Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 13.05.2015 13:40

Mitään tutkittua näyttöä siitä, että ruotsin kielen muuttaminen vapaaehtoiseksi lisäisi muiden kielten opiskelua, ei ole olemassa.
Tällaisen lausunnon on antanut Suomen kieltenopettajien liitto.

Eikö heille riitä Ahvenanmaan linjaus ja jo kahdeksan vuotta jatkunut käytäntö ?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=819923

Onko Ahvenanmaalla saatu aikaan kielivarannon laajentumista ? Kuka osaisi vastata ?

Missä ovat nyt ruotsinopettajien verkostoituminen, kun tarvittaisiin vastauksia ?

http://www.sukol.fi/toiminta/kannanotot ... .1947.news

SUKOL:
on todennäköistä, että koulutettujen vanhempien lapset valitsisivat muita useammin ruotsin kielen.
Onko tästä sitten tutkimusnäyttöä ? Siis 2000-luvulta.. Tai sieltä Ahvenanmaalta: "koulutettujen lapset valitsivat suomen" (?)

Koulutuksen kehittämisessä on oltava mukana tutkimustietoa
Mutta kun koko asiaa ei ole edes "tultu ajatelleeksi", vai miten se OPH:n kommentti kuului...

kansalaisaloite ei ole tapa tehdä kielikoulutuspoliittisia tai yleensäkään minkäänlaisia koulutuspoliittisia päätöksiä.
Summa summarum: Mitkä ovat Ahvenanmaan, Ruotsin ja Viron kokemukset vapaasta kielivalinnasta ?
Miten naapurimaamme ovat asian ratkaisseet, mutta me emme muka pysty sitä ratkaisemaan ?

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 08:23

Vastasin tähän jo vuosi sitten ;)
Yläkoulussa luetaan nykyisin 2-3 viikkotuntia pakkoruotsia joka luokalla, joissakin kouluissa luetaan minimäärää kahta viikkotuntia, joissakin kouluissa tuntimäärää on nostettu koulukohtaisella järjestelyllä kolmeen. Uuden opetussuunnitelman mukaan yläkouluun jää neljä tuntia jaettavaksi kolmelle vuodelle. Arvelen, että RKP:n lobbarit ovat jo tekemässä työtä tämän tuntimäärän nostamiseksi entiselleen.

Pakkoruotsi aiheuttaa ainakin seuraavia ongelmia:
- mitään muuta kieltä ei voi ottaa pakkoruotsin tilalle ja kahdessa vieraassa kielessä (en, ru) on jo useimmille oppilaille riittävästi tekemistä,
- kun ruotsia ei oikeasti kuule arjessa eikä se ole useimpien erityinen kiinnostuksen kohde, kieltä ei todellisuudessa kuulla muualla kuin ruotsintunneilla ja oppiminen jää vähäiseksi,
- erityisoppilaat joutuvat ponnistelemaan pakkoruotsin eteen kohtuuttomasti, samoin ruotsin erityisopetukseen tuhotaan uskomaton määrä kalliita erityisopetuksen tunteja,
- monen maahanmuuttajataustaisen nuoren suomen oppiminen ja oman kotikielen säilyttäminen sekä englannin omaksuminen kärsivät pakkoruotsista,
- kiinnostus kieliopintoihin kärsii.


Opettajalehdessä peruskoulun erityisopettajan, erityispsykologin ja kielten lehtorin kannanotossa todettiin, että "opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyövän hanskat tiskiin koko koulun suhteen."

Eräs toimittaja otti yhteyttä opetushallitukseen kysyäkseen, mitä voisi opiskella ruotsin tilalla. Opetushallituksesta kerrottiin, että kysymyksenasettelu ei ole ollut ajankohtainen. Kielten opetusneuvos vastasi:
– Me emme ole pystyneet ajattelemaan noin pitkälle.

http://yle.fi/uutiset/jos_ruotsi_olisi_ ... ia/6960388

Eli virkamies sanoo suoraan: emme ole pystyneet ajattelemaan noin pitkälle.

