Olen yksi niistä, jotka tällä palstalla ovat eniten puhuneet monikielisten puolesta, esimerkiksi näin:Jan-Erik Andelin kirjoitti:TK ja Noustenmaa, te olette raivostuttavia idiootteja, jotka näette jatkuvasti minun etnisyyttäni, mutta ette mielipiteitäni. Ei tässä parane enää käyttää mitään rationaalisia argumentteja. Tämä keskustelu oli sitten tässä. Toivon, että teille EU-vetoisessa hoitopaikkojen hankinnassa löytyy mukavat pedit Tanskasta tai Slovakiasta.
- Maahanmuutto lisää omankielisen palvelun tarvetta ainakin joillakin alueilla ihan inhimillisen huolenpidon vaatimusten perusteella (hätätilanteet, vanhustyö, terapiapalvelut, ...).
- Nyt vain täytyy miettiä, missä määrin voidaan jatkossa luokitella ja jaotella ihmisiä oikeuksien jakamisessa. Seuraavassa sukupolvessa on paljon sekä vanhojen kieliryhmien että uusien kieliryhmien muodostamia kaksikielisiä perheitä että myös maahanmuuttajryhmien välisiä liittoja, joissa lapsilla on monia kotikieliä, jotka eivät ole suomi tai ruotsi. Näiden ryhmien lapset kokevat olevansa kotosuomalaisia mutta suomea he puhuvat ehkä vasta toisena kielenä, joka tapauksessa heillä on kielen alueella enemmän haasteita.
- Meillä tulee olemaan yhä isompi joukko opiskelijoita, keikkatyöläisiä perheineen, joiden oleskelu täällä ei ole niin pitkäaikaista, että he oppisivat suomen tai ruotsin - eikä se ole heidän intresseissään. Heitä joudutaan joka tapauksessa palvelemaan englanniksi monissa tilanteissa.
- Aina tulee ummikkoja, myös erityisen hoivan tarpeessa olevia ummikkoja (esim. maahanmuuttajien kehitysvammaisia lapsia tai maahanmuuttajaperheiden kodin ja suvun keskuudessa eläviä äitejä), Osin he ovat silloin läheisistään riippuvaisia.
- Tarvitsemme todella joustavia ja inhimillisiä periaatteita tällaisia kielellisiä oikeuksia pohdittaessa. Tätä ei varmaan voi rakentaa valmiiksi vaan kyse on jatkuvasti elävästä tilanteesta.
Tämän jälkeen olen ansainnut siis vanhuuden Slovakiassa, kun jälkipolveni yrittävät sinnitellä vailla koulutusta Suomessa, koska ruotsi on se oikeutettu kynnys kaikissa koulutuksissa. No voi voi.
Ei mene noin Jaska. Minä olen aika tinkimätön argumentoinnin suhteen. En ole täällä siloittelemassa tilannetta vaan laatimassa kestäviä perusteita huomisen koulutukselle. Kun olen eri mieltä, sanon sen ja perustelen. Siinä kaikki. JEA loukkaantuu minuun tasaisin väliajoin ja sanoo sen varsin suoraan. Se on hänen valintansa.Jaska kirjoitti: Mies on kuitenkin vapaan kielivalinnan puolella, ja silti häntä äidinkielensä ja viiteryhmänsä vuoksi kohdellaan kielipakottajana.