän tulisi saada peruskoulu- ja lukioajan keskittyä omaan äidinkieleen ja englantiin.

Mielestäni ongelma on se, että suuri osa poliitikoista ja opetusalan suunnittelijoista on humanisteja, joilla on itsellään suuri rakkaus kieliin ja joille kielet ovat edustaneet sivistyksen ja kommunikaation kulmakiviä.

Ongelma on myös se, että kieltenopettajilla on vahva etujärjestö. Se pystyy myös liittoutumaan tehokkaasti. Nyt peruskoulun uutta tuntijakoa pohditaan - löytyykö sieltä valmiutta tehdä muutoksia.

Mielestäni kieltenopetus ei voi lisääntyä peruskoulussa ja lukiossa, ainoastaan vähentyä. Miten tämän selittäisi päättäjille ja miten asia "korvataan" kieltenopettajille, jotta asteittain päästään terveempään tilanteeseen?

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.06.2009 19:23

Pro et contra kirjoitti: Mielestäni ongelma on se, että suuri osa poliitikoista ja opetusalan suunnittelijoista on humanisteja, joilla on itsellään suuri rakkaus kieliin ja joille kielet ovat edustaneet sivistyksen ja kommunikaation kulmakiviä.
Nimenomaan. Ja siksi heille "kielitaidottomat" ihmiset ovat lähtökohtaisesti sivistymättömiä, mutta valitettavasti aika paljon heidän tavastaan käsitellä asioita ja argumentoida paistaa läpi se, että ei siellä korvien välissä oikeasti kovin paljoa liiku.

Ja siis painotetaan nyt edelleen että itse kirjoitin neljä kieltä, (L kaikista) ja laajan matematiikan (E) ja olen tietojenkäsittelytieteen FM ja harrastan filosofiaa, historiaa, luonnontieteitä ja pörssipelejä... ja suoraan sanottuna kielet ovat jälkikäteen ajatellen olleet suurinta ajanhukkaa noin yleisesti ottaen. Ne ovat vaan joukko ulkoaluettavia sana- ja sääntökokoelmia...

TK
Viestit: 2157
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 14.06.2009 23:41

Pakkoruotsi haittaa kaikkia suomenkielisiä oli sitten lahjakas millä tavalla tahansa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 15.06.2009 13:32

TK: "Pakkoruotsi haittaa kaikkia suomenkielisiä oli sitten lahjakas millä tavalla tahansa."

Näinhän se on. Kuitenkin mielestäni on todella murheellista, jos pakkoruotsi korvataan jollain muulla pakkokielellä. Sellaista en voi hyväksyä. Haluan painottaa vapautta olla valitsematta lisäkieliä englannin rinnalle.

On selvää, että kielivalintoja pohdittaessa esimerkiksi kieltenopettajat tulevat vaatimaan lisää pakollista kieltenopetusta, mikäli pakkoruotsista luovutaan. Luultavasti myös ruotsinkieliset ehdottavat sitä. Tavoitteena on se, että jos meille jää pakollinen toinen vieras kieli, se on heikoimpien kielenoppijoiden kohdalla jatkossakin lähes aina ruotsi, sillä ruotsin alkeet ovat selkeästi helpommat kuin monen muun kielen.

Minusta on äärettömän tärkeä muistaa, että kyse on nyt suomalaisten osaamistasosta: Halutaanko meillä viedä niiltä, jotka joutuvat tekemään kielissä eniten töitä, mahdollisuus paneutua englantiin ja saada siitä itselleen aito, toimiva kielitaito? Halutaanko holhota erityisesti poikia valitsemaan lisää kieliä? Haluammeko heikentää poikien kouluttautumisintoa ja vaarantaa matemaattisten ja teknisten aineiden opiskelua? Vai saammeko valita vapaasti?

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 15.06.2009 15:01

Se KIEPO-vaihtoehto D ei minusta sinällään ole varsinaisesti huono. Se on totta että ruotsi on helppo kieli, ja että "lahjattoman" kannattaa sitä siksi lukea. Saavatpa ruotsinkieliset siitä ne palvelijansa. Mutta mutta.. jos näin on niin ei se nyt minua niin kovin paljon ärsytä, kunhan päästään irti tästä periaatteellisesta ruotsin pakkosyöttöpolitiikasta joka ei mahdu ainakaan minun oikeustajuuni mitenkään.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 15.06.2009 18:23

Eero Nevalainen: "Se KIEPO-vaihtoehto D ei minusta sinällään ole varsinaisesti huono. Se on totta että ruotsi on helppo kieli, ja että "lahjattoman" kannattaa sitä siksi lukea. Saavatpa ruotsinkieliset siitä ne palvelijansa. Mutta mutta.. jos näin on niin ei se nyt minua niin kovin paljon ärsytä, kunhan päästään irti tästä periaatteellisesta ruotsin pakkosyöttöpolitiikasta joka ei mahdu ainakaan minun oikeustajuuni mitenkään."

