"Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

"Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 22.08.2011 09:01

Yhä useammin näen nettikeskusteluissa kommentin: "Syyttäkää itseänne, olette valinneet sellaiset edustajat, meille ruotsinkielisille teidän pakkoruotsinne on yhdentekevää, me emme pysty sitä pitämään yllä tai kaatamaan". Tähän kommenttiin liittyy myös usein jatkoa, jossa enemmän tai vähemmän katkerasti kuvataan, miten ahtaalle ruotsinkieliset on ajettu, miten sitä ruotsinkielistä palvelua ei saa kuin toisilta ruotsinkielisiltä.

Tämä lienee osoitus siitä, että pakon puolustelu alkaa käydä mahdottomaksi. Sen sijaan halutaan uskoa, että suomalaisten todellisesta sivistystasosta ja kulttuurin säilymisestä huolta kantavat fiksut poliitikot ovat pakon laatineet ja säilyttäneet ja vain heidän kanssaan voi asiasta keskustella. Pakkoruotsi suomenkielisille ei siis mitenkään koske ruotsinkielisiä, Folktingetiä ja ruotsinkielisiä edustajia eri puolueissa.

Kuitenkin pienikin merkki Folktingetiltä, että vapaa kielivalinta ei enää olisi ruotsalaisvastaisuutta, avaisi padot.

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 24.08.2011 09:59

Sees kirjoitti:Yhä useammin näen nettikeskusteluissa kommentin: "Syyttäkää itseänne, olette valinneet sellaiset edustajat, meille ruotsinkielisille teidän pakkoruotsinne on yhdentekevää, me emme pysty sitä pitämään yllä tai kaatamaan". Tähän kommenttiin liittyy myös usein jatkoa, jossa enemmän tai vähemmän katkerasti kuvataan, miten ahtaalle ruotsinkieliset on ajettu, miten sitä ruotsinkielistä palvelua ei saa kuin toisilta ruotsinkielisiltä.

Tämä lienee osoitus siitä, että pakon puolustelu alkaa käydä mahdottomaksi. Sen sijaan halutaan uskoa, että suomalaisten todellisesta sivistystasosta ja kulttuurin säilymisestä huolta kantavat fiksut poliitikot ovat pakon laatineet ja säilyttäneet ja vain heidän kanssaan voi asiasta keskustella. Pakkoruotsi suomenkielisille ei siis mitenkään koske ruotsinkielisiä, Folktingetiä ja ruotsinkielisiä edustajia eri puolueissa.

Kuitenkin pienikin merkki Folktingetiltä, että vapaa kielivalinta ei enää olisi ruotsalaisvastaisuutta, avaisi padot.
Tämähän on sitä tuttua jargonia, jota kuulimme jo mielenosoituksessa: "Enemmistö päättää".
Kuitenkin homma menee siten, että 10 kansanedustajan RKP päättää asian joka hallituksessa, se on kynnyskysymys,
joka takaa 10 kansanedustajan puoltoäänen minkä tahansa hallituksen mille tahansa päätökselle.
Siinä mielessä svekot ovat oikeassa, että poliittisen pelin takia vanhat puolueet myyvät kielivapauden hallituksesta toiseen..
Poliitikkomme ovat tässä kysymyksessä vallanhimossaan kansalaisten enemmistön ja omien kannattajiensa vastaisia..
Toisaalta The Finns on suurin puolue gallupeissa, luulisi sen hieman pistävän miettimään..

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 24.08.2011 10:02

miten ahtaalle ruotsinkieliset on ajettu, miten sitä ruotsinkielistä palvelua ei saa kuin toisilta ruotsinkielisiltä.>>

Jotenkin meidän pitää tämä poliittinen korruptio ja siitä juontava vääryys oikaista:
RKP pakottaa hallituksen pakottamaan kansan lukemaan ruotsia, mutta kansa oikaisee vääryyden pakottamalla
ruotsinkieliset puhumaan suomea. Oikeus toteutuu mutkan kautta. Rehellisempää olisi poistaa pakkoruotsi!
Mutta poliitikoille rehellisyys ei sovi!

