- kaikki aineet ovat muka pakkoaineita (vain ruotsi on meillä pakollinen kieli peruskoulusta yliopistoon, vastaavaa pakollista pientä vähemmistökieltä kaikille läpi koulutuksen ei ole missään maailmassa)
- eikä yo-ruotsin vapaaehtoisuus lisännyt muiden kielten lukemista ( kas kun ruotsin kurssit jäivät viemään voimia ja aikaa, eikä uudistuksella edes haettu lisäkieliä vaan opintoaikojen lyhentämistä, reppujen vähenemistä, matemaattisluonnontieteellisten aineiden painotusta ja ammattiväylää etenevien tilanteen parantamista)
- sitä paitsi valinnaisuus OAJ:n mukaan lisää epätasa-arvoa (on muka parempi luettaa kaikilla ruotsia, jottei joku pääsisi valitsemaan laajemmasta valikosta kuin toiset ja jottei kouluttamattomat vanhemmat saa lapsiaa valitsemaan väärin - mutta miksi vaikkapa espanja olisi väärin?).
HÄVETTÄÄ oman ammattijärjestön puolesta. Näillä eväilläkö opetetaan uutta sukupolvea ajattelemaan.
Tämähän on absurdia: "ei --- mitään tutkittua näyttöä siitä, että ruotsin vapaaehtoisuus kasvattaisiLausunto
OAJ
Eduskunta
Sivistysvaliokunta
Kuulemistilaisuus 23.1.2015
Kansalaisaloite ruotsin kieli valinnaiseksi kaikilla kouluasteilla OM 34/52/2013
OAJ kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi ruotsin opiskelua koskevasta
kansalaisaloitteesta, jossa esitetään ruotsin kielen opiskelun muuttamista
vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla.
Aloite kohdistuu ruotsiin, vaikka esim. perusasteen tuntijaossa velvoitteena on toisen
kotimaisen kielen opiskelu. Ruotsinkielissä kouluissa toisena kotimaisena kielenä
opiskeltava kieli on suomi. Aloitteesta ei käy ilmi, mikä olisi suomen kielen asema
toisena kotimaisena kielenä, jos ruotsista tulisi vapaaehtoinen kieli.
OAJ katsoo, etteivät yksittäisiin oppiaineisiin kohdistuvat muutosaloitteet ole paras
tapa kehittää koulutusjärjestelmää, jota tulee kehittää kokonaisuutena. Koulutuksella
on useita erialaisia tavoitteita, joilla pyritään vastaamaan kotien, yhteiskunnan ja
elinkeinoelämän toiveisiin.
Maassamme on viime vuosina käyty keskustelua ruotsin kielen asemasta.
Keskustelussa on käytetty leimaavia ilmaisuja kuten ”pakko-ruotsi”. ”Pakko”-aineeksi
voitaisiin leimata mikä tahansa yhteisesti opetettavista oppiaineoista. Koulujen
yksittäisten oppiaineitten leimaamisella tarpeettomiksi tai vastustettaviksi on
oppilaitten opiskelumotivaatiota laskeva vaikutus. Opettajat ovat olleet huolissaan
oppilaitten opiskelumotivaation kehityksestä ja lukuisissa tutkimuksissa - ml. PISA-
havaitusta oppimistulosten laskusta. Opiskelumotivaation lasku on ollut hyvin
näkyvää myös kielivalikoiman kaventumisessa. Yhä harvempi opiskelija valitsee
esim. lukiossa uusia alkavia kieliä.
Ruotsin kielen valinnaisuutta ajavat ovat usein esittäneet, että kielivalikoimaa
voitaisiin monipuolistaa, mikäli ruotsin opiskelusta tehtäisiin valinnaista. Tällä
perusteltiin aikoinaan myös toisen kotimaisen kielen tekemistä valinnaiseksi
ylioppilaskirjoituksissa, mikä toteutui v. 2005.
