Svensk Ungdomin Schauman esittää teesinsä VKV:n kampanjasta
Re: Svensk Undomin Schauman esittää teesinsä VKV:n kampanjas
”haluan myös tuoda tiettäväksi, että juuri nyt kampanjoitte minun (ihmis)oikeuksiani vastaan." ”
”Kutsutte itseänne kielivapauttajiksi, mutta muutaman vuoden päästä ehkä haluattekin sulkea ruotsinkieliset koulut ja kutsutte sitten itseänne kouluvapauttajiksi. Sitten ei olekaan kaukana se askel että te/joku haluaa hävittää koko ruotsin kielen ja kaikki suomenruotsalaiset ja sitten ollaankin jo vaarallisilla vesillä. ”
Tuo kommentoija puhuu ilmeisesti itsestään! Hän itse siis loukkaa koko ajan ”(ihmis)oikeuksia vastaan, kun hän ei suostu opiskelemaan pakollista saamea, tataaria, romania, kuurojen kieltä !?
Ja hänellä seuraava askel on ilmeiseti hävittää nuo kielet ja kaikki niiden puhujat ?
Umpitolloja kommentteja!
”Kutsutte itseänne kielivapauttajiksi, mutta muutaman vuoden päästä ehkä haluattekin sulkea ruotsinkieliset koulut ja kutsutte sitten itseänne kouluvapauttajiksi. Sitten ei olekaan kaukana se askel että te/joku haluaa hävittää koko ruotsin kielen ja kaikki suomenruotsalaiset ja sitten ollaankin jo vaarallisilla vesillä. ”
Tuo kommentoija puhuu ilmeisesti itsestään! Hän itse siis loukkaa koko ajan ”(ihmis)oikeuksia vastaan, kun hän ei suostu opiskelemaan pakollista saamea, tataaria, romania, kuurojen kieltä !?
Ja hänellä seuraava askel on ilmeiseti hävittää nuo kielet ja kaikki niiden puhujat ?
Umpitolloja kommentteja!
Sama blogistileidi jatkaa vastauksena saamiinsa ihmettelyihin, tässä käännös:
Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Ruotsin tulee jatkossakin olla pakollinen, koska se on yleissivistävää ja ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minä olen tavattoman tyytyväinen ruotsinkieliseen palveluun ja se on toiminut loistavasti kaikissa käyttämissäni instansseissa ja uskon, että tämä on suoraa seurausta siitä, että kaikki lukevat ruotsia koulussa. Ei, minä en katso, että suomen tulisi olla pakollinen Ruotsissa, koska suomi ei ole Ruotsin kansalliskieli. Minä haluan pakottaa kaikki suomenkieliset Itä-Suomessa opiskelemaan ruotsia, koska se on yleissivistävää ja koska ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minulla ei olisi liioin mitään sitä vastaan, että kaikki oppilaat pakotettaisiin opiskelemaan englantia ja venäjää, mieluiten ensimmäiseltä luokalta lähtien. Todella harvalla lapsella on niin varhaisessa vaiheessa vaikeuksia oppia kieltä, mutta jos sattuisi olemaan, meillä Suomessa on kolmiportainen malli tarpeen tullen saada tukea erityisopetuksesta. Jos on oikein todella vaikeaa, on oikeutettu yksilölliseen opetussuunnitelmaan ja silloin asetetaan vaatimukset ja tavoitteet lapsen omien edellytysten mukaan [NRR kyse on silloin ainakin suomenkielisellä puolella oppilaista, jotka lukevat esim. seiskalla viitosen kirjoja]. Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Kaikkea elämässä ei voi eikä pidä saada valita. