Nuori demari yrittää olla vitsikäs puolustaessaan pakkoruotsia:
"Nyt minua ärsyttää. Eräs järjestö on tänään aloittanut kampanjan, jolla uhataan minun äidinkieleni asemaa. Sitä kieltä, jonka opin jo lapsena ja jolla ilmaisen tunteitani edelleen. Kyseessä on tietenkin pakkosuomi. --- Kannattaa myös muistaa, että töitä saa huomattavasti helpommin, jos puhuu pakkosuomea sujuvasti. Sanon tämän nyt selvällä pakkosuomen kielellä: Pitäkää näpit erossa minun äidinkielestäni! Ai niin. Sanoinko jo, että mielestäni myös kouluruotsi pitää säilyttää? Det är också jättekiva."
http://dimitriqvintus.puheenvuoro.uusis ... -sailyttaa
Kommentteja
- Kuten tämän artikkelin viimeinen lausekin osoittaa, pakkoruotsia on helppo puolustaa, koska oleellisimmat argumentit sen puolesta on tiivistettävissä neljään sanaan.
- Niin mahtoiko Qvintus huomata, ettei vapaa kielivalinta olisi poistamassa minkään kielen opetusta mistään Suomessa sijaitsevasta koulusta? Tai ainakin kirjoitus jätti sellaisen mielikuvan, että hän olisi huolissaan tällaisesta.
- Demari ei ole perehtynyt asioihin, mutta se nyt ei ole ensimmäinen kerta. Kouluruotsi tuli käyttöön poliittisen iltalypsyn seurauksena vuonna 1968 kun Johannes Virolainen tarvitsi täkyn jolla saisi RKP:n hallitukseen ja siten vahvan enemmistön. Tätä ennen ei ollut kouluissa pakkoruotsia, eikä sitä pidetty minkäänlaisena ongelmana. Valinnanvapauden lisääminen lisää paitsi Suomessa aitoa ja toimivaa monikulttuurisuutta, myös mahdollisuuksia kansainvälistymiseen
- Kannattaa ehkä oikoluettaa näitä avauksia lähipiirissä ja katsoa naamanilmeitä. Näihin voi joutua vielä paljon myöhemmin vastailemaan jos vaikka olisi sateentekijänä jossakin organisaatiossa, joka ei nyt kuitenkaan tuntuisi olevan ainakaan SDP.
- Haluatko lapsestasi fiksun. Opeta lapsellesi kaksi kieltä.
- Sitähän tässä koko ajan yritetään, mutta pakkoruotsi käytännössä estää hyödyllisten kielten opiskelun, tai ainakin vaikeuttaa sitä huomattavasti.
- Satiirin ydin taisi mennä ohi monelta, näemmä.
- Ei se ohi mennyt. Se vain oli huonoa satiiria.
- Demarikodin kasvattina surettaa nähdä miten nykynuoriso vain kiihdyttää entisen työväenpuolueen alamäkeä ...
Nuori demari yrittää olla vitsikäs puolustaessaan pakkoa
Re: Nuori demari yrittää olla vitsikäs puolustaessaan pakkoa
Vähän avoimeksi jäi mitä minä menettäisin, jos nuori demari ei osaisi suomea. Tuskin kovin paljoa. Kannustan siis häntä jatkossa säilyttämään radiohiljaisuuden.