JVL: "suomen kieli ei ole itsenäinen kieli"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
jaakko40

Re: JVL: "suomen kieli ei ole itsenäinen kieli"

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja jaakko40 » 12.08.2013 01:10

Hejjaa fria språkval!

Vapaan ihmisen vapaa identiteetti, sano Robin Hood

riippumatto

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja riippumatto » 12.08.2013 09:02

Vapaamielinen kirjoitti: Identiteetti on siis paljon muuta kuin pelkkä kieli, vaikka täällä fanaatikkojen keskuudessa voikin tuntua siltä että kieli yksinään määrittää yksilön identiteetin.
Voisitko sanoa tuon myös pakkoruotsittajille? Yksi heidän argumenteistaan on, että suomenruotsalaisten identiteetti kärsii pakkoruotsin poistamisisesta. Eräässä nettikeskustelussa yksi pakkoruotsia puolustava suomenruotsalainen myönsi, että ruotsin kielen aseman/pakkoruotsin säilyminen on hänelle identiteettikysymys, eikä hänelle ole väliä onko pakkoruotsissa järkeä vai ei. Toinen suomenruotsalainen sanoi, että jos pakkoruotsi poistuu, hän ei enää tuntisi itseään suomalaiseksi eikä ruotsalaiseksi, eikä hänellä olisi enää kotimaata.

Pakkoruotsin poistuminen ilmeisesti aiheuttaisi joillekin suomenruotsalaisille identiteettikriisin (tai niin he ainakin pelkäävät) ja siksi he tekevät vimmatusti töitä pakkoruotsin säilyttämiseksi.

Vapaamielinen

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Vapaamielinen » 12.08.2013 09:20

riippumatto kirjoitti:
Vapaamielinen kirjoitti: Identiteetti on siis paljon muuta kuin pelkkä kieli, vaikka täällä fanaatikkojen keskuudessa voikin tuntua siltä että kieli yksinään määrittää yksilön identiteetin.
Voisitko sanoa tuon myös pakkoruotsittajille? Yksi heidän argumenteistaan on, että suomenruotsalaisten identiteetti kärsii pakkoruotsin poistamisisesta.
Noniin, ja pakkosuomen kannattajat sanovat että ruotsinkieli vähentää heidän identiteettiään. Jälleen, kiihkoilu on samaa, ainoastaan kieli eri.

JV Lehtonen

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 12.08.2013 09:35

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Olen tässä Vapaamielisen kanssa samaa mieltä. Minusta on turha lietsoa jonkinlaista ideaa siitä, että pakollinen ruotsi loukkaa ja muokkaa suomalaista identiteettiä jollakin tapaa siinä suhteellisen vaatimattomassa muodossa, jossa se kouluopinnoissa tulee vastaan. Eikö jokainen ihminen luo identiteettiään itse, monesta eri komponenteistä, asioista johon hän luottaa ja asioista johon hän ottaa etäisyyttä? Tästä olenkin Eero Nevalaisen kanssa ollut monesti eri mieltä siitä, että pitääkö sitä identiteettiä oikein valtiolta pyytää? Oletatteko oikeasti, että nämä 50 000+, jotka ovat kansalaisaloitteen takana omaavat jotenkin samanlaisen identiteetin?

Omaan identiteettiini kuuluu ilmeisesti aika vahvasti demokraatti-komponentti, ja sitten ehkä hieman heikompana tämä suomenruotsalaisuusidentiteetti, joten voin hyvin onnitella 50 000:stä kerätystä nimestä. Se on hieno kansalaissaavutus: onneksi olkoon! Hyvä, että tämä kouluruotsiasia punnitaan vielä kerran siellä salissa.
Juridiikassa jo rikoksen "YRITYS on rangaistava".

Valtio YRITTÄÄ peukaloida identiteettiäni "kaksikieliseksi" pakottamalla minulle ruotsikomponenttia.
Se ei onnistu siinä, koska minä olen vahva persoona enkä antaudu aivopesulle.

Valtio peukaloi identiteettiäni minulta lupaa kysymättä, vastoin tahtoani.

Punk-festivaalilla keräsin lukuisia allekirjoituksia juuri tällä perusteella:

valtio ei saa peukaloida kansalaisen identiteettiä!

Vapaamielinen

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Vapaamielinen » 12.08.2013 09:39

Vai peukaloi valtio luvatta sinun identiteettiä :lol:
Pakkosuomettajien argumentaatio on välillä kovin tunnepitoista ja abstraktia. :) Ette eroa mitenkään niistä pakkoruotsittajista, jotka sanovat että pakkoruotsi määrittää heidän identiteetin.
Kiihkoilu on samaa mutta eri kielellä.

Hannu Koho

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 12.08.2013 09:55

Vapaamielinen kirjoitti:Vai peukaloi valtio luvatta sinun identiteettiä :lol:
Pakkosuomettajien argumentaatio on välillä kovin tunnepitoista ja abstraktia. :) Ette eroa mitenkään niistä pakkoruotsittajista, jotka sanovat että pakkoruotsi määrittää heidän identiteetin.
Kiihkoilu on samaa mutta eri kielellä.
Valtio on useammankin poliitikon suulla perustellut ruotsin pakko-opetusta sanoen ruotsin "kuuluvan jokaisen suomalaisen identiteettiin". Paavo Lipponen, Jyrki Katainen, Henrik Lax...
Minua ainakin loukkaa että "ylhäältäpäin" yritetään väittää identiteettiini kuuluvan jotain itselleni vierasta. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen maininta yksilön oikeudesta määritellä itse identiteettinsä on usein näissä keskusteluissa mainittu. Meidän poliittiselle johdollemme se liittyy kuitenkin ihan muiden maiden asioihin?

