Kielivapaus, mitä se voisi olla?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.01.2019 10:32

Kielivapaus on joustoa ja vaikutusmahdollisuuksia

Kielivapauden lähtökohta on se, että kielivapaus sallii erilaiset painotukset kieliopinnoissa eivätkä kansalaiset koe kieltenopetusta asiana, johon he eivät pystyisi vaikuttamaan.

Meillä ei siis kielivapautta ole, koska ruotsin pakollisuudelle ei ole sen paremmin perusteita kuin kiertoteitäkään eikä vaihtoehtoja kaipaavalla kansalaismielipiteellä tai vanhempainaloitteilla ole mitään vaikutusta.

Pakkoruotsin ymmärtäjillä on erilainen käsitys. Esimerkiksi on väitetty, ettei kielivapautta voi olla olemassa, koska kielivapaus muka tarkoittaisi, että jokainen voi valita ihan mitä tahansa. 


Kielivapaus ei ole kaaosta

Kielivapaudessa matematiikka on oleellista: Kielivapauden määrittäminen siten, että peruskoulussa pitäisi olla tarjolla vaikkapa viisi kieltä, joista aina voisi valita minkä tahansa tarkoittaisi, että erilaisia valintoja (A1,A2,B1,B2) olisi kymmeniä. Jos jokainen valitsisi neljä kieltä, erilaisia valintajonoja olisi 5*4*3*2= 120. Näin tuskin kukaan voisi saada haluamaansa.

Puhumattakaan siitä, että pitäisi olla mahdollista valita mitä tahansa. Tuhansia valintajonoja!


Kielivapaudessa englanti voi olla pakollinen

Se, että maailman tämän hetken ykköskieli eli englanti on monessa maassa pakollisena, on jonkun mielestä kielivapauden este. Mutta onko näin? Katsotaan tätä tarkemmin.

Pakollisesta kielestä tulee pakkokieli, jos sille ei ole järkeviä perusteita, jotka ihmiset kokisivat tosiksi omassa elämässään. Englannille sellaiset pakollisuuteen riittävät perusteet on, ruotsille ei. Valitan.

Siellä, missä englanti on pakollinen, englannista voidaan aina antaa vapautuksia tarvittaessa. Englannin pakollisuus A1-kielenä helpottaa oleellisesti pienten koulujen kielitarjonnan järjestelyä ja estää tuntikehyksen valumisen liian pieniin ryhmiin. Toinen, se vapaaehtoinen A-kieli antaa mahdollisuuden painottaa kieliä niille, jotka sitä haluavat. Näiden A-kielten tavoitteet on asetettu siten, että molemmissa päästään samalle tasolle alakoulun loppuun mennessä riippumatta siitä kummalla aloitetaan.


Vapaus on aina rajallista, tunne järkevistä rajoista oleellista

Ei muissakaan vapauksissa ole täydellistä vapautta, mutta perusteltu ja kohtuulliseksi koettu vapaus on. Esimerkiksi ihmisellä on vapaus muuttaa minne tahansa, muttei välttämättä resursseja hankkia asuntoa tietynlaisesta milijööstä.

Ahvenanmaalla on vapaa kielivalinta: Englannin pakollisuus on ihmisten mielestä ok. Suomen pakollisuus ei ollut ok ja se poistettiin. Valinnanmahdollisuuksia on. Tosi hyvin yhdeltä maamme pieneltä maakunnalta, eikö vain?

Ruotsissa on myös vapaa kielivalinta: Englannin pakollisuus on ihmisten mielestä ok. Toinen vieras kieli on vapaasti valittavista koulukohtaisilta tarjottimilta (joilla on ainakin saksa, ranska, espanja ja vaihdellen muuta), mutta esim. oppimisvaikeuden tai maahanmuuttajataustan vuoksi voi toisen vieraan kielen sijasta vahvistaa sitä, mikä omassa kielitaidossa on heikointa tai vahvistaa kotikieltä. Todella hyvä, eikö vain?

Itse asiassa kaikkialla on meihin verrattuna kielivapaus. Mitään meidän pakkoruotsimme kaltaista pientä pakollista vähemmistökieltä alakoulusta yliopistoon ei ole muualla.

Erityisesti meillä pakon ankaruutta kuvaa se, ettei edes perustelluista syistä (dysleksia, maahanmuuttajatausta) hevin myönnetä vapautusta vaan ensin oppilasta peruskoulussa kiskotaan erityisopetuksella viitosen/kuutosen tuloksiin ja sitten lukiossa tai ammattikorkeassa tie nousee ruotsin osalta pystyyn, vaaditaan lisäopintojen lisäopintoja, annetaan valmistumisen pitkittyä tai estyä kokonaan. - Ja tämä siksi, ettei pakkoruotsi kestäisi pientäkään mahdollisuutta laistaa siitä, ihmisten motivaatio suorittaa se perustuu suurimmalla osalla vain pakkoon, josta ei mitenkään voi paeta.