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. On terveellistä ja luonnetta kasvattavaa joutua elämään sellaisten asioiden kanssa, joita vihaa. Uskon, että ne, jotka koko ajan menevät vaikeuksista läpi ja ovat pakotettuja tekemään asioita, joista eivät pidä, omaavat paremmat edellytykset selviytyä elämästä kuin ne, jotka saavat kaiken hopeavadilta tarjoiltuna ja joutuvat tekemään vain sitä, mistä pitävät. Jos todella vihaa yhtä kouluainetta, kannattaa esimerkiksi hankkia harrastus, jonka kanssa puuhailla vapaa-aikana, niin on sitten porkkana, minkä vuoksi tehdä nopeasti koulutyöt, jotta ne saa sivuun ja pääsee tekemään nånting kiva loppuillan. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Jos minä en protestoi ja puolusta itseäni, kuka sen tekisi? Jos mietit, miksi olen niin arrogantti, niin uskon että kyseessä on puhdas biologinen prosessi, joka perustuu itsesuojeluvaistoon. Tietenkään kaikki eivät ymmärrä meitä, suomenkieliset eivät tiedä millaista on elää kieli- ja kulttuurivähemmistönä, kun uhka oikeuksien poistamisesta on jatkuvasti elämässä läsnä. Ehkä muut voisivat yrittää eläytyä tilanteeseen ja katsoa asioita suomenruotsalaisten näkökulmasta, mutta ei sekään tarkoita, että tietäisi, millaista on elää näin. Eikä teidän tarvitse välttämättä meitä ymmärtääkään, riittää, että pidätte meistä. Usko minua, en ole ymmärtänyt yhtäkään poikaystävistäni (eivätkä ne minua), mutta me olemme pitäneet toisistamme todella paljon siitä huolimatta. Se toimii. Vaikutat älykkäältä (ja kielitaitoiselta!) ihmiseltä. Minä kunnioitan intohimoisia ihmisiä ja toivon sinun jatkossakin kamppailevan positiivisten asioiden puolesta. Mutta tässä asiassa et anna senttäkään periksi enkä anna minäkään. Toivotan onnea kampanjallenne mutta henkilökohtaisesti toivon, ettei lakiesitys mene lävitse. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck.
Viimeksi muokannut NRR, 15.09.2014 22:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Ai jaa, että mistä tällaiset pelot? No, vaikkapa selaamalla ns. vapaan kansalaistoiminnan foorumeita, jossa sanotaan että ken oman vastasyntyneen kohdalla tekee väärät kielelliset valinnat on "kuvottava".NRR kirjoitti:Mutta mistä nämä pelot? Kuka on saanut ruotsinkieliset nuoret (ainakin naiset) uskomaan, että heidän (ihmis)oikeutensa ovat todella vaarassa
Vieläkö sinä vastailet "itkeville pakkoruotsiäideille"? Tuossa yllä on aika selkeää tekstiä siitä, mistä on kysymys - tämä vain taidetaan paketoida pelkoihin.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ai jaa, että mistä tällaiset pelot? No, vaikkapa selaamalla ns. vapaan kansalaistoiminnan foorumeita, jossa sanotaan että ken oman vastasyntyneen kohdalla tekee väärät kielelliset valinnat on "kuvottava".NRR kirjoitti:Mutta mistä nämä pelot? Kuka on saanut ruotsinkieliset nuoret (ainakin naiset) uskomaan, että heidän (ihmis)oikeutensa ovat todella vaarassa
-
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ai jaa, että mistä tällaiset pelot? No, vaikkapa selaamalla ns. vapaan kansalaistoiminnan foorumeita, jossa sanotaan että ken oman vastasyntyneen kohdalla tekee väärät kielelliset valinnat on "kuvottava".NRR kirjoitti:Mutta mistä nämä pelot? Kuka on saanut ruotsinkieliset nuoret (ainakin naiset) uskomaan, että heidän (ihmis)oikeutensa ovat todella vaarassa
??
