Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat ??
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Täällä on kyllä moneen kertaan sanottu, että vapaan kielivalinnan puolustajat eivät vastusta kielikylpyjä, jos tarjolla on useiden erilaisten kielten kylpyjä. Andelinin urputusta asiasta on vaikea ymmärtää.
Ruotsi on suomenkielisille, suurimmalle osalle suomenkielisiä varsin turha ja hyödytön kieli, eikä se millään pakolla tai vippaskonteilla muutu hyödyllisemmäksi kieleksi. Tämä on perusasia, lähtökohta, jota ei voi sivuuttaa. Jos tämän perusasian yrittää sivuuttaa, niin silloin elää valheessa ja suoltaa valheellista puhetta.
Ruotsi on suomenkielisille, suurimmalle osalle suomenkielisiä varsin turha ja hyödytön kieli, eikä se millään pakolla tai vippaskonteilla muutu hyödyllisemmäksi kieleksi. Tämä on perusasia, lähtökohta, jota ei voi sivuuttaa. Jos tämän perusasian yrittää sivuuttaa, niin silloin elää valheessa ja suoltaa valheellista puhetta.
Viimeksi muokannut TK, 24.06.2014 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 30.01.2013 21:45
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Tämä oli ehdotus tamperelaisen blogin sisällöksi, ei kansalliseksi ohjelmaksi.TMK kirjoitti:Miksi haluaisit antaa kaupunkilaisille, joilla on jo paremmat mahdollisuudet opiskella kieliä,
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
JEA, tämä tapasi puhua minusta vähätellen sen sijaan, että kommentoisit argumentteja, on hössötystä. En lähde siihen.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Aikamoinen ohjelmajulistus tämän jälkeen, NRR. Et osaa yhdessäkään kohtaa ohittaa suomenruotsalaisia tai "eliittiin", "sivistyneistöön" kuulumista. Siihen kiteytyykin tämä vapaan kielivalinnan hössötykseksi meneminen sinun kohdallasi. Eli taistelusta miellettyä eliittiä vastaan, eikä niinkään vieraiden kielten laajemmasta opiskelusta.NRR kirjoitti:Ensin pitäisi kai kysyä, ketkä ylläpitävät pakkoruotsia.
Tai noh, osasit mainita, että joillakin, ihan ohi näiden pahojen piirien, on "satunnaisia kohtaamisia skandinaavisen kulttuurin kanssa?". Minusta suomalaisilla on satunnaisia kohtaamisia argentiinalaisen, ugandalaisen tai papualaisen kulttuurin kanssa. Skandinaavinen ajattelutapa ja muissa pohjoismaisissa kehittyneitä ratkaisuja on taas mielestäni läsnä suuressa osaa yhteiskuntatoimintojamme, hoivakulttuurista EU-politiikkaan.
Sinun kanssasi on vähän hankala keskustella esimerkein tai kielikuvin, kun et osaa erottaa isot asiat pienistä. Nyt minulla on varmaan tuo Ugandakin taas roikkumassa koukkuna huulessani muutaman vuoden...
Sinun näkemyksesi isoista ja pienistä asioista ei ehkä ole mikään todellisuuden mittari, sillä 95%:n pakkoruotsi on iso ongelma.
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Niin, ruotsia puhuu sentään 1,7% maanosan väestöstä.En nyt lähtisi Euroopassa uhoamaan kielellä, jota 1 % maanosan väestöstä puhuu, mikä on harvinaista.

-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 30.01.2013 21:45
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Kommentoipa itse argumenttejani kun kerran lainaat ne tuonne. Miksi olet kellokkaana tällaiselle eliitin-, kokoomuksen-, suomenruotsalaisvastaiselle projektille vapaan kielivalinnan varjolla? Tyhjänpäiväiseksi käyneen lippurivin saattelemana saitin etusivulla.NRR kirjoitti:kommentoisit argumentteja
Minua oikeasti innostaa tällaiset asiat kuin että Tampereen Vuoreksen ja Pispalan alakouluissa voi lukea kiinaa 3. luokalta, tai että Heinolassa on kolmannettatoista vuotta englanninkielinen kielikylpy Tommolan koulussa luokille 1-6. Viis siitä, jos nämä eivät valitse äidinkieltäni ruotsia, tai jos Tampereelle ei muodostu ruotsinkielisiä ryhmiä kun siellä on niin paljon muita kiinnostavia kieliä tarjolla. Ihan sama.
