Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 20.02.2011 18:21

Inger kirjoitti: Mais Finlande est un pays jeune, aucun histoire!
Älä nyt viitsi, me suhtaudumme sinuun kuitenkin lähtökohtaisesti ihan suopeasti. Svekomaaneilla on ihan sama ote suomalaisten "historiattomuudesta" ja olemassaolemattomuudesta, joten heillä on sitten historiallinen oikeus tehdä mitä haluavat. Vaikka suomalaisten varsinainen kansallisvaltio itsenäistyi vasta vajaat sata vuotta sitten, se ei tarkoita sitä, etteikö asialla olisi historiallista taustaa.

Ja vaikka jotain kataareja olikin jossain 1200-luvulla, siitä ei mielestäni seuraa yhtään mitään suhteessa meihin "historiattomiin" suomalaisiin...

Inger

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 18:55

Se on totta. Minä olen vaan ylpeä kun meillä on rikas historiaa, ja Carcassonnen alue on täynnä historiaa. Meilläon yksi vanhemmista luostareista St.Marie d´Alet,Alet Les Bains vuodesta 813! ja monet samat vanhat rakennukset, vaikka village de Corbiéres, Minervois, Peyrepertuse, abbaye de Lagrasse, chateau de Carcassonne...
Itse olen kotoisin erittäin vanhasta alueesta. Mutta pyydän anteeksi.Itse olen aivan hirveä patriot!!!ja tykkään meidän kulttuurista, historiasta, ruoasta, viineista. Edelleen ostan ranskalaista ruokaa, viinit ja konjakit.
Edelleen mielulään syön juustoja ja oliiveja, ja nuorena minäkin olin täysin umikko.Englantia opiskelin vasta aikuisena, ja suomi oli vaikea.
Alussa ajattelin,että minä en koskaan opi suomea, ja ääntäminen on minulle vaikea edelleen kun minäpuhun tosi nopeasti kuulema.
Mutta olette oikeassa, ja olette erittäin älykäs mies!! Minulla on " kuuma pää", ja olen aika isänmaallinen!! Ja tiedän että olen minäkin suvatsematon kun kotona puhun omalla kielellä ja aika nopeasti ja minun mies ei ymmärrä, ja olin hänellekin suuttunut kun ei osanut minun kieltä..Olette oikeassa. Minä arvostan suomen kieltä, ja myös Teidän itsenäysyyttä!!!

Sees

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 20.02.2011 19:40

Ranska on kaunis kieli ja kulttuuri, joka sen kautta aukeaa voisi olla useammalle suomalaiselle tuttua. Lasse Pöysti on kirjoittanut kirjoja rakkaudestaan ranskan kieleen ja omasta ranskalaistumisestaan. Tätä keskustelua voisi jatkaa jossain historiaan liittyvällä palstalla.

Suomalainen

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 20.02.2011 21:27

Inger kirjoitti:J´ai cette web, http://www.chemins-cathares.eu/
et aussi, http://www.occitanie-cathare.com/
C´est l´histoire et l´religion!!
Pas Finlande.
Onko tässä väsymätön ystävämme Helsingin Sanomien nettikeskusteluista, "Petit Diable", joka ystävällisesti opasti meitä "juntteja" suomalaisia opiskelemaan oikeaa kieltä eli ruotsia kiertoilmaisuja käyttäen, eli korostamalla ranskan kielen merkitystä ja englannin merkityksettömyyttä?

Suomalaisuuden vähätteleminen nyt ei vaikuta kovin fiksulta ainakaan Savossa, vaikka "sivistyskieltä" puhuvat patonginpurijat ovat itse hävittäneet kaikki vähemmistökielensä.

Inger

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 21:51

Kiitoksiä Sees kovasti.Kiitään paljon.
Kuka on Petit Diable? Se en ole minä,mutta kiinnostaa,mitä oli kirjoittanut!
Niin, ja patongin olin juuri syönyt keitön kanssa..

