Obligatoriskt svenska i Finland

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Re: Obligatoriskt svenska i Finland

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.09.2014 06:23

Jan-Erik Andelin kirjoitti:TK ja Noustenmaa, te olette raivostuttavia idiootteja, jotka näette jatkuvasti minun etnisyyttäni, mutta ette mielipiteitäni. Ei tässä parane enää käyttää mitään rationaalisia argumentteja. Tämä keskustelu oli sitten tässä. Toivon, että teille EU-vetoisessa hoitopaikkojen hankinnassa löytyy mukavat pedit Tanskasta tai Slovakiasta.
Olen yksi niistä, jotka tällä palstalla ovat eniten puhuneet monikielisten puolesta, esimerkiksi näin:
- Maahanmuutto lisää omankielisen palvelun tarvetta ainakin joillakin alueilla ihan inhimillisen huolenpidon vaatimusten perusteella (hätätilanteet, vanhustyö, terapiapalvelut, ...).
- Nyt vain täytyy miettiä, missä määrin voidaan jatkossa luokitella ja jaotella ihmisiä oikeuksien jakamisessa. Seuraavassa sukupolvessa on paljon sekä vanhojen kieliryhmien että uusien kieliryhmien muodostamia kaksikielisiä perheitä että myös maahanmuuttajryhmien välisiä liittoja, joissa lapsilla on monia kotikieliä, jotka eivät ole suomi tai ruotsi. Näiden ryhmien lapset kokevat olevansa kotosuomalaisia mutta suomea he puhuvat ehkä vasta toisena kielenä, joka tapauksessa heillä on kielen alueella enemmän haasteita.
- Meillä tulee olemaan yhä isompi joukko opiskelijoita, keikkatyöläisiä perheineen, joiden oleskelu täällä ei ole niin pitkäaikaista, että he oppisivat suomen tai ruotsin - eikä se ole heidän intresseissään. Heitä joudutaan joka tapauksessa palvelemaan englanniksi monissa tilanteissa.
- Aina tulee ummikkoja, myös erityisen hoivan tarpeessa olevia ummikkoja (esim. maahanmuuttajien kehitysvammaisia lapsia tai maahanmuuttajaperheiden kodin ja suvun keskuudessa eläviä äitejä), Osin he ovat silloin läheisistään riippuvaisia.
- Tarvitsemme todella joustavia ja inhimillisiä periaatteita tällaisia kielellisiä oikeuksia pohdittaessa. Tätä ei varmaan voi rakentaa valmiiksi vaan kyse on jatkuvasti elävästä tilanteesta.

Tämän jälkeen olen ansainnut siis vanhuuden Slovakiassa, kun jälkipolveni yrittävät sinnitellä vailla koulutusta Suomessa, koska ruotsi on se oikeutettu kynnys kaikissa koulutuksissa. No voi voi.
Jaska kirjoitti: Mies on kuitenkin vapaan kielivalinnan puolella, ja silti häntä äidinkielensä ja viiteryhmänsä vuoksi kohdellaan kielipakottajana.
Ei mene noin Jaska. Minä olen aika tinkimätön argumentoinnin suhteen. En ole täällä siloittelemassa tilannetta vaan laatimassa kestäviä perusteita huomisen koulutukselle. Kun olen eri mieltä, sanon sen ja perustelen. Siinä kaikki. JEA loukkaantuu minuun tasaisin väliajoin ja sanoo sen varsin suoraan. Se on hänen valintansa.

JV Lehtonen

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 10.09.2014 07:18

Eero Nevalainen kirjoitti:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Jan-Erik kuitenkin ilmeisesti tykkää meistä koska hän silti tulee ovet paukkuen aina säännöllisesti takaisin... minkähän takia?

?
Jan-Erik tietää, että olemme oikeassa. ja hän on perusfundamentista samaa mieltä!
Kuka tahansa normaalijärkinen ja -moraalinen on samaa mieltä siitä, että suomalaisella ei pidä
eurooppalaisessa kontekstissä olla turhana rasitteena paikallisen de facto vähemmistökielen
vuosikausia kestävää pakko-opiskelua. Jan-Erikissä on ripaus snellamanilaisuutta-

Toki hän mielenkiintoisella tavalla tuo esiin myös suomenruotsalaisten erilaisia
mielipiteitä ja yrittää saada meitä ymmärtämään heidän ajatteluaan,
mutta perusfundamentista ei ole kiistaa.

Pientä hienosäätöä vielä ja saamme aikaan loistavan ryhmätyöratkaisun ongelmaan kansalaisfoorumilla!
Poliitikothan eivät tätä kysymystä pysty ratkaisemaan, joten meidän on tämä ratkaistava
ja väännettävä ratkaisu arkipäivän ratkaisuksi - minimoimalla pakkoruotsirasitus
ja kohtuuton ruotsivelvollisuus elämässämme!

Hansa

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 10.09.2014 08:06

Hei, onko täällä moderaattori sensuroimassa mielipiteitä? Äsken kirjoitin ja lähetin täysin asiallisen kommentin ja se tuli mukaan keskusteluketjuun. Nyt se on kuitenkin hävinnyt. ???