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 24.08.2011 18:35

Moi Sees ja suomalaiset! – Aatoksia.

Kirjoitin vaalien alla ruotsinkielisistä, hieman vanhemmista sukulaisistani Tammisaaressa. Tänään kävimme jälleen kielikeskustelua, ja tulin tässä miettineeksi kuinka suuri ja syvä viha heillä (ruotsinkielisillä) onkaan suomenkielisiä kohtaan….. ja tietenkin viattomasti täysin tietämättään.
Sukulaiseni rupesivat kauhistelemaan, että Tammisaaressa kuulee aina vain ja enemmän suomea, jopa aivan ruotsalaisten omalla lenkkipolulla. Sukulaiseni epäilee, että uusiin valmistuneisiin taloihin olisi myyty osakkeita – suomalaisille. Eivät kuulemma tervehdi ja hymyile, niin kuin ruotsalaiset tekevät.
Samanlainen kirjoitus oli kevättalvella lehdissä Inkoosta kuinka kamalaa jne….

Edelleen sukulaiseni (vi svenskar tänker så här) selvittivät että ovat muuttaneet paikkakunnalle v. 1520. Siihen vastauksena kerroin lukeneeni Mälarin seudun nälänhädästä, jolloin ihmisiä pakkosiirrettiin Suomeen. Ihmettelin myös ääneen etteivät sitten kuitenkaan tulleet jo 10000 vuotta sitten – jäiden siirtyessä….
Sukulaiseni selvittivät minulle että ovat ainakin yhtä suomalaisia kuin minä, ehkä jopa tuplasti. Juttua riitti, jolloin muistutin heitä että äänestivät kielipuoluetta RKP:tä…. sanoivat silloin että heidän on pakko.
RKP ei kuulemma olekaan kielipuolue, mutta heidän on pakko äänestää sitä koulujen ja kielen takia. Niin, Tammisaaressahan ei ole suomenkielistä lukiota eikä toisen asteen koulutusta jne……
Ja juttu jatkuu – sitten tuli porttiteoria ja vihdoin kiihkeimmillään sukulaiseni huusi jotakin sellaista että suomalaiset haluavat liittyä Baltteihin ja itään. Jutusta ei myöskään puuttunut "itä-suomalaiset ovat sellaisia....". Uutena mausteena kuulin että (K)arjalaiset ovat seksikkäämpiä kuin muu maailman väki. Tämä tietenkin sai mielikuvitukseni liikkeelle, varsinkin kun muistan Höblän kommentit puissa istuvista itä-suomalaisista.

…..TIEDÄN…. ettei tässä ole päätä eikä häntää, mutta haluaisin tuoda esille että sukulaiseni puhuvat Anna-Maja Henrikssonnin suulla, ja nyt on pakko myöntää, että olen enemmän kuin säikähtänyt, koska näemma RKP:n propagandakoneisto toimii.

Olen itse suht. uusi kielikiinnostunut, eli heräsin vasta A-tuubin iltoina marraskuussa 2010. En ole jaksanut lukea sontaa, eli ruotsinkielisiä lehtiä. Olen asiasta kuitenkin huolissani ja mietin, mitä kaikkea (valheita) Suomessa on luvallista julkaista. Toivon että Suomalaisuuden Liitto tms. puuttuu asiaan, koska jos samansuuntaista propagandaa levitetään vuodesta toiseen, emme tule koskaan pääsemään PAKKOruotsista.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.08.2011 21:08

Hannu Jussi kirjoitti:--- Tammisaaressa --- uusiin valmistuneisiin taloihin olisi myyty osakkeita – suomalaisille. Eivät kuulemma tervehdi ja hymyile, niin kuin ruotsalaiset tekevät --- ovat muuttaneet paikkakunnalle v. 1520 --- ainakin yhtä suomalaisia kuin minä, ehkä jopa tuplasti --- tuli porttiteoria ja vihdoin kiihkeimmillään sukulaiseni huusi jotakin sellaista että suomalaiset haluavat liittyä Baltteihin ja itään. Jutusta ei myöskään puuttunut "itä-suomalaiset ovat sellaisia....". --- sukulaiseni puhuvat Anna-Maja Henrikssonnin suulla, ja nyt on pakko myöntää, että olen enemmän kuin säikähtänyt, koska näemma RKP:n propagandakoneisto toimii.---
Tuo kuvaamasi keskustelu oli ilmeisesti oikea tyypillisten kommenttien kiteytymä. On häkellyttävää törmätä siihen nettikeskusteluissa, mutta on varmaan vielä huikeampaa törmätä siihen livenä ja sellaisten ihmisten luona, jotka tietää muuten järkeviksi ja mukaviksi.