Eero Nevalainen
Viesti:

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 20.02.2011 21:59

Ei ole PD, kyllä Inger on ihan todellinen henkilö, kirjoittelen hänen kanssaan kahden kesken...

Inger: Siis Petit Diable on yksi änkyröimpiä, hankalimpia nettikirjoittelijoita mitä Hesarin kielipoliittisessa kommentoinnissa esiintyy...

Inger

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 22:14

Minä en ollu koskaan siine kirjoittanut mitään,eikä mualle suomalaisille palstoille. Kirjoitan vaan siihen http://www.occitanie-cathare.com/
ja vaan historiaa. Itse olen ylpeä meidän historiasta. Ja totta kun että kun paavi Innocenc III.käski tehdä meidän alueelle ristinretki vuonna 1209 ( Béziers), silloin Savossa ei ollu edes asutusta.
Meillä oli tärkein tuo katari uskonto ja historiaa. Mutta minä en osaa vielä niin hyvin suomea puhimiseen historiaa ja uskontoa. Itse olen dualisti ja en kirkkokristity. Suomessa myös pidetään arvossa tuo kirkkoa, meillä ei.
Koko Carcassonnen alueella katolinen inkvisiitio oli tapanut noin 80 000 henkeä!!
Tärkein symbol on meille linna Montségur.

Montségur n´était pas un cháteau comme les autres, les architectés qui le construirent eurent le souci d´édifier une bátisse aisément défenable.
Mais ils eurent également la volonté de construire un véritable temple de la réligion Cathare.
Ainsi , l´orientation de l´édifice n´était pas simplement due au hasard, ses principaux axes se situaient dans l´alignement des points qui signalaient á l´horizon les edroits oú se léve et se couche le Soleil á certaines époques de l´année. Le Soleil tenait un róle important et tant que symbol de la lumiére et du BIEN dans la religion Cathare!!!!
Montségur est devenu aujourd´hui un symbole de la renaissance Occitane.

Inger

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 22:18

Ja Petit Diable on myös etelästä? Asuuko kauan Suomessa? Ehkä voi olla täällä masentunut. Itse en tottu marraskuussa pimeyden ja nyt siihen kylmyyteen koskaan. Carcassonnessa oli jo nyt +24C, aurinkoa..kasvaa viini,oliivit, viikunat.
Kannattaa tuttustua Provenceen historiaa, kirjoitan siitä itse tosi paljon, mutta minun suomi ei ole niin hyvää ja se masentaa koska opiskelen suomea jo 10 vuotta..

Opiskelija

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija » 21.02.2011 14:53

Savossa on ollut asutusta jo kivikaudelta lähtien. Tunnut Inger välillä sekoittavan keskenään valtion olemassaolon sekä historian ja kulttuurin olemassaolon. Suomen valtion on melko nuori, koska meillä ei ole ollut mahdollisuutta aikaisemmin itsenäistyä. Ensin valtaa pitivät ruotsalaiset ja sitten venäläiset. Tästä huolimatta me (suomalaiset) olemme olleet täällä jo hyvin pitkään, myös Savossa. Meillä on ihan vanhaa suomalaista kulttuuriakin, mutta sitä vain ei ole koskaan kauheasti korostettu, jostain syystä.

Inger

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 25.02.2011 20:15

Kiitos paljon. Minulla oli paljon töitä viikossa, ja myös työpaikalla keskustelttiin tästä kielipolitiikasta. Tuntuu että oikeasti täällä ei ole muut etelä ja keski eurooppalaiset. Itse haluan Suomeen masiivinen maahanmuutto Ranskasta, Belgiasta, Luxemburista!
Ei Venäjältä, ja kehitysmaista!
Haluan että keski eurooppalainen kulttuuri tulee Suomeen, eikä että Suomi taantuis kehitysmaiden tasolle, ja tänne tulis vaan musliimit Afrikasta, tai Venäjäläiset naiset avioliiton kautta, jotka ovat vailla sivistysta ja kuitenkin eivät työllisty!
Mielestäni Suomen valtio pitää tukea maahanmuutto Ranskasta ja Benelux-maista!!