Yhteenvetona

Oleellista vapaassa kielivalinnassa on se, onko kansalaisia kuunneltu, onko helppoa toteuttaa niitä toivotuimpia kielivalintoja, ovatko poikkeukset mahdollisia ja kuunnellaanko vanhempien ja nuorten palautetta. 

NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.01.2019 10:50

Jatkan vielä perusteluja sille, että yhteinen A1-englanti olisi hyvä ratkaisu eikä rajoittaisi vaan vahvistaisi kielivapautta.

Jos lapsi aloittaa A1-kielenä (jatkossa ekalta) muun kuin englannin, otetaan riski:
- lapsi ei ehkä olekaan riittävän kielilahjakas viemään läpi opintoja A1-kielessä ja myöemmin A2-englannissa, jolloin koko koulunkäynti kärsii;
- mahdollinen muutto tekee vaikeaksi jatkaa A1-valintaa, luultavammin on siirryttävä A1-englannin ryhmään, joka voi olla paljon pidemmällä ja tarvitaan erityisopetusta.

Vanhemmilla on siis hyviä syitä valita nimenomaan englanti A1-kieleksi ja tehdä vaativammat valinnat A2-kielessä vasta, kun lapsen kielellinen suuntautuminen ja koulutyön sujuvuus tunnetaan.

Myös koulun kannalta A1-englanti antaa eniten liikkumavaraa sekä lukujärjestyksiin että resurssien käyttöön.

Nyt täytyy kysyä, millä tavoin A1-englanti ja A2-espanja olisi huonompi ratkaisu kuin A1-espanja ja A2-englanti? Molempien opetussuunnitelmien sisällöt ovat samat koko peruskoulua ajatellen. A1-englanti vain on joustavampi vaihtoehto ajatellen
Lasta, muuttoja, koulun lukujärjestyksiä ja resurssien käyttöä. Lisäksi kieliryhmien muodostuminen on helpompaa A2-vaiheessa, jolloin useampia vaihtoehtoja

Esimerkki:
Jos A1-kielenä on englannin ohella tarjolla espanja ja saksa, luultavasti molempiin tulee kourallinen hakijoita, Hyvässä lykyssä espanjan lukijoiksi haluavista osa vaihtaa saksaan ja saadaan yksi saksan ryhmä. Tämän ryhmän oppilaat ovat poissa valinnoista kaksi vuotta myöhemmin, kun tarjotaan A2-kieltä. Nyt ei riitäkään oppilaita sen paremmin A2-espanjaan kuin A2-saksaankaan. Kuitenkin ikäluokassa voisi olla nippanappa riittävästi opiskelijoita molempiin kieliin, jos A1-valitsijat olisivat vielä mukana. Näin se nyt vaan käytännössä on. 

Siksi myös opetusneuvokset pakkoruotsikritiikussä nostivat yhteisen englannin esille.

Koulujen tukiopetus-, tuntikehys- ja kehittämisresursseille olusi niin psljon muuta ja tärkeämpää käyttöä kuin paisutettu kieltenopetus.

PS. Poikkeuksena tästä erilaiset kielikylpyratkaisut, jossa toinen kieli alkaa jo päiväkodissa, näille on omat opetussuunnitelmansa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 723
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 09.01.2019 16:32

Kyllä kielivapaus kiteytyy nimenomaan vapauteen ruotsin kielestä.

Kielivapaus on vapaus päättää omasta suhtautumisesta ruotsin kieleen.

Muiden kielten osalta meillä on jo nyt vapaus päättää omasta suhtautumisestamme eri kieliin, siis kaikkiin muihin kieliin.

Ainoastaan suhteemme ruotsin kieleen päätetään meidän puolestamme.Ruotsi pakotetaan meille kaikille,
opintojen kaikilla asteilla.

Millään muulla kielellä ei ole tällaista totaalisen kahlehtivaa asemaa maamme lainsäädännössä.

Jos esim. vastustaa englannin ylivaltaa, aina voi valita jonkin muun kielen englannin sijasta.Mikään laki ei tuota valintaa estä.

Mutta ruotsin osalta tätä valinnanvapautta, kielivapautta, meillä ei ole.

Näin ollen kielivapaus on vapautta päättää omasta suhtautumisesta nimenomaan ruotsin kieleen.

Se vapaus meiltä edelleen puuttuu!

Ei tarvita "kilometrien mittaisia" määrittelyjä, NRR..

NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.01.2019 20:31

Kiitos, UK, ajatuksista. Ei tietenkään tarvita määritelmää, vielä vähemmän pitkää sellaista. Toivon vain, ettei sana "kielivapaus" mielly siten, ettei voisi olla pakollista englantia. Muissa maissa ei ole näin skitsoa kielikuviota, jolloin kielivapauteen mahtuu myös tarpeellisena pakollinen englanti.

Minusta lähtökohtasi on hyvä: Kielivapaus on vapautta päättää omasta suhtautumisesta ruotsin kieleen.

