"ohuen maalikerroksen läpi paistaa usein fenno"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
TK

Re: "ohuen maalikerroksen läpi paistaa usein fenno"

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 27.09.2014 20:48

Virkamiehet toimivat sääntöjen mukaan, turha virkamiehiä vastaan on taistella. Ei pakkoruotsi sillä poistu.
Andelin yrittää vain saada kielivapaustaistelijat käyttämään voimansa turhaan tomaattien heittelyyn.
Andelin, joka määrittelee oman kelivapauskantansa asteen aina tilanteen mukaan, on pohjimmiltaan selvästi Magman mies.

Poliitikot ja heidän toimensa ovat oikea kritiikin kohde. Poliitikot ja heidän taustayhteisönsä (lobbarit) ovat niitä, joihin kannattaa yrittää vaikuttaa.

Eero Nevalainen
Viesti:

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 27.09.2014 21:40

Määritelkää nyt se "fenno" joka tässä on se keskustelun saatana jota ihminen ei mitenkään saa olla.

Minusta siinä ei ole mitään pahaa että yhteiskunnallisesti suomen kieli päätyi sellaiseen asemaan kuin mitä sillä on. Suomenkielisiä nyt vaan on ns. "liikaa" jotta 1700-lukua voisi ylläpitää varsinkaan Ruotsista irrallisena yhteiskuntana, eikä meissä ole mitään geneettisesti viallista mikä estäisi asioiden etenemistä siten että suomenkielinen oikeasti voi olla vaikkapa akateemisesti koulutettu. Onhan se mielenkiintoinen kysymys että oliko se jonkinlainen rikos suomenruotsalaisia vastaan, mutta minä sanoisin että ei ollut.

Se että tähän ei saa liittyä mitään oikeustajua on minulle jotenkin aika vieras ajatus, enkä myöskään kaipaa mitään "maalinrapistumisretoriikkaa" sen suhteen. Suomenruotsalaiset saavat minun puolestani edelleen arvostaa omaa äidinkieltään ja olen valmis myös tukemaan ajatusta että valtio kuuluu tässä mielessä myös heille.

Hannu Jussi

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 28.09.2014 00:38

Puhemyllynä toimiva Jaska ei ole allekirjoittanut kansalaisaloitetta.
Tjaaa - öh?

Jaska
Viesti:

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 28.09.2014 01:23

Hannu Jussi kirjoitti:Puhemyllynä toimiva Jaska ei ole allekirjoittanut kansalaisaloitetta.
Tjaaa - öh?
Syyt olen kertonut täällä jo puolitoista vuotta sitten:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... ehtoiseksi

En voi allekirjoittaa aloitetta, jonka päämääriä ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty. En halua tukea harhautettuna jotain sellaista, mitä en kannata. Ja minä en kannata epätasa-arvoa! Jos pakkoruotsi poistetaan, myös pakkosuomi on poistettava. Sellaisen aloitteen minä allekirjoittaisin.

Hannu Jussi

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 28.09.2014 01:43

Jaska
"Jos pakkoruotsi poistetaan, myös pakkosuomi on poistettava. Sellaisen aloitteen minä allekirjoittaisin."

Aivan.
Minä luuli allekirjoittaneeni juuri tuon. Tosin kuvittelin/kuvittelen, että suomenruotsalaiset osaavat itse päättää omista asioistaan vähintäänkin yhtä hyvin kuin mitä nyt päättävät jopa Suomen suomalaisten asioista.
Eli jalona ihmisenä antaisin heille mahdollisuuden valita oma tulevaisuutensa. Eikö tämä käy järkeen?

Jaska
Viesti:

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 28.09.2014 01:51

Hannu Jussi kirjoitti:Jaska
"Jos pakkoruotsi poistetaan, myös pakkosuomi on poistettava. Sellaisen aloitteen minä allekirjoittaisin."

