JV Lehtonen kirjoitti:
Mutta otsikkoon: mistä pakottajien kanssa samaa mieltä ?
Suna Kymäläinen /sd (vastauspuheenvuoro): ---
Keskustelin edustaja Modigin kanssa tästä pakkoruotsista tai ruotsikysymyksestä, ja siinä oli mielestäni mielenkiintoinen ajatus, että voisiko vapauttaa tätä asennetta siltä osin, että ruotsin kielen arviointeja muutettaisiin hyväksytty tai hylätty -suuntaan. Silloin nämä lapset, joilla ei ole resursseja kieltenopiskeluun, kuitenkin voisivat opiskella ilman pelkoa siitä, että tuo alentaa sitten mahdollisesti todistusten keskiarvoja.
Tässä olisi järkevä ehdotus, johon suhtautuminen kertoo paljon pakon todellisista motiiveista ja siitä,
onko ruotsi oikeus vai velvollisuus...SDP:n Kymäläinen joutuu kannattamaan pakkoa ryhmäkurin takia,
mutta ehdotus on mielenkiintoinen.. RKP ei tähän suostu- ja se kertoo kaiken sen asenteesta!
Yksilötasolla tuo olisi reilu ratkaisu eikä vaaranna pakkoruotsi-instituutiota!
Eli ideologinen puhtaus säilyisi! Vertaa uskonnonopetus! Pakko on, mutta vapautuakin voi!
Tässä on oltu erityisen tiukkoina - peruskoululaiselle voidaan vielä se vitonen järjestellä, jotta pääsee peruskoulun läpi, mutta kyllä siihenkin on usein upotettu erityisopettajan kanssa vietettyjä tunteja tuhansien eurojen edestä. Lukiosta ei selviä ilman läpäistyjä ruotsinkursseja eikä korkeakoulusta ilman virkamiesruotsin suoritusta.
- Opettajalehti on julkaissut poikkeuksellisen suoran kannanoton:
"Ottamalla kantaa julkisuudessa parhaillaan vellovaan pakkoruotsikeskusteluun haluamme tuoda esille ongelman, joka --- keskusteluttaa koulussamme --- Vuosittain anomme vapautusta muutamille vallitsevasta tilanteesta kaikkein selkeimmin kärsiville oppilaille, mutta turhaan. Muiden kuntien vallitsevista käytännöistä meillä ei ole tarkkaa tietoa, mutta Helsingin kaupungin opetusvirasto on ottanut tiukan linjan eikä vapautuksia ruotsin kielen opiskelusta myönnetä. Opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyövän hanskat tiskiin koko koulun suhteen."
-
"Erityisen hankala tilanne on tekniikan alalla, jossa opiskeleville insinöörin aluille on pakko järjestää jopa kolme valmentavaa opintojaksoa ennen varsinaiselle kurssille osallistumista --- tukiopetusjaksoilla käydään läpi koko lukion oppimäärä, eli työmäärä on suuri." Näin vastaa siis ammattikorkean henkilökunta.
- Opettaja-lehdessä insinööriopinnoista:
"Jos työnantaja tarjoaa sopimusta melkein valmiille opiskelijalle, jolla on esimerkiksi ruotsinkurssi tekemättä, ei hän sitä enää palaa suorittamaan."
- Saukkonen muistutti Porin Suomiareenalla, että
"yliopistot ilmaisevat käyttävänsä jo nyt kohtuuttomasti resursseja ruotsin opetukseen".
- Opiskelija blogissaan:
"Opiskelen Hämeen ammattikorkeakoulussa kansainvälistä markkinointia ja toistaiseksi ehkä eniten hämmennystä kurssikaverieni keskuudessa on aiheuttanut Affärssvenska, joka tuttavallisessemmin tunnetaan nimellä virkamiesruotsi. Kun ei aikaisemmissa opinnoissa, joista on palttiarallaa pirusti aikaa, tuo ruotsinkieli ollut kiinnostuksen kohde numero 1, niin se tuo tiettyä händikäppiä tämän hetkiseen tilanteeseen. Kielien oppiminen on jokseenkin helvetin paljon vaikeampaa kun esim. toiminnanohjausjärjestelmän perusjuttujen tai kirjanpidon alkeiden oppiminen. Kielten oppiminen on siitä kiinni että kuinka hyvin ne sanat pysyy pääkopassa muistissa, jos pysyy ollenkaan. (tällä hetkellä tuntuu siltä, että ei pysy!) --- Onko siis pakko hakata päätä seinään vai voisiko asialle tehdä jotain?"
