Taidot pohtia totaalisesti hukassa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.03.2015 07:09

Karjalanheili, itäsuomalainen kaupunkilehti hekuttaa taas kerran pakkoruotsia:
http://www.karjalanheili.fi/uutiset/Kolumni/6704511

Toimittelijaharjoittelija parka on saanut tehtäväkseen hehkuttaa oikein olan takaa. Myötätuntoni. Kirjoitus alkaa sanoilla "Eläköön pakkoruotsi!" ja jatkuu laveasti mm. näin
--- Itse olin aikaisemmin sitä mieltä, että olisi parempi, jos oppilaat saisivat valita, opiskelevatko ruotsia vai eivät. Nykyään olen kuitenkin täysin samaa mieltä eduskunnan sivistysvaliokunnan kanssa: pakkoruotsi jatkukoon! --- suomalaisen koululaisen on siis mahdollista ottaa haltuunsa koulu-uransa aikana äidinkielensä lisäksi viisi kieltä. Siis ilmainen ja osaava koulutus viiteen kieleen. --- Itse en osannut tätä mahdollisuutta hyödyntää kouluaikanani. --- Jos ruotsin opiskelu olisi ollut minun kouluaikoinani vapaaehtoista, en todennäköisesti osaisi sitä nyt sitäkään vähää. Nyt toivon, että olisin ymmärtänyt ala- ja yläasteella valita myös valinnaisia kieliä. --- Nyt toivoisin, että osaisin ainakin saksaa ja espanjaa, ehkäpä venäjääkin. Mukava olisi osata ainakin alkeet myös italiasta ja ranskasta. Tuolla kielivalikoimalla pärjäisi maailmalla jo kohtalaisen hyvin. Voin siis nykyään ylpeästi sanoa olevani pakkoruotsin kannattaja. ---
Tämä vilpitön nuorimies rinnastaa oman, nykyisin kieleen perustuvan ammattinsa tarpeet kaikkien tarpeiksi ja olettaa, ettei hän olisi voinut lukea mitään kieltä englannin ohella, mikäli pakkoruotsia ei olisi ollut. Näin sekavaa tarinaa en ole lukenut aikoihin. Miten ihmeessä kauniisti kertoisi tälle nuorelle, että kieliä saa opiskella vastakin ja että hän toki saa pakottaa lapsiaan lukemaan kieliä ilman pakkoruotsiakin. Mutta hänen lapsensa voivatkin vaikka valmistua insinööreiksi ja kysellä isältään, miksei heillä kielten sijaan ollut enemmän luonnontieteitä ja matematiikkaa. Ehkä yksi yhteinen pakko ei sittenkään ole kaikkia pelastava järjestelmä.

Onneksi tuohon kolumniin ei voi vastata. Nuoren miehen ajattelutaidoissa on niin paljon kehitettävää, että siinä vierähtäisi pitempi tovi ja voisi tulla turhan suoraa tekstiä.

Miksei koulu kykene opettamaan rationaalista päättelyä ja pohdintaa?

--- Tai sitten tämä kirjoitus on sarkasmia...

Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 02.03.2015 10:47

Tämä lause ei sovi
Nykyään olen kuitenkin täysin samaa mieltä eduskunnan sivistysvaliokunnan kanssa: pakkoruotsi jatkukoon!
Tämän lauseen kanssa yhteen
Mielestäni koululaiset voisi pakottaa valitsemaan vielä vähintään kolmannenkin kielen opiskeltavakseen.
Tämä jälkimmäinen kuulostaa ihan vapaan kielivalinnan kannattajalta.
Lukumääristä voi sitten keskustella mutta vapaata valintaa tässä kyllä kannatetaan.

Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 02.03.2015 11:12

NRR kirjoitti:Karjalanheili, itäsuomalainen kaupunkilehti hekuttaa taas kerran pakkoruotsia:
http://www.karjalanheili.fi/uutiset/Kolumni/6704511

Onneksi tuohon kolumniin ei voi vastata. Nuoren miehen ajattelutaidoissa on niin paljon kehitettävää, että siinä vierähtäisi pitempi tovi ja voisi tulla turhan suoraa tekstiä.
Kyllä siihen voi kommentoida 8-)

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 02.03.2015 11:19

Laittakaa mieluummin postia kansanedustajille, kaipa siellä vielä voi joku olla kiikun-kaakun
Oma panokseni tässä. Mitä pitää hioa seuraavaa eduskuntaa varten ?
Parannusehdotuksia. NRR, en ole ottanut mukaan erityisoppilaita. Näkökulma "yleissuomalainen" (yleismaailmallinen)

Arvoisa kansanedustaja
Sivistysvaliokunnan mietintö kansalaisaloitteesta ”ruotsin kielen muuttaminen valinnaiseksi” on yleissävyltään elitistisen ylimielinen, kontrolloivan holhoava ja täysin empatiaan kykenemätön. Se viestittää kansalaisille, että valiokunnan jäsenet eivät ole kansan, vaan hallintojärjestelmän edustajia, jotka von oben käskyttävät alamaisia täyttämään ruotsivelvollisuutensa ”yhteiskuntaa kohtaan”.

