Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
masa
Viestit: 205
Liittynyt: 05.04.2013 18:58

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja masa » 10.10.2013 07:45

Sen sijaan Kypros voisi ottaa mallia Suomesta. Kreikankielisille pakkoturkki ja turkinkielisille pakkokreikka.
Mainio ajatus, tuon kun Tuomioja kävisi esittämässä Ankarassa ja Ateenassa :) Perustelisi vielä Suomen ratkaisulla: Suomessa 95% kansasta
joutuu opettelemaan 5% vähemmistön kielen. 5% vähemmistö tosin osaa 95% enemmistön kielen ja kansasta yli 70% (eli n .74%:a 95%:n enemmistöstä) vastustaa järjestelyä, mutta mitä sitten: 5% vähemmistö on tyytyväinen :D

Saataspa pakkoruotsiongelma kansainväliseen keskusteluun :lol:

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.10.2013 09:38

Jaskalle riittää töitä ;)

Itä-Suomessa pakollisen ruotsin eteen tehdään näköjään kouluissa hurjaa propagandaa, sillä taas viisi nuorta naista lukiosta kirjoittaa yleisönosastoon pakkoruotsin puolesta:

http://www.ita-savo.fi/mielipide/lukijo ... tsia-74343

"--- valinta tulisi tehdä 7. luokalle mentäessä eli 13-vuotiaana. Ketään sen ikäistä ei voi velvoittaa päättämään tulevaisuudestaan.

Ratkaisu vaikuttaa myös ammatinvalintaan. Jos nuori ei ole lukenut ruotsia aikaisemmin, ei hän voi hakeutua kolmannen asteen oppilaitokseen, sillä siellä tulee suorittaa pakollinen virkamiesruotsi. Jotkut voisivat ehdottaa virkamiesruotsin poistamista kokonaan, mutta se olisi iso menoerä valtiolle, sillä sen vuoksi Suomen koulutusjärjestelmä jouduttaisiin uudistamaan.

--- Viime kesänä eräs lukiomme opiskelijoista työskenteli paikallisessa kahvilassa, jossa hän palveli ruotsinkielisiä asiakkaita ruotsiksi.

Ruotsi on Suomen virallinen kieli, joten eikö ole rasistista ruotsin kieltä kohtaan muuttaa se vapaaehtoiseksi, kun suomi on edelleen kaikille pakollinen kieli?

Sitä paitsi jos itäsuomalaiset saisivat valita venäjän, annettaisiinko pohjoissuomalaisille mahdollisuus valita saame ja eteläsuomalaisille viro? Mitä keskisuomalaiset voisivat valita?

Jos annamme venäjän ruotsin vaihtoehdoksi, alkaa tulevaisuudessa tulla muitakin vaihtoehtoja. Ongelma on rinnastettavissa englantiin ja suomeen. Englanti on nykypäivänä yhä enenevissä määrin työkieli ja suomi arkikieli. Kumpaakaan ei silti aiota vapaaehtoistaa. [NRR - en ymmärrä, mikä tässä on ongelma?]

Kirjoittajien mukaan ruotsin ja venäjän valinnaistamisen puolesta puhuu myös se, ettei nuoren tarvitsisi opiskella turhaa ainetta. Ei nuorena voi tietää, mikä on turhaa ja mikä ei.

--- lukion tavoite on taata jatko-opintomahdollisuudet ja olla yleissivistävä.

Ruotsin kieltä ei ole enää pakko kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa. Se on mielestämme tarpeeksi suuri helpotus ruotsin opintoihin. Se riittäköön!"


Voi hurjaa, mikä perustelemattomuuden huippu - ja tämäkin kirjoitus on taatusti kulkenut opettajien hyväksyvien silmien ohi...

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 10.10.2013 10:41

Sitä toivoisi, että asiaan kantaa ottavat ihmiset vaivautuisivat edes googlettamaan sanalla "pakkoruotsi" nähdäkseen, mitä aiheesta on keskusteltu... Minua ainakin hävettäisi sörkkiä asioita, joista en mitään tiedä, jos tieto olisi ollut nopean haun päässä. Sitä kutsutaan älylliseksi laiskuudeksi.