Eero Nevalainen
Viesti:

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 25.02.2011 22:45

Keskustelin tämän Ingerin kanssa juuri äsken ihan reaaliaikaisesti Facebookin välityksellä.

Hän on lähtökohtaisesti ihan miellyttävä persoona, ei siinä mitään.

Kuitenkin valitettavasti pohjalta löytyy eräänlainen ranskalainen fanaatikko; hän oikeasti uskoo että Suomeen pitäisi saada ranska toiseksi viralliseksi kieleksi tyyliin ruotsi nykyään. Hänen huolensa meidän kielipolitiikastamme ei ole yleinen, vaan palvelee ainoastaan hänen omia ranskalaisnationalistisia tarkoitusperiään.

Tämä on sinänsä ikävää, koska tavallaan ymmärrän hänen tilanteensa. Kuitenkin jos ei mitenkään kykene tajuamaan että meillä on omat intressimme, ei minultakaan irtoa paljon sympatiaa.

Sees

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.02.2011 09:03

Niin kyse on erilaisista kansallisista identiteeteistä. Joku yhdistää oman taustansa perusteella sujuvasti sisusuomalaisuuden ja kulttuuriranskalaisuuden ja sntyy taas uusi suomalainen identiteetti, joka on ok - muttei tietenkään voi olla ainoa.

Kun pakollisen ruotsin katoamisen myötä päästään hiukan vapauttamaan ilmapiiriä täällä, erilaisten identiteettien rinnakkainelo käy ehkä helpommaksi ja hyödyttää kaikkia.

Erehdyin jatkamaan yhtä keskustelua HBL:ssä ja ihmettelen edelleen tilanteen jähmeyttä. Keskustelijoita ei ole kovin paljon, mutta aina vain toistuu ajatus, että koulussa nyt mikä tahansa voi olla pakko kun kerran pakkolaitoksessa ollaan ;) ja että varsinainen syy pakollisen ruotsin poistamiseen on viha ruotsia kohtaan, koska mitään järkevää syytä ei ole vapaaehtoiselle ruotsille esitetty. Ja kun joku noita syitä esittää, niin eipä niihin vastata yhtään mitään, ei ainakaan mitään sellaista, mikä osoittaisi, että syitä on jaksettu edes lukea.

Nationalismistahan tässä on kyse. Se näkyy myös Lipposen, Ahtisaaren, Stubbin lausunnoista. Virkkunen on suojassa erilaisten virkamiesruotsia edellyttävien säännösten takana. "Ei sataan vuoteen" oli hauska kirjoitus toisaalla täällä. Siltähän se tuntuu.

Nähdäkseni ennen tai jälkeen vapaan kielivalinnan tarvitaan paljon keskustelua suomalaisuudesta ja oppilaiden erilaisuudesta. Molempien kohdalla meillä on merkillinen umpisolmu.

Hesari on valinnut olla uutisoimatta mitään kielivapauden tilanteesta. Moni näyttää nyt leikkivän kuollutta ja odottaa, että vaalit menisivät äkkiä ohi ilman muutoksia, jotka vaatisivat kielipolitiikkaan todellisia muutoksia.

Inger

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 26.02.2011 13:29

Eero, ja muut!
En pakkottaa suomalaisia opiskelemaan ranskaa, vaikka mukava olisi kun paikkakunnalla, missä asun olisi enemmään kielitaitoista väkeä.
Kuitenkin KUNNIOITAN Suomea, ja suomalaisuutta. Ja opin sujuvasti suomea, ja puhun suomea!
Mutta halusin Suomen kielipolitiikkaa samalla tavalla kun on Svetsissä. Eli kantonit.
Ei kukaan pakottaisi suomalaisia puhumaan ranskaa!! Vaan olisi Suomessa ranskankielliset palvelut ranskalaisille, belgialaisille, ja " meikkäläisille" mahdollisuus opiskella lukiot, korkeat koulut, yliopistot omalalla äidinkielellä. Saada palvellua omalla äidiinkielellä. Ja hualusin kannustaa maahanmuuttoa Ranskasta ja Beneluxin maista, ja haluan Suomeen lisää ja lisää ja lisää ranskalaisia, ja omat kantonit, koulut, palvelut! Samaa kun Svetsi.
Myös se, että ranskalainen kulttuuri leviää Suomessa. Kuten juoma ja ruoka-kulttuuri, ja tieto historiasta.