Mietinnöstä välittyy kuva, että maamme sivistyspoliittinen ”parhaimmisto” elää menneisyyden vankina, ammentaa voimansa historiasta ja kääntyy kapeakatseisesti sisäänpäin.
Suomen ja suomalaisten tulisi kuitenkin uskoa huomiseen, katsoa tulevaisuuteen ja suuntautua avarakatseisesti ulospäin-olemmehan riippuvaisia globaalista taloudesta, osana Euroopan Unionia ja maailmaa. Tämä ei onnistu, jos koko kansa tuhlaa kallista aikaansa suomenruotsin opiskeluun.

Mietinnössä on runsaasti suoranaisia totuudenvastaisuuksia, epämääräisiä tulkintoja ja tarkoitushakuista retoriikkaa, joilla yritetään perustella, että kahden globaalissa kontekstissä pienen paikalliskielen osaaminen on ”sivistyksemme perusta”.

Onneksi mietintöön liitetyt vastalauseet osoittavat hieman parempaa tuntemusta kansalaisten mielialoista, arkielämän realiteeteista perheissä ja kouluissa sekä laajemmasta sivistyskäsityksestä. Suomen kansan valtaenemmistö ei hyväksy ruotsin kieltä henkilökohtaiseksi velvollisuudekseen, joten ylhäältä alas käskyttäminen ei tule onnistumaan, koska järjestelmä koetaan yleisesti epäoikeudenmukaiseksi.

Yksi arkielämän realiteeteista on se, että kahden vieraan kielen opiskelu on tavalliselle oppilaalle sopivan raskas kuorma. Sen on todennut myös Eurooppaneuvosto vuonna 2002, kun se lanseerasi koko Euroopan kattavan tavoitteen EU-kansalaisen kielitaidoksi:
äidinkieli +2.

Euroopan laajuisesti siis kahden kielen opiskelu äidinkielen lisäksi on järkevä tavoite.
Kun Suomessa ruotsin kieli on naulattu kiinni poliittisista syistä ja englanti on 2010-luvulla lukutaitoon verrattava perusvaatimus,
Suomi saavuttaa EUn määrällisen tavoitteen suunnitelmatalouden tavoin, mutta kansallisen kielitaidon suuri ongelma on yksipuolisuus.

Tasa-arvoa ei ole se, että kaikki tasapäistetään osaamaan kahta täsmälleen samaa vierasta kieltä, joista ruotsi on tärkeämpi- onhan se ainoa lainsäädännössä absoluuttisen pakollinen kieli, josta ei käytännössä anneta vapautuksia sen poliittis-ideologisen luonteen takia. Englanti ei ole lainsäädännössä pakollinen, mutta kansalaiset tajuavat sen merkityksen.

Suomenkielisten kaksikielisyys onkin suomi-englanti- ei suinkaan suomi-ruotsi.
Sivistysvaliokunnan jäsenet eivät tätä tajunneet lausunnossaan.


Kieltenopetuksen yksipuolisuus tulee entisestään lisääntymään Kataisen/Stubbin hallituksen päätettyä aikaistaa ruotsin alkamaan ala-asteelta. Jopa Suomen ruotsinopettajat ovat jäsenkyselyssään hämmentyneitä siitä kaaoksesta, jonka puhtaasti ideologis-poliittinen päätös aiheuttaa kouluille, koululaisille ja heidän vanhemmilleen. Muiden kielten (A2) valinta tulee edelleen vähenemään. Näin ollen onnettoman päätöksen seurausten välttämiseksi kansalaisaloitteen mukainen ruotsin kielen valinnaisuus on entistäkin relevantimpi tavoite.

Käytännössä onneton munaus voidaan korjata vapauttamalla B1-kieli ruotsi-kytköksestä eli antamalla B1-kieli myös muiden kielten kuin ruotsin käyttöön. Näin saadaan toteutettua monipuolista kieliosaamista tuottava EU-tason linjaus ”äidinkieli + 2”.

Vastalauseissa on mainittu ”kokeilu”: Kokeilu tulee ulottaa vähintään kaikkiin suomenkielisiin kuntiin, koska niissä ei ole tarvetta ruotsinkielisille palveluille. Kaikenkaikkiaan kuntien päätösvaltaa kielipaletin monipuolistamisessa tulee lisätä.
Onhan esim. RKP:n hallitsema Raasepori jo nyt päättänyt rajoittaa suomenkielisten A-kielen opinnot ruotsiin ja pakkoruotsin alkamaan ensimmäiseltä luokalta. Samanlaista rajoittamista suunnitellaan muissakin RKP-kunnissa.

