Ek ja peruskoulun kehittäminen

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 1169
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Ek ja peruskoulun kehittäminen

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 05.12.2018 21:07

Aloitin tätä jo tuolla Supercell-ketjussa, mutta tuo EK:n liite kuuden alan ammattilaisen käsityksestä peruskoulun kehitystarpeisiin on niin iso juttu, että ansaitsee ihan oman ketjun.
Siinä on paneuduttu monesta eri näkökulmasta peruskoulun kehitystarpeisiin.

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/ ... en-sijaan/
Ek on antanut lausunnon peruskoulun kehittämistarpeista.
Seuraavan hallituksen koulutuspolitiikan kärkenä tulee olla peruskoulun osaamistakuu, esittää Elinkeinoelämän keskusliitto EK. Osaamistakuu tarkoittaa, että peruskoulun päättyessä jokaisella nuorella on oltava sellaiset perustaidot, joiden avulla hän selviytyy jatko-opinnoista. Erityisen tärkeitä perustaitoja ovat luku- ja kirjoitustaito sekä matematiikka: ne muodostavat oppimisen ja opiskelun perustan.
https://ek.fi/wp-content/uploads/EK_Kou ... 18_net.pdf
Kuusi asiantuntijaa – kuusi näkökulmaa
tulevaisuuden peruskouluun
Katse kohti perusopetusta ja
perustaitojen osaamistakuuta

Peruskoulu on suomalaisten ylpeydenaihe. Se on Suomen koulutusjärjestelmän kivijalka,
joka luonut pohjan Suomen menestykselle. Suomalainen koulutusihme, kaikille yhteinen
perusopetus, on ollut jo pitkään suuren kansainvälisen mielenkiinnon kohteena. Yksi mer-
kittävä tekijä on, että Suomessa on maailman parhaat opettajat. Tästä on pidettävä kiinni.
Pidämmekö hyvää ja laadukasta perusopetusta itsestään selvyytenä, vaikka huolestuttavia merk-
kejä perustaitojen rapautumisesta ja oppimistulosten eriytymisestä on havaittavissa? Elinikäisen
oppimisen edellytykset luodaan peruskoulussa. Tämä unohtuu liian usein, kun keskustellaan suo-
malaisten osaamistason nostamisesta.
Kyky oppia uutta on tärkein tulevaisuustaito. Peruskoulun tärkein tehtävä on saada jokainen lapsi
ja nuori kiinnostumaan omasta tulevaisuudestaan. Laadukas perusopetus on edellytys sujuvalle
siirtymiselle jatko-opintoihin ja opintojen etenemiselle. Sujuva lukutaito on kaiken oppimisen ja
opiskelun perusta.

Elinkeinoelämä kantaa huolta Suomen ja suomalaisten osaamisesta. Siksi pyysimme kuutta pe-
ruskoulun asiantuntijaa ottamaan kantaa – mikä toimii ja mitä pitäisi tehdä toisin? Kiitos asiantun-
tijapuheenvuoroista Jouni Välijärvelle, Minna Harmaselle, Maarit Rossille, Markku Jahnukaiselle,
Mia Gerdtille ja Mikko-Jussi Laaksolle.
Syrjäytymisen ehkäisy on tehokkainta ja vaikuttavinta opintien alussa. Oikealla hetkellä annettu
yksilöllinen tuki estää ongelmien kasvamisen liian suuriksi. Erityisesti pitää kääntää katse niihin
lapsiin ja nuoriin, joiden koulutien alku ja siirtyminen jatko-opintoihin tarvitsisi nykyistä enemmän
tukea.
Haluamme omalta osaltamme aloittaa keskustelun tulevaisuuden peruskoulusta tällä julkaisulla.
Meidän aikuisten tehtävänä on pitää huolta, että yksikään lapsi tai nuori ei syrjäydy. Annetaan
lapsille ja nuorille perustaitojen osaamistakuu: heistä jokaisen pitää osata lukea, laskea ja kirjoittaa
sujuvasti, kun he päättävät peruskoulun.


Jyri Häkämies
Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Silmäilin tuon liitten nopeasti läpi, ja sivun 32 alalaidasta löytyi sana kielet.

Hillevi Henanen
Viestit: 1169
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ek ja peruskoulun kehittäminen

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 06.12.2018 00:04

Artikkelia on kommentoinut mm Hesarin Marjukka Liiten
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005921330.html

Iltasanomat
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005921817.html
Kielet oli sentään nostettu tähän lyhyeen esittelyyn.

ESS
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2503525

Kansan Uutiset
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... mistakuuta

Verkkouutiset
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... mistakuuta

Näitä lukiessa sana matematiikka aina vähän säväyttää - se kun on nykyhallinnon aikana luokiteltu lähinnä kirosanaksi.

Svenska yle ei ole vielä saanut artikkelia aiheesta ulos, koska ilmeisesti taustatyö vaatii aikansa. Ensin pitää ainakin selvittää eri tahoilta millä tavalla tämä vaikuttaa ruotsin kielen asemaan.

Hillevi Henanen
Viestit: 1169
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ek ja peruskoulun kehittäminen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 06.12.2018 00:32

– Lapset ja nuoret kohtaavat kyllä edelleen päivittäin mo-
nenlaisia tekstejä, janoavat hyviä tarinoita ja tietoa, kuten
ennenkin. He katsovat videoita ja elokuvia, kuuntelevat
musiikkia, seuraavat vlogeja, lukevat some-viestejä. Las-
ten ja nuorten tekstimaailma on usein myös monikielinen.
Esimerkiksi monen englannin kielen osaaminen karttuu
tehokkaasti vapaa-ajalla, mikä tukee englannin osaamista
myös koulussa, aloittaa opetusneuvos
Minna Harmanen Opetushallituksesta.
Myös
monikielisten perheiden lasten ja nuorten lukutaidon tuke-
minen on tärkeää: kirjoja olisi hyvä lukea myös omalla äidin-
kielellä. Suomen tai ruotsin kielen taito kehittyy tehokkaasti
lukemalla laajoja tekstejä.
Tässä näistä kielistä puhutaan siis äidinkielinä

Hillevi Henanen
Viestit: 1169
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Ek ja peruskoulun kehittäminen

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 06.12.2018 03:15

Haluamme omalta osaltamme aloittaa keskustelun tulevaisuuden peruskoulusta tällä julkaisulla.
Tässä aloituksessa on jo melko lahjakkaasti laskettu ilmat pois viime aikojen pöhöttyneestä enemmänkieliä-keskustelusta.
Lisääkin paukkuja ilmeisesti löytyy, koska tämä on vasta keskustelun avaus.
Jouni Välijärvi professori emeritus, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos
Ysiluokkalaisten perustaidot ovat alkaneet selvästi eriytyä.
Paras kymmenesosa on lukutaidossa ja matematiikan tai-
doissa lukion kakkosluokkalaisen tasolla. Heikoin kymme-
nesosa on suunnilleen kuudesluokkalaisen tasolla.
Kymmenesosa tarkoittaa noin 6000 oppilasta.
6000 on iso määrä. Näiden osalta ala-asteen minimissään 228 pakkoruotsin tuntia järkevästi kohdistettuina tekisi jo ihmeitä.

Vastaa Viestiin