Svensk Ungdomin Schauman esittää teesinsä VKV:n kampanjasta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Re: Svensk Undomin Schauman esittää teesinsä VKV:n kampanjas

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2014 04:37

Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: Ja toinen osa vastaa : "Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck. Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli."
Oliko tämä ihan oikeasti jonkin vastaus vai vain sinun upea synteesisi siitä mitä saamme kuulla? :lol:
Käänsin blogistileidin tuoreen ja aidon kommentin ja edellä siitä keskeiset lauseet, tässä laajempi teksti:
http://sofieerika.ratata.fi/blogg/article-56763-370984 (nuori leidi, ei saa kiusata)
15.09.14 21:46 Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Ruotsin tulee jatkossakin olla pakollinen, koska se on yleissivistävää ja ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minä olen tavattoman tyytyväinen ruotsinkieliseen palveluun ja se on toiminut loistavasti kaikissa käyttämissäni instansseissa ja uskon, että tämä on suoraa seurausta siitä, että kaikki lukevat ruotsia koulussa. Ei, minä en katso, että suomen tulisi olla pakollinen Ruotsissa, koska suomi ei ole Ruotsin kansalliskieli. Minä haluan pakottaa kaikki suomenkieliset Itä-Suomessa opiskelemaan ruotsia, koska se on yleissivistävää ja koska ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minulla ei olisi liioin mitään sitä vastaan, että kaikki oppilaat pakotettaisiin opiskelemaan englantia ja venäjää, mieluiten ensimmäiseltä luokalta lähtien. Todella harvalla lapsella on niin varhaisessa vaiheessa vaikeuksia oppia kieltä, mutta jos sattuisi olemaan, meillä Suomessa on kolmiportainen malli tarpeen tullen saada tukea erityisopetuksesta. Jos on oikein todella vaikeaa, on oikeutettu yksilölliseen opetussuunnitelmaan ja silloin asetetaan vaatimukset ja tavoitteet lapsen omien edellytysten mukaan [NRR kyse on silloin ainakin suomenkielisellä puolella oppilaista, jotka lukevat esim. seiskalla viitosen kirjoja]. Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Kaikkea elämässä ei voi eikä pidä saada valita. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. On terveellistä ja luonnetta kasvattavaa joutua elämään sellaisten asioiden kanssa, joita vihaa. Uskon, että ne, jotka koko ajan menevät vaikeuksista läpi ja ovat pakotettuja tekemään asioita, joista eivät pidä, omaavat paremmat edellytykset selviytyä elämästä kuin ne, jotka saavat kaiken hopeavadilta tarjoiltuna ja joutuvat tekemään vain sitä, mistä pitävät. Jos todella vihaa yhtä kouluainetta, kannattaa esimerkiksi hankkia harrastus, jonka kanssa puuhailla vapaa-aikana, niin on sitten porkkana, minkä vuoksi tehdä nopeasti koulutyöt, jotta ne saa sivuun ja pääsee tekemään nånting kiva loppuillan. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Jos minä en protestoi ja puolusta itseäni, kuka sen tekisi? Jos mietit, miksi olen niin arrogantti, niin uskon että kyseessä on puhdas biologinen prosessi, joka perustuu itsesuojeluvaistoon. Tietenkään kaikki eivät ymmärrä meitä, suomenkieliset eivät tiedä millaista on elää kieli- ja kulttuurivähemmistönä, kun uhka oikeuksien poistamisesta on jatkuvasti elämässä läsnä. Ehkä muut voisivat yrittää eläytyä tilanteeseen ja katsoa asioita suomenruotsalaisten näkökulmasta, mutta ei sekään tarkoita, että tietäisi, millaista on elää näin. Eikä teidän tarvitse välttämättä meitä ymmärtääkään, riittää, että pidätte meistä. Usko minua, en ole ymmärtänyt yhtäkään poikaystävistäni (eivätkä ne minua), mutta me olemme pitäneet toisistamme todella paljon siitä huolimatta. Se toimii. Vaikutat älykkäältä (ja kielitaitoiselta!) ihmiseltä. Minä kunnioitan intohimoisia ihmisiä ja toivon sinun jatkossakin kamppailevan positiivisten asioiden puolesta. Mutta tässä asiassa et anna senttäkään periksi enkä anna minäkään. Toivotan onnea kampanjallenne mutta henkilökohtaisesti toivon, ettei lakiesitys mene lävitse. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck.
Tässä keskustelussa pakon kannattajat tuottavat hengästyttävän paljastavat kommentit ihan itse.

