Manifesto-nimisessä englanninkielisessä julkaisussa kerrotaan, että kollektiiviin kuuluvat ihmiset ovat kolmannen, toisen ja ensimmäisen sukupolven pakolaisia, evakkoja ja maahanmuuttajia eri kaupungeissa ympäri Suomen.
Kollektiivi sanoo haluavansa ”raivata tilaa keskustelulle, jossa Suomen rooli myös sortajana pääsisi esille”. Sen mukaan Kalevalaa on käytetty ”suomalaisen kulttuurin homogeenisena ymmärtävän kansallisaatteen luomisessa”.
Kollektiivi kertoo viittaavansa kolonialisti-termillä niin kulttuuriseen omimiseen kuin siihen, että ”kolonialistiset ajattelutavat” koskevat myös aineetonta perintöä. Kalevala on toimittanut tärkeää virkaa karelianistisessa liikkeessä ja Suur-Suomi-ihanteen synnyssä, jonka maailmankatsomuksessa karjalaisuus nähdään menneisyyteen jääneenä, alikehittyneenä suomalaisuutena, eikä omana, rikkaana ja elinvoimaisena kulttuurinaan...
Lähde https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010631494.html
Lönnrotin patsasta tärveli Ruškiemustu eli karjalainen antikolonialistinen ja antifasistinen kollektiivi
Re: Lönnrotin patsasta tärveli Ruškiemustu eli karjalainen antikolonialistinen ja antifasistinen kollektiivi
Näyttää ilkivalta kovasti itätrollien vaikutukselta vihervasemmiston vähemmistökieliaktiivien joukossa.
Muistelin, että joitakin vuosia sitten karjalan kielen aktiivit ajoivat karjalaa kansalliskieleksi. Se on nyt haudattu.
Karjalan kielen asiaa käsitellään Kotuksessa. Työryhmässä joukko karjalan kielen asiantuntijoita ja mukana myös
professori Markku Suksi, Åbo Akademi.
Muistelin, että joitakin vuosia sitten karjalan kielen aktiivit ajoivat karjalaa kansalliskieleksi. Se on nyt haudattu.
Karjalan kielen asiaa käsitellään Kotuksessa. Työryhmässä joukko karjalan kielen asiantuntijoita ja mukana myös
professori Markku Suksi, Åbo Akademi.