Onko keskustelu yli kielirajan mahdollista? II

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jan-Erik Andelin

Re: Onko keskustelu yli kielirajan mahdollista? II

#106 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 14.02.2013 20:43

Jari Helispuro kirjoitti:huomataan, miksi A on täällä. Miksi ylipäätään kannattaa osallistua hänen kommentteihinsa. Ne eivät edusta edes maltillista suomenkielistä näkemystä, vaikka aluksi yritti ne siksi naamioidakin. Todellinen karva paljastui yllättävän aikaisessa vaiheessa. Hänet tänne lähettänyt varmasti on pettynyt.
Mitä sinä arvelet A:n tehtävän täällä olevan? Jakaa säätiörahaa YV-viestien avulla? Oikeasti? Niin kauan kun väitetään, että suomenruotsalaisilla on joku osallisuus tässä kielivalinta-asiassa, niin minä opin täällä hyödyllisiä asioita, kun toiset taas kyselevät minun mielipiteitäni ja kokemuksiani.

Sitten kun ryhdytte keskenänne päivittelemään miksei sinun puoluettasi äänestetty vielä enemmän, ja miksi kukaan perussuomalainen ei lähtenyt hallitukseen vaikkapa opetusministerin nöyrään tehtävään, tekemään näistä kielivalinta-asioista lopullisesti selvää, niin minulla ei ole siihen asiaan mitään lisättävää. Vapaa kielivalinta on nimenomaan suomenkielisten oma demokratian opinnäyte. Ihme, ettei mitään saada aikaan.

Jan-Erik Andelin

#107 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 14.02.2013 21:52

Ennen pakkoruotsi-keskusteluja en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään tvångsfinskasta, pakkosuomesta ainakaan minun korkeusasteillani Etelä-Suomessa. Eikä kukaan sellaista termiä käytä kuin mahdollisesti retoorisesti teikäläisten, pakkoa vastustavien kanssa.

rationalisti

#108 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 14.02.2013 21:57

Noustenmaa kirjoitti:
Jari Helispuro kirjoitti:
Kirjoitettu ja puhuttu ruotsin kielen käyttö.
Tässä on jo hieman koston tuntua.
Vapaakielivalinta minusta tarkoittaa myös vapautta käyttää haluamaansa kieltä.
Millä kielellä palveluja sitten on saatavissa ja missä on ihan oma juttunsa.
Komppaan Helispuroa kyllä tässä asiassa, mutta en tässä huomaa, että hän olisi rajoittamassa ihmisten laillisia harrastuksia ja itse en ainakaan ole sellaisella linjalla. Televisiossa olen nähnyt kuinka Helsingin seudulta löytyy Suomessa syntyneitä suomalaisnuoria, joilla on heikompi suomen kielen taito kuin tuntemillani Suomeen aikuisena muuttaneilla ulkomaalaisilla. Kun on niin hyvin eristäydytty ulkoisesta todellisuudesta ja eletty koko elämä alati kuivuvassa ankkalammessa, on sitä vaikeaa enää pistää muun kuin harrastuksen piikkiin. Mutta kuten tuossa yllä jo totesin; aivan vapaasti minun puolestani.

Tietenkään valtion kielipolitiikka ei saa perustua kostoon. Ruotsin kieli säilyköön Suomessa, jos on säilyäkseen, mutta sen on tapahduttava ilman suomalaisiin kohdistuvia pakkokeinoja (veroja, pakkoruotsia, jne).
Viimeksi muokannut rationalisti, 14.02.2013 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rationalisti

#109 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 14.02.2013 22:09

Jari Helispuro kirjoitti:Hyvä, että edes tässä vaiheessa huomataan, miksi A on täällä. Miksi ylipäätään kannattaa osallistua hänen kommentteihinsa. Ne eivät edusta edes maltillista suomenkielistä näkemystä, vaikka aluksi yritti ne siksi naamioidakin. Todellinen karva paljastui yllättävän aikaisessa vaiheessa. Hänet tänne lähettänyt varmasti on pettynyt.

Joudummeko kauankin odottelemaan aikaa, jolloin suomenkielinen voi keskustella suomenkielisten kanssa suomenkielisten asioista?
Mielestäni on hienoa, että joku 'vihollisten' leiristä on tullut tänne kertomaan vähän asiosta sieltä toisesta näkökulmasta käsin foorumille, jotka muutoin helposti kuihtuvat liian samanhenkisten henkilöiden kuoroharjoituksiksi. Harvoin törmää suruun, joka avoimesti myöntää kannattavansa vapaata kielivalintaa ja herra Andelinin rankimmatkin ruotsinkielisten puolustelut ansaitsisivat höpläläisiltä vain kritiikkiä. Kun vielä ottaa huomioon, ettei keskustelussa käytetty kieli ole välttämättä hänen parhaiten osaamansa kieli, voisi hänen kirjoituksiaan ehkä tulkita suopeammin kuin piru raamattua. Jos ei muuta, niin onhan se kiva nähdä, kuinka väärässä jopa maltillinenkin ruotsinkielinen, joka on vieläpä vapaan kielivalinnan kannattaja, on näin finn jävelin näkövinkkelistä katsottuna.

