https://kotus.fi/kielipolitiikan-vuosi- ... julkaistu/
"Ruotsia ei osata riittävästi"
Paljon tekstiä, mutta viittaan tuossa siteerattuun Karvin raporttiin peruskoululaisten ruotsinosaamisesta.
Jälleen samaa vanhaa jargonia ja huoli tuntuu vain kasvavan: "Tulokset eivät vastaa jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista" Olisiko tuossa pitänyt kuitenkin lukea "vaadittavaa"?
Tilanteen kehittämiseen ehdotetaan 11. kohdan listaa. Punaisella omat kommenttini jokaisen kohdan perässä:
1. Kielten hyödyllisyyttä ja osaamistarpeita tulee pohtia kansallisesti ja ryhtyä nopeasti toimenpiteisiin yhä heikkenevän tilanteen korjaamiseksi.
- Täysin samaa mieltä, kunhan puhutaan todellisesta tarpeesta. Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista ei tarvitse ruotsin itämurretta todellisuudessa koskaan koulun ulkopuolella.
2. Monipuolisen kielitaidon tärkeys tulee tehdä oppilaille näkyvämmäksi jo perusopetuksen kieliopintoja suunniteltaessa.
- Täysin samaa mieltä. Pakkoruotsi ei edusta monipuolista kielitaitoa, vaan menneisyyteen pysähtyneisyyttä.
3. Toisen kotimaisen kielen, B1-ruotsin, opetuksen ja oppimisen jatkumo tulee rakentaa niin, että opetukselle asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
- Opetukselle asetettujen tavoitteiden tulisi olla realistisia. Koulu ja opettajat ovat olemassa koululaisia varten, ei toistepäin. Ruotsin väkisin tuputtaminen ei palvele millään tavoin kansallista etua.
4. Ammatilliselle toiselle asteelle suuntautuvien oppilaiden tietoisuutta kielivalintojen merkityksestä työelämässä tulee vahvistaa henkilökohtaista ohjausta tehostamalla.
- Ammatillisen asteen työntekijöistä, etenkin sosiaali- ja terveysalalla, on jatkuvasti verinen kilpailu. Jos ruotsin osaamattomuus on este muuttaa töihin esim. Vaasaan, niin töitä löytyy kyllä varmasti muualtakin ja se on täysin näiden ruotsinkielisiksi profiloituneiden seutujen ongelma. Karrikoitu esimerkki juu, mutta sama pätee muillakin aloilla.
5. Kunnissa tulee aktiivisesti etsiä ja hyödyntää keinoja, joilla oppilaiden kontakteja toiseen kotimaiseen kieleen saadaan lisättyä.
- Onnea vaan kunnissa, joissa ei ole yhtäkään ruotsinkielistä. Sama pätee suurimpaan osaan suomienemmistöisistä kunnista muutenkin, sillä ruotsinkieliset eivät yleensä halua nostaa itseään jalustalle tämän asian suhteen.
6. Ruotsin tuntien työrauhaan ja yleiseen opiskeluilmapiiriin tulee kiinnittää kouluissa huomiota.
- Tähän olisi helppo ratkaisu, minkä joku on ehkä maininnut täällä joskus aiemmin. Mitäs jos siitä ruotsista tehtäisiin vapaaehtoinen aine? Voitaisiin ottaa villisti oppia vaikka Ruotsista ja tunnit voisi käyttää suomen opintojen vahvistamiseen tai johonkin ylivoimaisesti ruotsia hyödyllisempään kieleen. Tässä voi vilkaista taas kohtaa 3, sillä koulutuspolitiikkaa ei voi tehdä sen perusteella, että huomattavan suuri osa opettajista on päättänyt erikoistua opettamaan nimenomaan ruotsin itämurretta, millä ei tee juuri mitään edes Suomessa, toisin kuin kovasti väitetään.
7. Koulujen tulee tarjota oppilaille omat, painetut oppi- ja harjoituskirjat.
- Tilanne lienee muuttunut 90-luvulta, mutta olen ymmärtänyt, ettei perheiden tarvitse edelleenkään hankkia itse peruskoulun kirjoja. Kirjojen kierrättämisessä tuskin on haittaa, jos ovat hyvässä kunnossa ja sisältö on vielä ajantasaista. Ja tämä koskee joka ikistä koulussa opetettavaa ainetta.
8. Oppilaiden kirjoitustaitoa tulee kehittää määrätietoisesti
- Mikäli tällä viitataan perinteiseen kirjoitustaitoon, niin palauttaisin toki itsekin kaunokirjoituksen pakolliseksi osaksi äidinkielen opetusta. Mikäli taas on kyse nimenomaan ruotsin itämurteen kirjoittamisesta, tuo kehitys voitaisiin kohdistaa heihin, jotka haluavat opiskella ainetta vapaaehtoisesti.
9. Oppilaiden opiskeluintoa tulee yrittää parantaa oppituntien työskentelytapoja ja eri aineiden opettajien välistä yhteistyötä monipuolistamalla.
- Tätähän on ehdotettu jo ennenkin. En tiedä onko tämä edes laillista saati onko tätä edes kokeiltu jossain päin Suomea (Varsinaiset kielikylpyluokat erikseen). Jos olisin vaikka matematiikanopettaja (Mitä en ole), tuntisin kyllä oloni äärimmäisen epämukavaksi, jos jostain ylempää tulisi käsky pitää x määrä tunteja ruotsiksi. Oppituntien työskentelytapojen parantamiseen en kyllä kovin paljon luottaisi, kun kaikki uudistukset tuntuvat vievän hommaa huonompaan suuntaan aineesta riippumatta.
