Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 8465
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.10.2019 08:06

Viron opetusministeriö valmistelee varhaiskasvatukseen uutta opetussuunnitelmaa, jossa perheiden monikielisyys nähdään ongelmana lapsen kielen kehitykselle.
---
Suomessa monikielisyyteen ja eri kulttuureihin suhtaudutaan toisin. Opetushallituksen laatimien varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaan lasten vaihtelevat kieli- ja kulttuuritaustat rikastuttavat yhteisöä.

Monista kielistä on hyötyä

--- monikulttuurisesta ympäristöstä on lapsille hyötyä, koska maailma on muuttumassa yhä moninaisemmaksi.

– On hyvä oppia elämään monikielisessä ympäristössä jo pienestä pitäen. Se on etuoikeus.

Monikulttuurisissa päiväkodeissa lapset --- viettävät itsenäisyyspäivää, joulua ja pääsiäistä mutta myös muiden kulttuurien juhlia.

--- Suomen kieltä opetetaan --- päiväkodeissa kuvakorttien, laulujen ja tarinoiden avulla.

– Panostus suomen kieleen on tosi tärkeää, jotta lapset pärjäävät koulussa. --- ryhmät jaetaan niin, että samaa kieltä puhuvat ovat eri ryhmissä. ---

– Äidinkieli [siis kotikieli, joka ei ole suomi] on kaikki kaikessa. On oltava yksi vahva kieli, johon muiden kielten oppiminen pohja. ---
https://yle.fi/uutiset/3-11040845?fbcli ... sobYYQn-IA
Viimeksi muokannut NRR, 29.10.2019 08:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

NRR
Viestit: 8465
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Virossa monikielisyys "ongelmallista", Suomessa "rikkaus" - olisiko realismia "sekä-että"

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.10.2019 08:13

Miksei meillä saa sanoa, että kouluille on iso haaste (=ongelma) se, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla joka neljäs koulun aloittaja on vieraskielinen, osa lähes ummikkoja kouluun tullessa eikä osa ole omaksunut jatko-opintojen vaatimaa suomen taitoa vielä peruskoulun päättyessäkään?

Tietysti on tässä rikkautensakin, mutta ei tämä ole ongelmatonta tai halpaa. Tietysti neljännes kaksikielisyyteen erilaisilla kotikielellä ja erilaisin taustoin kasvavia oppilaita vaatii paljon - koululta, opettajilta, muilta oppilailta.

Ja edes näiden monikielisten kohdalla ei voida joustaa pakkoruotsista alakoulusta yliopistoon.

Tämä on sellainen kaikkien liturgioiden äitivaltio...

Vastaa Viestiin