Eero Nevalainen
Viesti:

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.02.2011 14:54

En nyt jaksa ottaa enää mitään kantaa tuohon ranskalaisuusasiaan, se on aika epärelevantti asia tämän foorumin kannalta. Toki kannatan vapaata kielivalintaa myös esimerkiksi ranskan ja ruotsin välillä, jokainen sitten kokekoon asian miten tahtoo ja vetäköön itse johtopäätöksensä.
Sees kirjoitti: Erehdyin jatkamaan yhtä keskustelua HBL:ssä ja ihmettelen edelleen tilanteen jähmeyttä. Keskustelijoita ei ole kovin paljon, mutta aina vain toistuu ajatus, että koulussa nyt mikä tahansa voi olla pakko kun kerran pakkolaitoksessa ollaan ;) ja että varsinainen syy pakollisen ruotsin poistamiseen on viha ruotsia kohtaan, koska mitään järkevää syytä ei ole vapaaehtoiselle ruotsille esitetty. Ja kun joku noita syitä esittää, niin eipä niihin vastata yhtään mitään, ei ainakaan mitään sellaista, mikä osoittaisi, että syitä on jaksettu edes lukea.
Onhan se hyvä että sinäkin todella pitkäpinnaisena tapauksena alat tajuta mikä on RKP-henkisen keskustelukupletin juoni ;) Propagandaan kuuluu tiettyjen iskulauseiden toisteleminen jatkuvasti, koska niistä sitten tulee tavallaan todempia ja vastustajan energia kulutetaan siihen, että he joutuvat koko ajan olemaan näennäisesti "puolustuskannalla" vaikka kyse on älyttömien argumenttien ruotimisesta ja auki purkamisesta kerta toisensa jälkeen ja henkilökohtaisten hyökkäysten torjumisesta -- t.s. joudumme perustelemaan, miksi emme ole laiskoja, tyhmiä, asennevammaisia...

Ja aina lähtökohtainen oletus on se, että pakkoruotsittaminen on jonkinlainen itsestäänselvä oletustila, jonka kumoaminen vaatii vahvoja argumentteja -- joita ei koskaan edes kuunnella, keskustelu viedään aina tilaisuuden tullen alkutilaan, ikään kuin mitään ei olisi koskaan sanottu. Jos turhaudut, se on sitten merkki sivistymättömyydestä.

Tämä tarkoittaa oleellisesti sitä, että pakkoruotsittajalla ja minulla ei oikeastaan ole mitään älyllistä yhteistä pohjaa käsitellä koko asiaa. Homma ratkeaa siis oikeastaan vain äänestämällä ja verkostoitumalla samanhenkisten ihmisten kanssa.

Sees

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.02.2011 17:01

Nevalainen, analyysisi on terävä ja valitettavasti näyttää olevan totta. Pelottavaa, että kyynisyys on niin oikeaan osuvaa tässä teemassa.

En pidä ajatuksesta, että suomenkieliset ja ruotsinkieliset ajatutuvat yhä kauemmas toisistaan. Täytyy olla jokin tapa purkaa tämä asetelma nopeasti ja päästä eteenpäin.

Katsotaan tietysti vaalit ensin - mutta kielipoliittisesti näyttää hiljenevän vaalien lähestyessä. Vain HBL keskusteluttaa enää teemasta ja siellähän keskustelut satavat RKP:n omaan laariin.

Vastaa Viestiin