Opetusneuvos Mustaparta, kielten opettaja, on ajatellut. Hän on esittänyt monikielisen Ruotsin mallin mukaan, että esimerkiksi kotikielellä voisi korvata toisen vieraan kielen (meillä siis useimmiten ruotsi) ja hänestä tarvittaisiin "avointa ja vilpitöntä keskustelua siitä, millaiset opetusjärjestelyt turvaisivat parhaiten ruotsinkielisen väestön lakisääteiset palvelut". Vaikea uskoa, etteivät nämä kaksi kielten opetusneuvosta olisi koskaan pohtineet asiaa yhdessä, vaikka ovat olleet asiaan liittyvissä työryhmissä yhdessä. Olisipa toimittaja kysynyt edes jatkokysymyksen: Mitä mieltä opetusneuvos on toisen opetusneuvoksen ajatuksista.

Ruotsissa on vapaampi kielivalinta. Muutaman vuoden takaisten tilastojen mukaan lähes kaikki lukevat englantia (oletettavasti pieni erityisoppilaiden ryhmä ei lue vieraita kieliä ja englantia äidinkielenään puhuvat lienee vapautettu) ja toista vierasta kieltä, vaihtoehtoa "moderna språk", luki tytöistä 72,6% ja pojista 60,6%. Vaihtoehtona tälle "moderna språk"-kielelle on lukea vahvennettua äidinkieltä ja/tai ruotsia toisena kielenä ja/tai lisäenglantia - mutta tämä ei ole vain oppilaan valinta vaan hänen kokonaiskielitaitonsa mukaan valittuja. Ihan järkevä vaihtoehto maassa, jossa on paljon maahanmuuttajia. Samalla huomioidaan myös ruotsia äidinkielenään puhuvat hitaasti kielellisesti kehittyvät oppijat. Haasteet ovat näiden opetussuunnitelmien toteuttamisessa, kun oppilasryhmät ovat monin tavoin "haastavia".

Nopeasti laskettuna näyttäisi Ruotsissa eri kieliä luettavan toisena kielenä seuraavasti
ranskaa 14,3%
espanjaa 33,1%
saksaa 18,4%
Kun taas Suomessa espanjaa tai venäjää ei juuri luettu ja yläkoululaisista luki ranskaa n. 6% ja saksaa n. 10%. Ihan hyvin kun ottaa huomioon, että pohjana kaikilla oli sekä englanti että ruotsi.

Ruotsissa osa opiskelijoista ei jatka lukiossa yläkoulussa aloittamaansa kieltä vaan aloittaa uuden kielen. Tätä on sekä kritisoitu että puolustettu: joku on huomannut, että toinen kieli olisi itselle mielenkiitoisempi, joku haluaa keventää kieliopintojaan.

Ahvenanmaalaisista peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista (muutaman vuoden takaisen tilaston mukaan) lähes kolmasosa opiskelee vain äidinkieltään ruotsia ja maailmankieltä englantia. Tämän kolmasosan sisällä moni on aloittanut toisen vieraan kielen, mutta päätynyt yhdessä vanhempiensa kanssa jättämään kielen pois. Pakkosuomihan poistettiin Ahvenanmaalta jo vuosia sitten, koska se kuulemma söi ahvenanmaalaisnuorten kielitaidon.

Se, että noin kolmasosa peruskouluikäisistä ei välttämättä hyödy toisen vieraan kielen opinnoista, saattaa olla totta. Heille koulukieli, mahdollinen kotikieli ja englanti ovat silloin ne tärkeimmät kielet. Nämä valinnat oppilaat tekevät vanhempiensa ja koulun erityisopetuksen kanssa yhdessä.

Huomattavaa on, että pakkoruotsia usein puolletaan sillä, että ruotsin osaajalle muut kielet ovat helppoja. Kuinkahan on, kun todellisuus näyttää tulevan vastaan niin Ruotsissa kuin Ahvenanmaallakin, missä sentään osataan ruotsia ihan äidinkielenä.
Viimeksi muokannut NRR, 14.05.2015 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 08:49

Yliopistojen järkeä halveksiva mukautuminen vallanpitäjien ja rahoittajien maailmankuvaan kuuluu tähän aikaan. Kirjoitin tästä jokin aika sitten:
Kun pakkoruotsin poistamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen käsittely oli loppusuoralla, julkaistiin Helsingin yliopiston lehdessä ja nettisivuilla propakkoartikkeli, joka oli lajissaan varsin edustava ja julisti, että "Kansalaisaloitteesta uutta virtaa saanut pakkoruotsikeskustelu harmittaa kieliprofessoreita. Pohjoismainen yhteistyö vahvistuu, ja monikielisyydelle riittää kysyntää..."

