Peruskoulu on pulassa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 8465
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Peruskoulu on pulassa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.11.2019 15:47

Helsingin yliopistolla järjestettiin tutkijoiden ja vaikuttajien Thinkfest-foorumi.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koul ... tuspolkuun

Ongelmia
- Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo ei ole kehittynyt mihinkään viimeisen 50 vuoden aikana.

– Koulutuspolut ovat eriytyneet sosioekonomisen taustan mukaan.

– Paremmin koulutettujen ja varakkaampien perheiden lapset saavat parempia arvosanoja ja pärjäävät kokeissa paremmin.

– Jos lapsi päätyy painotetulle luokalle tai lukee A-kieltä, hänen vanhempansa ovat todennäköisesti korkeakoulutettuja.

- On­gel­mat kär­jis­ty­vät opin­po­lun ni­vel­vai­heis­sa: kaikilla ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia kouluttautua tai päästä toiselle asteelle saati korkeakouluun.
Ratkaisuehdotuksia
- Ilmainen päivähoito 3–5-vuotiaille, yhden aikuisen vastuulla korkeintaan seitsemän lasta.

- Opiskeluaika voisi mukautua alusta ja lopusta sen mukaan, ilmeneekö jaksamis- tai oppimisvaikeuksia tai onko oppinut asioita ikäisiään nopeammin.

- Nuorten pitää saada etsiä omaa suuntaansa ja kokeilla esimerkiksi ammatillisen koulutuksen tarjontaa, ennen kuin he valitsevat toisen asteen koulutuspaikan.

- Avoin yliopisto toimii hyvin korkeakoulutuksen tasa-arvon edistäjänä, toiveissa mikrotutkintoja, jotka mahdollistaisivat oman osaamisen täydentämisen nopeasti.

- Pai­no­tet­tu luok­ka tuot­taa pa­rem­pia op­pi­mis­tu­lok­sia mutta poikavoittoisten painotuksettomien luokkien oppilaat asennoituvat kouluun ja maailmaan negatiivisemmin kuin painotetuilla luokilla olevat oppilaat. Espoossa on alettu purkamaan painotettujen luokkien tuomia haasteita kokoamalla luokat niin, että erityisvalintoja tehneet eivät ole yksi luokka.

- Opetusministeri Li Andersson esitti, että koulutukseen satsaaminen on avain monien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen.
Siis viimeiset 50 vuotta eli pakkoruotsin elinkaaren ajan, koulutuksellinen tasa-arvo ei ole kehittynyt mihinkään. Niinpä.

Se, millä piti pitää ns. hyvien kotien lapset lähikoulussa eli painotetut luokat, onkin nyt havaittu eriarvoistavaksi. "Poikavoittoisten, painotuksettomien luokkien oppilaat asennoituvat kouluun ja maailmaan negatiivisemmin kuin painotetuilla luokilla olevat oppilaat."
Mites nyt?