- ammattikorkean omat ohjeet:
"Kun on kyse tutkintotodistusmerkintään oikeuttavasta toisen kotimaisen kielen opintojaksosta, on erityisesti huomattava, että toisen kotimaisen kielen opinnoista saadun arvosanan merkitsemiseen ammattikorkeakoulun tutkintotodistukseen liittyy tietty tasovaatimus tämän arvosanan saamiseksi. Tämä osaamisen taso ei ole yksittäisen korkeakoulun tai kielenopettajan määriteltävissä, vaan toisen kotimaisen kielen opintojen vaatimustaso määrittyy ns. kielitutkintoasetuksesta (481/2003), joka rinnastaa ammattikorkeakoulujen ruotsin/suomen opinnot valtionhallinnon kielitutkintoihin."
- eräs AMK-ruotsinope kuvaa tilannetta:
"--- suuri osa opiskelijoista on tyytymätön nykyiseen järjestelyyn. Turhautuminen näkyy opiskelijoiden käytöksessä ja puheissa. Tilanne on usein sietämätön myös ruotsin opettajalle, koska ruotsia vastustavan opiskelijan ajatukset, sanat ja teot näkyvät oppitunnilla selvästi. Hänen on oltava henkisesti vahvempi kuin ne opettajat, joiden aineista yleisesti pidetään, joita ei kyseenalaisteta eikä kritisoida --- Näin painavaa säkkiä ei ole muilla opettajilla kannettavana."
Lähipiirin tietolähde kertoo, että suurimmalla osalla lukion pojista on vaikeuksia ruotsin suorittamisessa. Virallisempi tietolähde kertoo näin:
-
"Ruotsin kielen valitseminen ylioppilastutkintoon on painunut ennätysalhaalle. Pojista ruotsin kirjoitti tänä keväänä enää kolmannes, tytöistä vielä seitsemän kymmenestä. --- Suomenkielisistä päivälukioista jo 40 prosenttia on sellaisia, joissa alle puolet kirjoittaa ruotsin. Lukioita, joissa alle kolmannes kirjoittaa ruotsin on jo kolmisenkymmentä. Ruotsinkielisissä lukioissa suomen toisena kotimaisena suorittaa edelleen hieman alle 90 prosenttia ylioppilaista. --- Joensuun normaalikoulun lukiossa --- pojista ruotsin kirjoitti vain 17 prosenttia ---"
Folktinget vaatii nyt lukioruotsin laajentamista viidestä pakollisesta kurssista kuuteen (ja taustalla on edelleen vaatimus kolmesta kirjoitettavasta kielestä, jolloin vain kaikkein kielilahjakkaimmat monen kielen lukijat voisivat jättää ruotsin kirjoittamatta). Folktinget perustaa vaatimuksensa kartoitukseen, jossa kyseltiin 2007 kirjoittaneiden ja korkeakoulupaikan saaneiden käsityksiä 2011
- korkeakouluopintojen kannalta hyödyllisimmästä lukioaineesta, jossa tärkeimmäksi koettiin matematiikka 24%, jossakin hännillä oli ruotsi 2%,
sekä
- eniten parantamista vaatineesta lukioaineesta, jossa eniten työtä oli teettänyt ruotsi 21%, muut kaukana perässä.
Tästä on siis tehty johtopäätös, että ruotsin opintoja suomalaisessa lukiossa on liian vähän, koska pakkovirkaruotsi vaatii näin paljon lisätyötä. Kenenkään mieleen ei voi tietenkään pälkähtää, että juuri näin näkyisi, mikäli ruotsi olisi todellisuudessa useimmille merkityksetön mutta virkavaatimuksilla kohtuuttomaan asemaan nostettu kieli.