Liturgiaan kuuluu, että ruotsista on muka paljon hyötyä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Liturgiaan kuuluu, että ruotsista on muka paljon hyötyä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.12.2015 08:21

Ruotsinkielisten palstoilla nostetaan yhä uudelleen esille ruotsin "hyödyllisyys", tarkoittaen, että koska ruotsista on ollut heille itselleen hyötyä, siitä täytyy olla hyötyä kaikille muillekin. Tässä esimerkki:
Suomella ja Ruotsilla on valtavasti yhteistoimintaa ihan tavallistenkin ihmisten kesken, ja olisi vamasti enemmän jos täällä osattaisiin paremmin ruotsia.

Yhteistoimintaa on paljon nimenomaan järjestöillä ja yhdistyksillä, ystävyyskaupunkivierailut, VPK-toiminta sekä monien ammatiryhmien ja erityisesti ammattiyhdistysliikkeen kesken. Myös poliittiset puolueet pitävät yhteyttä yli maan rajojen.

Suomi ja Ruotsi ovat niin samankaltaiset maat että meillä on paljon annettavaa sekä opittavaa ja toisiltamme. Kursseja, koulutuksia, seminaareja, konferensseja, vuosikokouksia.. jne

Olen ollut monessa kokouksessa ja tilaisuudessa Suomen edustajana, sellaisissakin joihin ei olisi huvittanut itse lähteä mutta jouduin lähtemään koska kukaan muu ei osannut ruotsia.

Tulkkaus on äärettömän kallista joten sellaiseen ei joka tilaisuuden järjestäjällä ole varaa ja vaikka tulkkaus olisikin järjestetty virallisen ohjelman ajaksi, niin jos ei osaa ruotsia jää valtaosasta tilaisuuden annista paitsi, koska vapaa-aika on vähntään yhtä tärkeätä ellei jopa tärkeämpää kuin virallinen puoli.

Koulutuksiakin olisi vaikka minkälaisia joihin voisi osallistua jos kielen puolesta pärjäisi, tämä koskee myös kansainvälisiä yrityksiä.

Kiinalla ja Ranskalla ei ole samanlaista läheistä naapuruussuhdetta kuin meillä on Ruotsin kanssa, joten heihin et voi tässä asiassa verrata.

Ruotsin osaamisesta on hyötyä, usko vaan!
Siis tämänkin kirjoittajalla on työtovereina ihmisiä, jotka taatusti ovat kirjoittaneen vanhanajan pakkoruotsin ja virkaruotsin, mutta eivät silti osaa ruotsia niin, että voisivat vapauttaa hänet vähemmän miellyttävistä seminaareista Ruotsissa. Mitähän se kertoo ruotsin kielen todellisesta käyttötarpeesta ja näiden seminaarien arvostuksesta?

Kirjoittaja uskoo, että häneltä ja muilta ruotsinkielisiltä (5%) yli jääneet seminaarit riittäisivät tekemänn onnelliseksi ja menestyneiksi loput (95%) kansakunnasta. Tai sitten pitäisi ryhtyä keksimään uusia umpiruotsalaisia seminaareja, joihin voi osallistua på svenska. Kaikki itse Ruotsissa käymäni seminaarit olivat kutsuneet paikalle myös muita eurooppalaisia asiantuntijoita ja silloin seminaarikielenä ja myös vapaa-ajan kielenä on englanti.

Erityisesti kirjoittaja mainitsee VPK:n, ystävyyskaupungit ja ammattiyhdistysliikkeen!?!

Miten ihmeessä maailman voi nähdä noin pienenä? Muka avautuisi suuri ikkuna maailmalle, jos suomalainen pääsee ruotsiksi osallistumaan koulutukseen Ruotsissa? Samaa liturgiaahan toitotetaan siinä, että pakkoruotsin turvin voi päästä jopa Suomessa kouluttautumaan ruotsiksi. Ikään kuin ruotsiksi kouluttautuminen olisi jotenkin ehdottomasti parempaa kuin saada koulutus omalla kielellä tai englanniksi tai jollain muulla kielellä jossain muualla kuin Ruotsissa.