Aivan.
Minä luuli allekirjoittaneeni juuri tuon.
Lainaan tekstiäni:
Minun kanssani samoin ajattelevat ovat saattaneet erehdyksessä mennä allekirjoittamaan tuon aloitteen ymmärtämättä sen yksisuuntaista ja epätasa-arvoista vaatimusta. Niinpä ehdotan, että hankkeen takana olevat tahot pikaisesti tarkentavat aloitetta joko (1) muuttaen sen nimeksi "Toinen kotimainen kieli vapaaehtoiseksi", tai (2) kirjoittaen auki sen, että vaatimus on yksipuolinen ja säilyttäisi ruotsinkielisillä pakkosuomen.

Tämän jälkeen nimien kerääminen tulisi aloittaa uudelleen alusta - eihän liene kenenkään edun mukaista, että ihmiset kokevat tulleensa harhaanjohdetuiksi ja siksi nostavat netissä äläkän vaatien allekirjoituksensa poistamista? Koko hankkeelta menee uskottavuus, mikäli osa allekirjoittajista on ymmärtänyt aloitteen päämäärän puutteellisesti tai suorastaan väärin!
Aloitteen muotoilu oli liian monitulkintainen: siihen pohjautuen voidaan ajaa kumpaa tahansa vaihtoehtoa, joko toisen tai molempien pakkokielten poistamista. Allekirjoittaneista monikaan ei tätä ilmeisesti huomannut, tai ei välittänyt.

NRR

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 28.09.2014 09:27

Jaska kirjoitti:Aloitteen muotoilu oli liian monitulkintainen: siihen pohjautuen voidaan ajaa kumpaa tahansa vaihtoehtoa, joko toisen tai molempien pakkokielten poistamista. Allekirjoittaneista monikaan ei tätä ilmeisesti huomannut, tai ei välittänyt.
Minulle tämä oli luonnollista. Koska ruotsinkielisten koulujen kieltenopetuksen tarpeet ja tavoitteet ovat ensisijassa ruotsinkielisten oma asia ja oikeastaan minulle vieraita, minusta on luontevaa, että itse suomenkielisenä otan kantaa vain ja ainoastaan suomenkielisen koulun pakkoruotsiin. Useimmat kuitenkin ovat tulkinneet perustuslakia siten, että samanlainen kohtelu kansalliskielille merkitsee pakkosuomen poistamista myös ruotsinkielisistä kouluista - oletan, että näin siis tapahtuisi. Jos kuitenkin halutaan tulkita perustuslakia toisin, sekin käy minulle.

Minä kannatin nimenomaan tätä muotoilua.

NRR

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 28.09.2014 09:35

Eero Nevalainen kirjoitti:Määritelkää nyt se "fenno" joka tässä on se keskustelun saatana jota ihminen ei mitenkään saa olla..
Niin, minäkin kuulisin mielelläni tästä lisää.

Eero Nevalainen
Viesti:

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 28.09.2014 10:13

NRR kirjoitti:
Eero Nevalainen kirjoitti:Määritelkää nyt se "fenno" joka tässä on se keskustelun saatana jota ihminen ei mitenkään saa olla..
Niin, minäkin kuulisin mielelläni tästä lisää.
Tämä on jotenkin osa tätä JEA:n rutiinia jossa aina välistä ilmoitetaan että hahaa, nyt olen keksinyt että täällä pesii jotain epäilyttävää. Minulle ainakin on ihan alusta asti ollut selvää, että en ole sillä kannalla että ruotsi olisi minulle jotenkin periaatteellisesti suomeen verrattavissa oleva kieli, jolloin tästä lähtökohdasta seuraisi sitten lähes mitä tahansa ja ennen kaikkea vaatisin sitten, että haluamiani asiantiloja pitää yhteiskunnallisesti toteuttaa jos asiat eivät näytä lähtökohtaisesti siltä mitä haluan.

Se että olen tuota mieltä ei ole millään tavalla kyseenalaista, vaikka sellaista ilmapiiriä yritetäänkin luoda.

Vastaa Viestiin