Näin toimii propakkoverkosto. Näennäinen puolueettomuus on oleellista. Jopa haastateltujen intressit häivytetään. Samoin haastattelijan tausta. Miltä kuulostaisi rehellinen uutisointi: "Ruotsin opetuksesta palkkansa saavat professorit eivät halua saattaa leipäpuutaan uhanalaiseksi. He haluaisivat kutsua pakkoruotsia monikielisyydeksi. Pakkoruotsin vaihtoehtona on heistä tilanne, jossa mitään kieliä ei ole pakollisena, siksi he väittävät, että pakon poistaminen vaarantaa kieltenopetuksen. Heitä haastatteli yliopiston ruotsinkielistä toimittajakoulutusta antavan ruotsinkielisen yksikön tiedottaja."

Pakkoruotsilla on ihan oma "asiantuntijaverkostonsa", joissa toistuvia nimiä satunnainen uutisvirran seuloja ei huomaakaan.

Esimerkiksi emeritusprofessori Sauli Takalaa on haettu asiantuntijaksi pakkoruotsin puolelle niin hesariin kuin HBL:iin viime aikoina. Rostilan kirjan arvioinnissa hesari haastatteli häntä Suomalaisuuden liiton "myyräntyöstä". Kun Jaska osoitti, että Magman tulkinta suomalaisten haluttomuudesta lukea kieliä oli väärä, hän pääsi HBL:ssä kertomaan siitä, että eivätpä vain suomenkieliset usko, että voidaan oppia monia kieliä. Kielikylpyprofessori Laurenin kanssa hän on kirjoittanut hesarissa kieltenopetuksen "alennustilasta" ja vielä vaatinut suomalaisen kieltenopetuksen lähtökohdaksi 2+2-mallia, eli molemmat kansalliskielet ja kaksi vierasta kieltä. Professorien mielestä tavalliset lapset ilman erityistä kielilahjakkuutta kyllä selviävät tästä. Hän on siis varsin tarpeellinen mies pakkoruotsin pitkittäjille.

Pakko lainata professori Rostilan kirjassaan esittämää näkemystä:
Suomi on sulkenut yhä tiiviimmin ovet kielipolitiikan realisteilta. Rahoituksesta kilpailevat tutkijat ja tutkimuslaitokset eivät haasta virallista totuutta. Tämä on ymmärrettävää, koska niukkenevien resurssien oloissa akateeminen tutkimus on pakotettu etsimään rahoitusta. Valtiolla ja ruotsinkielisillä säätiöillä on valta sitoa tai päästää. Mikään taho ei tarkastele kielipolitiikkaa kokonaisvaltaisesti suomenkielisen väestön kannalta. Sellaista käsitettä kuin suomenkielinen väestö, saati käsitettä ”suomea puhuva kansa”, ei viranomaisille ja tutkijoille oikeastaan ole olemassa. Tässä tilanteessa kenelläkään ei näytä olevan moraalista, eettistä tai teoreettista intressiä ottaa huomioon suomenkielisten sivistyksellisiä ja yhteiskunnallisia tarpeita.
Siis ongelma on siinä, että oli propakko-asiantuntijan kommentti kuinka arkijärjen vastainen tahansa, kuinka ilmiselvän puolueellinen tahansa, se hyväksytään sellaisenaan, koska --- muuten on "moukkatankero".

Tuossa lainauksessa mainitsemani kieliprofessorit ovat niitä, jotka ohjaavat graduja ja väikkäreitä. Kuka on valmis tekemään vuosia töitä saadakseen opinnäytteestä huonon palautteen ja arvosanan ja joutuakseen koko "tiedeyhteisönsä" ulkopuolelle?

Medialla on täysin samat ongelmat. Siksi ei löydy toimittajia, jotka pystyisivät esittämään jatkokysymyksiä.