-
Aivan utopistista kirjoittelua.NRR kirjoitti:Sama blogistileidi jatkaa vastauksena saamiinsa ihmettelyihin, tässä käännös:
Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Ruotsin tulee jatkossakin olla pakollinen, koska se on yleissivistävää ja ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minä olen tavattoman tyytyväinen ruotsinkieliseen palveluun ja se on toiminut loistavasti kaikissa käyttämissäni instansseissa ja uskon, että tämä on suoraa seurausta siitä, että kaikki lukevat ruotsia koulussa. Ei, minä en katso, että suomen tulisi olla pakollinen Ruotsissa, koska suomi ei ole Ruotsin kansalliskieli. Minä haluan pakottaa kaikki suomenkieliset Itä-Suomessa opiskelemaan ruotsia, koska se on yleissivistävää ja koska ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minulla ei olisi liioin mitään sitä vastaan, että kaikki oppilaat pakotettaisiin opiskelemaan englantia ja venäjää, mieluiten ensimmäiseltä luokalta lähtien. Todella harvalla lapsella on niin varhaisessa vaiheessa vaikeuksia oppia kieltä, mutta jos sattuisi olemaan, meillä Suomessa on kolmiportainen malli tarpeen tullen saada tukea erityisopetuksesta. Jos on oikein todella vaikeaa, on oikeutettu yksilölliseen opetussuunnitelmaan ja silloin asetetaan vaatimukset ja tavoitteet lapsen omien edellytysten mukaan [NRR kyse on silloin ainakin suomenkielisellä puolella oppilaista, jotka lukevat esim. seiskalla viitosen kirjoja]. Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Kaikkea elämässä ei voi eikä pidä saada valita. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. On terveellistä ja luonnetta kasvattavaa joutua elämään sellaisten asioiden kanssa, joita vihaa. Uskon, että ne, jotka koko ajan menevät vaikeuksista läpi ja ovat pakotettuja tekemään asioita, joista eivät pidä, omaavat paremmat edellytykset selviytyä elämästä kuin ne, jotka saavat kaiken hopeavadilta tarjoiltuna ja joutuvat tekemään vain sitä, mistä pitävät. Jos todella vihaa yhtä kouluainetta, kannattaa esimerkiksi hankkia harrastus, jonka kanssa puuhailla vapaa-aikana, niin on sitten porkkana, minkä vuoksi tehdä nopeasti koulutyöt, jotta ne saa sivuun ja pääsee tekemään nånting kiva loppuillan. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Jos minä en protestoi ja puolusta itseäni, kuka sen tekisi? Jos mietit, miksi olen niin arrogantti, niin uskon että kyseessä on puhdas biologinen prosessi, joka perustuu itsesuojeluvaistoon. Tietenkään kaikki eivät ymmärrä meitä, suomenkieliset eivät tiedä millaista on elää kieli- ja kulttuurivähemmistönä, kun uhka oikeuksien poistamisesta on jatkuvasti elämässä läsnä. Ehkä muut voisivat yrittää eläytyä tilanteeseen ja katsoa asioita suomenruotsalaisten näkökulmasta, mutta ei sekään tarkoita, että tietäisi, millaista on elää näin. Eikä teidän tarvitse välttämättä meitä ymmärtääkään, riittää, että pidätte meistä. Usko minua, en ole ymmärtänyt yhtäkään poikaystävistäni (eivätkä ne minua), mutta me olemme pitäneet toisistamme todella paljon siitä huolimatta. Se toimii. Vaikutat älykkäältä (ja kielitaitoiselta!) ihmiseltä. Minä kunnioitan intohimoisia ihmisiä ja toivon sinun jatkossakin kamppailevan positiivisten asioiden puolesta. Mutta tässä asiassa et anna senttäkään periksi enkä anna minäkään. Toivotan onnea kampanjallenne mutta henkilökohtaisesti toivon, ettei lakiesitys mene lävitse. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck.
Tulee olo että blogisti on tarhaaja ja minä olen kettu.
Tässä on sellainen tough love -maailmankuva.Noustenmaa kirjoitti: Tulee olo että blogisti on tarhaaja ja minä olen kettu.
Ollaan omasta mielestä niin lempeitä ja rakastavia, että halutaan piirrellä sydämiä vastapuolen mainoksiin,
mutta pohjimmiltaan muka tiedetään niin paljon paremmin kuin muut, mikä muille ja muiden lapsille on hyväksi, että ollaan valmiita kuittaamaan muiden tarpeet ja toiveet tylysti:
Vihatkoon mutta hyvää se niille tekee.
Ja tässä se ongelma onkin.
Ollaan valmiita herättämään muissa vihaa, koska koetaan että omataan "oikeuksia", jotka menevät muiden oikeuksien edelle, ja "fiksuutta", "yleissivistystä", joka kantaa muiden ajatuksia pidemmälle. Silkkihansikkaassa onkin rautanyrkki.
Sitten valitetaan, että muut ovat niin negatiivisia ja ruotsista ei pidetä. Mutta ei tough love -periaatteella voi saada hyvää tulosta siellä, missä pitäisi luottaa demokratiaan.