Tähän teemaan liittyy myös se, että ruotsinkielisillä on erikoisia käsityksiä maan historiasta, vaikka he toistuvasti valittavat, että suomenkielisille pitäisi opettaa historiaa. Tässä eräs persoonallinen esimerkki elokuun keskustelusta:

"Då jag nu och då bilar mellan Åbo och Österbotten brukar jag ibland fundera lite över de för mig okända innevånarna i Satakunta. Satakunta verkar vara ett skolexempel på en sorts etnisk omvändning då jag efter egna studier har lärt mig att länet en gång i tiden till största delen var svenskspråkigt, och spåren efter svenskan kan fortfarande anas i t.ex ortsnamnen och dialekterna. Jag hade t.ex aldrig hört ordet "Kaffetupa" förrän jag kört förbi Raumo första gången. Ibland funderar jag också om folket som bor längs vägarna här har en aning om sin historia och att deras förfäder en gång i tiden var svenskspråkiga nästan allihop. Om jag inte har alldeles fel så tvingades väl större delen av befolkningen att byta språk under någon tidig förfinskningskampanj?"

Kirjoittaja siis uskoo, että Satakunta on alkujaan ollut ruotsinkielinen maakunta ja jonkin varhaisen suomettamisaallon myötä kansa on joutunut vaihtamaan kielensä ja nyt suomalaiset alueella eivät tiedä olleensa ensin ruotsinkielisiä. Vahingossakaan ruotsinkieliset lehdet eivät pyri oikaisemaan näitä historian uudelleenkirjoituksia. Minusta olisi varsin mielenkiintoista ja tarpeellista kartoittaa, miten erikoisia historiatulkintoja ruotsinkielisellä puolella hellitään ja ketkä itse asiassa ovat näiden tulkintojen uusintamisen taustalla. Kansallisromantiikka vähemmistöpainotuksilla on toki ok, jos tietää, että uusintaa romanttisia tarinoita eikä aitoa historiankirjoitusta.

Ei minulla toki ole mitään ruotsalaisia juuria vastaan. Kun sellainen nyt löytyi poikani taustalta isän puolelta, menemme ehdottomasti katsomaan aluetta Ruotsissa, jolta tuo varhainen virkamies on yli neljäsataa vuotta sitten Suomeen muuttanut - hänen lapsensa muuten olivat jo äidinkieleltään suomenkielisiä. Sellainen sukututkimus ja juurien etsintä on tavattoman kiehtovaa.
Hannu Jussi kirjoitti:"tulin tässä miettineeksi kuinka suuri ja syvä viha heillä (ruotsinkielisillä) onkaan suomenkielisiä kohtaan"
Tässä on ihan huikean paljon vastakkainasettelua, jota ei virallisesti ole ja josta ei voi puhua avoimesti. Toki luotan siihen, että ihmiset oikeasti ovat järkeviä ja mukavia eikä varsinaista vihanpitoa enää tule, kyse on vain asenneongelmista, mutta kieliryhmien väliset jännitteet ovat vielä tunnustamatta ja selittämättä - ja purkamatta.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 24.08.2011 22:06

Sees: "Ei minulla toki ole mitään ruotsalaisia juuria vastaan."

Näinhän se on, mutta omalta kohdaltani voin sanoa että "taistelen" tasa-arvoisen Suomen puolesta.. ja vaikka itse olen "puolikielinen" näen valtavan vääryyden, JOTA EN HYVÄKSY.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.08.2011 22:30

Hannu Jussi kirjoitti:"taistelen" tasa-arvoisen Suomen puolesta.. ja vaikka itse olen "puolikielinen" näen valtavan vääryyden, JOTA EN HYVÄKSY.
Leimaudutko jotenkin ruotsinkielisen lähipiirisi parissa, kun kannatat vapaata kielivalintaa vai ymmärretäänkö sinua?