Kirjoittaja on liikuttavan varma asiastaan. Hän puhuu muitten kirjoittajien yläpuolelta, koska hänellä on mielestään (ilmeisesti ruotsin kielen avartavuuden ansiosta) niin laaja maailmankuva ja parempi ymmärrys myös ruotsin kielessä vähemmän kyvykkäiden finländereiden parhaasta.

rationalisti

Re: Liturgiaan kuuluu, että ruotsista on muka paljon hyötyä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 30.12.2015 12:12

alkuperäinen lainattu kirjoitti:Tulkkaus on äärettömän kallista...
Jep jep. Tulkkaus on äärettömän kallista. Halpoja asioita on taas maailma väärällään, kuten nyt vaikkapa kokonaisen kansakunnan aivopesu poliittisella pakkokielellä läpi koko opintopolun, varsinkin jätettäessä se kaikkein kallein kuluerä, oppilaiden tuhlattu aika, huomiotta.

Weeku

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Weeku » 30.12.2015 12:40

"Olen ollut monessa kokouksessa ja tilaisuudessa Suomen edustajana, sellaisissakin joihin ei olisi huvittanut itse lähteä mutta jouduin lähtemään koska kukaan muu ei osannut ruotsia."

Herää kysymys, onko pakkoruotsitus valunut hukkaan? Jokainen ikäluokka on vuodesta -68 lähtien opiskellut ruotsia pakolla ja vapaaehtoisesti, eikä silti löydy ruotsin osaajia!!! Onkohan se ihan oikeasti niin helppo kieli kuin annetaan ymmärtää?

Noustenmaa

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 30.12.2015 13:15

Weeku kirjoitti:"Olen ollut monessa kokouksessa ja tilaisuudessa Suomen edustajana, sellaisissakin joihin ei olisi huvittanut itse lähteä mutta jouduin lähtemään koska kukaan muu ei osannut ruotsia."

Herää kysymys, onko pakkoruotsitus valunut hukkaan? Jokainen ikäluokka on vuodesta -68 lähtien opiskellut ruotsia pakolla ja vapaaehtoisesti, eikä silti löydy ruotsin osaajia!!! Onkohan se ihan oikeasti niin helppo kieli kuin annetaan ymmärtää?

Oikea vuosi on paljon aikaisemmin. Se on joko 1962 tai 1961.
Pohjoisessa vielä aikaisempi.

Tämä korjaus on tarpeeton jos tarkoitit opiskelun aloittamista etkä opiskelijan syntymävuotta.
Joka tapauksessa lähes kaikki 54 tai alle vuotiaat ovat tänä päivänä käyneet läpi pakkoruotsituksen.

Ja tuo peruskoulu ei riitä!
Olen ollut pakkoruotsitettavana vielä 50 täytettyäni.
Aivan absurdi tilanne. Ikäänkuin en vielä tietäisi tarviinko sitä ruotsia vai en.
Puhuvat Turusta ruotsinkielen tukikohtana täällä lounaisrannikolla.
On tai ei, ruotsia ei noiden yli 50 vuoden aikana ole täällä tarvinnut.
Kuinka suomenkielistä muu maa sitten onkaan kun täälläkään ei törmää kun turisteihin jotka saattavat keskenään puhella ruotsia?

TMK

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 30.12.2015 19:12

Noustenmaa kirjoitti:
Weeku kirjoitti:"Olen ollut monessa kokouksessa ja tilaisuudessa Suomen edustajana, sellaisissakin joihin ei olisi huvittanut itse lähteä mutta jouduin lähtemään koska kukaan muu ei osannut ruotsia."

Oikea vuosi on paljon aikaisemmin. Se on joko 1962 tai 1961.
Pohjoisessa vielä aikaisempi.

Tämä korjaus on tarpeeton jos tarkoitit opiskelun aloittamista etkä opiskelijan syntymävuotta.
Joka tapauksessa lähes kaikki 54 tai alle vuotiaat ovat tänä päivänä käyneet läpi pakkoruotsituksen.
Peruskoulu, ja sen mukana pakkoruotsi kaikille, tuli pohjoisesta lähtien vasta 1970-luvulla. Muistaakseni vielä 1969 syntynyt helsinkiläinen aloitti koulunsa kansakoulussa. Keski- ja oppikoulu olivat vapaaehtoisia ja maksullisia, vain kansakoulu oli pakollinen kaikille, eikä siellä opetettu ruotsia (paitsi yksittäisissä kouluissa).

NRR

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.12.2015 21:06

Toinen yhtä vahva argumentti pakolle on se, että kuulemma pakkoruotsia on vain muutama tunti, joten se ei voi haitata ketään.

