Mediatutkijan sokea piste

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Mediatutkijan sokea piste

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 03.10.2015 07:54

Miksi mediatutkimus ei käsittele kriittisesti pakkoruotsihehkuttelua? Tässä yksi vastaus, ylioppilaslehden juttu mediatutkijan maailmankuvasta:
"Koivunen on – Tukholman yliopiston professori, joka on opiskellut elokuva- ja tv-tutkimusta Turun yliopiston kirjallisuustieteen laitoksella ja sivuaineena taidehistoriaa ja naistutkimusta sekä väitellyt tohtoriksi Niskavuori-elokuvista Turun yliopiston mediatutkimuksen laitokselta. Nyt hän on tutkimusvapaalla Helsingin yliopistossa Henrik Meinanderin johtamassa projektissa, jossa tutkitaan demokratian historiaa. Koivusen omana aiheena on tv- ja radiomonopolien vaikutus demokratian kehityksessä.
Siis olemme erilaisia, hän sanoo ja näyttää olevan pro-demokratia, mutta mutta...
”Me ollaan kaikki kasvettu erilaisiin ihoihin ja kehoihin ja ruumiisiin ja asetelmiin ja suhteisiin. Me ollaan kaikkea muuta kuin abstrakteja yksilöitä, jotka rationaalisesti valitsee”, Koivunen sanoo.

”Ajattelen itse oman koulutukseni nojalla, että me kaikki olemme todella monimutkaisia. Me usein sanotaan yhtä ja halutaan toista, ei tarkkaan tiedetä mitä me halutaan, ymmärretään vasta myöhemmin mitä me oikeastaan haluttiin."
http://ylioppilaslehti.fi/2015/10/anu-k ... litiikkaa/

Tältä pohjalta jo kouluajoista intohimoisesti ruotsia opiskellut ja myöhemmin Ruotsiin muuttanut ja siellä työskennellyt mediatutkija puolusti joku vuosi sitten A-talkissa pakkoruotsia kommenteilla "koululaiset myös kykenevät omaksumaan enemmänkin kieliä – ei ruotsin tarvitse olla muilta kieliltä pois", "kukaan ei ole valittanut osaavansa liikaa kieliä" ja "ruotsi on tärkeä osa suomalaista yleissivistystä, sillä muuttoliike maiden välillä on edelleen vilkasta."

Hän siis näkee, että epärationaalisuus on niin olennainen osa ihmistä, että hänellä on kompetenssia määritellä muitten kieliopinnot, sellaistenkin jotka eivät hänen tapaansa ole kieliin suuntautuneita humanisteja...

Nyt yliopistolehdessä hän suomii suomalaisten keskustelukulttuuria ja antaa esimerkin:
Ärhäkin Koivusen saama palaute koskee pakkoruotsia. Puolustettuaan pakollista ruotsinopiskelua A-studiossa muutama vuosi sitten hän sai kuulla olevansa pakkoruotsihuora.
http://ylioppilaslehti.fi/2015/10/anu-k ... litiikkaa/

Jos ilman mitään muita perusteita kuin muitten epärationaalisuus ja oma kokemus Ruotsiin muutosta ja ruotsin siunauksellisuudesta tukee alakoulusta yliopistoon jatkuvaa pakkoruotsia jokaisen suomalaisen ja uussuomalaisen kohdalla, voisiko mediatutkijakin ymmärtää, että on oikeastaan näyttänyt keskisormea muille ja saa kenties samantasoista palautetta.

Ei, minusta pakkoruotsihuora ei ole hyvää keskustelutapaa. Minusta se on törkeää kielenkäyttöä. MUTTA tyylilajissa se on samaa tasoa kuin pakkoruotsittajien perusteet muita koskevalle IRL pakolle. Siis kumpi kirpaisee enemmän, alakoulusta yliopistoon pakkoruotsia ja monen kohdalla opintojen hankaloituminen jopa keskeytys, vai se että tuon epäoikeudenmukaisuuden puolustaja saa muutaman haukkumasanan osakseen netissä? Niinpä.