Pelkäävätkö ruotsinkieliset mielestäsi suomalaistamista vai ovatko he todella huolissaan suomenkielisten sivistystasosta ja maan kohtalosta?

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 24.08.2011 22:58

Sees kirjoitti:Leimaudutko jotenkin ruotsinkielisen lähipiirisi parissa, kun kannatat vapaata kielivalintaa vai ymmärretäänkö sinua?
Vastaus: Ensinnäkin en haluaisi viedä tätä henkilökohtaiselle tasolle (olen näköjään jo tehnyt sen)
Sukulaiseni eivät voisi hurjimmissa painajaisunissaankaan kuvitella että olisin vapaan kielivalinnan puolella, vaikka asiasta keskustelemmekin; eli eivät ymmärrä... ja sukulaisuussuhde olisi aivan varmasti totaalisesti poikki, jos "paljastaisin" kantani, enkä halua loukata heitä (teen aivan samoin kuin moni muu suomalainen eli ruotsalaiset ensiksi).... he loukkaavat mielipiteillään ja sanoillaan minua jatkuvasti. Olen siis sitä mieltä että heiltä puuttuu täysin rationaalinen tapa ajatella. Puolustukseksi voin sanoa että ovat surumedian uhreja. Pelkäävät perussuomalaisia enemmän kuin kuolemaa, myös pelkäävät, että suomalaiset tulevat ja vievät.... en ole saanut selville ihan mitä tämä tarkoittaa.... ilmeisesti pelkäävät etuisuuksien menetystä.

Niin, taisinkin jo vastata tuohon tokaan; eli käsitykseni mukaan pelkäävät muuttuvansa halveksituksi suomalaiseksi ja viis veisaavat muuten mitä Suomessa tapahtuu. Surullista.

Ikävä kyllä, tämä on totta.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.08.2011 23:24

Hannu Jussi kirjoitti:---
Sukulaiseni eivät voisi hurjimmissa painajaisunissaankaan kuvitella että olisin vapaan kielivalinnan puolella, vaikka asiasta keskustelemmekin; eli eivät ymmärrä, enkä halua loukata heitä (teen aivan samoin kuin moni muu suomalainen eli ruotsalaiset ensiksi)....
Näinhän minäkin teen ruotsinkielisten tuttujen kohdalla. En tosiaankaan halua loukata ketään henkilökohtaisesti ja tällä hetkellä vapaan kielivalinnan kannattaminen tuntuu olevan maanpetturuuteen ja rasismiin vertautuva rikos. Miten ruotsinkieliset saadaan rauhoiteltua? Onko ainoa mahdollisuus saada kielivapaus vastoin heidän toiveitaan ja heitä loukaten? Mihin se johtaa? Svenskfinlandin linnoittautumiseen? Vai voisiko seuraava monikielinen ja monikulttuurinen sukupolvi nopeasti ohittaa vanhat ristiriidat?

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 24.08.2011 23:50

Sees!
Mielestäni tämä ei ole enää ruotsalaisten (vi svenskar) asia. Sodassa ja rakkaudessa "kaikki" on sallittua. Luulenpa, että mitä nopeammin toimimme ja saamme Suomeen vapaan kielivalinnan, sitä paremmat "välit" voimme säilyttää näiden ruotsalaiseksi haluavien surujen kanssa.

Tapsa
Viestit: 175
Liittynyt: 19.08.2011 17:21

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Tapsa » 25.08.2011 06:38

Aivan niin.

Kysymys on suomenkielisten ihmisten oikeuksista ja ihmisten oikeuksista yleensä. Ei mistään Suomessa asuvien ruotsinkielisiksi rekisteröityneitten henkilöitten mielen tyynnyttämisestä.