Jaska
Viesti:

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 10.09.2014 13:17

NRR kirjoitti:
Jaska kirjoitti: Mies on kuitenkin vapaan kielivalinnan puolella, ja silti häntä äidinkielensä ja viiteryhmänsä vuoksi kohdellaan kielipakottajana.
Ei mene noin Jaska. Minä olen aika tinkimätön argumentoinnin suhteen. En ole täällä siloittelemassa tilannetta vaan laatimassa kestäviä perusteita huomisen koulutukselle. Kun olen eri mieltä, sanon sen ja perustelen. Siinä kaikki. JEA loukkaantuu minuun tasaisin väliajoin ja sanoo sen varsin suoraan. Se on hänen valintansa.
Nythän JEA ei loukkaantunut sinulle vaan kahdelle muulle, jotka laittoivat hänen syykseen sellaista, mistä hän on aktiivisesti ja moneen kertaan irtisanoutunut. Vähemmästäkin tulee fiilis kuin puhuisi seinälle. :lol:

NRR

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.09.2014 13:37

Jaska kirjoitti: Nythän JEA ei loukkaantunut sinulle vaan kahdelle muulle
Totta, sori. Olisin voinut vannoa, että hän kirjoitti juuri minulle :oops:

Noustenmaa

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 10.09.2014 21:31

Jan-Erik Andelin kirjoitti:TK ja Noustenmaa, te olette raivostuttavia idiootteja, jotka näette jatkuvasti minun etnisyyttäni, mutta ette mielipiteitäni. Ei tässä parane enää käyttää mitään rationaalisia argumentteja. Tämä keskustelu oli sitten tässä. Toivon, että teille EU-vetoisessa hoitopaikkojen hankinnassa löytyy mukavat pedit Tanskasta tai Slovakiasta.

Sanoin: Kieliryhmiemme edustajina minä anna sinun puhua ja opiskella ihan mitä kieltä haluat mutta sinä et anna minun tehdä samoin.

Ja siitä sitten taas tukku herneitä nenään!?

Minusta sinät edustat eri kieliryhmää kuin minä.

Etnisyyttä tähän ei kannata sotkea.
Storgård esimerkiksi on samalla etnisellä taustalla kuin minä mutta kuitenkaan hän ei antaisi minun itse päättää opiskelemiani kieliä.

Kyllä minä sen tajuan että olet sanonut kerran jos toisenkin että et kannata nykymuotoista ruotsinkielen opetusta.

Koita sinä tajuta se ettei sillä ole mitään väliä kun edustamasi kieliryhmä vie kielipolitiikkaa ihan miten haluaa.
Paikat ja asemat pitää ansaita. Juttelemalla täällä mukavia ja sellaiseen sävyyn jota täällä halutaan kuulla ei ihan vielä riitä.

Tuo onneton Storgård on sentään johdonmukainen ja uskossaan vahva. Hän seisoi vastamielenosoituksessa plakaatti kourassa.
Nähdäänkö JEA ensi kerralla eduskuntatalon edessä POIS PAKKORUOTSI -kylttiä kantamassa?

Pimeyden Puuhamies
Tyhmyyden divisioona

Eero Nevalainen
Viesti:

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.09.2014 22:50

Jan-Erik on kyllä siinä oikeassa että tottakai tämä on pohjimmiltaan suomenkielisten ongelma. Ovathan ruotsinkielisetkin -- siis heidän poliitikkonsa -- sanoneet jo kauan sitten että he tarvitsevat nimenomaan suomenkielisten tukea. Silti hänen oma argumentointinsa on mielenkiintoista...

Minulta muuten jäi ne blogit kirjoittamatta, pahoittelen. Sairastelin kesällä joten ei ollut oikein jaksamista ja nyt olen taas aika tiukasti töissä. Mutta ehkä tässä minulta jotain oikeasti irtoaa kun jopa Usarin eräs "en kannata pakkoruotsia"-vastustajamme on jopa minulta omia kannanottoja toivonut ;)

Jaska
Viesti:

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 12.09.2014 00:15

Eero Nevalainen kirjoitti:Minulta muuten jäi ne blogit kirjoittamatta, pahoittelen. Sairastelin kesällä joten ei ollut oikein jaksamista ja nyt olen taas aika tiukasti töissä. Mutta ehkä tässä minulta jotain oikeasti irtoaa kun jopa Usarin eräs "en kannata pakkoruotsia"-vastustajamme on jopa minulta omia kannanottoja toivonut ;)
Ilmoittelehan täällä kun valmistuu! :)

Eero Nevalainen
Viesti:

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 12.09.2014 22:18

Jaska kirjoitti: Ilmoittelehan täällä kun valmistuu! :)
Kerron. Ehkä ongelmani on se että minulla on rima aika korkealla oman teorian muodostamisessa vaikka se on olemassakin, ja reaktiot pakkoruotsittajien teksteihin ovat vain niin paljon helpompia kirjoittaa koska silloin tarvitsee vain ampua alas heidän näkemyksiään, mikä ei ole erityisen vaikeaa. Joka tapauksessa hehän tässä ovat niitä jotka jotain väittävät ruotsin merkityksestä -- todistustaakan paikan voi havaita ihan vaikka vain siitä että kumpi osapuoli joutuu järjestelemään kouluihin propagandatapahtumia.

Erityisen irvokkaana koen aina henkilöön käyvät argumentit siitä että olisin muka jotenkin siten syrjäytynyt että "normaalilla" ihmisellä ei voisi tai pitäisi olla aikaa töissäkäynniltä näille poliittisille harrastuksille. Tottakai pakkoruotsin kannattajat tahtovat että esimerkiksi softa-alan nörtit vain nöyrästi duunaavat pitkiä päiviä toimistokuutioissa ja antavat Folktinget-tätien päättää heidän kieliasioistaan. Ne nörtithän lopulta maksavat myös tämän riekkumisen, ja mielellään ruotsalaisissa, ei kun siis "pohjoismaalaisissa" firmoissa...

Vastaa Viestiin