Useimmissa muissa Euroopan maissa ei ole pakkoa lukea useita vieraita kieliä. Näin lapset voivat saada huomattavasti paremmat lähtökohdat rajaamalla opiskeluaan yhteen vahvaan vieraaseen kieleen ja painottamalla muita itselleen tärkeitä aineita.

Koko kielitaidon painotus meillä on perua pakkoruotsista, koska on ollut pakko ylläpitää illuusiota siitä, että jokainen voi oppia hyvin vaikka kuinka monta kieltä eikä se ole mistään muusta pois. Kieliä meillä opiskellaan paljon ja osataan vähän, koska todellisuudessa ihminen voi oppia hyvin vain kielen, jota joutuu/pääsee jatkuvasti käyttämään.

Tärkeintä on saattaa suomalaiset nuoret oikeudenmukaiseen asemaan muiden eurooppalaisten nuorten kanssa. Siitähän tässä on kysymys.

Muuten mitä ihmettä tarkoitti tuo heitto "saavatpa ruotsinkieliset ne palvelijansa". Ei huonoa ruotsia puhuva insinööri ole ennenkään palvellut ruotsinkielisiä ruotsiksi, eikä tule tekemään sitä jatkossakaan ;)

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 15.06.2009 20:29

Sees kirjoitti:Kieliä meillä opiskellaan paljon ja osataan vähän, koska todellisuudessa ihminen voi oppia hyvin vain kielen, jota joutuu/pääsee jatkuvasti käyttämään.
Hys, älä anna niille ideoita. Minua on aina pelottanut ajatus siitä että joudun jonnekin ihqulle uudelleenkoulutus-kielikylvetysleirille saaristoon jossa muumit lahjoittavat minulle mahdollisuuden käyttää toista kotimaista... ja se on semmoinen mahdollisuus josta ei kieltäydy kuin suvaitsematon juntti... :shock:
Muuten mitä ihmettä tarkoitti tuo heitto "saavatpa ruotsinkieliset ne palvelijansa". Ei huonoa ruotsia puhuva insinööri ole ennenkään palvellut ruotsinkielisiä ruotsiksi, eikä tule tekemään sitä jatkossakaan ;)
Mistä sinä sen tiedät? Ihmisten tasa-arvoisuuden ja syrjimättömyyden nimissä on varmistettava sen insinöörin omaksi parhaaksi että jos hän joutuu palvelemaan ruotsinkielistä vanhusta hänen omalla äidinkielellään, hän ei ole huonommassa asemassa kuin ruotsinkielinen. Et kai vihjaile, että tämän ruotsinkielisen vanhuksen perustuslaillisia oikeuksia omaan äidinkieleen loukattaisiin? :o

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 15.06.2009 22:43

Eero Nevalainen: "Hys, älä anna niille ideoita. ---"

Eero Nevalainen: "syrjimättömyyden nimissä on varmistettava sen insinöörin omaksi parhaaksi että jos hän joutuu palvelemaan ---"

Huumoria tässä tarvitaankin, kiitos :D

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 30.06.2011 12:13

Tämä oli kutakuinkin ensimmäisiä keskusteluja, joita kävin täällä kaksi vuotta sitten - ja se on edelleenkin ajankohtainen. Yksikään koulutusta ja/tai kieltenopetusta koskettanut julkinen keskustelu ei ole sisältänyt kielipainotteisuuden kritiikkiä, ainoastaan toiveita siitä, miten paljon laajempaa kieltenopetuksemme voisi olla. Kieltenopetuksen kehittämisen mantra on siis "enemmän, varhemmin, pakollisemmin ja pohjoismaista yhteistyötä kunnioittaen" - miksei se voisi olla "järkevästi, erilaisten yksilöiden kykyjä ja tarpeita kunnioittaen, monimuotoista yhteiskuntaa tavoitellen"?

