Vastauksia Britanniaan

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Vastauksia Britanniaan

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 05.01.2014 21:10

Jep, Saukkonen kyllä ymmärsi asian erittäin hyvin, siitä hänelle kiitokset. Itsekin olen sekä pragmaatikko (pragmaattiset ongelmat ovat ihan todellisia) ja ehkä jossain määrin "uusfennomaani" ihan sen takia, että se identiteettiperustelu nousee esille siellä suomenruotsalaisella puolella. Eli jos he väittävät jotain identiteettiasiaa sekä itsestään että minusta, niin katson sitten että minun pitää saada olla tällaisessa keskustelussa osapuoli. Ja monet suomenkielisetkinhän nykyään väittävät täysin periaatteellisesti asioita identiteettipohjalta -- tungetaan vain sormet korviin ja toistellaan että itse "kokee" ruotsin tietyllä tavalla, joten se on sitten niin.

Entäpä jos en itse koe? Sehän tässä on juuri se hauska kuvio, kun se sellainen identifikaatio joka ei palvele kaksikielisyyden tarpeita, onkin sitten suvaitsemattomuutta. Ajatelkaapa vain mikä tilanteemme olisi "Norden-valtiossa" jossa meitä "autettaisiin integroitumaan" ihan hyvää hyvyyttään, kun emmehän me voi emmekä saa... jne.

JV Lehtonen

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 05.01.2014 21:57

Eero Nevalainen kirjoitti:Jep, Saukkonen kyllä ymmärsi asian erittäin hyvin, siitä hänelle kiitokset. Itsekin olen sekä pragmaatikko (pragmaattiset ongelmat ovat ihan todellisia) ja ehkä jossain määrin "uusfennomaani" ihan sen takia, että se identiteettiperustelu nousee esille siellä suomenruotsalaisella puolella. Eli jos he väittävät jotain identiteettiasiaa sekä itsestään että minusta, niin katson sitten että minun pitää saada olla tällaisessa keskustelussa osapuoli. Ja monet suomenkielisetkinhän nykyään väittävät täysin periaatteellisesti asioita identiteettipohjalta -- tungetaan vain sormet korviin ja toistellaan että itse "kokee" ruotsin tietyllä tavalla, joten se on sitten niin.

Entäpä jos en itse koe? Sehän tässä on juuri se hauska kuvio, kun se sellainen identifikaatio joka ei palvele kaksikielisyyden tarpeita, onkin sitten suvaitsemattomuutta. Ajatelkaapa vain mikä tilanteemme olisi "Norden-valtiossa" jossa meitä "autettaisiin integroitumaan" ihan hyvää hyvyyttään, kun emmehän me voi emmekä saa... jne.
Mutta vaikka me olemme vihaisia, joskus ehkä liiankin kärkkäitä, me olemme myös suvaitsevaisia:
emme me tuputa omaa näkemystämme saati identiteettiämme muille, emme päsmäröi emmekä määräile:
haluamme vain itsellemme oikeuden - olla rauhassa!
Miksi meidän ei anneta olla rauhassa ruotsilta ?

Hannu Jussi

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 05.01.2014 22:14

Nevalainen,

ettehän tehnyt tytölle koko opinnäytettä ja täydellistä englantia vielä?

Eero Nevalainen
Viesti:

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 05.01.2014 22:17

Tuohan nyt vaan oli tuommoinen ihan lonkalta kirjoitettu puolen tunnin iltapuhde.

Näitä on kyllä tärkeää postata tänne koska tuokin olisi hävinnyt luultavasti jonnekin taivaan tuuliin muutoin.

NRR

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.01.2014 00:49

Eero Nevalainen kirjoitti:Olipas taas erikoinen episodi. Minä tosiaan vastasin hänelle kuin asioista tietämättömälle ulkomaalaiselle (nimestä huolimatta). Oletin että kyseessä on jokin toisen polven ulkosuomalainen, mutta tämä olikin sitten syntyperäinen suomalainen, jonka tosiaan voisi kuvitella tietävän vähän paremmin jo lähtökohtaisesti mistä tässä keskustelussa on kyse... vaikka joskus tuntuu siltä että monet suomenruotsalaiset taitavat olla ihan vilpittömästi pihalla, mitä on joskus vaikea uskoa.
Pihalla ovat.

