Saksanope:
Vastaus:Opetan tällä hetkellä saksaa ammattikorkeakoulussa. Näyttää pahasti siltä, että kohta ei enää. Kun aine ei enää kiinnostaa ketään eikä johto näyttää kiinnostusta asiaan, kursseja peruutetaan koko aika jne. Kysymys kuuluu nyt, minkälaisia mahdollisuuksia minulla olisi kouluttautua, jos joutuisin työttömäksi? Mikä hyväksytään työvoimapoliitiseksi koulutukseksi? Ajattelin lähinnä joko opinto-ohjaajan opintoja tai erityisopettajan opintoja. Onko jollakin kokemus vastaavasta tilanteesta? Nm. 30 vuotta rautaista kokemusta takana. Ideoita?
Saksanope:Ehdottomasti ruotsin ja enkun opinnot! Muista ei oo paljoa hyötyä. Esim. laaja-alaisena erityisopettajana voisit arvioida vain saksan erityisopetusta. Työnantajalle on fiksumpaa palkata erityisluokanopettaja tai esim matikanopetaustainen laajis. Opojakin on liikaa verrattuna työpaikkoihin.
Eli hae ihmeessä yliopistoon opiskelemaan ruotsia pääaineena (helppo päästä sisään, vähän hakijoita) ja opiskelet siitä vaan perus- ja aineopinnot! Työllisyys paranee varmasti
Vähän vaikeata, olen kasvanut Saksassa, siis ilman ruotsia. Olen tehnyt muutamaa kurssia, mutta olen korkeintaan tasolla B1. Ei taida riittää yliopisto-opinnoille… Saksassa ei katsotaan ruotsia maailmankieleksi, olen oppinut ranskaa ja latinaa…