Vastapainoksi suomenkielisille kunnille tulee antaa vapaus olla opettamatta ruotsia kokonaan.

Mainittakoon vielä, että eri tahot ovat vuosikausia tehneet konkreettisia ehdotuksia, miten kieltenopetus valinnanvapauden toteutuessa järjestetään, mutta poliittinen eliitti ei ole vaivautunut ehdotuksia kuuntelemaan.
On vain hoettu, että kielivalinnan vapauttamisella on ennalta-arvaamattomia seurauksia.

Suomi ei tule menestymään tulevaisuudessa, jos kaikki uudistukset estetään vetoamalla siihen, että ei ”täsmällisesti tiedetä seurauksia”..

Eihän sellaisella asenteella voi tehdä muuta kuin jäädä paikalleen makaamaan.. ja silläkin on seurauksensa.

Hansa
Viestit: 346
Liittynyt: 21.02.2013 11:57

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 02.03.2015 11:45

"On vain hoettu, että kielivalinnan vapauttamisella on ennalta-arvaamattomia seurauksia."

Vuosikymmenten, -satojen aikana nähtiin, miten kaksikielisyys toimi hyvin, eikä omakielisten palveluiden puuttumista itketty. Nimittäin ennen 1970-lukua vain pieni osa väestöstä opiskeli ruotsia, kun enemmistö kävi vain kansakoulua, eikä opiskellut ruotsia.

Puhe "kielivalinnan vapauttamisen ennalta-arvaamattomista seurauksista" on täyttä soopaa.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 02.03.2015 12:12

Hansa kirjoitti:"On vain hoettu, että kielivalinnan vapauttamisella on ennalta-arvaamattomia seurauksia."

Vuosikymmenten, -satojen aikana nähtiin, miten kaksikielisyys toimi hyvin, eikä omakielisten palveluiden puuttumista itketty. Nimittäin ennen 1970-lukua vain pieni osa väestöstä opiskeli ruotsia, kun enemmistö kävi vain kansakoulua, eikä opiskellut ruotsia.

Puhe "kielivalinnan vapauttamisen ennalta-arvaamattomista seurauksista" on täyttä soopaa.
Toisaalta RKP "tietää", että suomalaisten vapauttaminen ruotsivelvollisuudesta käynnistää dominoefektin.
Paljonko niitä dominoita on kaksikielisyyskyhäelmässä ? Ja kauanko kestää, että kaikki dominot on kaatunu ?
20 vuotta ?

"Ja tästä se sitten lähtee"
https://www.youtube.com/watch?v=7HfMaJJlxTE

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.03.2015 12:17

Hyvää tekstiä JVL. Erityisoppilaita ei tässä tarvitsekaan huomioida. Erityisoppilaille on muka jo tehty vapautuskäytäntö, sitä vain ei käytetä, koska se nakertaisi nopeasti ns. tavisten motivaation suorittaa pakkoruotsinsa. Tosin se, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä kasvaa ja heillä taas on oikeus omiin äidinkieliinsä, on minusta merkittävä asia kokonaisuuden kannalta.

Tekstissäsi on kolme ehdotusta:
- vapautetaan B1-kieli ruotsi-kytköksestä eli antamalla B1-kieli myös muiden kielten kuin ruotsin käyttöön
- Vastalauseissa on mainittu ”kokeilu”: Kokeilu tulee ulottaa vähintään kaikkiin suomenkielisiin kuntiin, koska niissä ei ole tarvetta ruotsinkielisille palveluille. Kaikenkaikkiaan kuntien päätösvaltaa kielipaletin monipuolistamisessa tulee lisätä.
- suomenkielisille kunnille tulee antaa vapaus olla opettamatta ruotsia kokonaan.

En tiedä, onko tuo viimeinen kohta välttämätön, sillä luulen, että kunnille jää velvoite tarjota ruotsia vielä pakon poistumisen jälkeenkin.

Pidän noista kahdesta ensimmäisestä ehdotuksesta erityisesti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PS. Ongelmaksi jää kaikki ne ruotsia vaille valmiit, joita meillä nyt on. Mikä taho voisi julistaa yleisen armahduksen.