TK

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 18.09.2014 07:14

Edellä oleva sofieerikan teksti on järkyttävää luettavaa.

NRR

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2014 07:19

On muistettava, että nuoret ihmiset usein kirjoittavat suoraan sen, mitä ovat ympäristöstään oppineet. Siksi on turhaa moittia tätä blogistia, pikemminkin kiittää valaisevasta ja totuudenmukaisesta tekstistä. Ongelma on se viiteryhmän ilmapiiri, joka kasvattaa nämä asenteet.

rationalisti

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 18.09.2014 08:33

NRR kirjoitti:On muistettava, että nuoret ihmiset usein kirjoittavat suoraan sen, mitä ovat ympäristöstään oppineet. Siksi on turhaa moittia tätä blogistia, pikemminkin kiittää valaisevasta ja totuudenmukaisesta tekstistä. Ongelma on se viiteryhmän ilmapiiri, joka kasvattaa nämä asenteet.
Sofieerikan puolustuksesi olisi muuten varsin jalomielinen, mutta mielestäni meidän tulisi voida odottaa 27-vuotiaalta yliopiston opiskelijalta itsenäistä tahtoa ja jopa hieman ajattelun alkeita.

NRR

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2014 08:57

rationalisti kirjoitti:--- mielestäni meidän tulisi voida odottaa 27-vuotiaalta yliopiston opiskelijalta itsenäistä tahtoa ja jopa hieman ajattelun alkeita.
Nimenomaan akateemisen hämärryksen läpikäyneet ovat hyvinkin oman koulukuntansa ja taustaryhmänsä päähänpinttymien orjuuttamia, varsinaisia sopuleita - ainakin itse muistan kipeästi omat rajoitteeni tuossa vaiheessa. Ja joitakin suuria käsitteellisiä heräämisiä voi olla vielä edessäpäinkin.

Näin kirjoitti keväällä nuori ruotsinkielinen viestinnän maisteriopintojaan päättelevä ja journalistin urasta unelmoiva nainen blogissaan (tässä käännös):
Minusta on paras sanoa suoraan, ettei tässä [pakkoruotsin vastustuksessa] ole kysymys sitä, mitä oppilaat lukevat tai eivät lue jollakin vuosikurssilla. Tässä on kysymys ruotsin asemasta Suomessa. Eivät aloitteen taustavoimat välitä siitä, oppivatko oppilaat ruotsia vai saksaa vai englantia ensin ja parhaiten, he haluavat saada kansalliskieliaseman pois ruotsilta Suomessa. Ja tämän takana taas on monia merkillisiä ja vanhentuneita näkemyksiä ja asenteita.

Jos tässä olisi kyseessä kouluaine, niin silloin keskustellisimme kaikista muistakin kouluaineista Suomessa.

En minä vaan ole ikinä eläissäni tarvinnut tietoa siitä, miksi tulivuori purkautuu, minkä nimisiä ovat Afrikan pääkaupungit, mikä on maan suurin järvi tai kuinka lasketaan muuttujien x, a ja b arvoja jossain monimutkaisissa laskutoimituksissa. Mutta kaiken tämän olen opiskellut ja se on muovannut minua ja tehnyt minusta sen, mitä tänään olen. En olisi tämä, joka olen, ilman tätä kaikkea. Kuulun kaikkein koulutetuimpaan ja yleissivistyneimpään eliittiin maailmassa.

Miksi haluaisimme pois kouluruotsin suomenkielisiltä ja samalla tekisimme koulujärjestelmämme niin paljon köyhemmäksi? Eihän tässä ole järkeä. Ehkä Lappeenrannan Matti Meikäläinen ei koskaan tarvitse sanaakaan ruotsia elämässään, mutta jos hän on sitä koulussa lukenut, on hän saanut paljon enemmän kuin vain kyvyn lukea ja kirjoittaa ruotsia.

Joku viisas ihminen sanoi kerran, että tämän päivän maailmassa menestyvät ihmiset eivät ole menestyviä siksi, että heillä olisi jokin tietty valmius tai he olisivat jossain tosi hyviä. Menestyjiä ovat ne, joilla on kyky oppia, unohtaa ja oppia taas jotain.