Ja useimpien näyttää olevan äärimmäisen vaikea ymmärtää, ettei pakollinen ruotsi olekaan aivan huippuhyödyllinen muille kieliryhmille - siis muiden kieliryhmien normaalifiksuille ja vähänkään yritteliäille. Netissä aiheesta keskustelevien ruotsinkielisten näkökulmasta pakkoruotsi voi olla hankalaa vain tyhmille ja laiskoille ja rasisteille ja niistä nyt ei ole väliä.

Ruotsalaiset ymmärtävät asian ilman ongelmia, joten kyse täytyy olla asenteesta, joka omaksutaan ruotsinkielisessä koulussa ja ympäristössä Suomessa. Ruotsinkieliset Suomessa puhuvat paljon koulunsa identiteettityöstä. On pakko olettaa, että heidän identiteettityönsä rakentaa identiteettiä, jossa asetetaan huikeat vaatimukset muitten identiteeteille.

Sillä logiikalla pakollisesta ruotsista voidaan tinkiä heti, kun kaikki lukisivat sitä myös vapaaehtoisena. ;)

---

Arvelen, että tässä nuorelle toimittajalle tuli yllätyksenä se, että hänen sivuilleen tuli niin valmista ja pohdittua tekstiä, jota ei voinut tulkita perinteisellä "toisilla on asenneongelmia" -tyylillä.

Toisaalta nuoren ihmisen on parempi olla profiloitumatta "pakkoruotsitutkijana", jotta saa työrauhan ja - kasvurauhan. Kun pakon purkaminen on tehty niin vaikeaksi ja argumenttien sijaan turvauduttu kriitikkojen leimaamiseen ja vähättelyyn, ilmapiiri ei ole enää kotoisan pohtiva.

Eero Nevalainen
Viesti:

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2014 01:14

Ruotsalaiset ymmärtävät asian ilman ongelmia, joten kyse täytyy olla asenteesta, joka omaksutaan ruotsinkielisessä koulussa ja ympäristössä Suomessa.
No se johtuu tietysti siitä että ruotsalaiset elävät melko samanlaisessa ympäristössä ja todellisuudessa missä me tavallaan koemme elävämme, mutta emme saa -- koska periaatteet ja sivistys ja kulttuuri ja arvot ja suvaitsevaisuus...
Ruotsinkieliset Suomessa puhuvat paljon koulunsa identiteettityöstä. On pakko olettaa, että heidän identiteettityönsä rakentaa identiteettiä, jossa asetetaan huikeat vaatimukset muitten identiteeteille.
Olen paljon tosiaan miettinyt tätä itse myös kun vuosien saatossa on alkanut valjeta että miten siellä toisella puolella aitaa maailma hahmotetaan. Siinä on kyse siitä että heille opetetaan kait ajatus siitä että heillä on arvokas, "oikea" identiteetti, ja sitten pahat suomenkieliset uhkaavat sitä, eivätkä ymmärrä miten tärkeä se identiteetti on. Jos he vain olisivat itse suomenruotsalaisia, niin ymmärtäisivät! Meillä ei tietenkään ole identiteettiä, tai se on joku degeneroitunut perversio (anteeksi kova termi) heidän identiteetistään. Jotenkin näin voi selittää sen, että se maailmankuva on niin voimakkaasti identiteettikeskeinen ja toisaalta toisia natsitteleva. Heidän mielestään meidän kautta tosiaan lähinnä vain menetetään jotain.
Arvelen, että tässä nuorelle toimittajalle tuli yllätyksenä se, että hänen sivuilleen tuli niin valmista ja pohdittua tekstiä, jota ei voinut tulkita perinteisellä "toisilla on asenneongelmia" -tyylillä.
Tämä oli toisaalta yliopiston opinnäytetyö, joten kai sen joku arvostelee. Tuskin se ihan hirveän asenteellinen voi olla, kun ei kuitenkaan olla Suomessa.

