Yhtään keskustelu ei ole edennyt. Ihmiset ovat yhtä tietämättömiä kuin aina ennenkin. Sitä, ettei missään muualla se pienempi virallinen kieli ole kaikille pakollinen alakoulusta yliopistoon, ei tiedetä. Pakkoruotsin kriitikot kohdataan edelleen leimaamalla. Lähinnä vain ne uskaltavat kritisoida pakkoruotsia, jotka eivät pelkää tulla kutsutuksi persuksi.
Keskusteissa erottuu kolme pakkoruotsin pitkittämistä puoltavaa ryhmää.
1. Ilmiselvä trolli: "Ruotsia tarvitsevat erityisesti ne, jotka haluavat laajentaa kielitaitoaan ja yleissivistystään. Moukat pärjäävät toki vähemmälläkin: riittävät persujen ajatuspajan lehdykäiset ja Esson baarin tietäjien kuunteleminen."
2. Vegaaniaktiivi: "En minäkään ollut ruotsinopetuksen perusteille uhrannut ajatustakaan ennen tietoa pohjoismaisista yhteistyökielistä. Mutta loogistahan tuo on nimenomaan tästä näkökulmasta. En muista, että minulle olisi koskaan peruskoulussa selitetty tuota asiaa yhdeksi syyksi ruotsin opiskeluun vaan aina vedottiin ruotsin asemaan virallisena kielenä, vaikka mielestäni pohjoismaisen yhteistyökielen opiskelu on paljon loogisempi peruste kuin virallinen kieli."
3. Haluaa_olla_ruotsimyönteinen: "No miksei sitä ruotsia voi aloittaa ykkösluokalla muun ohessa? Miksi siitä pitää tehdä niin hirveä mörkö? Aine se on muiden joukossa. Itse kärsin pakkomatematiikasta mutta selvisin jotenkin. Ruotsi nyt sattuu olemaan virallinen kieli Suomessa. Ei mulla mitään ehdotonta mielipidettä tästä ole, ajattelen että jos tahtotila on että ruotsia opitaan, niin se kannattaa aloittaa nuoremmalla iällä."
Tuo ensimmäinen voi olla jopa sama tyyppi kuin suomi24:lla. Maksettu.
Kakkostapauksen kaltaiset aktiivit keskittyvät omaan erityisalaansa, mutta tukevat sivusta oman ryhmänsä ideologiaa myös ruotsissa. Esittävät "järkeväksi" perusteeksi pakolle jotain identiteettipohjaista, uppoaa omaan ryhmään.
Ja nämä muut menevät vain täysillä mukaan ruotsinopetuksen "kehittämishankkeisiin".
Keskustelu ruotsin asemasta heräsi somessa hetkeksi ps-nuorten ehdotuksen jälkeen
Re: Keskustelu ruotsin asemasta heräsi somessa hetkeksi ps-nuorten ehdotuksen jälkeen
Se on aika jännä paradoksi, että sorto- ja syrjintäjärjestelmissä löytyy aina näitä opportunisteja ja kiipijöitä, jotka kääntyvät omiaan vastaan. Rajuimmissa tapauksissa he ovat keskitysleirien vartijoita jotka pahoinpitelevät oman kansansa jäseniä ja tällaisessa pakkoruotsin kaltaisessa lievemmässä muodossa löytyy raivopäisiä suomenkielisiä pakkoruotsin puolustajia, aivan kuin luulisivat että joku olisi viemässä heiltä oikeutta opiskella ruotsia jos niin haluavat.
Re: Keskustelu ruotsin asemasta heräsi somessa hetkeksi ps-nuorten ehdotuksen jälkeen
Somessa juuri eräs isä koki vääryydeksi senkin, ettei hän saanut A-ruotsia lapsilleen, koska muita halukkaita ei juuri ollut. Näitä, jotka uhriutuvat, kun A-ruotsia ei saakaan, tulee usein vastaan. Ikään kuin tästä valittamisesta olisi sovittu.
Tämä isä koki, että me muut emme nyt ymmärrä ruotsin arvoa, mutta ymmärtäisimme sitten, kun ruotsi alkaa ykköseltä tai varhemmin.
Hän uhriutui kovasti, kun hänestä minä en edes yrittänyt ymmärtää, kritisoin vain. Hän avasi asiaa näin:
Into aloittaa ykköseltä ruotsi levisi ketjussa ilmeisesti jonkin muun poliittisen teeman yhdistämien keskustelijoiden joukossa.Pelkään että lapsesi eivät saa samaa mahdollisuutta edetä opiskeluissa ja urallaan työelämässä kuin ne jotka osaavat ruotsia NYKYISTEN säädösten Suomessa.
