Folktingetin TÄRKEIN TEHTÄVÄ?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Folktingetin TÄRKEIN TEHTÄVÄ?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.01.2012 11:06

Yhä voimakkaammin ruotsinkieliset väittävät, ettei pakollinen ruotsi ole heidän käsissään. Kuitenkin, kun Folktingetin uutta puheenjohtajaa Gestriniä haastateltiin taannoin HBL:ssä, hän nosti erityisesti esiin uuden kielistrategian.

http://hbl.fi/nyheter/2011-09-03/hon-fa ... fortlevnad

"Folktingets viktigaste uppgift just nu är enligt Gestrin att påskynda den nationella språkstrategin. Den måste beakta utredningar och rapporter som president Martti Ahtisaari, Utbildningsstyrelsen och Magma tagit fram och som visar på nyttan av tidigarelagd skolsvenska, svenska som tillgängligt A2-språk i alla kommuner och en studentexamen som förutsätter att man skriver modersmålet plus två valfria språk. Arbetet brådskar."

käännös: Folktingetin TÄRKEIN TEHTÄVÄ juuri nyt Gestrinin mukaan on kiirehtiä kansallista kielistrategiaa. Siinä täytyy huomioida Ahtisaaren, opetushallituksen ja Magman raportit ja selvitykset, jotka osoittavat ne hyödyt, joita tuovat AIKAISTETTU KOULURUOTSI, kaikille tarjolla oleva A2-ruotsi sekä PAKOLLINEN KOLMAS YO-KIELIKOE, missä kirjoitetaan äidinkieli, pitkä kieli ja vielä yksi kieli.

Mitään "hyötyjä" ei tietenkään ole voitu missään "osoittaa" - tämä on outo tapa valita sanoja muunnellun totuuden tueksi. Kyse on vain propagandasta, kuten seuraavassakin.

"Som Folktingsordförande får Gestrin stå upp mot en rörelse som högljutt kräver att den obligatoriska skolsvenskan ska bort. Det skrämmer henne inte. – Det finns inga sådana skrivningar i regeringsprogrammet. Att slopa skolsvenskan löser ingenting. Vi ska fokusera på att hitta lösningar som bevarar tvåspråkigheten."

käännös: Folktingetin puheenjohtajan Gestrin asettuu vastustamaan kovaäänistä liikehdintää, joka vaatii pakollisen kouluruotsin poistamista. Tämä ei häntä pelota. - Sellaista ei ole hallitusohjelmassa. Kouluruotsista luopuminen ei ratkaise mitään. Meidän on keskityttävä löytämään kaksikielisyyttä ylläpitäviä/säilyttäviä ratkaisuja.

Näin siis Folktingetin ykköstavoite on Ahtisaari-paperin saattaminen osaksi pysyvää kielistrategiaa. Aika kaukana siitä, mitä ruotsinkieliset keskustelijat nettisivustoilla väittävät, että pakkoruotsi on heille "evvk". Sehän on TÄRKEINTÄ! Miksi? Ymmärtänevätkö ruotsinkieliset itse, miten keskeinen pakkoruotsi on heidän edustajiensa mielestä heidän maailmankuvalleen ja elämäntavalleen?

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Folktingetin TÄRKEIN TEHTÄVÄ?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.01.2012 11:12

Kolmas pakollinen kielikoe toisi ns. viiden pakollisen mallin yo-kirjoituksiin. Tätä RKP:n esitystä vuonna 2004 kommentoi silloin opetusministeri Haatainen näin:

Keskustelu pakollisen yo-ruotsin poistamisesta aikanaan löytyy osoitteesta

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_2.shtml

"Rkp:n esittämä viiden pakollisen aineen malli oli käytössä vuosina 1919-46. Tuolloin reputtaneiden määrä pahimmillaan hipoi 20:tä prosenttia. Jos toisimme nykylukioon viiden pakollisen aineen mallin, reputtaneiden määrä kasvaisi huimasti. Nythän on niin, että jos näistä pakollisista aineista yhdenkin reputtaa, niin lakkia ei silloin saa, reputtaa koko tutkinnon, jos sen sijaan vapaaehtoisista aineista reputtaa jonkun, saa lakin ja voi myöhemmin sitten petrata tuloksia."

"Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaanhan on koko hallitus sitoutunut, ja näiden tavoitteiden mukaista on myös lisätä ammatillista väylää tulevien lukion suorittamista. Tällä hetkellä 80 prosenttia ammatillisen tutkinnon kautta tulleista kirjoittaa ylioppilaskokeessa neljä pakollista ainetta eikä enempää. Sen sijaan päivälukioon peruskoulusta suoraan tulevien osalta viiden kuuden aineen kirjoittaminen on sääntö, hyvin yleistä. Viiden pakollisen aineen järjestelmä myös pitää sisällään edelleen tämä kielipainotteisuuden eli ei toisi siinä suhteessa mitään helpotusta."

"Jo tällä hetkellä lukio-opiskeluaika on venynyt sillä tavalla, että 18 prosenttia suorittaa sen neljässä vuodessa. Tavoitteenahan on tietysti, että se suoritettaisiin kolmessa vuodessa, joten tämä viiden aineen malli sotisi myös tätä tavoitetta vastaan. Asiantuntijatahot hyvin laajasti vastustivat viiden aineen mallia, muun muassa lukioiden rehtorit olivat hyvin laajalti sitä vastaan. Ruotsinkielisten lukioiden rehtoreista 84 prosenttia vastusti sitä, ja asiantuntijatahot toivat esille nämä samat perustelut ja kriteerit, joita tässä esitin."

Vastaa Viestiin