Kyse kielivapaudessa on siis maakohtaisen ongelman ratkaisusta. Ongelma voi olla tarpeeton pakkokieli (meillä ruotsi), kielten ylipainotus (esim. kolme pakollista vierasta kieltä, jota ei ole muualla, mutta jota meille puuhattiin) tai kieliopintojen puute (esim. Keski-Euroopan rinnakkaiskoulujärjestelmän duunarilinjojen kieltenopetuksen vähäisyys)...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 723
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 10.01.2019 20:27

Minusta lähtökohtasi on hyvä:

Kielivapaus on vapautta päättää omasta suhtautumisesta ruotsin kieleen.
Lähtökohta on sama kuin kaikissa muissakin vapauksissa.

Uskonnonvapaus

Naisen oikeus päättää omasta kehostaan,
Kenen kanssa haluaa seksiä, haluaako tehdä abortin,
Kenen kanssa menee naimisiin vai meneekö naimisiin ollenkaan.

Sata vuotta sitten naisten oikeudet olivat useimmissa maissa mahdottomia.

Miten ihmeessä Suomi voi ruotsin kielen osalta olla tällainen vanhakantainen diktatuuri, jossa valtio määrää kansalaisen suhteen ruotsin kieleen?

Kaikilla muilla elämänalueilla meillä on länsimaiset vapaudet, mutta tässä kieliasiassa systeemi on täysin neuvostoliittolainen!

Mikä siinä on todellinen syy?

Miksi suomenruotsalaiselle ei riitä satojen miljoonien valtionosuudet, oma valtion rahoittama koulutusjärjestelmä, svenska YLE jne jne?

Miksi pitää vielä tehdä kiusaa pakkoruotsilla?

Mikä tässä kaikessa on takana?

NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.01.2019 21:36

Uusi kielipolitiikka kirjoitti:
10.01.2019 20:27
Kaikilla muilla elämänalueilla meillä on länsimaiset vapaudet, mutta tässä kieliasiassa systeemi on täysin neuvostoliittolainen!

Mikä siinä on todellinen syy?

Miksi suomenruotsalaiselle ei riitä satojen miljoonien valtionosuudet, oma valtion rahoittama koulutusjärjestelmä, svenska YLE jne jne?

Miksi pitää vielä tehdä kiusaa pakkoruotsilla?

Mikä tässä kaikessa on takana?
Minusta kyseessä on
- etuoikeutettujen ryhmien halu taata lapsilleen merkittäviä etuoikeuksia, koulutuksessa se tehdään turhilla kieliopinnoilla
- RKP:n tarve luoda uhkakuvia omiensa pitämiseksi puolueen takana.

Kyse näyttää olevan myös kansallisuusaatteesta. Nordisteilla on valtavan vahva fornnordiskalle, viikinkisaagoille ja myyttiselle hyvinvointivaltiolle rakennettu identiteetti, joka pyrkii laajenemaan samaan aikaan, kun ollaan tekemässä yhteistyötä globalistien kanssa historiallisesti vähemmän sotaisten kansallisuuksien häivyttämisessä.

Nämä ovat ilmeisiä syitä, mutta niitä ei ole korrektia sanoa ääneen.

NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.01.2019 11:04

Käväisin hassulla suomi24/kielipolitiikkapalstalla: älkää menkö, päätön meno! ;)

Siellä väitetään, että Suomessa on kielivapaus, koska
- opetussuunitelma ja oppivelvollisuus ovat kansan tahtoa edustavan eduskunnan siunaamia ja
- kieliä voi ruotsin rinnalle valita vapaasti vaikka kuinka paljon.

Mielenkiintoinen tulkinta. Todellisuus on muuta.

Nykyinen vapaudeton kielivalinta: 

kaikilla pakollinen ruotsi alakoulusta yliopistoon, 
kaikilla tärkeä englanti, jota tässä mallissa kuuluu nimitellä väheksyvästi, ja 
niille, jotka haluavat laveampaa kielitaitoa väistämättä kolmas vieras kieli alueen tarjonnasta, jota kaventaa se, ettei englanti tule kaikilla samassa vaiheessa vaan valinnat hajaantuvat

Kielivapaus: 

useimmilla kaksi vierasta kieltä, 
joista toinen englanti ja 
toinen valittavissa alueen tarjonnasta tai myöhemmin myös etätarjonnasta (esim. kotikielet), 
lisäkieliä halukkaille

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 723
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 12.01.2019 15:58

Ei ole vapautta suomenkielisillä ennen kuin ruotsin pakollisuus poistetaan tai yksilö saa itse päättää omasta suhtautumisesta ruotsin kieleen..
Nyt valtio sanelee meille kielellisen identiteettimme suomenruotsalaisen edunvalvontakoneiston käskyttämänä, esim kokoomuksen ja Sdpn poliitikkojen toimiessa rkpn sätkynukkeina!

Turha luoda mitään muita himmeleitä tämän asian osalta.

NRR
Viestit: 7876
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielivapaus, mitä se voisi olla?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.01.2019 19:14

Kieltenopetusta viedään nyt tasolla, jossa muut tekevät himmeleitä, joiden ainoa tarkoitus on vahvistaa ruotsin pakollisuutta kuten "lisää kieliä" ja "suojellaan suomen kieltä" -hankkeet.

Vastaa Viestiin