Todellisuudessa pakkoruotsi vaatii mittavasti töitä läpi koulutuksen. Esimerkiksi monikielistyvässä Helsingissä ruotsin yläkoulun tuntimäärä on uudessa opsissa nostettu kuuteen (6) vuosiviikkotuntiin kun A1-kielessä (useimmilla englanti) tunteja on seitsemän (7). Lukiossa B-ruotsia on viisi (5) pakollista kurssia kun A-kieltä (useimmilla englanti) on kuusi (6) kurssia. A- ja B- kieliä pidetään siis meillä tuntimäärissä lähes samanarvoisina, tosin A-kieli alkaa varhemmin. Lisäksi korkeakouluissa on suunnilleen sama määrä A-kielen (yleensä englanti) kuin virkaruotsin opintoja, hiukan alasta riippuen. Virkaruotsi ei ole useimmille läpihuutojuttu, sillä ruotsi unohtuu käyttämättömänä useimmilta ja koko lukion oppimäärä pitää kahlata uudelleen. Erityisesti tekniikan aloilla virkaruotsi karsii opiskelijoita.

Noustenmaa

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 30.12.2015 22:21

TMK kirjoitti:

Peruskoulu, ja sen mukana pakkoruotsi kaikille, tuli pohjoisesta lähtien vasta 1970-luvulla. Muistaakseni vielä 1969 syntynyt helsinkiläinen aloitti koulunsa kansakoulussa. Keski- ja oppikoulu olivat vapaaehtoisia ja maksullisia, vain kansakoulu oli pakollinen kaikille, eikä siellä opetettu ruotsia (paitsi yksittäisissä kouluissa).
Minä menin kansakouluun ja sitten neljännen jälkeen keskikouluun, oppikouluun. Kesken oppikoulun tuli peruskoulu ja kaikki pääsivät nauttimaan pakkoruotsituksen ihanuudesta.

En tiedä mistä olivat silloiset opettajat haalineet mutta taso oli sitten ihan jotain muuta kuin oppikoulussa. Opettajien määrähän räjähti käsiin.
Opettajat olivat oikeita paskiaisia. He tiesivät ettemme pääsisi mihinkään jos emme selviäisi juuri heidän opettamastaan aineesta.
Asenne oli saatu jostain kohdilleen jo silloin 70-luvulla.

Niin ja olen syntynyt 1962.

TMK

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 30.12.2015 23:52

Noustenmaa kirjoitti:
TMK kirjoitti:

Minä menin kansakouluun ja sitten neljännen jälkeen keskikouluun, oppikouluun. Kesken oppikoulun tuli peruskoulu ja kaikki pääsivät nauttimaan pakkoruotsituksen ihanuudesta.

En tiedä mistä olivat silloiset opettajat haalineet mutta taso oli sitten ihan jotain muuta kuin oppikoulussa. Opettajien määrähän räjähti käsiin.
Opettajat olivat oikeita paskiaisia. He tiesivät ettemme pääsisi mihinkään jos emme selviäisi juuri heidän opettamastaan aineesta.
Asenne oli saatu jostain kohdilleen jo silloin 70-luvulla.

Niin ja olen syntynyt 1962.
Niin, ehkä ensimmäiset pakkoruotsista nauttimaan päässeet olivat lappilaisia, jotka ovat syntyneet 1959, jolloin he olisivat aloittaneet seitsemännen luokan vuonna 1972. Ja tietenkään opettajia ei ollut tarpeeksi, koska muutoshan tuli varsin yllättäen, mutta eihän sillä ole koskaan ollut mitään merkitystä.

Ajatelkaa, jos oppikoulujen muiden kielten opettajat olisivat jakaantuneet opettamaan eri kieliä koko maahan, miten paljon siinä kieli- ja kulttuuritietämystä hukattiin, kun sitä ei voitu siirtää seuraaville sukupolville.

Eero Nevalainen
Viesti:

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 09.02.2016 17:58

No mutta. Ruotsihan antaa kilpailukykyetua ja mahdollisuuksia toimia pohjoismaisessa kontekstissa ja... pitäisi olla vaan kiitollinen siitä että saa lähteä Ruotsiin!

Vai olisiko tämä tyyppi mieluummin tosiaan ollut sitten jossain muualla?

Vastaa Viestiin