Jos ongelmana on kaksikielinen hallintomalli...

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Jos ongelmana on kaksikielinen hallintomalli...

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 20.09.2011 14:52

Nappaan toisesta ketjusta mielestäni oleellisen kysymyksen omaksi ketjukseen:
dejavu kirjoitti: Minulle riittää ruotsinkielisen HALLINNON alasajo, ruotsalainen kulttuuri kukoistakoon,
HALLINTO tässä rassaa. Ylimitoitetusta ruotsinkielisestä ja kaksikielisestä hallinnosta se paine pakkoruotsiin tulee.
Katsokaas, lapsemme ei pääse kaksikieliseen hallintoon töihin, ellei ole se pakkoruotsioPAPERI kädessä..
Tästä pakkoruotsittaja saakin kätevästi käännettyä pakon - oikeudeksi ja tasa-arvoksi :lol:
Ja sillä taas saadaan opetuksen järjestäjät pakon taakse, kun se ei enää olekaan pakko, vaan "oikeus"..

ELÄMME SUURESSA VALHEESSA, joka ei katoa ennen kuin koko hallinnollinen systeemi muuttuu.
Täytyy myöntää, että olen samaa mieltä. Alkujaan näihin keskusteluihin osallistuessani mielestäni kaksikielisyys oli ok, kaipasin vain kielivapautta erilaisille lapsille, myös mahdollisuutta rajata kieltenopiskelua. Mutta nyt näen, että nimenomaan hallinnollinen kaksikielisyys ja taustalla perustuslain piirtämä kuva kahden kansalliskielen Suomesta ovat ne ongelmat.

Olen miettinyt, miksi niin monet poliitikot vakavalla naamalla puhuvat siitä, että pakkoruotsi on tasa-arvoa ihan vain tuon hallinnollisen pätevyyden saavuttamisen vuoksi. Onko kyse jostain taustalla kummittelevasta pelosta, että joutuu otsikoihin perustuslain hylkimisestä?

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos ongelmana on kaksikielinen hallintomalli...

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 21.09.2011 08:15

Olen miettinyt, miksi niin monet poliitikot vakavalla naamalla puhuvat siitä, että pakkoruotsi on tasa-arvoa ihan vain tuon hallinnollisen pätevyyden saavuttamisen vuoksi. Onko kyse jostain taustalla kummittelevasta pelosta, että joutuu otsikoihin perustuslain hylkimisestä?[/quote]

Ainakin meidän paikallinen Aamulehti syyllisti kielivapauden kannattajat perustuslain rikkojiksi,
mikä aiheutti minussa sen reaktion, että en enää tilaa koko lehteä.
Tässä kertaukseksi muutamien suomenkielisen Suomen lehtien erikoista linjanvetoa:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194689 ... uutta.html
Suurin kannatus pakolliselle ruotsin opiskelulle tuli yllättäen kahdelta kyselyyn vastanneelta itäsuomalaiselta lehdeltä.

– Olemme aina kannattaneet pakollista ruotsin opiskelua pääkirjoituksissamme, koska Suomi on kaksikielinen maa, kertoo Karjalaisen toimituspäällikkö Sari Vanninen.

Myöskään Savon Sanomat ei ole valmis korvaamaan ruotsia venäjällä.

Kolmantena myötämielisenä Aamulehti on pääkirjoituksissaan ottanut kantaa nykyjärjestelmän puolesta."

Jokin tietovaje näillä maakuntalehdillä on.. tieto globalisaatiosta ei varmaan hevosvankkureilla ole vielä ehtinyt sisä-Suomeen... :lol:
Lehdet elävät vielä jossain 1900-luvun alkupuolella.. siellä kuuluisassa impivaarassa..

Vastaa Viestiin