Sen verran osaan jo refleksejäsi lukea, että olet jo sanomassa, että mitenkähän tämä kaikki sitten sortuu 7. luokalla alkaavaan pakkoruotsiin? En minäkään kannata pakollista ruotsia, mutta uskon kuitenkin, että se joka on opiskellut neljä vuotta kiinaa, ehkä käy kiinni jopa pakolliseen ruotsiin aika levollisin mielin kun se kuitenkin kirjoitetaan samoilla kirjaimilla kun suomikin ja luetaan vasemmalta oikealle. Mandariinikiina porttina muille kielille - tämä täysin ilman ironiaa.
Kerro kerrankin, miten vieras kieli on tuottanut sinulle tai läheisellesi jotakin iloa, niin tämä taistelusi vapaan kielivalinnan puolesta olisi oikeasti uskottavampi.
Kerro kerrankin, miten joku tuntemasi ihminen on hankkinut loistavan vieraan kielen taidon, siitä huolimatta että hän on sen ohessa myös joutunut oppimaan ruotsia. En solskenshistoria, please.
Nyt sinä vain purnaat.
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Sinä näet etusivulla vain lippurivit, minä näen POJAN - elämäniloisen nuoren, jolla on oikeus kouluttautua ilman pakkoruotsia, ilman kielipainotusta, ilman kielellisen lahjakkuuden yliarvostusta.Jan-Erik Andelin kirjoitti:--- Miksi olet kellokkaana tällaiselle eliitin-, kokoomuksen-, suomenruotsalaisvastaiselle projektille vapaan kielivalinnan varjolla? Tyhjänpäiväiseksi käyneen lippurivin saattelemana saitin etusivulla. --- Kerro kerrankin, miten vieras kieli on tuottanut sinulle tai läheisellesi jotakin iloa --- En solskenshistoria, please.
Se kuvan poika voisi olla isäni, jota opettaja aikanaan nöyryytti, koska tämä ei oppinut lukemaan.
Se kuvan poika voisi olla oma poikani, jonka koulutus näyttää jäävän kesken pakkoruotsin vuoksi.
Se kuvan poika voisi olla maahanmuuttajataustainen tai muuten erityistä tukea tarvitseva oppilaani, joka ei voi saada vapautusta ruotsista, koska muka ruotsi on hänen oikeutensa.
---
Se kuvan poika voisi olla lapsenlapsenlapseni, joka edelleen kantaa kielivaikeutta, joka on minun kauttani jatkanut eteenpäin polvesta toiseen.
Saat vaalia omaa innostustasi erilaisten kieliopintojen äärellä - mutta muista realismi ja kunnioitus niitä kohtaan, jotka nyt joutuvat kärsimään pakkoruotsista ja kielellisesti lahjakkaiden ylimielisestä asenteesta. Ja muista, miten pakko väistämättä syö sitä laajaa kielivarantoa, josta sinäkin haluat innostuksesi ammentaa.
Aurinkoiset tarinat tulevat vasta kielivapauden jälkeen. Mutta auringon näen tuon etusivun pojan silmissä. Näe sinäkin.
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 30.01.2013 21:45
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Senkin arvasin, että pian tämän nimimerkillä NRR esiintyvän henkilön minulle vielä salaperäisempi Poika ilmestyisi keskusteluun. Jospa tässä foorumissa kuulisi sitten vähän enemmän näitä tarinoita pojista ja tyttäristä ja lastenlapsista, niin olisi ehkä helpompi vakuuttua (lisää) ongelman laajudesta. Voin vain pahoitella, ettei minulla ole hirveästi omakohtaisia kokemuksia siitä, miten toisen kotimaisen kielen taidon kanssa taisteleminen, ei ruotsin, eikä suomen, olisi johtanut jonkun henkilön kohdalla totaaliseen turmioon.NRR kirjoitti:Se kuvan poika voisi olla oma poikani, jonka koulutus näyttää jäävän kesken pakkoruotsin vuoksi
Enhän minä kuule näita tarinoita lapsista tässä foorumissa. Enemmänhän minä kuulen kaunaisia, poliittisia tarinoita, tarinoita öisistä karttaharjoituksista, jossa koko Suomi on mahtunut yhdelle tietokonenäytölle.