Me tavalliset nettikeskustelijat löydämme kyllä tilastoja ja osaamme arvioida argumentteja. Puhumattakaan sellaisista tarkoin argumentoiduista blogikirjoituksista, joita mm. Jaska on tuottanut.

Kansalaiset käyvät yhä kriittisemmiksi. Yliopistojen edustajat luokitellaan yhtä epäluotettaviksi lähteiksi kuin yritysjohtajat. Samalla julkinen media näyttäytyy yhä enemmän mainostoimistojen tapaisena propagandatuottajana. Totuutta saa kaivaa ken jaksaa näiltä vapailta keskustelufoorumeilta.

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 09:53

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL siis sanoo, että "Mitään tutkittua näyttöä siitä, että ruotsin kielen muuttaminen vapaaehtoiseksi lisäisi muiden kielten opiskelua, ei ole olemassa."

Ensinkin pakkoruotsi tuli Suomeen yhtä aikaa peruskoulun kanssa ja toisaalta missään muualla ei ole mitään meidän pakkoruotsijatkumomme kaltaista pakollista pientä vähemmistökieltä peruskulusta yliopistoon - mitä tutkittua näyttöä tässa mahdetaan siis kaivatakin, sellainen on tietysti mahdotonta saavuttaa.

Jos taas viitataan siihen, ettei ruotsin yo-kokeen muuttaminen valinnaiseksi lisännyt lukion kieliopintoja - miljoonannen kerran - tarkoitus olikin tehdä tilaa matemaattisille aineille ja ainereaalille sekä karsia reppuja ja lyhentää opintoaikoja sekä tehdä ammattikoulupohjalta kirjoittaminen mielekkäämmäksi, valitettavasti ruotsin kurssit jäivät ennalleen, joten edes teoriassa mitään lisäystä kieliin ei olisi voinut tapahtua.

Suomen kieltenopettajien liiton lausuma siis vain saa pohtimaan, vähentääkö kielten opiskelu kykyä loogiseen ajatteluun...
Viimeksi muokannut NRR, 14.05.2015 10:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 09:59

SUKOL: "on todennäköistä, että koulutettujen vanhempien lapset valitsisivat muita useammin ruotsin kielen"

Ehkä on olemassa faktaa siitä, millaiset perheet valitsevat kielikylvyn ruotsiksi. Tällöin kyse on siitä, että koulutetut perheet valitsevat mielellään lapsilleen valikoidun oppilasjoukon - kyse ei ole niinkään kielen kuin kavereiden valinnasta. Luultavasti koulutetut perheet pyrkivät valitsemaan myös muita useammin musiikkiluokan tai pyrkisivät valitsemaan jonkin muun kieliluokan.

Ehkä on olemassa faktaa siitäkin, että A2-kielen valitsijoiden taustalla on ns. koulutettuja perheitä, erityisesti äitejä. Mutta liittyisikö tämä jatkossa vapaan kielivalinnan vallitessa ruotsin valintaan, epäilen.
Viimeksi muokannut NRR, 14.05.2015 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 10:01

SUKOL: "Koulutuksen kehittämisessä on oltava mukana tutkimustietoa"

Tietysti. Sitä vain ei voi vaatia etukäteen. Annetaan vanhempien ja oppilaiden haluamalle kielivapaudelle tilaa (kysehän on muualla toimivasta järjestelmästä, joten miksi se olisi Suomessa katastrofi) ja seurataan kielivalintoja ja saavutettua kielitaitoa ja perheiden tyytyväisyyttä. Ihan normia. - Tosin meillähän ei ole haluttu seurata vanhempien ja oppilaiden toiveita edes kyselyjen muodossa, joten nyt sitä "tieteellistä tietoa" on tahallaan oltu hankkimatta...
Viimeksi muokannut NRR, 14.05.2015 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.05.2015 10:06

SUKOL: "kansalaisaloite ei ole tapa tehdä kielikoulutuspoliittisia tai yleensäkään minkäänlaisia koulutuspoliittisia päätöksiä"

Samaan tapaan Biaudet tuhahti halveksivasti "vaalikonedemokratiaa" kun keskustelussa nostettiin esiin se, että moni edustaja oli kääntänyt takkiaan kansalaisaloitetta vastaan äänestäessään.