Jan-Erik Andelin

#110 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 14.02.2013 22:10

rationalisti kirjoitti:sen on tapahduttava ilman suomalaisiin kohdistuvia [...] veroja
Mistä me suomenruotsalaiset sitten maksaisimme veroja?

rationalisti

#111 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 14.02.2013 22:12

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
rationalisti kirjoitti:sen on tapahduttava ilman suomalaisiin kohdistuvia [...] veroja
Mistä me suomenruotsalaiset sitten maksaisimme veroja?
Samasta kuin muutkin? Terveydenhuollosta, infrasta, koulutuksesta, herrojen koplauksista... näitähän riittää.

mpartel

#112 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 15.02.2013 00:29

Tietystihän verovaroilla saa muun kuin suomenkielisiäkin palveluja tuottaa, kysynnän mukaan ja kohtuudella.

TK

#113 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 15.02.2013 00:44

Kun tuotetaan muunkielisiä kuin suomenkielisiä palveluja verovaroilla, niin silloin on kysynnän ja kohtuuden lisäksi erittäin tärkeää kysyä MITEN palveluja tuotetaan.

Jari Helispuro

#114 Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Helispuro » 15.02.2013 07:17

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Jari Helispuro kirjoitti:huomataan, miksi A on täällä. Miksi ylipäätään kannattaa osallistua hänen kommentteihinsa. Ne eivät edusta edes maltillista suomenkielistä näkemystä, vaikka aluksi yritti ne siksi naamioidakin. Todellinen karva paljastui yllättävän aikaisessa vaiheessa. Hänet tänne lähettänyt varmasti on pettynyt.
Mitä sinä arvelet A:n tehtävän täällä olevan? Jakaa säätiörahaa YV-viestien avulla? Oikeasti? Niin kauan kun väitetään, että suomenruotsalaisilla on joku osallisuus tässä kielivalinta-asiassa, niin minä opin täällä hyödyllisiä asioita, kun toiset taas kyselevät minun mielipiteitäni ja kokemuksiani.

Sitten kun ryhdytte keskenänne päivittelemään miksei sinun puoluettasi äänestetty vielä enemmän, ja miksi kukaan perussuomalainen ei lähtenyt hallitukseen vaikkapa opetusministerin nöyrään tehtävään, tekemään näistä kielivalinta-asioista lopullisesti selvää, niin minulla ei ole siihen asiaan mitään lisättävää. Vapaa kielivalinta on nimenomaan suomenkielisten oma demokratian opinnäyte. Ihme, ettei mitään saada aikaan.
"Niin kauan kun väitetään, että suomenruotsalaisilla on joku osallisuus tässä kielivalinta-asiassa, niin minä opin täällä hyödyllisiä asioita, kun toiset taas kyselevät minun mielipiteitäni ja kokemuksiani."
Miksi ei väitettäisikään? Mutta miksi suomenruotsalaiset määrittelevät suomenkielisten asioita, on aika hämmentävää. Hienoa, jos pystyt keräämään kokemuksiasi ja ehkäpä viet terveisiä eteenpäin, vaikka sinne Magman suuntaan. Sillä tuskin on kuitenkaan mitään vaikutusta mihinkään.

"Sitten kun ryhdytte keskenänne päivittelemään miksei sinun puoluettasi äänestetty vielä enemmän--" Arvaa vaan kuinka paljon enemmän päivittelevät vihreät, kd, vas ym! Ehkä ovat liikaa kiinni ruotsissa? Tosin täytyy muistaa että vaaleissa ei äänestetä koskaan jonkin yhden asian vuoksi vaan ehdokkaan valintaan on monia syitä. Olen paljon nähnyt vastaavia heittoja että kansa on valinnut edustajansa jne.

"--miksi kukaan perussuomalainen ei lähtenyt hallitukseen--" Syyn tiedät, ja minusta osittain olikin harmillinen ratkaisu, joskin siinä tilanteessa oikea.

"Vapaa kielivalinta on nimenomaan suomenkielisten oma demokratian opinnäyte." Näin on. Heti kun se saadaan toimimaan. Onko sinusta demokraattista lain valmisteluun perustettavien työryhmien kokoonpano?

Jan-Erik Andelin

#115 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 15.02.2013 08:35

Jos olet ymmärtänyt, että voin viedä terveisiä täältä jonnekin muiden ihmisten pohdiskeltavaksi on jo paljon voitettu.

Sees

#116 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 16.02.2013 07:33

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Jos olet ymmärtänyt, että voin viedä terveisiä täältä jonnekin muiden ihmisten pohdiskeltavaksi on jo paljon voitettu.
Terveisinä: Älkää nyt enää ainakaan lobatko yo-tutkintoon Ahtisaaripaperin kolmen pakollisen kielikokeen mallia.

Toive on tässä esitetty koko folktinget/RKP-verkostolle, joka on Ahtisaaripaperin aikanaan tilannut omien intressiensä pohjalta.

On aika pysäyttää Ahtisaripaperi, jota ei olisi koskaan pitänyt edes tilata. Se on kääntänyt kielikeskustelussa uuden surullisen luvun.

Vastaa Viestiin