Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopistoon

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9381
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopistoon

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.09.2022 10:10

Hesarissa 3.9.2022 opetusministeri selitti ruotsin pakollisuuden näin:
--- koulutuksesta ja opetuksesta puhuttaessa on monia aineita, jotka ovat pakollisia opiskelijoille. Valitut aineet ja niiden pakollisuus perustuvat laajempaan analyysiin siitä, mitä osaamista suomalaisessa yhteiskunnassa on hyvä olla.

”Siksi joutuu opiskelemaan yhteiskuntaoppia ja äidinkieltä. Koska Suomi on kaksikielinen maa, on myös perusteltua, että kaikki opiskelevat toista kansalliskieltä”, Andersson sanoo.
Toinen kansalliskieli nyt sattuu olemaan 4,7%:n pikkukieli, jonka pakollisuus on useimmille turhaa työtä, este eikä etu. Voisimme nostaa saamet ja karjalan kansalliskieliksi, eikä niistä tulisi pakollisia. Nuoriso on monikielistä, yleisin tavoite kaksikielisyys yhdistelmällä suomi&englanti. Ruotsia ani harva tarvitsee. Opetusministeriö ei elä tässä todellisuudessa.

Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, miksi ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopistoon - eikä esimerkiksi englannin?

NRR
Viestit: 9381
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.09.2022 11:19

Ihan sattumaa ei ole, että pakkomatikkavertaus on unohdettu ja nyt opetusministeri tuntuu vertaavan ruotsia oppiaineena äidinkieleen ja yhteiskuntaoppiin.

Pakkoruotsin myötäilijät puhuvat usein kulttuuriäidinkielestämme, joka muka sisältää sekä suomen että ruotsin, vaihtelevin painotuksin.

Pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan taas nähdään kuuluvan skandinaavisen kielen kautta Nordeniin ja sen kulttuuriperintöön liittyminen.

Hillevi Henanen
Viestit: 2047
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 13.09.2022 10:22

NRR kirjoitti: 12.09.2022 11:19 Ihan sattumaa ei ole, että pakkomatikkavertaus on unohdettu ja nyt opetusministeri tuntuu vertaavan ruotsia oppiaineena äidinkieleen ja yhteiskuntaoppiin.

Pakkomatematiikasta on tullut niin monta kertaa nenille heille, että ilmeisesti se on ruvennut kyllästyttämään.
Matematiikassa ja kielissä on kumminkin se samaa, että molemmissa rymissä on osa väkeä, joille ko aine on ylivoimaisen vaikea.
Onko sitä yhteiskuntaoppia todellakin pakollisena koko koulupolun mitalta alakoulusta yliopistoon?
Kuinkahan monen opinnot ovat kaatuneet yhteiskuntaoppiin?
Sen sijaan siitä voi olla hyötyä toisin kuin pakkoruotsista.
Pakkoruotsin kääntöpuoli pakkosuomi on sen sijaan lukijoilleen välttämättömyys.
Pakkoruotsin myötäilijät puhuvat usein kulttuuriäidinkielestämme, joka muka sisältää sekä suomen että ruotsin, vaihtelevin painotuksin.
Pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan taas nähdään kuuluvan skandinaavisen kielen kautta Nordeniin ja sen kulttuuriperintöön liittyminen.
...ja Ukrainan erikoisoperaatio seuraa tarkoin Putinin ennalta tekemää erikoisoperaatiosuunnitelmaa.

Kumpikohan voittaisi jos nämä totuudet kilpailutettaisiin keskenään?

SJONS
Viestit: 591
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 13.09.2022 12:46

Suomi 24 Rkp sivustolla kritisoidaan ruotsinkielisille tulevaa suomen kielen lisätuntia. He eivät tarvitse omasta mielestään suomea, vaan se on heille tarpeeton rasite. Näitä selityksiä antavat todennäköisesti Pohjanmaalla asuvat koululaiset, jotka voivat valita peruskoulun jälkeisen opiskelupaikkakuntansa Ruotsin puolelta.

Tuota em. suomenkielenvastaisuutta voisi enemmän hyödyntää tässä "kielisodassa". Itse ainakin pyrin lisäämään vettä myllyyn ja kannustamaan heidän vaatimustaan pakkosuomen poistamiseksi.

Henrkssonin ajatuksissa on ollut ruotsinkielisiltä vaadittava hyvä suomenkielen taito, kun he hakeutuvat ylempiin virkoihin ja siksi suomen kielen vaatimksia on samalla ehdotettu höllennettäviksi tai kokonaan poistettaviksi joistakin virkavaatimuksista. Tuo uudistuksen kohta on jäänyt keskustelussa vähemmälle huomiolle!