10. Oppilaiden sitkeyttä ruotsin opiskeluun tulee tukea.
- Tässä halveksutaan jälleen kerran lapsia ja nuoria, sillä eivät he tyhmiä ole. Mikäli ei satu asumaan äärimmäisen kapealla rannikkokaistaleella tai Ahvenanmaalla, huomaa varmasti jo ennen kouluikää, mikä maan pääkieli on, eikä se todellakaan ole ruotsi.
11. Opettajien arviointiosaamista tulee kehittää.
- Koskee kaikkia aineita. Ruotsin kohdalla heikosti pärjäävät opiskelijat leimataan usein tyhmiksi ja /tai asennevammaisiksi riippumatta siitä, kuinka hyvin he pärjäävät koulussa muuten. Olisiko opettajien kenties aika katsoa peiliin?
Alkaa olla myöhä, mutta mitä mieltä muut ovat? Kotus kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen ja nämä ulosannit kustannetaan meidän kaikkien yhteisistä verorahoista...
Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
"Ruotsia ei osata riittävästi". "Tulokset eivät vastaa jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista".
Siinähän se oleellisin tulikin. Pakkoruotsia ei ole edes tarkoitus oppia oikeasti puhumaan, sillä eihän pakkoruotsilla ole mitään todellista käyttöä Suomessa. On pinnisteltävä vain sen verran, että saa näennäistodistuksen virkamiespakkoruotsin kurssin suorittamisesta.
Millainen ihminen ryhtyy pakkoruotsin opettajaksi?
Siinähän se oleellisin tulikin. Pakkoruotsia ei ole edes tarkoitus oppia oikeasti puhumaan, sillä eihän pakkoruotsilla ole mitään todellista käyttöä Suomessa. On pinnisteltävä vain sen verran, että saa näennäistodistuksen virkamiespakkoruotsin kurssin suorittamisesta.
Millainen ihminen ryhtyy pakkoruotsin opettajaksi?
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
Kiitos, Ipo.lpo kirjoitti: ↑10.01.2025 00:18 https://kotus.fi/kielipolitiikan-vuosi- ... julkaistu/
"Ruotsia ei osata riittävästi"
Paljon tekstiä, mutta viittaan tuossa siteerattuun Karvin raporttiin peruskoululaisten ruotsinosaamisesta.
Jälleen samaa vanhaa jargonia ja huoli tuntuu vain kasvavan: "Tulokset eivät vastaa jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista" Olisiko tuossa pitänyt kuitenkin lukea "vaadittavaa"?
Tilanteen kehittämiseen ehdotetaan 11. kohdan listaa. ---
Alkaa olla myöhä, mutta mitä mieltä muut ovat? Kotus kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen ja nämä ulosannit kustannetaan meidän kaikkien yhteisistä verorahoista...
Tosiaan, ei riitä, että meidän veroista maksetaan pakkoruotsit.
Niistä maksetaan myös nämä liturgiat.
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
Tuo lista selityksineen (korjauksineen) kannattaa lähettää opetusministerille, jonka pitäisi vetää johtopäätökset ja ryhtyä muuttamaan ruotsin opintoja valinnaisiksi.
Tämä ruotsin itämurre, jota meillä kouluissa opetetaan on täysin tarpeetonta ajanhukkaa. Ruotsin opinnot eivät ole tarkoituksenmukaisia kuin niille, jotka vapaaehtoisesti haluavat opiskella ruotsia.
Tämä ruotsin itämurre, jota meillä kouluissa opetetaan on täysin tarpeetonta ajanhukkaa. Ruotsin opinnot eivät ole tarkoituksenmukaisia kuin niille, jotka vapaaehtoisesti haluavat opiskella ruotsia.
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: 14.10.2013 20:18
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010957609.html
Tätä IS:n kommentointia voi vaikka pitää vuodenvaihteen välitodistuksena.
Ei ole tehty turhaa työyä.
Pakkoruotsin puolustajia tulee suorastaan sääli.
Paljon oikeita asioita on kuitenkin mennyt perille.
...ja oikein hyvää loppuvuotta kaikille!
Tätä IS:n kommentointia voi vaikka pitää vuodenvaihteen välitodistuksena.
Ei ole tehty turhaa työyä.
Pakkoruotsin puolustajia tulee suorastaan sääli.
Paljon oikeita asioita on kuitenkin mennyt perille.
...ja oikein hyvää loppuvuotta kaikille!
Viimeksi muokannut Hillevi Henanen, 12.01.2025 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
En tiedä, taidan olla väsynyt, mutta tämä kommentti nauratti mua:
"Hätkähdyttävää, miten paljon on vielä dinosauruksia elossa! Tarkoitan ihmisiä, miehiä enimmäkseen, jotka puhuvat pakkoruotsista. Junttimaista ja sivistymätöntä. Ruotsia osaavana olen menestynyt muita paremmin työelämässä ja jo nuoresta lähtien, kun etsin kesätöitä. Olen ylpeä heistä, jotka opiskelevat ruotsia hyvin ja huomaavat ko. kielen hallinnasta koituvat edut!"
Joo, junttimaista ja sivistymätöntä ja sitten kehtaa vielä puhua dinosauruksista. Ei ole tainnut peiliin katsoa viime aikoina.
Re: Kotuksen raportti vuodelta 2023 julkaistu
Tossa toinen välitön klassikko:
"Täällä paasataan ja ihmetellään pakkoruotsin opetusta. Eiköhän se niin ole, että niin kauan, kun ruotsi on Suomen toinen virallinen äidinkieli, sitä pitää myös edes yrittää opetella."
"Täällä paasataan ja ihmetellään pakkoruotsin opetusta. Eiköhän se niin ole, että niin kauan, kun ruotsi on Suomen toinen virallinen äidinkieli, sitä pitää myös edes yrittää opetella."