Ei tytöillä ollut yhtään uutta eikä todellista argumenttia, sen sijaan aika paljon virhetulkintoja ja ohipuhetta:
- Ei virkamiesruotsin vaatimuksen poistaminen vaadi koulutusjärjestelmän muuttamista.
- "Tarpeella" (voi palvella asiakkaita näiden omalla kielellä) voi perustella monen muunkin kielen pakkoa kuin ruotsin.
- Pakkosuomen tilanne tulee tietysti myös arvioida samalla rykäisyllä kuin pakkoruotsin; rasismista tuskin kuitenkaan voidaan perustellusti puhua, vaikken itsekään kannata Suomen virallista yksikielistämistä.
- Kirjoittajat tuntuvat luulevan, että Suomessa on pakkoenglantikin: "Englanti on nykypäivänä yhä enenevissä määrin työkieli ja suomi arkikieli. Kumpaakaan ei silti aiota vapaaehtoistaa."
- "Ei nuorena voi tietää, mikä on turhaa ja mikä ei" - silti nuorena on mm. valittava ammattinsa, vaikkei tiedä, tuleeko siinä viihtymään. Eikö vieraan kielen valitseminen ole kuitenkin pienempi asia?
- "Kouluissa ja oppilaitoksissa opetetaan monia sellaisia reaaliaineita, joista ei ole kaikille suoraa hyötyä" - vieraat kielet saa normaalisti valita itse; miksi näistä ruotsi on pakollinen koko Suomessa?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.10.2013 11:10

Jaska kirjoitti:Sitä toivoisi, että asiaan kantaa ottavat ihmiset vaivautuisivat edes googlettamaan sanalla "pakkoruotsi" nähdäkseen, mitä aiheesta on keskusteltu... Minua ainakin hävettäisi sörkkiä asioita, joista en mitään tiedä, jos tieto olisi ollut nopean haun päässä. Sitä kutsutaan älylliseksi laiskuudeksi.---
Niin. Minun myötätuntoni on kuitenkin osittain näiden nuorten olentojen puolella. He ovat vaativassa suomalaisessa koulutusputkessa, joka on saanut kiitosta ympäri maailmaa. Heille on vakuutettu, että koulun tavoitteena on antaa heille valmiudet ottaa paikkansa yhteiskunnan kantavina voimina. He luottavat siihen, että heitä jatkuvasti ohjataan yhä laadukkaampaan ajatteluun. - Mihin he voisivat valittaa?

masa
Viestit: 205
Liittynyt: 05.04.2013 18:58

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja masa » 10.10.2013 12:17

Onkohan Kim Jong-il ymmärtänyt hakea kotoisten ammattilaisiemme ohjeita sille, miten kansan mielipiteisiin todella vaikutetaan :D

Göbbels olisi taatusti kateellinen :lol:

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.10.2013 12:50

Enbuske kysyi Biaudetilta, että eikö vapaus valita kielet olisi hyvä asia ja Biaudet vastasi: "Ei se ole vapautta, että vapautetaan tiedosta."

Meidän koulumme vapauttaa oppilaat loogisesta ajattelusta!

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.10.2013 18:02

Mikä siinä muuten on että juuri tytöt ja/tai nuoret naiset ovat niin alttiita tälle, että opetellaan liturgia ja sitten tärkeänä toistellaan sitä, kun se tekee niin fiksuksi? Siis onko tässä oikeasti kyse jostain mukautuvaisuudesta ja "tottelevaisuudesta" -- en tosiaan halua olla sovinisti mutta tytöthän tunnetusti tekevät mieluummin "mitä käsketään" koska siitä saa kehuja...

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2013 20:53

Eero Nevalainen kirjoitti:Mikä siinä muuten on että juuri tytöt ja/tai nuoret naiset ovat niin alttiita tälle, että opetellaan liturgia ja sitten tärkeänä toistellaan sitä, kun se tekee niin fiksuksi?
Odotan Jaskan analyysiä opitusta typeryydestä.

Ajattelen, että nuoret koulussa menestyvät leidit eivät vielä omaa riittävästi elämänkokemusta ymmärtääkseen, miten nimenomaan koululahjakkuudeksi nimetty lahjakkuuden laji voi tehdä ihmisestä tyhmän!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2013 21:13

Tässä on muuten menossa oleva kurssiblogi kasvatustieteessä, jossa kaksikieliset leidit kysyvät, pitäisikö pakkoruotsi poistaa, eikä kukaan vastaa kyllä:

http://blogs.helsinki.fi/p5kohti-tutkiv ... eksimista/

Sen sijaan leidit ymmärtävät pakkoa näin:

"Pakkotervehtimistä toivoisin yliopistoon. Toivoisin, että tämä aloite menisi rehtorille ja hän määräisi: Hoi suomalaiset! olemme kansainvälistyneet, herätkää: moi, huomenta, päivää… hymy ? Liikaa aivan liikaa. --- Kieli on koko kehossa – ”pakko olla”. Ei minun sisällä muuten soisi ruotsinkieli, vaikka en voi sanoa sitä osaavaani. Vietin 3 ensimmäistä elinvuotta skandinaavisessa yhteisössä maailmalla – ja jatkossa Turussa oli ruotsinkieli lähempänä… vaiko sukujuurien geenijälissä tuo muistijälki olisi?"