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Nyt minua naurattaa, vaikka kiukkuinenhan Sinä olet ja siksi piikittelet pojastani ja kokemuksistani ja nälväiset vielä, ettei sinun lähipiirissäsi vaan jouduta toisen kotimaisen kanssa taistellessa turmioon...Jan-Erik Andelin kirjoitti:Senkin arvasin, että pian tämän nimimerkillä NRR esiintyvän henkilön minulle vielä salaperäisempi Poika ilmestyisi keskusteluun. Jospa tässä foorumissa kuulisi sitten vähän enemmän näitä tarinoita pojista ja tyttäristä ja lastenlapsista, niin olisi ehkä helpompi vakuuttua (lisää) ongelman laajudesta. Voin vain pahoitella, ettei minulla ole hirveästi omakohtaisia kokemuksia siitä, miten toisen kotimaisen kielen taidon kanssa taisteleminen, ei ruotsin, eikä suomen, olisi johtanut jonkun henkilön kohdalla totaaliseen turmioon.NRR kirjoitti:Se kuvan poika voisi olla oma poikani, jonka koulutus näyttää jäävän kesken pakkoruotsin vuoksi
Enhän minä kuule näita tarinoita lapsista tässä foorumissa. Enemmänhän minä kuulen kaunaisia, poliittisia tarinoita, tarinoita öisistä karttaharjoituksia, jossa koko Suomi on mahtunut yhdelle tietokonenäytölle.
Ongelmasi on minusta nimenomaan kuulemisessa. Sinä et kuule meitä, koska näiden argumenttien ja kokemusten kuuleminen vaatisi käsitteellistä muutosta näkemyksessäsi kielistä, toisesta kotimaisesta ja ihmisten velvoitteista kulttuuria ja maata kohtaan.
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
J-A: "Jospa tässä foorumissa kuulisi sitten vähän enemmän näitä tarinoita pojista ja tyttäristä ja lastenlapsista, niin olisi ehkä helpompi vakuuttua (lisää) ongelman laajudesta. Voin vain pahoitella, ettei minulla ole hirveästi omakohtaisia kokemuksia siitä, miten toisen kotimaisen kielen taidon kanssa taisteleminen, ei ruotsin, eikä suomen, olisi johtanut jonkun henkilön kohdalla totaaliseen turmioon."
No minäpä kerron tositarinoita.
Lukemattomia tragedioita on eletty tässä maassa vieraitten kielten kohtuuttomien vaatimusten takia.
60-luvulla oppikoulussa aloitettiin pitkän ruotsin opiskelu ekaluokalla. Toisella luokalla aloitettiin pitkän saksan opiskelu.
Umpisuomenkielisellä maaseudulla nuo vieraat kielet olivat todella vieraita, täysin lasten ja nuorten oman kokemusmaailman ulkopuolelta.
Oli tavallista että keväällä todistuksessa oli neloset molemmista kielistä. Kesällä piti suorittaa ehtoja ja kun se ei läheskään aina onnistunut, koko luokka piti suorittaa uudelleen.
Tiedän monia, joille koulunkäynti oli tervanjuontia juuri noiden vieraiden kielten takia. Luokkia käytiin uudelleen, kerran, kahdesti, joskus jopa kolme ylimääräistä vuotta vierähti ennenkuin yo-lakki saatiin.
Se oli järkyttävää nuorten nöyryyttämistä, kiusaamista, simputtamista. Se tuli kalliiksi perheille, koska oppikoulu ei ollut ilmainen, se oli menetys kansantaloudelle.
Äskettäin juttelin erään tutun kanssa, joka tuplasi luokan ja yo-lakkikin meinasi jäädä saamatta, kun ruotsin tulos näytti jäävän hylätyksi.
Sittemmin hän opiskeli yliopistossa matemaattisia aineita ja sai hyvän toimen pääkaupunkiseudulla erään ison yrityksen palveluksessa, josta äskettäin jäi eläkkeelle.
Kysyin häneltä, oletko tarvinnut ruotsia työssäsi? En kertaakaan. Entä saksaa? En kertaakaan. Mutta englantia tarvitsin monesti, valitettavasti osasin sitä liian vähän, lukion lyhyen englannin pohjalta.
Itse olin kiitettävä kielissä ja muissakin aineissa.
Nyt ajattelen että oikeastaan nuo nelosia saaneet nuoret olivat fiksumpia kuin me, jotka lammasmaisesti uskoimme kieltenopettajien huijausta. Heillä oli oikeudenmukaisuuden taju kohdallaan, kun he protestoivat kohtuuttomia kielivaatimuksia vastaan. Ja maksoivat siitä kalliin hinnan. Työura jäi vuosikausia lyhyemmäksi kuin olisi pitänyt.