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 01.07.2011 19:41

Säälittävintä tässä koko kuviossa on se, että koska ruotsalaiset saavat tehdä mitä me emme saa tehdä, niin tottakai juuri ruotsinkieliset sijoittuvat sitten soveltuvammin ja paremmin esimerkiksi työmarkkinoille, missä he sitten soveltavat taitojaan. Ja tämän seurauksena sitten sanotaan, että "ruotsalaiset pärjäävät taloudellisesti paremmin, joten meidän on puhuttava myös ruotsia".

Alkaa oksettaa. :(

Eero Nevalainen
Viestit: 1387
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 01.07.2011 19:50

On muuten vielä todettava näin suomalaisen ohjelmistoalan "sisäpiiriläisen" silmin että on Suomen tulevaisuudelle järkyttävän tuhoisaa, jos meidän kipeästi tarvitsemamme työntekijät eivät pääse esimerkiksi kouluttautumaan. Tosin meillä nyt ehkä jossain määrin ymmärretään että muodollinen koulutus ei ole kaikki kaikessa... mutta ajatus siitä että lapsia pitäisi silti nimenomaan ruotsinkielistää, jotta he menestyisivät omalla alallani, on täysin vastenmielinen -- ja alahan ei ole edes täynnä pelkkiä autistisia yhden asian nörttejä, vaan ihan yleislahjakkaita ihmisiä -- jotka eivät useinkaan puhu ruotsia, koska se nyt vaan ei ole ollut elämässä relevantti kieli...

TK
Viestit: 2157
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 15.07.2011 10:13

Se, että suomenkielisiä lapsia ja nuoria pakolla yritetään ruotsinkielistää on oksettavaa ja kuvottavaa aikoivat lapset ja nuoret suuntautua ihan mille alalle tahansa elämässään. Pakkoruotsitus on kuvottavaa toimintaa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Kielipainotteisuus haittaa monia matemaattisesti lahjakk

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 11.09.2011 12:35

Olen hyvin tyytymätön Kiepo-hankkeen vaihtoehtoihin, joissa lähes kaikissa lähdetään kahden ala-asteella pakollisen kielen periaatteesta:

A
- alakoulussa kaksi pakollista vierasta kieltä, joista toinen on ruotsi
- myöhemmin lisää vapaaehtoisia kieliä

B
- sama kuin edellä, mutta lukiossa kolmas pakollinen vieras kieli

C - nykymalli ja ruotsille vaihtoehtoina naapurikielet
- alakoulussa yksi pakollinen ja yksi vapaasti valittava vieras kieli
- yläkoulussa toinen pakollinen kieli, joka on jokin ns. naapurikieli (ruotsi, norja, venäjä, viro) ellei tätä ole valittu jo alaluokilla

D
- kaksi vierasta kieltä ala-asteella, molemmat opiskelijan päätettävissä
- myöhemmin vapaaehtoisia kieliä
- subjektiivinen oikeus ruotsin opiskeluun missä vaiheessa tahansa

E
- kaikille peruskoulussa kolme vierasta kieltä: kaksi alaluokilta (toinen ruotsi) ja yksi yläluokilta alkaen

Lisäksi kaikissa huomioidaan maahanmuuttajaoppilaiden mahdollisuus lukea omaa äidinkieltään sekä suomea/ruotsia toisena kielenä.

Nähdäkseni ruotsinkieliset ja -mieliset ajavat kohtaa E - kaikille peruskoulussa kolme pakollista, joista yksi ruotsi.

Itse kannattaisin vaihtoehtoa D, mutta siten, että toinen kieli tulisi kuvioihin vasta, kun oppilaan koulukielen sekä pitkän vieraan kielen taito antaisi siihen myöden - kaikille tätä kieltä ei siis tulisi ennen lukiota eikä lukiossakaan olisi pakko kirjoittaa kuin korkeintaan äidinkieli + pitkä kieli.

Vaihtoehto C on nykymalli ruotsin osalta helpotettuna siten, että sen voi korvata norjalla, venäjällä tai virolla. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi rajautua näihin, kun meillä on valmiina opettajat saksaan ja ranskaan...

Näiden pohjalta aika kielipainotteiselta näyttää suomalaislasten koulutaival tulevaisuudessakin - toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa. Mutta kenties aika ajaa näiden mallien ohi, nyt kun tuntijakouudistusta ei saatu aikanaan tehtyä.

Vastaa Viestiin