NRR
Viestit: 9381
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.11.2022 12:53

Laajempi analyysi paljastui 2014 opstyön yhteydessä käydyksi lausuntokierrokseksi, jossa ruotsinopetuksen pakollisuudesta kysyttiin niiltä, jotka tekivät yhteistyötä koulutuksen kanssa.

Kävin niitä lausuntoja silloin läpi. Kyse oli kaksikielisyysliturgian tuottamisesta.

Erityisesti jäi mieleen nuorisotyön Allianssin vastaus, jonka koin täysin irralliseksi puljun työstä.

"Ruotsin opetuksen vähentäminen etäännyttäisi Suomea Pohjoismaista"

Tätä oli siis "laajempi analyysi".

Mitään ei pakkoruotsiverkostoissa tehdä tai tuoteta turhaan. Kaikki hankkeet päätyvät muka-asiantuntijanäkemyksiksi pönkittämään pakkoa.

SJONS
Viestit: 591
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 19.11.2022 14:57

Tulevan hallituksen kansalliskielistrategian laatijaksi tulisi saada Suomalaisuuden Liitto!

RKP ja Folktinget on saanut yksin laatia edelliset strategiat ja valita lausunnon antajat, joten eiköhän jo olisi suomenkielisten vuoro päästä kirjoittamaan se omasta näkökulmastaan!

NRR
Viestit: 9381
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.11.2022 15:30

SJONS kirjoitti: 19.11.2022 14:57 Tulevan hallituksen kansalliskielistrategian laatijaksi tulisi saada Suomalaisuuden Liitto!

RKP ja Folktinget on saanut yksin laatia edelliset strategiat ja valita lausunnon antajat, joten eiköhän jo olisi suomenkielisten vuoro päästä kirjoittamaan se omasta näkökulmastaan!
Se, miten RKP:n on anettu kaapata kielipolitiikka, oikeusministeriö ja kielistrategia on käsittämätöntä. Avoin nordismi/skandinavismi myös.

On tuotettu sekavaa tekstä, jolla muka oikeutetaan kaikkien muiden kieltenopiskelun ja muun hallinnon alistaminen ruotsin pönkitykselle.

Purkaahan nämä täytyy kaikki.

SJONS
Viestit: 591
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 21.11.2022 14:21

Suomalaisuuden Liitolla on ohjelma valmiina. Se ei silloin, kun se laadittiin, herättänyt laajempaa julkisuutta, mutta nyt kun Perussuomalaiset ovat ottaneet ohjelmaansa pakon poistamisen, sen kieliohjelman voisi nostaa julkisuuteen.

NRR
Viestit: 9381
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Missä on se "laajempi analyysi", jossa perustellaan, että ruotsin on meillä hyvä olla pakollinen alakoulusta yliopis

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 21.11.2022 18:56

SJONS kirjoitti: 21.11.2022 14:21 Suomalaisuuden Liitolla on ohjelma valmiina. Se ei silloin, kun se laadittiin, herättänyt laajempaa julkisuutta, mutta nyt kun Perussuomalaiset ovat ottaneet ohjelmaansa pakon poistamisen, sen kieliohjelman voisi nostaa julkisuuteen.
Onko meillä täällä tiivistelmää?

Tämä selitys RKP:n nykyaatteelle löytyy Suomalaisuuden liiton ohjelmasta:
Suomenkielisten tarpeiden sijasta kielipolitiikkaa on viime
vuosikymmeninä hallinnut kokonaan uusi kieliaate. Tässä uudessa kieliaatteessa, jonka ainekset olivat nähtävissä peruskoulun kieliratkaisussa, näkökulmana on kaksi
kansalliskieltä ja niiden elinvoiman ja tasaveroisen asema turvaaminen. Tarkastelua ei siis ohjaa kahden (eri) väestön erilaiset sivistykselliset tarpeet.

Ns. kansalliskielistrategiassa esitetyssä kieli-ideologiassa, ruotsin osaaminen määritellään osaksi suomalaista identiteettiä ja yleissivistystä. Perusteena käytetään ruotsin kuulumista suomalaiseen kulttuuriin ja Suomen kuulumista Pohjoismaihin.

Kuitenkin perustuslain näkökulmasta väite ”Suomi on kaksikielinen maa” tarkoittaa kansalliskieliä, suomea ja ruotsia, puhuvien väestöjen olemassaoloa ja näiden väestöjen oikeuksia. Väite ruotsin kielen kuulumisesta suomalaisuuteen tai vaatimus, jonka mukaan enemmistön on osattava vähemmistön kieltä, rikkoo kielirauhakomitean periaatteita.

Vastaa Viestiin