Rkp:n Marcus Rantala on ehdottanut, että p:seudulle perustettaisiin kaksikielisiä kouluja suomenkielisille.
"Enligt Rantala har vi redan fungerande språkbadsskolor för elever i klass 1–6. Den nordiska skolan skulle enligt honom vara en logisk utveckling på dessa och gälla hela grundskolan. Den nordiska skolan skulle följa samma modell som de övriga internationella skolorna i Helsingfors."
"De svenskspråkiga behöver egna rum för att kunna bevara en levande svenska, därför kunde en nordisk skola inom det finska utbildningsväsendet fungera. "
"Motionen går nu vidare till utbildningsnämnden och därefter till stadsstyrelsen. Fullmäktige kan troligen ta ställning till ärendet i höst."
Sorry, en jaksa kääntää. Artikkeli on päivän Hbl:sta.
Rkp ja kaksikielisiä kouluja pääkaupunkiseudulle.
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: 02.04.2011 19:32
Re: Rkp ja kaksikielisiä kouluja pääkaupunkiseudulle.
Kaksikieliset koulut tulisivat kaksikielisten lasten ja kaksikielisten perheiden käyttöön, niitä ei ole tarkoitettu suomenkielisille.
Suru Rantala yrittää vääristää kaksikielisten koulujen tarkoitusta.
Suru Rantala yrittää vääristää kaksikielisten koulujen tarkoitusta.
Re: Rkp ja kaksikielisiä kouluja pääkaupunkiseudulle.
Olisikohan "pohjoismaisen" koulun opetusohjelmassa vähemmän identiteettityötä kuin nyt ruotsinkielisissä kouluissa?
Olisikohan Helsingissä syytä olla myös Baltia-koulu ja Saame-koulu?
Näissä erityiskouluissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne imuroivat koulumyönteisimpiä perheitä pois tavallisten lähiökoulujen asiakaskunnasta.
Meilahden kiina-koulun malli on hyvä: Tavalliseen peruskouluun rakennetaan kielilinja. Tarvitaan aluksi vain muutamia kielitaitoisia opettajia ja pitkälti voidaan nojata koulun muihin opettajiin. Linjan maine kohottaa koko koulun profiilia muttei tule kohtuuttoman kalliiksi. Oppilaat ovat koko ajan yhdessä ns. tavisten kanssa ja rakentavat ystävyyssuhteita myös kapean kielipiirin ulkopuolelle.
Olisikohan Helsingissä syytä olla myös Baltia-koulu ja Saame-koulu?
Näissä erityiskouluissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne imuroivat koulumyönteisimpiä perheitä pois tavallisten lähiökoulujen asiakaskunnasta.
Meilahden kiina-koulun malli on hyvä: Tavalliseen peruskouluun rakennetaan kielilinja. Tarvitaan aluksi vain muutamia kielitaitoisia opettajia ja pitkälti voidaan nojata koulun muihin opettajiin. Linjan maine kohottaa koko koulun profiilia muttei tule kohtuuttoman kalliiksi. Oppilaat ovat koko ajan yhdessä ns. tavisten kanssa ja rakentavat ystävyyssuhteita myös kapean kielipiirin ulkopuolelle.