Niillä suomenmaalaisilla, jotka eivät edes pysty oppimaan ruotsia, ei ole mitään mahdollisuuksia (chans) tämän päivän maailmassa. Emmekö voisi keskittyä oppimiseen tämän "kukaan ei tarvitse ruotsia nykyisin" sijaan?
Kirjoittajan mielestä siis jos tässä keskustelussa olisi kyse kouluaineesta, niin tottakai kyseenalaistettaisiin myös muut kouluaineet - kun kerran ei kyseenalaisteta, niin vihapuhettahan se pakon kritiikki on. Yleissivistyskin määritellään siten, että turhatkin kieliopinnot jalostavat eikä millään opinnoilla ole oikeasti muuta tarkoitusta. Toimittaja sen paremmin kuin kansalainenkaan ei esim. tee mitään luonnonmullistusten syillä, Afrikan tuntemuksella tai kyvyllä ymmärtää yksinkertaisiakaan matemaattisia malleja, joissa esiintyy jopa muuttujia. Tuollaista ei opiskella hyödyn vuoksi, vaan jotta ylipäätään opiskeltaisiin ja annettaisiin tämän jalon työn muovata minuutta. Ilman kouluruotsia koko koulu olisi köyhempi. Opiskelulla ei tavoitella mitään muuta kuin kykyä oppia, unohtaa ja oppia taas jotain. Jossei kykene oppimaan ruotsia, ei ole mitään mahdollisuuksia maailmassa. - Tuntui, että tämän on pakko olla huumoria mutta vilpitöntähän se oli.

Ja näiden ajatusten pohjalta määrittyy sellaisia sanoja kuin "yleissivistys" tai "älymystö". Näin sanat menettävät merkityksensä.

Minua lämmitti viime viikonlopulla se, että hesarin kulttuurisivuilla lainattiin erään perinteikkään akateemisen suvun jo vanhukseksi ehtineen vesan arviota omista sukulaisistaan: "Mutta intellektuelleja he eivät olleet, kulttuurinen omahyväisyys esti omien arvojen kyseenalaistamisen ja itsekritiikin".

NRR

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2014 09:24

Koska pakon perusteita ei oikeasti ole, jokainen pakkoa sydämessään kannattava, joutuu kehittelemään pakon perusteet itse. Silloin perusteista tulee näin henkilökohtaisia maailmankuvan maalauksia, joiden naivit ja muita vähättelevät yksityiskohdat järkyttävät. Tietysti monenlaista naiviutta löytyy itse kunkin maailmankuvasta, mutta sellainen tulee esiin vain silloin, kun joutuu vastaavalla tavalla kehittelemään itse perusteita sille, miksi muut pitäisi velvoittaa elämään tietyllä tavalla vastoin heidän omaa hyvää ymmärrystään.

Hansa

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 18.09.2014 09:25

Kiitos, NRR, lainauksesta, se on helmi:

"intellektuelleja he eivät olleet, kulttuurinen omahyväisyys esti omien arvojen kyseenalaistamisen ja itsekritiikin".

Viiltävä arvio perinteikkäästä akateemisesta suvusta!

Hannu Jussi

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 18.09.2014 16:11

"intellektuelleja he eivät olleet, kulttuurinen omahyväisyys esti omien arvojen kyseenalaistamisen ja itsekritiikin".

Hienoa. Saanut suomenkieliseltä äidiltään kyvyn ajatella!

Eero Nevalainen
Viesti:

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 22.09.2014 20:11

NRR kirjoitti:On muistettava, että nuoret ihmiset usein kirjoittavat suoraan sen, mitä ovat ympäristöstään oppineet. Siksi on turhaa moittia tätä blogistia, pikemminkin kiittää valaisevasta ja totuudenmukaisesta tekstistä. Ongelma on se viiteryhmän ilmapiiri, joka kasvattaa nämä asenteet.
Ja ikävä kyllä tästä tehdään virallista linjaa suomenkielisiinkin kouluihin jotta "asenteet paranevat" ja että ihmiset "muokkautuvat siksi mitä he ovat". Siitä sitten tuleekin ihan käsittämättömiä ajatuksia omaavia ihmisiä -- kun itse kävin koulua niin ruotsi ei ollut vielä niin politisoitu oppiaine kuin mitä siitä yritetään tehdä, ja sen takia juuri ymmärränkin, miksi tämä kielipolitiikka on absurdia ja tarkoitushakuista. "Jos et itse preferoi oikeita asioita periaatteesta, niin sinut pitää laittaa ajattelemaan niin, koska koulu tekee meistä sitä mitä me olemme". Huh huh.