Kieltenopettajat ovat kaikkina aikoina liioitelleet kieltenopiskelun merkitystä. He unohtavat elämän realiteetit, ja resurssien rajallisuuden. He vaativat suureen ääneen lisää kieliä, enemmän kieliä ja aikaisemmin ja aikaisemmin, lapsi imee kieliä kuin sieni, yhden kielen oppiminen helpottaa seuraavan oppimista, kukaan ei ole valittanut, että osaa liian monta kieltä, ihminen voi helposti oppia kymmeniä kieliä jne jne
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, Kokoomuksen Raija Vahasalo on esimerkki tuollaisista kieltenopettajista. Hän julistaa, että jo tarhaikäisille pitäisi antaa kielisuihkuja ja kielikylpyjä, kautta koko Suomen. Hän ei yhtään ihmettele, mistä tuohon valtavaan kielenopetukseen löytyy resurssit, mistä se on pois, mitä tärkeitä asioita jätetään opettamatta, kun lukujärjestys täyttyy kymmenen eri kielen oppitunneista.
On pelottava skenaario, että hänestä on kaavailtu seuraavaa opetusministeriä. Luoja varjelkoon meidät siltä.
Monesti väitetään että kaikkien suomalaisten pitää osata monta eri kieltä. Se on pötypuhetta.
Edes toisen kansalliskielen osaaminen ei ole tärkeää 5 miljoonalle suomalaiselle, koska hyvin harvat meitä tarvitsevat sitä yhtään missään. Riittää mainiosti että pieni osa suomalaisista opiskelee sitä vapaaehtoisesti.
Kannatan Ruotsin kielikoulutuspolitiikkaa: maan pääkielen opiskelua vaaditaan kaikilta ja vieraista kielistä vain englanti on kaikille pakollinen. Valinnaisesti voi opiskella muita kieliä tai oppiaineita. Vaikka Ruotsin kielikoulutus on minimissään hyvin suppea, Ruotsissa tullaan mainiosti toimeen monia eri kieliä puhuvien kansalaisten kanssa, Ruotsi menestyy myös hienosti ulkomaankaupassa ja kansainvälisissä yhteyksissä.
Nykypäivän värikkäässä, moniarvoisessa, monikielisessä Suomessa pitäisi kunnioittaa ihmisten todellisuutta, mitä asioita ja kieliä he tarvitsevat, jotta voisivat toteuttaa" oman elämänsä parasta", kuten Stubb sanoi linjapuheessaan.
No minäpä kerron tositarinoita.
Lukemattomia tragedioita on eletty tässä maassa vieraitten kielten kohtuuttomien vaatimusten takia.
60-luvulla oppikoulussa aloitettiin pitkän ruotsin opiskelu ekaluokalla. Toisella luokalla aloitettiin pitkän saksan opiskelu.
Umpisuomenkielisellä maaseudulla nuo vieraat kielet olivat todella vieraita, täysin lasten ja nuorten oman kokemusmaailman ulkopuolelta.
Oli tavallista että keväällä todistuksessa oli neloset molemmista kielistä. Kesällä piti suorittaa ehtoja ja kun se ei läheskään aina onnistunut, koko luokka piti suorittaa uudelleen.
Tiedän monia, joille koulunkäynti oli tervanjuontia juuri noiden vieraiden kielten takia. Luokkia käytiin uudelleen, kerran, kahdesti, joskus jopa kolme ylimääräistä vuotta vierähti ennenkuin yo-lakki saatiin.
Se oli järkyttävää nuorten nöyryyttämistä, kiusaamista, simputtamista. Se tuli kalliiksi perheille, koska oppikoulu ei ollut ilmainen, se oli menetys kansantaloudelle.
Äskettäin juttelin erään tutun kanssa, joka tuplasi luokan ja yo-lakkikin meinasi jäädä saamatta, kun ruotsin tulos näytti jäävän hylätyksi.
Sittemmin hän opiskeli yliopistossa matemaattisia aineita ja sai hyvän toimen pääkaupunkiseudulla erään ison yrityksen palveluksessa, josta äskettäin jäi eläkkeelle.
Kysyin häneltä, oletko tarvinnut ruotsia työssäsi? En kertaakaan. Entä saksaa? En kertaakaan. Mutta englantia tarvitsin monesti, valitettavasti osasin sitä liian vähän, lukion lyhyen englannin pohjalta.
Itse olin kiitettävä kielissä ja muissakin aineissa.