-
Onkohan tämä kirjoitus teille tuttu?
http://www.språkförsvaret.se/sf/index.php?id=969
Ei ollut, kiitos!Hannu Jussi kirjoitti:Onkohan tämä kirjoitus teille tuttu?
Kirjoitin puhikselle ruotsiksi ja heitin valikoituja linkkejä.
-
- Viesti:
Schaumanilla taas saneluasenne päällä. Huvittavinta tässä on se että ruotsinkieliset todella ovat rakentaneet tämän asian ympärille itseensä kohdistuvalla propagandalla ihan oman ajatusrakennelmansa, ja sitten jos me kommentoimme sitä niin se on jotain viholliskuvan muodostamista, ennakkoluuloja tai jotain muuta.NRR kirjoitti:Näin lukee tweetatussa kuvassa:
Kysymyshän tässä on siitä, että koska heille on aina annettu kaikki, ei enää tule edes ajateltua että niitä toisiakin on olemassa. Pilalle hemmotellun lapsen ongelma: jos joku kieltäytyykin antamasta lisää karkkia, heittäydytään lattialle äksäksi kiukuttelemaan ja manipuloimaan ja uhittelemaan keinolla millä hyvänsä.
Miten näitä tyyppejä voisi auttaa ja kasvattaa uusiksi vähän suvaitsevaisempaan suuntaan?
-
Tässä on nyt sitten noidankehä:NRR kirjoitti:Vieläkö sinä vastailet "itkeville pakkoruotsiäideille"? Tuossa yllä on aika selkeää tekstiä siitä, mistä on kysymys - tämä vain taidetaan paketoida pelkoihin.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ai jaa, että mistä tällaiset pelot? No, vaikkapa selaamalla ns. vapaan kansalaistoiminnan foorumeita, jossa sanotaan että ken oman vastasyntyneen kohdalla tekee väärät kielelliset valinnat on "kuvottava".NRR kirjoitti:Mutta mistä nämä pelot? Kuka on saanut ruotsinkieliset nuoret (ainakin naiset) uskomaan, että heidän (ihmis)oikeutensa ovat todella vaarassa
Täysin suomea osaava ruotsinkielinen haluaa pomottaa ja käskyttää kaikki samaan muottiin
Kun me puolustamme itseämme tätä sanelua vastaan, häntä alkaa pelottaa
Koska häntä pelottaa, hän haluaa pakottaa ja käskyttää meitä kovemmin
Meitä taas tuollainen käskyttäminenja pakottaminen ärsyttää yhä enemmän,
mistä seuraa yhä kielteisempiä reaktioita,
ja taas häntä pelottaa.-
Pelon takia hän taas vaatii kovemmin pakottamista..
Onko tämä täysjärkistä toimintaa ?
Jos hän haluaa "pelosta" eroon, hänen on lopetettava meihin kohdistuva pakottaminen ja käskyttäminen.
Tämä voidaan nostaa ihan kansanryhmätasolle:
Antakaa, suomenruotsalaiset, meidän olla rauhassa käskyttämiseltänne, niin saatte itsekin olla rauhassa.
Jos ette anna olla rauhassa, varautukaa kielteisen ilmapiirin jatkumiseen. Yksinkertaista!
Miksi minun pitäisi tuntea yhtään mitään sympatiaa sellaista tahoa kohtaan, joka holhoaa, määrää, käskyttää, pakottaa minua
turvatakseen omat itsekkäät intressinsä ?
Miettikää sitä joukolla siellä ankkalammikossa! Ellit ja muut käskyttäjät!
-
Miten auttaa narsistia ? Yleensä autetaan narsismin uhreja. Oma apu paras apu.Eero Nevalainen kirjoitti:Schaumanilla taas saneluasenne päällä. Huvittavinta tässä on se että ruotsinkieliset todella ovat rakentaneet tämän asian ympärille itseensä kohdistuvalla propagandalla ihan oman ajatusrakennelmansa, ja sitten jos me kommentoimme sitä niin se on jotain viholliskuvan muodostamista, ennakkoluuloja tai jotain muuta.NRR kirjoitti:Näin lukee tweetatussa kuvassa:
Kysymyshän tässä on siitä, että koska heille on aina annettu kaikki, ei enää tule edes ajateltua että niitä toisiakin on olemassa. Pilalle hemmotellun lapsen ongelma: jos joku kieltäytyykin antamasta lisää karkkia, heittäydytään lattialle äksäksi kiukuttelemaan ja manipuloimaan ja uhittelemaan keinolla millä hyvänsä.