Ja mitä muuten tuohon "koulussa pitää opiskella kaikenlaista" tulee, niin hänen määritelmänsä mukaan kai minäkin sitten kuulun samantapaiseen yleissivistyneeseen eliittiin, vaikka hänen sitä lienee vaikea uskoa. Tämä eliitti on samantapainen ainakin koko länsimaailmassa, ja he kaikki ovat opetelleet ne tulivuoret ja x:n, y:n ja b:n. Voin keskustella näistä asioista heidän kanssaan, tyypillisesti englanniksi.

Ruotsin asemaa tässä kuviossa en oikein osaa hahmottaa. On pakko turvautua hyvin spesifisiin argumentteihin siitä, että "no mutta jossain on sitten ihan erityisiä syitä miksi asioita kuuluu yleissivistykseen.."

jänkäkoira

#40 Lukematon viesti Kirjoittaja jänkäkoira » 30.11.2014 10:24

Tämä on jo ruotsalaisuuden päivän aikainen, mutta ajattelin nyt kuitenkin tänne linkittää:
https://www.facebook.com/ischauman/phot ... permPage=1
Meillä on tänä päivänä Suomessa järjestelmä, joka voisi tehdä jokaisesta suomalaisesta kaksikielisen. Se ei ole läheskään täydellinen vaan se vaatii muutoksia. Haluaisin, että pakkoruotsi keskustelu keskittyisi kasvatustieteellisiin muutoksiin, eikä vapaaehtoistamiseen.
Onko pakko, jos ei taho?

NRR

#41 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.11.2014 10:58

jänkäkoira kirjoitti:
ischauman kirjoitti:Meillä on tänä päivänä Suomessa järjestelmä, joka voisi tehdä jokaisesta suomalaisesta kaksikielisen.
Onko pakko, jos ei taho?
Ensimmäisen adventin onnellisista tunnelmista on kivuliasta palata muitten vapautta vierastavien päähänpinttymien ääreen.

Kaksikielisyys syntyy kaksikielisestä ympäristöstä. Hyvin harva suomalaisista elää ympäristössä, jossa edes teoriassa kaksikielisyyden synty ja säilyttäminen olisi mahdollista. Siksihän ruotsinkieliset vaalivat omia päiväkotejaan, koulujaan ja yhteisöjään, että heillä olisi ympyrät, joissa ruotsi voisi säilyä. Nyt kuitenkin kuvitellaan, että näissä (90-5-5) oloissa muista kieliryhmistä voitaisiin hioa kaksikielisiä yhdistelmällä ruotsi-muukieli, vaikka maa on ikiaikaisesti enimmäkseen suomenkielinen ja muiden kieliryhmien osuus kasvaa ja jokainen pyrkii rakentamaan itselleen tässä ajassa toimivan kielitaidon.

Kysyin taannoin ruotsalaisessa poliittisessa blogissa, mitä mieltä ollaan täällä Suomessa palstatilaa saaneen nordistin näkemyksestä, että kaikkien pohjoismaalaisten tulisi tuntea Norden "kodikseen" ja että siihen tarvitaan yhteinen skandinaavinen kieli (meillä ruotsi). Tässä vastaus: "Tuo on äärimmäinen näkemys. En ole koskaan kuullut kenenkään esittävän, että kaikkien tulisi puhua ruotsia, jotta tuntisimme 'yhtenäisyyttä'. Tanskalaiset ja norjalaiset pitäisivät sitä aivan älyttömänä. Ei pakolla mitään yhteisyyttä rakenneta. Miten C kuvittelee, että jo nyt ilmeiset ristiriidat vähenisivät (ja muuttuisivat yhtenäisyydeksi) kun pakkoa lisätään? Hänen täytyy olla täysin epärealistinen unelmoija. Eikä Suomi tarkasti ottaen edes kuulu Skandinaviaan. C:stä vaikuttaa tulleen lite snurrig."

(Nej, det där är en extrem ståndpunkt. Jag har i alla fall aldrig hört någon förespråka att alla ska tala svenska för att vi ska känna ”gemenskap”. Det skulle även danskar och norrmän naturligtvis tycka var helt idiotiskt. Det blir inte mycket gemenskap med tvång. Hur inbillar sig C--- att de motsättningar som redan är uppenbara skulle blir MINDRE (och skapa gemenskap) med MER tvång? Det visar ju att han är en helt orealistisk drömmare. För övrigt räknas inte Finland till Skandinavien i strikt mening. C--- verkar ju ha blivit lite snurrig.)

Näillä sanoilla terveisiä Svenska Ungdomille!

Vastaa Viestiin