http://www.karjalanheili.fi/uutiset/Kolumni/6704511
Toimittelijaharjoittelija parka on saanut tehtäväkseen hehkuttaa oikein olan takaa. Myötätuntoni. Kirjoitus alkaa sanoilla "Eläköön pakkoruotsi!" ja jatkuu laveasti mm. näin
Tämä vilpitön nuorimies rinnastaa oman, nykyisin kieleen perustuvan ammattinsa tarpeet kaikkien tarpeiksi ja olettaa, ettei hän olisi voinut lukea mitään kieltä englannin ohella, mikäli pakkoruotsia ei olisi ollut. Näin sekavaa tarinaa en ole lukenut aikoihin. Miten ihmeessä kauniisti kertoisi tälle nuorelle, että kieliä saa opiskella vastakin ja että hän toki saa pakottaa lapsiaan lukemaan kieliä ilman pakkoruotsiakin. Mutta hänen lapsensa voivatkin vaikka valmistua insinööreiksi ja kysellä isältään, miksei heillä kielten sijaan ollut enemmän luonnontieteitä ja matematiikkaa. Ehkä yksi yhteinen pakko ei sittenkään ole kaikkia pelastava järjestelmä.--- Itse olin aikaisemmin sitä mieltä, että olisi parempi, jos oppilaat saisivat valita, opiskelevatko ruotsia vai eivät. Nykyään olen kuitenkin täysin samaa mieltä eduskunnan sivistysvaliokunnan kanssa: pakkoruotsi jatkukoon! --- suomalaisen koululaisen on siis mahdollista ottaa haltuunsa koulu-uransa aikana äidinkielensä lisäksi viisi kieltä. Siis ilmainen ja osaava koulutus viiteen kieleen. --- Itse en osannut tätä mahdollisuutta hyödyntää kouluaikanani. --- Jos ruotsin opiskelu olisi ollut minun kouluaikoinani vapaaehtoista, en todennäköisesti osaisi sitä nyt sitäkään vähää. Nyt toivon, että olisin ymmärtänyt ala- ja yläasteella valita myös valinnaisia kieliä. --- Nyt toivoisin, että osaisin ainakin saksaa ja espanjaa, ehkäpä venäjääkin. Mukava olisi osata ainakin alkeet myös italiasta ja ranskasta. Tuolla kielivalikoimalla pärjäisi maailmalla jo kohtalaisen hyvin. Voin siis nykyään ylpeästi sanoa olevani pakkoruotsin kannattaja. ---
Onneksi tuohon kolumniin ei voi vastata. Nuoren miehen ajattelutaidoissa on niin paljon kehitettävää, että siinä vierähtäisi pitempi tovi ja voisi tulla turhan suoraa tekstiä.
Miksei koulu kykene opettamaan rationaalista päättelyä ja pohdintaa?
--- Tai sitten tämä kirjoitus on sarkasmia...