NRR

Re: Mediatutkijan sokea piste

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.10.2015 11:11

Olen miettinyt taas kerran, miksi pakkoruotsin ymmärtäjät niin helposti sotkeutuvat ajatuksissaan "ei ole mistään pois" ja "onhan pakkomatematiikkaakin" -retoriikkaan. Eksyin blogiin, jossa kieliä (ruotsia) opettava esitteli näkemystään, jota hän ei kokenut pakon kannattamiseksi vaan jonkinlaiseksi realismiksi, jossa päätellään, että pakkoruotsi nyt on ja niin on muitakin pakkoja ja hyvä niin.
Siis mulle on aikalailla sama, onko ruotsi pakollinen tai ei. Totean vain, että itse en kokenut sitä pakkona enkä vastenmielisenä, joitakin muita aineita kyllä. Pidin kuitenkin mölyt mahassani ja kävin ne matikankin pakkopullakurssit suht kunnialla läpi.
Miksi niin moni kieli-ihminen katsoo kärsineensä matikasta niin paljon, että jos he ovat käyneet matikankurssit läpi niin joku pakkoruotsi on ihan kohtuullista muille?

Toisaalta olen pitänyt matematiikkaa loogisen ajattelun kannalta keskeisenä, mutta ilmeisesti se ei herätä loogista ajattelua niissä, jotka sitä inhoavat. Jos matematiikan perustelut olisivat yhtä hatarat kuin pakkoruotsin perustelut, näiden matematiikasta kärsineiden kannattaisi tietenkin lähteä ajamaan vapaaehtoista matematiikkaa. Se ettei niin ole, tarkoittaa, että he kuitenkin ymmärtävät matematiikan perustellun aseman. Vai jääkö heidän ajattelunsa tosiaan sille tasolle, että kaikki pakot ovat samanarvoisia ja vailla perusteita?
näen työssäni ihan faktana, että etenkin isien asenteet pojille ruotsin opiskelussa periytyvät. Kielteinen asenne jotain oppiainetta kohtaan ei tee sen opiskelusta ainakaan helpompaa, kun kuitenkin sitä on toistaiseksi opiskeltava.
Siis oppilaan vanhempi ei saa sanoa oppilaalle eikä kenellekään muullekaan, ettei hänellä ole ollut ruotsista hyötyä, ettei sitä ole tarvittu, koska niin kauan kuin on pakko, sitä pakkoa pitää hyssytellä ja tukea?
Avain oppimiseen on halu oppia! Ruotsin kielen opiskelu ei henkilökohtaisesti ole minua estänyt myöskään opiskelemasta saksaa, englantia ja espanjaa.
Näin päättelee kieliin erikoistunut ihminen! Ei fysiikkakaan estä opiskelemasta matematiikkaa, jos on luonnontieteellisellä tai teknisellä alalla, mutta kaikilta pitkän fysiikan ja matematiikan vaatiminen rokottaisi jo melkoisesti kaikkea muuta opiskelua...

Naisia kuvataan usein empaattisiksi, mutta on joitakin alueita, joilla tuo empaattisuus ei ainakaan näy - kielten opiskelu näyttää olevan sellainen. Kyseessä näyttää keskimäärin olevan empaattisuus, jolla kyetään ymmärtämään vain itsensä kaltaisia ihmisiä ja muita käsketään pitämään mölyt mahassaan, sanotaan, että vielä te viisastutte ja muututte kaltaisikseni...

JV Lehtonen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 04.10.2015 11:57

Kielikeskustelussa on unohdettu psykologinen aspekti.

Yritän miehenä valottaa vuosikymmenten kokemusta naisnäkökulmasta,
jotta tutkijakin ymmärtäisi.