Ymmärsitkö alkuperäisen pointtini?
Jos sun lapset oppisivat täydellisesti ruotsia koulussa niin mikä siinä olisi väärin? Millään RKP tavoitteilla ei olis mitään merkitystä.
Ruotsin kielen erityisasema muuttuisi koska se on kansalaistaito. Ei tarvittaisi mitään kiintiöitä erikseen ruotsinkielisille jne
Ketjuun syntyi selvästi tarve ratkaista pakkoruotsi lisäämällä ja varhentamalla sitä. Siinä ei nähty mitään ongelmaa. On kuulemma tutkittua tietoa, että mitä enemmän kieliä, sitä parempi.
Tyypillistä pakkoruotsittajien "minulla on oikeus!"-ajattelua. Minä minä minä. Mites muiden oikeudet valita itselleen hyödyllisempiä, mielenkiintoisempia ja mielekkäämpiä kieliä?
Jos niille vastaa tuolla linjalla, niin alkavat vain öyhöttää pakkomatematiikasta, -historiasta jne. ja miten juuri hän itse ei ole tarvinnut elämässään kemiaa mihinkään. Siinä tapauksessa on hauskaa kysyä, että osaavatko nimetä maailmasta yhtäkään maata, missä on vastaava kielipoliittinen järjestelmä kuin Suomessa ja kun alkavat öyhöttämään Sveitsistä, Kanadasta tai Belgiasta (väärin), niin ai sitä ilmettä kun heittää ilmoille apartheidin aikaisen Etelä-Afrikan. Tämä nyt on toki bensan heittämistä liekkeihin, mutta mennään näillä, kun sivistynyt keskustelu aiheen tiimoilta tuntuu olevan mahdotonta.
Niin, rasittavaa, että keskustelu tuntuu pyörivän aina vaan lähtöruudussaan. Matematiikkaa, kemiaa, ym, opetetaan kaikkialla maailmassa samassa muodossa. Kieliä sen sijaan puhutaan maailmalla jotain 6000 erilaista. Siinä on valinnanvaraa. Suomi on ainoa paikka maailmassa Ruotsin ulkopuolella, missä ruotsia opetetaan pakolla kaikille. Kun nyt vastapuoli edes nuo sisäistäisi, keskustelu voisi edistyäkin jonnekin, mutta aina vaan aloitetaan sama alusta.
-
Uusi kielipolitiikka
- Viesti:
Pakottajien taktiikkana on nimenomaan keskustelun sotkeminen, jotta heidän tyhjät tynnyrinsä eivät pääsisi kolisemaan..
Neuvoksi voisi antaa, että kannattaa pysyä tiukasti omassa teemassa:
"Minä keskityn ruotsi-ongelmaan,
en lähde sinun sivuraiteellesi"
Millaista väestönosuutta nämä inttäjät lopulta edustavat?
Ruotsin valitsee A1-kieleksi ehkä 1%.
Ikäluokka on noin 50000.
49500 lapsen vanhemmat eivät valitse
A1-ruotsia..siis 99%.
Paavo Lipposen ja svenska nu 'n
massiivisista kampanjoista huolimatta.
Yli 20 vuotta on ollut käynnissä "hiljainen kansanäänestys", yo-ruotsin muodossa.
Ennen vuotta 1996 ruotsin kirjoitti pakotettuina 100%.
Vuoden 2004 lukiolain uudistuksen jälkeen, 2026 osuus lienee lähempänä 30%.
Neuvoksi voisi antaa, että kannattaa pysyä tiukasti omassa teemassa:
"Minä keskityn ruotsi-ongelmaan,
en lähde sinun sivuraiteellesi"
Millaista väestönosuutta nämä inttäjät lopulta edustavat?
Ruotsin valitsee A1-kieleksi ehkä 1%.
Ikäluokka on noin 50000.
49500 lapsen vanhemmat eivät valitse
A1-ruotsia..siis 99%.
Paavo Lipposen ja svenska nu 'n
massiivisista kampanjoista huolimatta.
Yli 20 vuotta on ollut käynnissä "hiljainen kansanäänestys", yo-ruotsin muodossa.
Ennen vuotta 1996 ruotsin kirjoitti pakotettuina 100%.
Vuoden 2004 lukiolain uudistuksen jälkeen, 2026 osuus lienee lähempänä 30%.