Miten näitä tyyppejä voisi auttaa ja kasvattaa uusiksi vähän suvaitsevaisempaan suuntaan?
Mehän selitämme narsisteille suoraan, että pakottaminen, saneleminen, käskyttäminen on väärin.
Jos he eivät ymmärrä, että pakottaminen, saneleminen, käskyttäminen on väärin.
mitä silloin voi tehdä ? Jos heidän moraalikoodiinsa on kotona ja koulussa ohjelmoitu
herrakansa-komponentti, ei sitä mikrosirua Heidän päästään Meidän keinoilla saada pois!
Se pitäisi samoilla keinoilla poistaa kuin se on sinne laitettu.
Eli heille pitää opettaa, että suomenkielisellä väestöllä on oltava oikeus päättää omasta identiteetistään,
omasta opiskelustaan, omasta elämästään.
Heidän (suru)elämänsä ei enää meitä kiinnosta, kunhan he valaistuvat ja jättävät meidät rauhaan.
Esim. kaksikieliset koulut ovat meille täysin yhdentekeviä, ne ovat stubbilaisten projekteja, eivät meidän
Miksi he eivät voi jättää meitä rauhaan ?
-
- Viesti:
Laitetaas tänne nyt kuitenkin oma käsitykseni siitä että se mitä kansalliskielistatuksesta vähintään pitää seurata Suomessa on se, että lapsensa kategorisesti saa rekisteröidä ruotsinkieliseksi. Se vaan tuntuu olevan kovin se "oikea" ruksi kun asian mainostamista seuraa. En minä vain omalla kohdallani haluaisi luopua suomeksi saadusta koulusivistyksestä: missään muualla maailmassa kun ei ole suomenkielisiä kouluja... ja tuo "lisääntykää ja täyttäkää maa" on kuitenkin ihan luonteva tapa saada aikaan se kaksikielinen kansa. Jos Suomi tuota kautta näyttäisi sellaiselta parin sukupolven päästä, niin mitäpä siitä nillittämään.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ai jaa, että mistä tällaiset pelot? No, vaikkapa selaamalla ns. vapaan kansalaistoiminnan foorumeita, jossa sanotaan että ken oman vastasyntyneen kohdalla tekee väärät kielelliset valinnat on "kuvottava".
Tähän osa ruotsinkielisistä vastaa: "emme me..." ja kuitenkin puolletaan täysillä omien pakkoruotsittajien "taitavaan lobbaukseen ja erinomaiseen pelisilmään" perustuvaa toimintaa. Sitten sanotaan "puhukaa omalle puolueellenne..." (ikään kuin suomenkielisillä tai edes uussuomalaisilla olisi kielipuolue).JV Lehtonen kirjoitti: Tässä on nyt sitten noidankehä:
Täysin suomea osaava ruotsinkielinen haluaa pomottaa ja käskyttää kaikki samaan muottiin.
Kun me puolustamme itseämme tätä sanelua vastaan, häntä alkaa pelottaa.
Koska häntä pelottaa, hän haluaa pakottaa ja käskyttää meitä kovemmin.
Meitä taas tuollainen käskyttäminenja pakottaminen ärsyttää yhä enemmän,
mistä seuraa yhä kielteisempiä reaktioita,
ja taas häntä pelottaa.-
Pelon takia hän taas vaatii kovemmin pakottamista..
Onko tämä täysjärkistä toimintaa ?
Jos hän haluaa "pelosta" eroon, hänen on lopetettava meihin kohdistuva pakottaminen ja käskyttäminen.
Ja toinen osa vastaa : "Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck. Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli."
-
- Viesti:
Oliko tämä ihan oikeasti jonkin vastaus vai vain sinun upea synteesisi siitä mitä saamme kuulla?NRR kirjoitti: Ja toinen osa vastaa : "Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck. Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli."