masa kirjoitti:vähemmistö, jolle on duunattu yhteiskunnan toimesta ihan omat lääkärinpalvelut!

masa kirjoitti:vähemmistö, jolle on duunattu yhteiskunnan toimesta ihan omat lääkärinpalvelut!
Niin minä kyllä odottaisin nyt, että ruotsinkieliseltä puolelta tulisi se oma palvelumalli, kun kerran tiedetään, ettei pakkoruotsi ole toiminut eikä pakkoruotsi muita kieliryhmiä miellytä vaan kolhii monia jopa oikein pahasti.Eero Nevalainen kirjoitti:Minun vastatarjoukseni mitä olen tässä kehitellyt on kyllä ihan yleinen pakkoruotsin poisto ja palveluiden järjestäminen ihan eri tavalla kuin "alueellisesti, koko alueella kaikkialla" koska tuollainen malli ei jatkossa Suomen kuntakartalla tule toimimaan kuitenkaan.
Pikemminkin näkisin mieluummin niin, että jos otetaan kartalta mikä tahansa piste ja sen ympäristössä jollain säteellä on tietty määrä ruotsinkielisiä, tuohon pisteeseen voidaan laittaa "kaksikielinen palvelu" joka toteutetaan kielilain alkuperäisessä hengessä -- viranomainen kykenee tuottamaan palvelun, mutta kaikki eivät välttämättä puhu ruotsia.
En oikein usko maantieteellisten rajojen vetämiseen näissä asioissa, siinä jakolinjat ovat liian ehdottomia. Keskustelen mieluummin siitä, missä kohtaa sitä kaksikielistä palvelua oikeasti tarvitaan ja missä mitassa, kuin että mihin kohtaa vedetään jokin viiva kartalla.
Epäilen kyllä että tämä vaatisi turhan paljon yhteistyökykyä, mitä ainakaan RKP:n tyylisiltä tahoilta ei löydy. Heille on liian tärkeää saada paaluttaa ehdottomia vaatimuksia mahdollisimman laajalle; palvelut ovat vain keppihevonen.
Eli 40% opiskelisi ruotsia. Veikkaan että tuo voisi hyvinkin toteutua vapaaehtoisena. Ruotsi on kuitenkin helpoin koulussa opetettavista kielistä ja toisena kansalliskielenä varma valinta. Jos toinen pakollinen kieli olisi valittavissa joukosta ruotsi, saksa, ranska, venäjä ja espanja niin luulen että ainakin 40% valitsisi ruotsin. Monella suomalaisella on venäjän kieleen vielä kielteisempi asenne kuin ruotsiin ja ranskaa on perinteisesti opiskeltu Suomessa vähän. Espanjan suosio kasvaa mutta sitä tuskin pystyttäisiin tarjoamaan joka koulussa. Saksa on ikään kuin ruotsin vaikeampi versio.Jan-Erik Andelin kirjoitti: - nykyinen pakko poistuisi 60 %:lta Suomen väestöltä
Ihan vaan sitä, että kun en usko että maantieteelliset rajat ovat järkevä tapa hoitaa asioita jatkossa muutenkaan (kunta- ja sote-uudistus), niin järjestetään niitä palveluita sitten kuntarajoista riippumatta sellaisissa paikoissa joissa väestöpohja edellyttää. Tällöin epäilisin että niitä ruotsinkielisiä järjestäjiäkin löytyy. Tietysti joudutaan vääntämään vähän siitä, missä "rajat" tässäkin mallissa menevät, ja varmasti joku "tasa-arvoistaja" löytäisi jotain valitettavaa tästäkin.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Selitä mieluummin, Eero, itse mitä tarkoitit virtuaalikunnalla.
... niin sinulle. Skrollaapa tämän keskustelun alkuun. Siellä eräs NRR sanoo että "oleellista olisi minusta tietää, mitä ruotsinkielisellä puolella vaaditaan - takeita palvelulle ja itsetunnolle". Minä sanon, että en vaadi mitään, vaan kuuntelen mitä voisit tarjota. Sitten junailet keskustelun taas tähän pisteeseen. - - Jotkut jonottavat nakkikioskilla riitaa, toiset makkaraa.NRR kirjoitti:puhe palveluista on vain keppihevonen.
Minusta tuntuu kuin sinä et keskustelisi minun kanssani vaan jonkun virtuaalihenkilön, joka muka pitää sinua puruleluna, nokittelee viattomia suomenruotsalaisia ja tappelee virtuaalinakkikioskilla.Jan-Erik Andelin kirjoitti:... niin sinulle. Skrollaapa tämän keskustelun alkuun. Siellä eräs NRR sanoo että "oleellista olisi minusta tietää, mitä ruotsinkielisellä puolella vaaditaan - takeita palvelulle ja itsetunnolle". Minä sanon, että en vaadi mitään, vaan kuuntelen mitä voisit tarjota. Sitten junailet keskustelun taas tähän pisteeseen. - - Jotkut jonottavat nakkikioskilla riitaa, toiset makkaraa.NRR kirjoitti:puhe palveluista on vain keppihevonen.
Minua itse asiassa kiehtoo - tämän keskuskustelun ulkopuolella - ajatus, että kansalainen voisi valita kuntansa itse, riippumatta minkä kunnan alueella hän asuu. Samalla tavalla voit tänään valita sähköyhtiötä tai terveyskeskuspalveluja. Jos haluat, voit jo nyt valita Sipoon tunnetusti hyvän terveyskeskuksen palveluja ilmoittamalla tästä Nurmijärven kunnalle ja kulkea sitten vähintään vuoden ajan Sipoossa lääkärillä. (Elleivät kunnat sitten yhdisty, niin kuin yhdessä mallissa hahmotellaan).Eero Nevalainen kirjoitti:kun en usko että maantieteelliset rajat ovat järkevä tapa hoitaa asioita jatkossa muutenkaan
Pakollisia kouluaineita on koska niiden avulla toivotaan voitavan varmistaa tärkeitä yhteiskuntatoimintoja.NRR kirjoitti:mihin sitä pakkoruotsia tarvitaan.
Sehän on ollut foorumin olettama jo pitkään.Mitä jos vaihteeksi lähdetään siitä, että pakkoruotsin aika nyt yksinkertaisesti on ohi.
Eihän tuo vaadi mitään vastaehdotusta tai korkeintaan sen vapaaehtoisen ruotsin tarvitseville, koulussa tai korkeakoulussa.Jan-Erik Andelin kirjoitti:NRR kirjoitti:mihin sitä pakkoruotsia tarvitaan.
Pakollisia kouluaineita on koska ---
pakkomatematiikkaa ja sen pohjalta ---
Ruotsin kielen taitoja tarvitaan --- ruotsinkielisen vähemmistön asioitten järjestämiseen --- Museoviraston taitavaan virkamieheen, joka tutki kaupungin P keskiajalle ulottuvaa rakennushistoriaa ---