Kansa saa siis valita edustajansa, siihen se on kypsää, mutta kun kansan edustajat eivät pidä lupauksiaan eivätkä kuuntele äänestäjiä, tämä onkin tosi hyvä juttu propakkoverkoston mielestä.

Ai niin, jokin aika sitten keskustelua hehkutuksillaan herättänyt propakkoleidi blogissaan kuvasi asiaa niin, että me valitsemme edustajat, joilla on samat "arvot" kuin meillä ja edustajat sitten ymmärtävät paremmin, miten noita "arvoja" sovelletaan, nimenomaan pakkoruotsissa.

Tämä on sellainen kansalaisten halveksimisen kukkanen koko pakkoruotsi perusteluineen. Ja nämä akateemiset oman edun tavoittelijat eivät häpeä keksiä toinen toistaan typerämpiä selityksiä. Heillä kun on "arvot" ja kyky ymmärtää, miten niitä käytetään. Hah!

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 16.05.2015 12:08

NRR kirjoitti:SUKOL: "Koulutuksen kehittämisessä on oltava mukana tutkimustietoa"

Tietysti. Sitä vain ei voi vaatia etukäteen. Annetaan vanhempien ja oppilaiden haluamalle kielivapaudelle tilaa (kysehän on muualla toimivasta järjestelmästä, joten miksi se olisi Suomessa katastrofi) ja seurataan kielivalintoja ja saavutettua kielitaitoa ja perheiden tyytyväisyyttä. Ihan normia. - Tosin meillähän ei ole haluttu seurata vanhempien ja oppilaiden toiveita edes kyselyjen muodossa, joten nyt sitä "tieteellistä tietoa" on tahallaan oltu hankkimatta...
Niin, aikamoisen noidankehän nuo kieltenopettajat ovat luoneet itselleen:

Tutkia ei saa, kun ei etukäteen tiedetä tutkimuksen tuloksia..
Ja muutoksia taas ei voi tehdä, kun ei ole tutkimuksellista näyttöä muutoksen seurauksista..

Mitähän jos esim. lääketieteessä olisi samanlainen mentaliteetti..

Mielestäni Tampere olisi sopivan kokoinen laboratorio tehdä ihmiskokeita vapaalla kielivalinnalla..
Uskon, että vapaaehtoisia "koekaniineja" löytyy runsaasti..

Miten on SUKOL ? Vastustatteko alueellisia kokeiluja samoilla perusteilla kuin millä vastustitte kansalaisaloitetta ?

Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 16.05.2015 15:16

JV Lehtonen kirjoitti: Mielestäni Tampere olisi sopivan kokoinen laboratorio tehdä ihmiskokeita vapaalla kielivalinnalla..
Uskon, että vapaaehtoisia "koekaniineja" löytyy runsaasti..
Voisi sitä Turkukin olla mukana.
Ihan vaan että nähdään myös suomenkieliseltä alueelta tuloksia. :mrgreen:

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.05.2015 16:22

Noustenmaa kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti: Mielestäni Tampere olisi sopivan kokoinen laboratorio tehdä ihmiskokeita vapaalla kielivalinnalla..
Uskon, että vapaaehtoisia "koekaniineja" löytyy runsaasti..
Voisi sitä Turkukin olla mukana.
Ihan vaan että nähdään myös suomenkieliseltä alueelta tuloksia. :mrgreen:
No mutta sitten pitää tietysti pääkaupunkiseudun maan monikielisimpänä ja maahanmuuttajarikkaimpana alueena olla mukana, jotta saadaan monenlaisille kielellisille taustoille tunnustusta ja tukea...

TK
Viestit: 2590
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mitään tutkittua näyttöä ei ole olemassa...

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 19.05.2015 11:07

Mitään tutkittua näyttöä siitä, että pakkoruotsin jatkaminen ja pakkoruotsin tuntimäärän lisääminen lisäisi muiden kielten opiskelua, ei ole olemassa.

Mihin Suomen kieltenopettajien liitto siis perustaa pakkoruotsin ylläpitoa tukevan kantansa?

Vastaa Viestiin