Seuraava teksti ei ole sopivaa herkkänahkaisille, mutta psykologeille kyllä.
Oletus:
Olen nainen. Haluan seksiä.
Minulle merkityksetön ja epäkiinnostava mies tarjoaa minulle seksiä.
Kieltäydyn seksistä tarjokkaan kanssa.
Tarjokas ei tajua eikä hyväksy kieltäytymistäni.
Tarjokas päättää tunkeutua minuun väkisin.
Tarjokas makaa minut väkisin vastusteluistani huolimatta.
Teen rikosilmoituksen raiskauksesta.
Tarjokas väittää, että kyse oli yhteisestä toiveesta ja yhteisestä edusta.
Yllä kuvatulla tavalla toimii pakkoruotsi-- yksilöön tungetaan väkisin
sellaista, mitä yksilö ei halua ottaa vastaan juuri tuolta tarjokkaalta,
vaikka muuten olisikin valmis ottamaan tunkeutujan vastaan.
(pakotettu ruotsi vs itse valitut kieliopinnot)

Mikä on todennäköisyys, että väkisin maattava nainen nauttii seksistä
ja haluaa sitä lisää väkisinmakaajan kanssa ?
Löytääkö nainen uusia kulmia seksiin, uusia puolia itsestään -
ehkä seuraavalla kerralla osaa jo nauttiakin tarjokkaan väkisinmakaamisesta ?

Voisiko joku psykologi valottaa asiaa ?

Kyseessähän on hyvin samantyyppinen ilmiö psykologian kannalta!

Vapaan kielivalinnan oloissa nainen haluaa seksiä, (=oppia kieliä)
ja harrastaa sitä mieluisan partnerin (itse valitsemansa) kanssa,
jonka hän haluaakin tunkeutuvan sisäänsä. (omaksua kieli)

Vertauskuva on raju, mutta psykologian kannalta ilmiö on aivan sama:
Meihin tungetaan väkisin sellaista, mikä meitä ei kiinnosta.
Pakottaja taas lähtee siitä, että hän "tietää" meidän tavitsevan tarpeetonta--
ja ennen kaikkea hänen tyydytyksensä ajaa meidän kärsimyksemme ohi.

Kaikesta tästä huolimatta on epäkorrektia ja epäonnistumaan tuomittua
yrittää käännyttää pakottajaa solvaamalla häntä "Pakkoruotsihuoraksi",
koska hän mitä todennäköisimmin on omasta vapaasta tahdostaan
päästänyt ruotsin tunkeutumaan itseensä ja nauttii siitä...
Se nautinto hänelle suotakoon, mutta antakoon hän meille muille oikeuden valita
seksikumppanimme itse!!
Muuten kyse on - ei enempää eikä vähempää - kuin raiskauksesta!

NRR

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.10.2015 12:23

JV Lehtonen kirjoitti:Kielikeskustelussa on unohdettu psykologinen aspekti. --- kuvatulla tavalla toimii pakkoruotsi-- yksilöön tungetaan väkisin sellaista, mitä yksilö ei halua ottaa vastaan juuri tuolta tarjokkaalta --- kyse on - ei enempää eikä vähempää - kuin raiskauksesta!
Aika kova vertaus ja varmasti osan kohdalla totta. Kysyin asiaa pojaltani, mutta hän sanoi ei, ei hän tuntenut pakkoruotsia tällä tavoin, sehän oli hänelle kutakuinkin mahdotonta. MUTTA yllätyksekseni hän sanoi, että pakkoruotsi tuntuu hänestä apartheidilta, siltä että hänet on suljettu muiden yhteiskunnan ulkopuolelle. Itse olen aina välttänyt tätä vertausta, koska sekin on mielestäni ollut liian raju.

Pakkoruotsissa on todellakin unohdettu psykologinen puoli. Kielissä lahjakas, mutta kielten suhteen valikoiva ihminen tosiaankin voi kokea pakkoruotsin jotenkin henkiseen raiskaukseen verrattavana. Kielissä surkea taas kokee sen syrjintämekanismina, jolla hänenlaisensa suljetaan yhteisön koulutustarjonnan ulkopuolelle.