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 25.08.2011 08:08

Sees kirjoitti:
Hannu Jussi kirjoitti:---
Sukulaiseni eivät voisi hurjimmissa painajaisunissaankaan kuvitella että olisin vapaan kielivalinnan puolella, vaikka asiasta keskustelemmekin; eli eivät ymmärrä, enkä halua loukata heitä (teen aivan samoin kuin moni muu suomalainen eli ruotsalaiset ensiksi)....
Näinhän minäkin teen ruotsinkielisten tuttujen kohdalla. En tosiaankaan halua loukata ketään henkilökohtaisesti ja tällä hetkellä vapaan kielivalinnan kannattaminen tuntuu olevan maanpetturuuteen ja rasismiin vertautuva rikos. Miten ruotsinkieliset saadaan rauhoiteltua? Onko ainoa mahdollisuus saada kielivapaus vastoin heidän toiveitaan ja heitä loukaten? Mihin se johtaa? Svenskfinlandin linnoittautumiseen? Vai voisiko seuraava monikielinen ja monikulttuurinen sukupolvi nopeasti ohittaa vanhat ristiriidat?
Minä taas olen katsonut jokaista ruotsinkielistä tuttua ja työkaveria syvälle silmiin ja kysynyt:
Millä oikeudella sinä haluat pakottaa enemmistön palvelemaan sinua ruotsiksi ?
Yleensä he eivät kestä katsettani, ja vastaus on: "en minä pakota, minulle on aivan sama, onko pakkoruotsi vai ei".
Sitten he menevät äänestämään RKP:tä, joka pakottaa jokaisen hallituksen pakottamaan suomalaiset lukemaan pakkoruotsia.
Minä oikaisen tätä vääryyttä joka päivä.Ei sanaakaan ruotsia ruotsinkieliselle, ja tiukka kysymys!
Onkohan RKP:llä jokin ongelma tavallisen ruotsinkielisen kuulemisessa vai valehtelevatko ruotsinkieliset minulle koko ajan ?
Itse en koe menettelyäni mitenkään loukkaavaksi, vaan nimenomaan oikeutetuksi.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 25.08.2011 08:41

Dejavu!
Hienoa jos tuo onnistuu, eivätkä Sinun ystäväsi sotke tunteita mukaan keskusteluun. Ovat ilmeisesti kaiken propagandan yläpuolella.
Minun sukulaiseni käyttävät Mikaela Nylanderin ja Anna Maja Henrikssonnin sanoja, jopa LAGEN, LAGEN. Niin kauan kuin laki sanoo heillä on oikeudet.......
Osa sukulaisistani rahoittaa suru-säätiöitä.

Eniten kauhistelen sitä että heillä ei enää ole omaa ajattelutapaa näissä kieliasioissa, vaan menevät juuri tuon RKP:n sanelun mukaan. Ja kyllähän tuo hipoo törkeyttä, sanoessaan että suomalaiset eivät saa tulla heidän alueillensa. Myös Tammisaaren politiikka on ollut sellaista, että firmat lakkautetaan mieluummin kuin päästetään suomalaiset alueelle.
Osassa Raaseporia kielikylvyt suomeksi ovat kiellettyjä, koska näin on aina ollut.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 25.08.2011 10:52

Kielivapauden toteuttaminen varmasti tervehdyttää kieliryhmien välejä pitemmän päälle, mutta nyt ilmassa on melkoinen tunnelataus ja syytöksiä ikiaikaisen kielivähemmistön oikeuksien unohtamisesta. Kielivapauden tultua ruotsinkieliset saisivat uudet realiteetit identiteettityöhönsä, suomenmaalaisuus lähenisi suomalaisuutta.

Mutta yhden huutokeskustelun olen käynyt - siis minä en huutanut ja voitte olla varma, että asetin sanani kauniisti. Opin siitä, että asia on aivan hirvittävän tunnepitoinen eikä ole keskusteluin ratkaistavissa.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: "Syyttäkää itseänne, meille pakkoruotsi on yhdentekevää"

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 25.08.2011 11:20

Sees: "asia on aivan hirvittävän tunnepitoinen eikä ole keskusteluin ratkaistavissa"

Miten pakkoruotsi-kysymys olisi ratkaistavissa?

Vastaa Viestiin