"Se, miten suomenkieliset suhtautvat ruotsi kieleen, riippuu myös siitä, millainen kuva heillä on suomenruotsalaisista ja heidän osastaan Suomen historiassa. Tätä kuvaa muodostaa ja muokkaa koulu, tiedekirjat, kirjallisuus, elokuvat, sukulaiset, yleinen mielipide jne. Kuulin tutkimuksesta, jossa verrattiin kahta kirjasarjaa Suomen historiasta; suomenkielistä ja ruotsinkielistä. Kuvat, mitkä lukija niistä sai, olivat aivan erilaiset – johtuen siitä, että käsitykset siitä, millainen on Suomen historia, poikkesivat suuresti toisistaan. Tämä on mieleistäni seikka, joka kannattaa pitää mielessä, kun tämä keskustelu käy kuumana. Kyse ei ole pelkästään kielestä."

"Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, joten jollei lainsäädäntöä muuteta, ei ruotsin kieltä voida poistaa opetuksesta eikä se voi olla valinnainen aine.
Toisaalta en ymmärrä ollenkaan, miksi puhutaan pakkoruotsista eihän puhuta pakkomatematiikasta, pakkoliikunnasta eikä pakkobiologiasta. Kun käytetään sanaa ”pakko” siihen tulee aina negatiivinen sävy. --- Ehdottomasi opetusmenetelmä filmien katselusta ja musiikin käytöstä opetuksessa sekä kulttuurinen näkokulma varmaankin motivoisi opiskeluun paremmin. Voisihan yliopistollakin olla joitain ruotsinkielisiä kirjoja ”pakkolukemisena” ettei kaikki vieraskielinen olisi vain englanniksi. Ihan vaikka yleissivistysnäkökulmasta. Kun olin kielikeskuksen ruotsin kurssilla, det var jätteroligt. Haluan oppia sitä lisää, jos vaikka jonain päivänä rohkaistuisin puhumaankin sitä. Vastaus kysymykseesi : en kannata ruotsin poistamista kouluista enkä yliopistoista enkä muistakaan oppilaitoksista."

"Vårt språksituation är så gott som unik i Finland och därför borde vår språkundervisning också vara unik! :)"

Eli Suomen kielitilanne on uniikki ja siksi meidän kieltenopetuksemmekin tulee olla uniikki (tämä olikin uusi pakkoruotsin puolustuslaulu).

Tarve löytää pakolle merkityksiä ja parannuksia on kova.

Joku voisi kokeilla, saako ulkopuolinen kommentoida...

(no nyt on akateemisten leidien sopuisaan seuraan saatu muutama kriittinen ääni)

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.10.2013 21:51

NRR kirjoitti: Ajattelen, että nuoret koulussa menestyvät leidit eivät vielä omaa riittävästi elämänkokemusta ymmärtääkseen, miten nimenomaan koululahjakkuudeksi nimetty lahjakkuuden laji voi tehdä ihmisestä tyhmän!
Itse kun olin koululahjakas ja kieltämättä aika verbaalisesti taitava niin muistelen että itse olin aina yläasteelle asti "väittelijänä" lähinnä jonkinlainen tuommoinen "itsenäisesti ajatteleva tyttö" -- tavoitteena oli voittaa retorisilla keinoilla ja toista kyseenalaistamalla.

Sitten kun aloin tosissani opettelemaan matikkaa niin koko ajattelun tyyli muuttui. Ehkä pakkomatematiikkaa pitäisi olla enemmän.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2013 22:08

Eero Nevalainen kirjoitti:Ehkä pakkomatematiikkaa pitäisi olla enemmän.
Tai ohjelmointia :)

Mutta en haluaisi pilata kahta elämäni suurta rakkautta pakottamalla niitä muille. Tärkeää olisi se, että media ja poliitikot antavat ihmisille mallia siitä, miten kriittinen ja luova ajattelu kulkevat käsi kädessä. Ihmiset ovat lopen kyllästyneitä liturgioihin, se näkyy politiikan ja tiedonvälityksen arvostuksen laskuna.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2013 22:41

Jäin pohtimaan tuota leidien akateemista pohdintablogia. Sieltä puuttui pohdinta. Oli jopa viitattu pakkoruotsi.net -sivustoon, jolta kättelyssä olisi löytynyt mm. tämä:

"Pakkoruotsin kannattajilla on ajattelussaan kolme olennaisesta virhettä:
– Ei eroteta mielipiteitä ja perusteluja toisistaan. Mielipide että ruotsin pitää olla pakollinen, ei kumoa mielipidettä, että ruotsin ei pidä olla pakollinen. Ruotsin kielen pakottaminen kansalaisille vaatii rationaaliset perustelut.
– Ei eroteta tukemista ja pakottamista toisistaan. Ruotsin kielen tarve sekä ruotsin aseman ylläpitäminen Suomessa vaativat tukemista. Pakottaminen ja tukeminen ovat kaksi eri asiaa.
– Ei eroteta viranomaisia ja yksilöitä toisistaan. Ruotsinkieliset palvelut kuuluvat viranomaisten vastuulle, eivät yksilöiden vastuulle."