Nyt ajattelen että oikeastaan nuo nelosia saaneet nuoret olivat fiksumpia kuin me, jotka lammasmaisesti uskoimme kieltenopettajien huijausta. Heillä oli oikeudenmukaisuuden taju kohdallaan, kun he protestoivat kohtuuttomia kielivaatimuksia vastaan. Ja maksoivat siitä kalliin hinnan. Työura jäi vuosikausia lyhyemmäksi kuin olisi pitänyt.
Kieltenopettajat ovat kaikkina aikoina liioitelleet kieltenopiskelun merkitystä. He unohtavat elämän realiteetit, ja resurssien rajallisuuden. He vaativat suureen ääneen lisää kieliä, enemmän kieliä ja aikaisemmin ja aikaisemmin, lapsi imee kieliä kuin sieni, yhden kielen oppiminen helpottaa seuraavan oppimista, kukaan ei ole valittanut, että osaa liian monta kieltä, ihminen voi helposti oppia kymmeniä kieliä jne jne
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, Kokoomuksen Raija Vahasalo on esimerkki tuollaisista kieltenopettajista. Hän julistaa, että jo tarhaikäisille pitäisi antaa kielisuihkuja ja kielikylpyjä, kautta koko Suomen. Hän ei yhtään ihmettele, mistä tuohon valtavaan kielenopetukseen löytyy resurssit, mistä se on pois, mitä tärkeitä asioita jätetään opettamatta, kun lukujärjestys täyttyy kymmenen eri kielen oppitunneista.
On pelottava skenaario, että hänestä on kaavailtu seuraavaa opetusministeriä. Luoja varjelkoon meidät siltä.
Monesti väitetään että kaikkien suomalaisten pitää osata monta eri kieltä. Se on pötypuhetta.
Edes toisen kansalliskielen osaaminen ei ole tärkeää 5 miljoonalle suomalaiselle, koska hyvin harvat meitä tarvitsevat sitä yhtään missään. Riittää mainiosti että pieni osa suomalaisista opiskelee sitä vapaaehtoisesti.
Kannatan Ruotsin kielikoulutuspolitiikkaa: maan pääkielen opiskelua vaaditaan kaikilta ja vieraista kielistä vain englanti on kaikille pakollinen. Valinnaisesti voi opiskella muita kieliä tai oppiaineita. Vaikka Ruotsin kielikoulutus on minimissään hyvin suppea, Ruotsissa tullaan mainiosti toimeen monia eri kieliä puhuvien kansalaisten kanssa, Ruotsi menestyy myös hienosti ulkomaankaupassa ja kansainvälisissä yhteyksissä.
Nykypäivän värikkäässä, moniarvoisessa, monikielisessä Suomessa pitäisi kunnioittaa ihmisten todellisuutta, mitä asioita ja kieliä he tarvitsevat, jotta voisivat toteuttaa" oman elämänsä parasta", kuten Stubb sanoi linjapuheessaan.
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Juttelin tästä kuusikymppisen naapurini kanssa. Hän kertoi, miten hänen köyhät vanhempansa olivat laittaneet hänen vanhemman siskonsa oppikouluun, mutta siskopa ei oppinut ruotsia, jäi siitä luokalleen ja lopetti koko koulun. Häntä ei sitten enää päästetty edes kokeilemaan. Näyttää siltä, että kielten vaatimuksilla kouluttamattomien perheiden lapset pidettiin poissa akateemisista opinnoista, vaikka nämä olisivat oppikoulun pääsykokeet selvittäneetkin. Tietysti monen kohdalla ei oppikouluun menosta edes puhuttu, oli lukuintoa tai ei - tuolloin oli luonnollista, että talous ratkaisi opiskelut.Hansa kirjoitti:--- Lukemattomia tragedioita on eletty tässä maassa vieraitten kielten kohtuuttomien vaatimusten takia. ---
Oli tavallista että keväällä todistuksessa oli neloset molemmista kielistä. Kesällä piti suorittaa ehtoja ja kun se ei läheskään aina onnistunut, koko luokka piti suorittaa uudelleen. ---
Myös kielellisesti lahjakkaat reputtivat ruotsissa, samoista syistä kuin nykyisin. Esimerkiksi sanoittaja Junnu Vainio reputti yo-kokeissa ruotsin vuonna 1959 - mutta onnistui myöhemmin korottamaan arvosanaansa.
Muuten vielä vuonna 2004 (kun siis ruotsi oli pakko kirjoittaa) B-ruotsin reputusprosentti oli 7,5 - siis lähes joka kymmenes reputti.