Onko tuo sinun nimimerkkisi muuten sarkasmia?

Vapaamielinen

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Vapaamielinen » 12.08.2013 09:59

Hannu Koho kirjoitti: Minua ainakin loukkaa että "ylhäältäpäin" yritetään väittää identiteettiini kuuluvan jotain itselleni vierasta. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen maininta yksilön oikeudesta määritellä itse identiteettinsä on usein näissä keskusteluissa mainittu.
Jep, juuri siksi kummastelen myös sitä, miksi pakkosuomettajat haluavat vahvistaa suomalaisten identiteettiä lainsäädännönkautta. Ihmisethän määrittävät itse identiteettinsä.
Onko tuo sinun nimimerkkisi muuten sarkasmia
Ei ollenkaan.

Hannu Koho

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 12.08.2013 10:37

Vapaamielinen kirjoitti:
Jep, juuri siksi kummastelen myös sitä, miksi pakkosuomettajat haluavat vahvistaa suomalaisten identiteettiä lainsäädännönkautta. Ihmisethän määrittävät itse identiteettinsä.
[/quote]

Tuo on jo niin vierasta tekstiä, että voitko antaa jonkun lainauksen, linkin tms. esimerkin, mihin tuo liittyy?

Jan-Erik Andelin

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 12.08.2013 11:09

JV Lehtonen kirjoitti:Punk-festivaalilla keräsin lukuisia allekirjoituksia juuri tällä perusteella: valtio ei saa peukaloida kansalaisen identiteettiä!
Aivan, kauppakorkeakoulun edustalla kannattaa kerätä nimiä teemalla "ruotsia tarvitsee liike-elämässä vähemmän kuin Euroopan muita kieliä", Nurmeksessa teemalla "ei sitä kieltä täällä koskaan tarvitse" ja lukiolaisten keskuudessa teemalla "en usko tällä olevan koskaan olevan minulle mitään hytöyä" ja - punkkareiden festareilla tietysti teemalla "valtio ei saisi puuttua meikäläisen identiteettiin":

Mutta vapaan kielivalinnan yleinen teema ei voi olla se, että 50 000 ihmisen sielua, identiteettiä, olemusta on nyt niin loukattu, että tämä asia pitää korjata. Sen ympärillä ei voikaan syntyä mitään järjellistä tai loogista keskustelua.

Tietysti samalla tavalla jotkut ruotsin kielen kannattajat sekoittavat identiteettikysymykset, palveluntarpeet ja historian jne., mutta ei ole mikään puolustus että kansan enemmistön pitäisi tehdä samoin, varsinkaan kun se on 20-kertaisesti suurempi, ja näin ollen varmaan myös monisäikeisempi.

JV Lehtonen

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 12.08.2013 12:06

Tämä vapaa valinta on pieni kysymys ja se voidaan ratkaista pienenä kysymyksenä-
Siitä kuitenkin väännetään väkisin elämää suurempi kysymys.
Minä mukaudun kulloisenkiin vääntöön.

Eli: Onko tämä pieni vai iso kysymys ? Valinta on teidän.
Jos tämä on pieni kysymys, antakaa suomalaisten valita se kieli.

Jos tämä on iso kysymys, olen valmis jatkamaan debattia seuraavat 20 vuotta.

Siis kumpi tämä on ?

Eero Nevalainen
Viesti:

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 12.08.2013 14:00

JV Lehtonen kirjoitti: Siis kumpi tämä on ?
Et nyt oikein ymmärrä. Sen pitää olla meille pieni kysymys ja heille se saa olla valtavan iso kysymys. Heidän maailmansa suurinpiirtein kaatuu jos ruotsiin ei identifioiduta -- siis kyllä, nimenomaan identifioiduta -- oikein, ja toisaalta meidän pitää olla täysin välinpitämättömiä sitten sen suhteen kun pääsemme toteuttamaan tätä vaatimusta, koska toisaalta meillä ei voi olla intressejä tämän asian suhteen. 8-)

JV Lehtonen

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 12.08.2013 14:42

Kiitos selvennyksestä. Nyt minä alan ymmärtää sinun ajatuksenjuoksuasi..

Keskustelu pitäisi käydä jossain koululuokassa apuna paljon kyniä ja kilometri rautalankaa..
ja mahdollisuus katsella kasvonilmeitä ;-)

riippumatto

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja riippumatto » 12.08.2013 15:30

Vapaamielinen kirjoitti:
Hannu Koho kirjoitti: Minua ainakin loukkaa että "ylhäältäpäin" yritetään väittää identiteettiini kuuluvan jotain itselleni vierasta. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen maininta yksilön oikeudesta määritellä itse identiteettinsä on usein näissä keskusteluissa mainittu.
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että kuinka monta prosenttia mielestäsi pakkoruotsin vastustajista on "pakkosuomettajia"? Oletko pakkoruotsin vastustajien mielipiteitä vastaan vai vain pakkosuomen puolustajien?

Minusta nimittäin vaikuttaa siltä, että suurimmalle osalle pakkoruotsin vastustajista sopii pakkosuomen poistaminen samalla kun pakkoruotsi poistetaan.

Vastaa Viestiin