Keille peruskoulu on rakennettu? Kielten opetukseen näyttää aina riittävän rahaa, mutta...

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 8507
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Keille peruskoulu on rakennettu? Kielten opetukseen näyttää aina riittävän rahaa, mutta...

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 24.11.2019 09:01

Kenelle peruskoulu on rakennettu? Ei ainakaan tekniikasta kiinnostuneelle pojalle.

Läheisen kutosen 12v lukujärjestystarjonta:
- kieliaineita 12 tuntia
(suomi 4, EN 2, RU 2, valinnaiskieli 2, kotikieli 2)
- taitoaineita 8 tuntia
(LI 2, KU 2, MU 2, tekstiili&tekninen yhdessä 2)
- reaaliaineita 6
(HI 2, YM 3, US 1)
- matikkaa 3

Kuka saa eniten ilmaista tukea taipumuksilleen? Kieliin suuntautunut tyttö?
Viimeksi muokannut NRR, 24.11.2019 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 8507
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keille peruskoulu on rakennettu? Kielten opetukseen näyttää aina riittävän rahaa, mutta...

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 24.11.2019 12:00

Ennen ajattelin, että opetussuunnitelman sijaan rakennetaan monialaista oppimista eri aineiden yhteisprojektien muodossa. Nyt olen nähnyt, miten tunteja siirretään valinnaisuudesta kieliin ja jätetään muulla tavoin lahjakkaat vaille. Tuoreimmasta kielten opetuksen tavoitteiden selvityksestä luen, miten yhteisprojekteiksi suunnitellaan nimenomaan kielipainotteisia projekteja, joissa siis käytettäisiin vierasta kieltä opetuksessa. Tämä vie yhä kauemmas koulusta, joka olisi kaikille hyvä ja huomioisi myös ei-kielellisen lahjakkuuden.

Minusta koulukohtaiset valinnaisaineet, jotka voisivat olla taitoaineen ja reaaliaineen yhteistyötä, olisivat oppilaan edun mukaisia. Esimerkiksi teknologiaan liittyvät valinnaisaineet voisivat olla näitä. Niillä ei olisi valtakunnallista opetussuunnitelmaa eikä niistä saatu arvosana vaikuta keskiarvoon.

Varsinkin kaupungeissa taistelu lukiopaikoista on niin kova, ettei voi enää ajatella lisää oppiaineita, joista on saatava hyvä numero keskiarvoon.

Tarvitaan siis koulukohtaisia valinnaisaineita, joissa voidaan kokeilla uudenlaisia työtapoja, uutta arviointia ja painottaa luovuutta. Nämä voisivat olla käytäntöön painottuneita ja näin avartaa koulun muuten kovin teoriapainotteista arkea.

On vielä yksi kysymys: Onko valinnaisainetunteja jaossa samaan tapaan kuin ennen? Ei ole!

Miksi valinnaisuutta ajetaan alas ja millaisille oppilaille nykypakollisuus on kiva juttu ja millaiset jäävät vaille omia painotuksiaan...

Vastaa Viestiin