Virallisesti ainoa hyväksytty tapa on kieltää nämä tunnot ja puhua asenneongelmista. Keskimääräiset kieltenoppijat pyrkivät sopeuttamaan itsensä tähän viralliseen mantraan eivätkä saa käyttää empatiakykyään pyrkiäkseen samaistumaan tähän erilaisuuteen.

JV Lehtonen

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 04.10.2015 14:42

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:Kielikeskustelussa on unohdettu psykologinen aspekti. --- kuvatulla tavalla toimii pakkoruotsi-- yksilöön tungetaan väkisin sellaista, mitä yksilö ei halua ottaa vastaan juuri tuolta tarjokkaalta --- kyse on - ei enempää eikä vähempää - kuin raiskauksesta!
Aika kova vertaus ja varmasti osan kohdalla totta. Kysyin asiaa pojaltani, mutta hän sanoi ei, ei hän tuntenut pakkoruotsia tällä tavoin, sehän oli hänelle kutakuinkin mahdotonta. MUTTA yllätyksekseni hän sanoi, että pakkoruotsi tuntuu hänestä aparthaidilta, siltä että hänet on suljettu muiden yhteiskunnan ulkopuolelle. Itse olen aina välttänyt tätä vertausta, koska sekin on mielestäni ollut liian raju.

Pakkoruotsissa on todellakin unohdettu psykologinen puoli. Kielissä lahjakas, mutta kielten suhteen valikoiva ihminen tosiaankin voi kokea pakkoruotsin jotenkin henkiseen raiskaukseen verrattavana. Kielissä surkea taas kokee sen syrjintämekanismina, jolla hänenlaisensa suljetaan yhteisön koulutustarjonnan ulkopuolelle.

Virallisesti ainoa hyväksytty tapa on kieltää nämä tunnot ja puhua asenneongelmista. Keskimääräiset kieltenoppijat pyrkivät sopeuttamaan itsensä tähän viralliseen mantraan eivätkä saa käyttää empatiakykyään pyrkiäkseen samaistumaan tähän erilaisuuteen.
Otin tarkoituksella esille rankan vertailun, jotta saisimme kiinnitettyä huomiota tuohon psykologiseen puoleen.
En ole kasvatustieteilijä, mutta maalaisjärjellä ajatellen väkisin tungettavan asian
ei lähtökohtaisesti voi edes olettaa tuottavan muuta kuin negatiivisia seurauksia,
ja tuloksena on torjuntareaktio myös tulevaan pakotettuun oppimiseen.
(ruotsi opintojen kaikilla asteilla)

Jos kansalainen siis kokee, että ruotsi ei ole kansalaisen velvollisuus, mutta järjestelmä lähtee siitä, että
ruotsi on velvollisuus, kansalaisen kyky ottaa vastaan velvoitteeseen perustuvaa oppia on
oppimispsykologian kannalta pulmallinen:

Jos ei ole sisäistä motivaatiota,
vaan ainoastaan ulkopuolinen uhkaan perustuva motivointi (Pakko),
oppiminen on lähtökohtaista mahdotonta.

Miten tällaisessa asetelmassa edes teoriassa voi oppia jotakin ?
Tähän haluaisin psykologeilta vastauksen..

Toimiiko "Arbeit macht frei"- motivointi ?

Mikael Jungner tosin sanoi jossain svenska Ylen haastattelussa, että
"aseella uhaten puolen vuoden opintojen jälkeen tämäkin haastattelu
sujuisi ruotsiksi"..

Aseella uhkaamistahan pakkoruotsiin motivointi on kautta historian ollut:
"Jollet lue ruotsiasi, et saa papereitasi ulos"

Kyllähän tämä muistuttaa tilannetta, jossa nuori nainen on irstaan pukin
kanssa lukitussa huoneessa ja avain on ukon taskussa eli
ulos pääsee vain jos.. :twisted:

Onko se sitten raiskaus, jos haluat siitä huoneesta ulos (saada tutkinnon valmiiksi)
ja suostut kiristykseen...Mitä vaihtoehtoja nuorella neidolla on ?

Vastaa Viestiin