PS.PS. Pitäisikö mainita virkoihin sisältyvän ruotsivelvoitteen purkamisen siten, että velvoite koskee vain viranomaista ei yksittäistä virkamiestä? Näin Sampo Terhon blogissa
9. Kun jokaisen on luettava pakkoruotsia, kaikille taataan yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä kaksikielisyyttä vaativiin virkoihin – Pakkoruotsijärjestelmän purkaminen tulisikin aloittaa juuri virkakelpoisuusvaatimuksista, joille ei ole mitään käytännöllisiä perusteita. Riittää, että kaikissa virastoissa, laitoksissa jne. on joku, joka osaa antaa ruotsinkielistä palvelua, kaikkien ei tarvitse sitä osata.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Taidot pohtia totaalisesti hukassa

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 02.03.2015 20:46

NRR kirjoitti: En tiedä, onko tuo viimeinen kohta välttämätön, sillä luulen, että kunnille jää velvoite tarjota ruotsia vielä pakon poistumisen jälkeenkin.

Pidän noista kahdesta ensimmäisestä ehdotuksesta erityisesti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]

Kiitos. Jätetään "hallitusohjelmaluonnoksesta" tuo kolmas osio sitten pois.
Otin sen esiin havainnollistaakseni lukijalle, miten erilaisia kielikoulutuskuvioita on eri kunnissa.
Pakon propagoijathan väittävät erilaisten ratkaisujen olevan uhka tasa-arvolle.

Raaseporia ei kukaan kuitenkaan ole kieltämässä asettamasta kaupungin suomenkielisiä eriarvoiseen
asemaan esim. meidän tamperelaisten lasten kanssa..

Mutta kokonaisuuden kannalta kolmonen tosiaan on aika turha,
kunhan kaksi ekaa ehdotusta menevät läpi.

Kielitaitolain tulkintaan tulisi kiinnittää huomiota. Mielestäni sitä tulkitaan nyt väärin!

Laissa mainitaan "henkilöstön kielitaito".. Sen voi tulkita myös niin, että henkilöstöstä
löytyy niin paljo ruotsin osaamista, että ruotsinkielinen saa palvelua omalla kielellä.
Jostain syystä "henkilöstö" tulkitaan jokaikiseksi henkilöksi, joka on virastossa töissä.

Miten te tulkitsette sanan henkilöstö ??

Sen tilalle voisi tosiaan kirjoittaa "viranomaisen kielitaito", nyt tulkinta lähtee jokaisen
yksittäisen viranhaltijan kielitaidosta..

Mutta ei edes se ole mikään peruste korkeakoulujen virkamiesruotsille!
Virkamiesruotsin mahdollisuus on hyvä olla korkeakoulun kielitarjonnassa mahdollisuutena ja oikeutena,
mutta sen suorittamatta jättäminen ei saa olla valmistumisen esteenä!

Myöskään "yleissivistys" ei enää ole mikään argumentti virkamiesruotsin pakollisuudelle.
Korkeakouluissahan ei enää yleissivistytä, vaan "erityissivistytään".
Virkamiesruotsissa huomaa, mistä kenkä puristaa.. VALTA! Suomalainen ei saa käyttää
ruotsinkielistä kohtaan valtaa suomen kielellä.. Vaikka historiassa kyllä meitä kohtaan
on käytetty valtaa nimenomaan meille vieraalla kielellä..
Yleinen väärinkäsitys

Yleinen väärinkäsitys on, että kielilaki tai kielitaitolaki edellyttäisi kaikilta julkishallinnon virkamiehiltä suomen ja ruotsin taitoa. Todellisuudessa riittää että viranomaisissa on riittävästi molempia kieliä osaavia niissä tehtävissä, joissa kielitaitoa tarvitaan. Valtion viranomaisten kielitaitovaatimukset koskevat pääsääntöisesti virkoja, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto tai joihin liittyy julkisen vallan itsenäistä käyttöä. Kuntien henkilöstön kielitaitovaatimukset kunnat asettavat itse.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030424

"Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta"

laki pitää kirjoittaa uudestaan: esim. "Laki julkisyhteisöjen kielellisestä kompetenssista"
"Laki oikeudesta omakieliseen palveluun"

Tällöin palvelut voidaan tuottaa nimenomaan organisaation oman harkinnan mukaan,
vaikkapa kehittyneillä käännösohjelmilla.

Keskiössä ei silloin ole henkilöstön "kielitaito", vaan kielellisten oikeuksien toteutuminen-
erilaisilla ratkaisuilla.

Sehän on perustuslainkin lähtökohta-kielelliset oikeudet eli oikeus omaan kieleen,
mutta ei velvollisuus toisen kieleen.

Tässä on vielä hiottavaa.. mutta perusprinsiippi varmaan tuli selväksi.

"Kielitaitolaki" on muutettava paremmin vastaamaan perustuslain ideaa oikeudesta omaan kieleen.
Nyt sen painopiste henkilökohtaisessa velvollisuudessa toisen kieleen!

Eli sama punainen RKP-lanka kaikkialla: ruotsi on suomenkielisen velvollisuus!

Vastaa Viestiin