Silti leidit jatkavat tasolla, jolla ollaan ihan irti maasta. Ensin kerrotaan, että 50 000 nimeä on kerätty ja eduskuntakin joutuu hommiin. Sitten vain heitetään, että moni pitää silti ruotsintaitoa rikkautena ja päädytäänkin pohtimaan, mikä ruotsinopetuksessa kenties on pielessä. Puuttuuko kulttuuri, filmit, musiikki? Ja sitten ohjataan ihmiset aiheeseen kysymällä: "Millaisia kokemuksia teillä on ruotsinkielen opiskelusta? Pitäisikö teidän mielestänne pakkoruotsi poistaa?"

Oikein tiukasti ankkuroidaan tuleva keskustelu tunnetasolle. Miksi?

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.10.2013 22:59

NRR kirjoitti:Jäin pohtimaan tuota leidien akateemista pohdintablogia. Sieltä puuttui pohdinta.
Aivan samoin kuin virallisessa keskustelussa pakkoruotsista puuttuu keskustelu (näin lähes kaikissa "paneeleissa") ja itsenäisestä ajattelusta puuttuu itsenäinen ajattelu.

Sanoja käytetään täysin irrallaan merkityksistä, tyhjänä helinänä, joskus jopa täysin päinvastoin kuin voisit alkujaan objektiivisena tarkkailijana olettaa.

Tämä on jotenkin hyvin puhdasoppisesti orwellilainen kuvio... kyse ei ole opitusta avuttomuudesta tai muustakaan, vaan oppikirjan mukaisesta propagandan vaikutuksesta.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.10.2013 23:09

Eero Nevalainen kirjoitti:Tämä on jotenkin hyvin puhdasoppisesti orwellilainen kuvio... kyse ei ole opitusta avuttomuudesta tai muustakaan, vaan oppikirjan mukaisesta propagandan vaikutuksesta.
Ja siksi ihmiset eivät edes herää epäilemään itseään toistellessaan liturgiaa vaan ovat tavattoman tyytyväisiä itseensä ja projisoivat "väärä asenne, ikävä ihminen" -periaatteella kaiken pahan historiattomuudesta ja juurettomuudesta rasismiin niihin, jotka muistuttavat todellisuudesta.

Mutta mutta. Nämä ihmiset blogissa, josta puhumme, opiskelevat kasvatustiedettä yliopistolla. Heille olisi jo pitänyt tarjota työvälineet oman alansa keskeisten ongelmien sanoittamiseen ja pohtimiseen!

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 13.10.2013 13:59

NRR kirjoitti:
Eero Nevalainen kirjoitti:Tämä on jotenkin hyvin puhdasoppisesti orwellilainen kuvio... kyse ei ole opitusta avuttomuudesta tai muustakaan, vaan oppikirjan mukaisesta propagandan vaikutuksesta.
Ja siksi ihmiset eivät edes herää epäilemään itseään toistellessaan liturgiaa vaan ovat tavattoman tyytyväisiä itseensä ja projisoivat "väärä asenne, ikävä ihminen" -periaatteella kaiken pahan historiattomuudesta ja juurettomuudesta rasismiin niihin, jotka muistuttavat todellisuudesta.

Mutta mutta. Nämä ihmiset blogissa, josta puhumme, opiskelevat kasvatustiedettä yliopistolla. Heille olisi jo pitänyt tarjota työvälineet oman alansa keskeisten ongelmien sanoittamiseen ja pohtimiseen!
Suomalaisista on onnistuttu kasvattamaan jonkinlaisia pikkusaksalaisia, joilla ei ole omaa ajattelua.
Pikku esimerkki siitä saatiin Stockmannin "ilmapallojupakassa" ja toisaalta Hautalan tapauksessa,
jossa poliitikko ajoi räikeästi lähipiirinsä etua ja käytti valtaa ja uhkailuja, jotta alamainen saatiin kuriin!

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151802692509822

Tuli vielä mieleen Radio Puheen ohjelma salaliitoista..

Siellä tuli esiin käsite VALTALIITTO!

Pakkoruotsitus on valtaliitto puhtaimmillaan!
Trendinluonti, selkääntaputtelu, media

http://areena.yle.fi/radio/2031311/#/play

Vastaa Viestiin