Jan-Erik Andelin kirjoitti:
NRR kirjoitti:Pidän näitä tavoitteita edelleen toimivina lukion kehittämiselle:
Koko rakennemuutos yo-kokeissa tehtiin
- kielipainotuksen keventämiseksi yo-kirjoituksissa,
- opiskeluaikojen lyhentämiseksi,
- reppujen vähentämiseksi,
- vaativien matemaattis-luonnontieteellisten aineiden kirjoittamisen vahvistamiseksi ja
- jotta mahdollistettaisiin ammattikouluväylää yo-kokeisiin tulevien pärjääminen.
Jos tämä on edelleen tavoitteesi, ja porukka on täällä kanssasi samaa mieltä, se kyllä saattaa asiat aikalailla uuteen valoon
Tämä oli hallituksen tavoite vuonna 2005 - ja hyvä tavoite olikin. Saattaako sekin asiat uuteen valoon?
Kannatatko Sinä siis RKP:n ajamaan mallia kolmesta pakollisesta kielikokeesta?
Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Eli siis tämä on itse asiassa kielten yleisen merkityksen vähentämiseen tähtäävä projekti?
Eli yleisesti: ei.
Toivottavasti
- tiettyjen erityisoppilasryhmien kohdalla valmistumista hidastavien ja estävien kieliopintojen vähentäminen, kyllä,
- maahanmuuttajien tai muuten monikielisten kohdalla kotikielten merkityksen vahvistaminen ohi kahden vieraan kielen opintojen, kyllä.
Hallituksen tavoite 2005 oli "kielipainotuksen keventäminen yo-kirjoituksissa", tämä on toteutettu. Nyt tavoitteeksi voidaan nostaa se, että kieliopinnot voidaan valita oppilaan tarpeiden ja kykyjen mukaan. Vai oletko Sinä tätä vastaan?
Aivan hyvin voidaan edelleen pitää kahta vierasta kieltä kaikille pakollisena, kunhan kielet voi valita. Käsittääkseni tämä yleensä on vapaan kielivalinnan kannattajien ja myös VKV:n lähtökohta.
MUTTA ne, joilla on vaikeuksia kielissä, ja ne, joilla on monikielinen tausta, voisivat toisen kielen sijaan opiskella lisää koulukieltä tai kotikieltä tai mahdollisesti muuta. Koska sekä kielivaikeudet että perheen monikielisyys ovat jo varhain todennettavissa, nämä
joustot voitaisiin järjestää kuten nykyiset vapautukset tulisi hoitaa (niin, nykyisinhän vapautukset eivät toimi, koska tämä ruotsi on niin pyhä asia, että jos kirja pysyy kädessä, myös ruotsia on luettava, oppi sitä tai ei).
Lisäksi nykyinen
erityislukioiden käytäntö, jossa esimerkiksi ruotsia voidaan lukea vain kaksi kurssia, mikäli suoritetaan oman erityisalan vaativampia kursseja, on sekin hyvä ja kenties voisi levitä muihinkin lukioihin koriajattelun myötä.
Korkeakouluissa ja yliopistolla kieliopinnot liittyvät oman erityisalan tarpeisiin, mitään kaikille pakollisia opintoja ei tarvita eikä kenenkään valmistuminen tulisi tuossa vaiheessa olla jonkin kielen osaamisesta kiinni - ellei sitten lueta kieliä
Mikä on ongelma?
PS. Uuden tulemisesi jälkeen, JEA, olet ottanut näitä vanhoja epäluuloja esille yksi kerrallaan ja me olemme niitä oikoneet: "vapaus tulee kalliiksi", "yo-ruotsin poisto ei lisännyt kieliä", "kielivapautta ei esitetä iloisesti" ja nyt taas "vkv haluaa vähentää kieltenopiskelua". Oletko tosiaan sitä mieltä, että esimerkiksi Ruotsissa kannattaisi ryhtyä opettamaan kaikille pakollisena englantia ja suomea peruskoulusta yliopistoon, koska se olisi halvempaa eikä se kuitenkaan vähentäisi muitten kielten opiskelua?