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Ja jos hänellä olisi ollut onni syntyä ruotsalaiseksi, hän olisi luultavasti menestynyt elämässä. Ja olisi ollut sitten osana siinä argumentissa, että "ruotsalaisilla menee yleisesti paremmin kuin meillä"Hän kertoi, miten hänen köyhät vanhempansa olivat laittaneet hänen vanhemman siskonsa oppikouluun, mutta siskopa ei oppinut ruotsia, jäi siitä luokalleen ja lopetti koko koulun. Häntä ei sitten enää päästetty edes kokeilemaan.

-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Tämän olisi mielestäni voinut aivan hyvin jättää pois kansalaisaloitteesta.Kieli- ja koulutuspolitiikan pitää turvata, että ne oppilaat jotka eivät opiskele ruotsia, eivät joudu jatko-opintojen ja työuran suhteen epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa ruotsia opiskeleviin.
Voi olla, että JEAlla on pointti siinä, että fiksaannuttiin liikaa ruotsin keinotekoisen ylikorostettuun asemaan,
kun päähuomio olisi pitänyt olla kansalaisen vapaudessa ja toisaalta vastuussa kantaa vapautumisen seuraukset.
Itse olisin jättänyt tuon lauseen pois ja tyytynyt saamaan vapauden ja kantanut sitten seuraukset.
Saattaa olla, että taustalla oli "holhousargumentin" torjuminen..
"Kaikkien pitää lukea ruotsia, että ovat tasa-arvoisia" , en tiedä!
Varsinkin vasemmistossa ja osassa keskustaa "tasa-arvo" ja siitä juontava holhousvietti
voi olla jopa vilpitön perustelu..
Luokkataistelua siis käydään pakottamalla jokainen ruotsikelpoiseksi,
vaikka koko järjestelmähän on perusrakenteeltaa epäoikeudenmukainen! (keinotekoinen kaksikielisyys)
Lakivaliokunta löysi sopivan tekosyyn hylätä Tahdon2013-aloite vetoamalla "teknisiin puutteisiin"..
Todellisia syitä voi vain arvailla..
http://yle.fi/uutiset/lakivaliokunnan_p ... en/7319078
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Kansalaisaloitteen http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi sanoma, pääviesti tulee selväksi jo otsakkeesta: ruotsi on muutettava valinnaiskieleksi kouluissa. Kyllä suruillekin, Andelinia myöten, on selvinnyt, mitä tällä kansalaisaloitteella tavoitellaan. Tavoitteena on saada pakkoruotsin pois kouluista kaikilla kouluasteilla alhaalta ylös asti.
Surut ovat lukeneet aloitetta kuin piru raamattua ja odotetusti yrittävät takertua jokaiseen sanaan ja lauseeseen etsien niistä "piilotettuja" tarkoituksia. Surujen jutuille ei kannattaisi antaa liian paljon painoa.
Aloitettahan ei ole kirjoitettu valmiin lakitekstin muotoon, joten sitä on turha alkaa arvostelemaan yksittäisten lauseiden perusteella.
Surut ovat lukeneet aloitetta kuin piru raamattua ja odotetusti yrittävät takertua jokaiseen sanaan ja lauseeseen etsien niistä "piilotettuja" tarkoituksia. Surujen jutuille ei kannattaisi antaa liian paljon painoa.
Aloitettahan ei ole kirjoitettu valmiin lakitekstin muotoon, joten sitä on turha alkaa arvostelemaan yksittäisten lauseiden perusteella.
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Tuo on hyvä huomio! Verrattuna avioliittoaloitteeseen, kyseessä on TOIMENPIDEALOITE.TK kirjoitti: Aloitettahan ei ole kirjoitettu valmiin lakitekstin muotoon, joten sitä on turha alkaa arvostelemaan yksittäisten lauseiden perusteella.
Mutta on suuri vaara, että aloite luetaan eduskunnassa sinikeltaisten silmälasien läpi, joten siinä mielessä
saivartelua on odotettavissa!
Kyllä tässä alkaa muiltakin usko mennä koko kansalaisaloitesysteemiin!
Taidan ryhtyä ANARKISTIKSI!
http://suviauvinen.puheenvuoro.uusisuom ... ljastajina
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: 02.04.2011 19:32
Re: Mitä pakkoa ylläpitävät nykyisellä pakkoruotsilla saavat
Viestejä kamala määrä. Johan tässä heikompi menee sekaisin, mutta lisäkysymys Lehtoselle.
Miksi SUOMI on ruotsalainen?
Miksi SUOMI on ruotsalainen?