NRR

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.01.2014 01:21

Eero Nevalainen kirjoitti:
Tämä oli toisaalta yliopiston opinnäytetyö, joten kai sen joku arvostelee. Tuskin se ihan hirveän asenteellinen voi olla, kun ei kuitenkaan olla Suomessa.
Minusta pakkoruotsin ymmärtäjien opinnäytetyöt eivät ole mitenkään "asenteettomia".

Niin ruotsinkieliset kuin suomenkieliset pakon ymmärtäjät ovat toistuvasti lähteneet aivan olemattomilla perusteilla kaatamaan pakkoruotsin kritiikkiä. Sanoisin, että pakkoruotsin ymmärtämiseen kuuluu jonkinlainen usko siihen, että edustetaan hyvää ja sen kaikki varmaan näkevät, ja kritiikki voidaan kumota kuvailemalla, miten ikäviä ja/tai tietämättömiä ihmisiä kriitikot ovat.

NRR

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.01.2014 01:24

nuori toimittaja sivuillaan kirjoitti:Olen suomenruotsalainen Varsinais-Suomesta ja jostain syystä en ole koskaan onnistunut oppimaan suomea, mikä on johtanut siihen, että olen aina tuntenut itseni hiukan arvottomaksi, kun yritän saada jotain tehtyä Suomessa.
Tätä ei pidä unohtaa. Hänellä on oma henkilökohtainen kokemus suomen oppimisen vaikeudesta.

Sanoinkin jo, että symppaan kaikkia, joilla on ongelmia kielten kanssa. Soisin, että heille kielivapaus olisi erityisesti winwin-tilanne.

Haluaisin todella, että kaikki näin kokevat ottaisivat tavoitteekseen aidosti suvaitsevan kieli-ilmapiirin, jossa ketään ei lyötäisi kielillä.

Eero Nevalainen
Viesti:

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2014 01:38

Sinänsä kyllä mielenkiintoista ettei ole oppinut, aika kuplassa on pakko elää jos tuo on mahdollista. Tämä nyt on vaan ihan toteamus.

Tuo itsensä "arvottomaksi" tunteminen on kyllä sentimentti jota en ainakaan minä häneltä millään muotoa tarvitse koska en minä lähesty tätä siltä pohjalta että henkilön arvo sinänsä mitattaisiin suomen puhumisella (mikä on ihan eri juttu kuin mitä saamme kuulla ruotsin puhumisesta).

Eero Nevalainen
Viesti:

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2014 13:52

Vastaus tuli, kuulemma pääsemme näkemään. Blogi meni kiinni siksi että hän vielä muokkasi materiaalia paljon koska on aika kiireinen muiden juttujen kanssa.

Joten ei nyt spekuloida millään :)

NRR

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.01.2014 14:15

Eero Nevalainen kirjoitti:Vastaus tuli, kuulemma pääsemme näkemään. Blogi meni kiinni siksi että hän vielä muokkasi materiaalia paljon koska on aika kiireinen muiden juttujen kanssa.

Joten ei nyt spekuloida millään :)
Kiitos tiedosta.

Viesti

"Materiaalia työstetään, palaan asiaan. Kiitos osallistuneille!"

olisi kertonut kaiken paremmin kuin tyly seinä.

mpartel

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 06.01.2014 17:59

NRR kirjoitti: Viesti

"Materiaalia työstetään, palaan asiaan. Kiitos osallistuneille!"

olisi kertonut kaiken paremmin kuin tyly seinä.
Monilla blogiohjelmistoilla ei välttämättä saa helposti kuin tylyn seinän :/

JV Lehtonen

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 06.01.2014 18:07

Kummasti kielivalinnan vapautta vastustaville tulee aina "kiire" tai "muuta tekemistä",
kun kysytään, mitkä ne vapaan valinnan ongelmat konkreettisesti ovat..

http://jotukarjalainen.puheenvuoro.uusi ... nt-2465098
http://jotukarjalainen.puheenvuoro.uusi ... nt-2465221

Eero Nevalainen
Viesti:

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.01.2014 18:10

Näinhän se aina on, että ei siitä oikeasti tarvitse tai voi tai pidä välittää, sehän on vaan täysin marginaalinen kysymys. Paitsi silloin kun kyse on pohjoismaalaisen identiteetin tuhoutumisesta joka pelottaa niin valtavasti :)

Vastaa Viestiin