Matikasta vielä Karvin selvitys:
https://www.karvi.fi/fi/ajankohtaista/u ... tasoisesti
Lukion pitkän matematiikan opintoihin tähtäävät oppilaat ovat ysillä selvästi korkeammalla tasolla kuin muut ryhmät.
Arviointiaineiston perusteella on ilmeistä, että jo 9. luokalla parhaat osaajat ovat ylittäneet lukion matematiikan lyhyen oppimäärän kirjoittaneiden keskitason, ja osa heistä oli jo pitkän matematiikan suorittaneiden oppilaiden keskitasolla.
[Meillä viime vuosina pitkän matikan valitsijoiden määrää on mediassa pidetty liian suurena, "matikan ylivalta" syö kuulemma kielet.]
Keskimäärin heikoimmin suoriutuneet oppilaat olivat laskusujuvuuden suhteen kuudennen luokan tasolla, mutta kolmannes heikosti suoriutuneista oppilaista oli vuosiluokkien 3–5 tasolla.
Karvi suosittelee, että taidoiltaan heikoille oppilaille tulee kohdentaa aiempaa intensiivisempää oppimisen tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tukiopetusresursseja on järkevää suunnata riittävän tehokkaasti jo alkuopetukseen.
Parhaimpaan desiiliin kuuluu edelleen enemmän poikia kuin tyttöjä. Osuudet nyt 43%-57%. Sama pätee alimmassa desiilissä. Poikia on enemmän osaamisen molemmissa ääripäissä!
Kiinnostavaa on, että heikoimmin ja parhaimmin suoriutuneiden oppilaiden ryhmässä tyttöjen tunteet matematiikkaa opiskeltaessa ovat kielteisempiä kuin osaamiseltaan samantasoisten poikien. Riippumatta siis tasoryhmästä tytöt olivat poikiin nähden pettyneempiä, ahdistuneempia, epävarmempia ja vihaisempia ajatellessaan matematiikkaa,