Tulokset olivat kuitenkin ei-toivottuja, kun kielten opiskelu lukiossa supistui entisestään.
Kun ennen uudistusta useampaa kuin kahta kieltä opiskeli lukiossa reilusti yli
60 prosenttia opiskelijoista, niin uudistuksen jälkeen on useampaa kuin kahta kieltä
opiskelevien määrä on laskenut n. 50 prosenttiin v. 2013 mennessä (lähde OPH 2014).
Niinpä ei olekaan mitään tutkittua näyttöä siitä, että ruotsin vapaaehtoisuus kasvattaisi
muiden kielten opiskelua.
OAJ on lukuisissa eri yhteyksissä tuonut julki huolensa kielten opiskelun
vähenemisestä ja siitä seuranneesta kieliosaamisen kaventumisesta. Maahanmuuton
seurauksena tapahtuva monikulttuuristuminen paikkaa kieliosaamisen puutteita vain
osittain, eivätkä v. 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen ja lukion tuntijaot ole
tuomassa tilanteeseen parannusta.
Yksi hyvä keino korjata tilannetta olisi velvoittaa koulutuksen järjestäjät tarjoamaan
peruskoulussa valittavaksi kahta pitkää A-kieltä. Nyt kahden A-kielen opiskelu on
jatkuvasti vähentynyt opiskelumahdollisuuksien kaventuessa yhä useammassa
kunnassa.
Hallituksen päättäessä perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2014 sisältyi päätökseen
kaksi valtioneuvoston hyväksymää lausumaa. Toisen mukaan valinnaisiin
oppiaineisiin kohdennettavasta kolmen vuosiviikkotunnin lisäyksestä
vähimmäistuntimäärään on tarkoitus päättää keväällä 2013 ja toisen mukaan
valtioneuvosto edellyttää myös, että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee
hallituksen esityksen vuoden 2014 loppuun mennessä, jossa esitetään vapaaehtoisen
A2 - kielen tarjoamisen säätämistä opetuksen järjestäjille pakolliseksi.
Kumpikaan lausumista ei ole edennyt konkreettisiksi toimiksi OKM:n toimesta,
mitä OAJ pitää erittäin valitettavana mm. kielten opiskelun kannalta.
OAJ ei pidä nykytilannetta kieltenopetuksessa tasa-arvonäkökulmastakaan
tyydyttävänä. Opiskelijan asuinkunta ratkaisee liian usein sen kuinka laaja valikoima
kieliä oppilailla on valittavanaan. Valinnaisuus on koko ajan kaventunut kunta-
talouden kiristyessä. Siksi ei ole mitään takuita siitä, että pakollisuuden vähentäminen
lisäisi kouluissa valinnaisuuden tarjontaa.
Pohdittaessa ruotsin opiskelun vapaaehtoisuutta on paikallaan miettiä tasa-
arvokysymyksiä laajemminkin. Vanhempien koulutustaustalla on
tutkimusten mukaan suuri vaikutus lasten koulumenestykseen. Koulutetut
vanhemmat osaavat motivoida lapsiaan opiskeluun ja tekemään valintoja,
joilla edistetään menestymistä yhteiskunnassa. Tämä kävi selkeästi ilmi myös
valinnaiskielten opiskelun osalta, kun Opetushallituksen ja Kansallinen koulutuksen
arviointikeskus julkistivat tutkimuksen kielten oppimistulosten arvioinnista viime
syksynä. Koulu voi parhaimmillaan tasata kotien välisiä eroja, mutta valinnaisuuden
lisääminen yhteisesti tarjottavan kustannuksella voi vaikeuttaa tuota tärkeää työtä.
muiden kielten opiskelua" - ihan peruslogiikalla, mikäli ruotsin sijaan voi valita saksan tai espanjan, tämä väistämättä laajentaa kielten osaamista, ei tietenkään yksilön kohdalla vaan yhteisössä.
Voi rähmä.